Turva-autot F1:ssä

  • Viestiketjun aloittaja CCMK
  • Aloituspäivämäärä

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Vuoden 1988 Paul Ricardin kilpailun Medical Carin kohdalla laitan seuraavaksi hieman täydennystä eli kyseessä oli lopulta Mercedes-Benz 190E tavallisena mallina. Muista vuoden 1988 Medical Careista puuttuvat yhä Monacon ja Unkarin kilpailujen vastaavat Medical Carit. Ehkäpä ne vielä joskus löytyisivät.

Tässä kuitenkin pienen lisäyksen kokenut vuoden 1988 Medical Carien lista toistaiseksi:

Rio de Janeiro: Chevrolet Chevette Marajo

Imola: Alfa Romeo 75

Mexico City: Honda Accord

Montreal: Nissan Silvia 200SX SE

Detroit: Ford Probe GT

Paul Ricard: Mercedes-Benz 190E

Silverstone: Jaguar XJ40

Hockenheim: Mercedes-Benz 190E 2.5 16V

Spa-Francorchamps: Alfa Romeo 75

Monza: Lancia Delta HF Integrale

Estoril: Alfa Romeo 75

Jerez: Porsche 928

Suzuka: Porsche 928

Adelaide: Nissan Skyline R32 Turbo SVD
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Vuoden 1984 Medical Careista puhuttaessa näinä vuosina kun etsin paljon tuonkin vuoden eri Medical Carien tietoja kuten myös Course Carinkin niin löytyi etsintöjen osalta muun muassa tietoja Detroitin Grand Prixin Medical Carista.

Tuo aiempi ruosteenpunaisesta lievästi sanottuna p:n ruskean väriseen eri videokuvissa tai materiaaleissa vaihdellut ja paljon eri kolarien takia ruutuaikaa etenkin kisan lähdössä saanut Medical Car jonka olen maininnut aiemmin muun muassa Alpun Vuoden 1984-kausikoosteessa tuolloin kuitenkin vielä siitä varmasti tietämättä niin se osoittautui Ford Tempoksi.

Tämä oli lievästi sanottuna todella hidas, 90-100 hevosvoiman menopeli jossa ei oikein ohjaus myöskään toiminut joskin vähäiseen hevosvoimamäärään nähden se kuitenkin kiihtyi hyvin ja jarrut toimivat yllätävänkin hyvin niin hitaaksi autoksi muun muassa Sid Watkinsin mielestä.

Muita epävarmoja tietoja toistaiseksi näinä vuosina olleiden tutkimusaikojen välillä olen saanut lisätiedoista puhuttaessa siitä, että Portugalin Grand Prixissä 1984 Estorilin kilpailussa saattoi Medical Carina mahdollisesti olla Mercedes-Benz 190E AMG Nürburgringillä ajetun Euroopan Grand Prixin 1984 tapaan , mutta se asia täytyy vielä aivan täysin varmistaa myöhemmin.

Seuraavaan viestiin siis vuoden 1984 Medical Carien päivityksen osalta.:wink:
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Laitetaan tähän sitten joitakin kauden 1984 Medical Careja lisää Detroitin Medical Carin löydyttyä vihdoin ja viimein:

Dijon-Prenois: Renault R5 Turbo

Monaco: Renault R5 Turbo

Montreal: Honda Civic

Detroit: Ford Tempo

Dallas Fair Park: Renault Fuego (Tässä kilpailussa Mainosautona oli myös Renault Fuego, mutta Toimitsija-autona oli muun muassa Jean-Marie Balestrea, Bernie Ecclestonea, Stirling Mossia ja Jimmy Carteria viikonlopun aikana kuljettanut Oldsmobile Cutlass Supreme Coupe.)

Brands Hatch: Jaguar XJ120

Hockenheim: Porsche 928

Österreichring: Porsche 928

Zandvoort: BMW Touring Nederland

Monza: Lancia Delta HF Turbo

Nürburgring: Mercedes-Benz 190E AMG

Estoril: Volkswagen Passat Break (Mahdollisesti muuttuu Mercedes-Benz 190E AMG:ksi lähitulevaisuudessa kunhan vielä varmistan asian paremmin.)
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Vuoden 1985 Etelä-Afrikan Grand Prixin eli Kyalamin viimeisen kilpailun osalta vaikuttaa historiallisesti siltä, että todellakin kilpailuun tarkoitetut Course Car ja Medical Car olivat täysin erilaisia kuin mitä niiden alun perin piti olla.

Course Cariksi tuohon kilpailuun näillä näkymin oli valittu Ford Sierra XR8 Turbo ja Medical Cariksi Ford Sierra Turbo Coupe, mutta valitettavasti monien teknisten vikojen paljouden ja järjestäjien taitamattomuuden vuoksi hankkia järkeviä korvaavia Course Carin ja Medical Carin malleja tilalle mentiin sitten todella alakanttiin autovalinnoissa kun edes tavalliset Ford Sierran mallit järjestäjien viimesijaisina malleina eivät toimineet.

Lopulta Course Carina ja Medical Carina Kyalamissa 1985 toimivat ainakin näillä näkymin kovinkin tutut automallit hieman uudelleen nimettyinä malleina Brasilian Rio de Janeiron kisoista tuttuina malleina.

Kyseessä olivat siis Ford Escort XR3i:n Etelä-Afrikan mallit tuon maan erikoisen autojen nimeämistavan ja Ford Zuid-Afrikan nimikkoautoina toimineet mallit usein ennen Ford Sierroja eli Ford XR3:n mallit Ford XR3 ZA 1.6 Course Carina ja Ford XR3 ZA 1.3 Medical Carina ja lopputuloksena oli Carlos Reutemanninkin sanoin täysi katastrofi.

Umpihitaita turva-autoja ja lääkintä-autoja kohtaan annettiin sen verran armoa, että niiden annettiin avauskierroksen alun jälkeen TV-kuvien välttämättömyyden jälkeen ajaa radan sivussa ja sitten oikaista tarpeen mukaan Kyalamin radan ensimmäisestä mahdollisesta muusta turvarampista takaisin varikkoalueelle ilman jatkettua lisänöyryytystä radalla jolla ne olisivat voineet joutua myös tai aiheuttaa hengenvaarallisia tilanteita kisakuljettajille.

Itse tuohon kisaan jokaiselle kuljettajalle annettiin lauantain kuljettajakokouksen jälkeen poikkeuksellinen lupa ohittaa Course Car yhtä poikkeuksellisesti myös sen ollessa hälytysajossa ilman rangaistusta paitsi siinä tapauksessa, että kilpailu oltaisiin liputtamassa punaisella lipulla poikki juurikin sen hitauden takia. Ohituslupa kaikessa poikkeuksellisuudessaan koski myös Medical Caria senkin ollessa hälytysajossa.

Tosin tiettävästi yksikään kuljettaja ei ainakaan ilmeisesti koskaan ohittanut Course Caria tai Medical Caria Kyalamin 1985 kisan avauskierroksella kun tietääkseni ainakin ne joko ajoivat siellä radan sivussa tai sitten oikaisivat heti alun jälkeen sinne silloisen Kyalamin radan turvarampille mikä sijaitsi tuolloin niiden radan ensimmäisten mutkien hiekkaesteiden välissä.

Laitan tämän uuden tiedon myötä päivitykset Course Carin vuoden 1985 listaan kuten myös Medical Carien vuoden 1985 listaan ja poikkeuksellisesti laitan Kyalamin kilpailun kohdalle sulut ja lisäyksen alkuperäisestä, varsinaisesta Course Carin mallista ja Medical Carien mallista niiden tullessa listaan.

Mahdollisesti lisään tulevina päivinä ensimmäisen vertailun myös 1980-luvun kaikista Course Carin automalleista muutenkin automerkiltään.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Laitetaan sitten Kyalamin Course Carin lopullisesti selvittyä päivitystä kauden 1985 Course Carien listaan seuraavaksi. Kyalamin Course Cariksi osoittautui Ford XR3 ZA 1.6 joka tosiaan ei ollut lainkaan kisaan tarkoitettu Course Carin malli.

Joidenkin ilkeimpien ja mahdollisesti oikeidenkin huhupuheiden mukaan tuolloin oli yksinkertaisesti 'lainattu' Kyalamin radan katsojille tarkoitetulta parkkipaikalta kun viimeinen järjestäjien varalta ollut Course Car eli yksinkertainen tavallinen Ford Sierra olisi hajonnut ennen lauantain kisaa vesipumppuvikaan ja joka myös palautettiin sinne kisan jälkeen jolloin tietenkään tämän kyseisen auton oikealla omistajalla ei olisi ollut harmainta aavistustakaan siitä, että hänen omaa autoaan olisi juuri käytetty F1-kisan Course Carina.

Voi kyllä olla, että ihan tuo urbaanilegenda ei ole totta vaikka mistä sen toisaalta tietää.:eek:

Laitan siten poikkeuksellisesti niin tähän kuin myös Medical Carin 1985 kohta ilmestyvään lopulliseen listaan Kyalamin kilpailun kohdalle sulut ja oikean kisaan tarkoitetun Course Carin automallin.

Tässä automallit Course Carin osalta vuodelta 1985:

Rio de Janeiro: Ford Escort XR3i

Estoril: Fiat Uno Turbo

Imola: Ferrari 400

Monaco: Ferrari Testarossa

Montreal: Honda Vigor

Detroit: Mercury Capri

Paul Ricard: Renault Alpine GTA

Silverstone: Jaguar XJS Cabriolet

Nürburgring: Porsche 944 Turbo

Österreichring: Porsche 928

Zandvoort: Ferrari Mondial

Monza: Alfa Romeo GTV6

Spa-Francorchamps: Alfa Romeo Alfa 6

Brands Hatch: Ford Sierra

Kyalami: Ford XR3 ZA 1.6 (Tämä automalli ei ollut tarkoitettu varsinaiseksi oikeaksi Course Cariksi vuoden 1985 Etelä-Afrikan Grand Prixiin, mutta se otettiin kisan Course Cariksi kun Ford Sierra XR8 oikeana Course Carina eikä myöskään viimesijaisena varalta olleet tavalliset Ford Sierrat Course Carina toimineet kun yhdestä oli hajonnut vesipumppu ja toisesta tätä ennen akkulaturin hihnat.)

Adelaide: Mitsubishi Colt Starion Turbo
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Laitan tähän nyt kaikki 1985 Medical Carit Kyalamin kilpailun Medical Carin selvittyä lopullisesti vaikkakin se ei kaikessa erikoisuudessaan ollut varsinaisesti kilpailuun tarkoitettu sellainen vaan erittäin viimesijainen sellainen.

Tätäkin Medical Caria on joskus huhujen ja urbaanilegendojen mukaan 'lainattu' Kyalamin radan katsojille tarkoitetulta parkkipaikalta ja sitten vain luovutettu sinne kisan jälkeen kyseisen auton omistajan koskaan tietämättä, että hänen autoaan olisi juuri käytetty F1-kisan Medical Carina vaikka eihän sitä tietysti koskaan tiedä huhjen paikkansa pitämisestä kun niin kovin erikoislaatuisessa ja onnettomassa hätätilanteessa järjestäjien osalta tuolloin oltiin:eek::

Rio de Janeiro: Fiat Uno Turbo

Estoril: Mercedes-Benz 190E AMG

Imola: Alfa Romeo GTV

Monaco: Renault R5 Turbo

Montreal: Honda Civic

Detroit: Mercury Capri

Paul Ricard: Peugeot 205 T16

Silverstone: Ford Sierra

Nürburgring: Mercedes-Benz 190E AMG

Österreichring: Porsche 911SC Flachbau Turbo

Zandvoort: BMW Touring Nederland

Monza: Lancia Delta HF Turbo

Spa-Francorchamps: Porsche 928

Brands Hatch: Jaguar XJ120

Kyalami: Ford XR3 ZA 1.3 (Tämä automalli ei ollut tarkoitettu olemaan Etelä-Afrikan Grand Prixin 1985 varsinainen Medical Car, mutta se jouduttiin ottamaan käyttöön kun varsinainen Medical Car eli Ford Sierra Turbo Coupe kärsi teknisistä vioista eikä edes äärimmäiset varalta olleet mallit eli Ford Sierran tavalliset mallit toimineet kun yhdestä tällaisesta hajosi lauantai-aamuna moottori ja tilanne alkoi lämmittelyn välissä olla hyvin tukala ennen tämän automallin löytymistä ainakin Sid Watkinsin omasta mielestä kun hän joskus tätä todella erikoislaatuista tilannetta muisteli jossakin haastattelussa.)

Adelaide: Ferrari Testarossa
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Vuoden 1984 Etelä-Afrikan Kyalamin Medical Car on nyt myös selvinnyt pitkän etsinnän jälkeen.

Medical Car oli tietenkin Ford Zuid-Afrikan kisaan toimittama ja se oli kaikessa poikkeuksellisuudessaan Ford Cortinan Mark V-malliin pohjautunut Ford XR6 X ja auto oli väritykseltään ruosteenpunainen valkealla alapohjalla ja Punaisen Ristin merkillä lisättynä.

Lisään tämän uuden Medical Carin vuoden 1984 Medical Carien listaan heti tämän viestin jälkeen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Laitetaan tähän sitten yksi kappale kauden 1984 Medical Careja lisää Kyalamin Medical Carin löydyttyä vihdoin ja viimein:

Kyalami: Ford XR6 X (Tämä Medical Car pohjautui Ford Cortina Mark V-malliin.)

Dijon-Prenois: Renault R5 Turbo

Monaco: Renault R5 Turbo

Montreal: Honda Civic

Detroit: Ford Tempo

Dallas Fair Park: Renault Fuego (Tässä kilpailussa Mainosautona oli myös Renault Fuego, mutta Toimitsija-autona oli muun muassa Jean-Marie Balestrea, Bernie Ecclestonea, Stirling Mossia ja Jimmy Carteria viikonlopun aikana kuljettanut Oldsmobile Cutlass Supreme Coupe.)

Brands Hatch: Jaguar XJ120

Hockenheim: Porsche 928

Österreichring: Porsche 928

Zandvoort: BMW Touring Nederland

Monza: Lancia Delta HF Turbo

Nürburgring: Mercedes-Benz 190E AMG

Estoril: Volkswagen Passat Break (Mahdollisesti muuttuu Mercedes-Benz 190E AMG:ksi lähitulevaisuudessa kunhan vielä varmistan asian paremmin.)
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
F1:n 1980-luvun Course Careista ja niiden merkkien esiintyvyydestä tulee seuraavassa viestissä paljon enemmän asiaa kuin mitä vielä tässä viestissä.

Aivan kaikkia Course Carin malleja 1980-luvulta en ole vielä aivan täysin vedenpitävästi saanut selville enkä ehkä ennen kesää äärimmäisen selväksi saakaan ennen kuin mahdollisesti erään saksalaisen ystäväni kertoman mukaan itse hyvinkin tunnettu turva-autoilun suurherra nimeltä Herbert Linge mahdollisesti julkaisee tällä hetkellä epävarman tiedon ja huhun alla tekeillä olevan elämänkertakirjansa päivistään turva-auton kuljettajana ja johon Herr Linge on näillä näkymin liittämässä myös ajamiensa turva-automallien käyttöpaikat ja kisapaikat.

Herr Linge tunnetaan enimmäkseen Porschen turva-autokuljettajana, mutta sattumanvaraisesti hän ajoi myös muillakin automalleilla Course Carin kuljettajana muun muassa F1:ssä. Kiehtovimmat turva-autonkuljettajan tehtävät lienevät olleen Japanin Urheiluautosarjan ja Prototyyppien sarjan turva-auton ajajan tehtävät hänen erittäin pitkällä urallaan.

Siitä kirjasta mikäli sellaista tulee niin olisi elintärkeästi apua nimenomaan tulevaisuuden tuleville historioitsijoille ja lajin turvallisuudesta kiinnostuneille edes jotenkin kun FIA tai ratatoimistojen isännöitsijät eivät näemmä tunnu vaivautuvan selvitystyöhön itse vaan antavat näemmä kaiken valua historian hämäriin.:mad:

Vaikka varmaan jossakin ratatoimiston pamppujen komerossa lienee nuokin tarkat ajajalistat myös muilta ajoilta kuin vain Mersun nykypäivän ajalta esimerkiksi Renaultin tai Fordin ajoilta...

Seuraavaan viestiin merkitsen tosiaan tämän hetken tilanteen 1980-luvun Course Carin automallien esiintyvyydestä ja erilaisia malleja oli toki erittäinkin paljon ruudukossa vaikka jotkut automallit tietenkin olivat merkkimallistaan huolimatta oikeasti vallan muita merkkejä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Tähän viestiin tulee siis 1980-luvun vuosien eli vuosien 1980-1989 Course Carien tilanne ja esiintyvyys ensi kertaa automerkeittäin vuosien 1990-1996 Course Car/Safety Car-aikakautta mukaillen.

Tämä oli mahdollista tehdä nyt kun erittäin pitkään kateissa ollut Etelä-Afrikan Grand Prixin kohtalo Course Carin vuosimallin 1985 Kyalamin radalla ajetun kilpailun kohdalta selvisi.

Tulevaisuudessa tämä tilanne voi vielä muuttua paljonkin etenkin Unkarin ja Saksan kisojen osalta, mutta myös muutenkin koska aivan 1980-luvun alun kisoista TV-kuvien materiaali ei ole ollut aina täysin riittävää varmaan tunnistukseen. Enimmäkseen kuitenkin keräämäni tiedot ovat paikkansa pitäviä kun näitä asioita on tarkkaan kyselty myös ulkomaisilta kuten ranskankielisiltä ja saksankielisiltä forumeilta.

Tässä joka tapauksessa Course Carien esiintyvyydet automerkeittäin koko 1980-luvulta:

Ford: 24 kertaa

Renault: 18 kertaa

Porsche: 17 kertaa

BMW: 14 kertaa

Ferrari: 12 kertaa

Alfa Romeo: 11 kertaa

Honda: 8 kertaa

Lancia: 6 kertaa

Nissan: 6 kertaa

Mercedes-Benz: 6 kertaa

Lamborghini: 5 kertaa

Toyota: 5 kertaa

Fiat: 4 kertaa

Tatra: 4 kertaa

Jaguar: 3 kertaa

Datsun: 2 kertaa

Volkswagen: 2 kertaa

Chrysler: 2 kertaa

Pontiac: Kerran kilpailussa

Chevrolet: Kerran kilpailussa

Opel: Kerran kilpailussa

Dodge: Kerran kilpailussa

Rover: Kerran kilpailussa

Mitsubishi: Kerran kilpailussa

Siinä olisivat sitten merkkiesiintyvyydet 1980-luvun eri Course Carien osalta. Tosin joissakin laskutoimituksissa esimerkiksi Datsunit voi liittää Nissaneiksi jolloin Nissan olisi ollut 8 kertaa Course Carina, Chevroletin ainoan esiintymisen voi tässä tapauksessa liittää tarpeen ja mielihalun mukaan ylimääräiseksi Opeliksi ja Chryslerin vuorostaan voi liittää kahdeksi erilaiseksi automalliksi eli yhdeksi Dodgeksi lisää tai sitten myös erillisesti Maseratiksi ainoan kerran esiintymään ruudukkoon.

Tulevaisuudessa vielä automallien aivan tarkka järjestys niiden esiintyvyyksien suhteen voi vielä muuttua sillä joskus Saksan kisojen lisäksi olen kuullut huhuja myös Unkarin Grand Prixin Course Carin olemisesta erilaisia myös 1980-luvulla ja Hungaroringin tapauksessa kysymyksessä olisivat korkeintaan vuodet 1987-1989 jolloin ne näillä näkymin menisivät vahvasti korkeintaan Porschen vuosiksi jos menisivät.

Aika saa näyttää sen.

1980-luvulla hallitseva Course Car vaikuttaisi olleen aiemmin veikkaamani Renaultin sijaan Ford ja sitten sitä haastamaan ilmeisesti niin 1980-luvun kuin koko Course Carin historian tilastoon olisi tulossa tällä hetkellä ainakin Porsche enemmän kuin Renault koska myös Porschea käytettiin Course Carina erityisen paljon vanhoina aikoina.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Laitetaan vielä yksi viesti Course Careja koskien siinä mielessä, että tällä kertaa alustavasti ensimmäisen kerran koko tämän toikin historiassa laitan kaikkien mahdollisten Course Carien/Safety Carien esiintyvyyden automerkeittäin niiden historiassa ennen Mercedes-Benzin yksinoikeusaikakautta lajissa mikä jatkuu tietenkin edelleen.

Tähän tulevat siis jo aiemmin laitetut 1990-luvun Course Car/Safety Car-aikakauden automerkkien määrät ja äsken laitetut 1980-luvun Course Carien automerkkien määrät lisättynä myös ensimmäisen virallisen Course Car-vuoden eli 1979 automerkkien määrällä ja lisäksi kahdella lajiin aikanaan pakkotulleella tai pakkoesiintyneellä Course Carilla vuodelta 1978 heti traagisen Monzan 1978 jälkeen eli Watkins Glenin 1978 ja Montrealin 1978 Course Carien automerkeillä.

Tämä on mahdollista tehdä nyt kun erittäin pitkään kateissa ollut Etelä-Afrikan Grand Prixin kohtalo vuosimallin 1985 Course Carin osalta Kyalamin radalla selvisi.

Tulevaisuudessa tämä tilanne voi vielä muuttua paljonkin etenkin Unkarin ja Saksan kisojen osalta niin 1980-luvulta kuin 1990-luvulta puhuttaessa, mutta myös muutenkin koska aivan 1980-luvun alun kisoista TV-kuvien materiaali ei ole ollut aina täysin riittävää varmaan tunnistukseen. Enimmäkseen kuitenkin keräämäni tiedot ovat paikkansa pitäviä kun näitä asioita on tarkkaan kyselty myös ulkomaisilta kuten ranskankielisiltä ja saksankielisiltä forumeilta.

Tässä siis alustavan lopullinen Course Car/Safety Car-esiintyvyys F1:ssä vuosina 1978-1996 automerkeittäin:

Ford: 43-45 kertaa kilpailussa

Renault: 44 kertaa kilpailussa

Porsche: 30 kertaa kilpailussa

Honda: 19 kertaa kilpailussa

BMW: 17 kertaa kilpailussa

Alfa Romeo: 17 kertaa kilpailussa

Ferrari: 15 kertaa kilpailussa

FIAT: 10 kertaa kilpailussa

Tatra: 9 kertaa kilpailussa

Mercedes-Benz: 9 kertaa kilpailussa

Nissan: 8 kertaa kilpailussa

Toyota: 8 kertaa kilpailussa

Opel: 7 kertaa kilpailussa

Chevrolet: 7 kertaa kilpailussa

Lancia: 6 kertaa kilpailussa

Lamborghini: 6 kertaa kilpailussa

Chrysler: 5 kertaa kilpailussa

Holden: 4 kertaa kilpailussa

Pontiac: 4 kertaa kilpailussa

Jaguar: 3 kertaa kilpailussa

Italdesign: 2 kertaa kilpailussa

Lotus: 2 kertaa kilpailussa

Datsun: 2 kertaa kilpailussa

Volkswagen: 2 kertaa kilpailussa

Dodge: Kerran kilpailussa

Rover: Kerran kilpailussa

SEAT: Kerran kilpailussa

Aston Martin: Kerran kilpailussa

Maserati: Kerran kilpailussa

Mitsubishi: Kerran kilpailussa

Joissakin laskutoimituksissa esimerkiksi Datsunit voi liittää Nissaneiksi jolloin Nissan olisi ollut 10 kertaa Course Carina tai Safety Carina, Chevroletin osalta todellisia esiintymisiä lienee ollut vain kaksi kertaa aivan puhtaan automerkkinään ja muut esiintymiset voi tässä tapauksessa liittää tarpeen ja mielihalun mukaan ylimääräisiksi Opeliksi, ylimääräiseksi Pontiaciksi ja kertaalleen myös tilanteesta riippuen Vauxhalliksi, GMC:ksi tai Isuzuksi ja Chryslerin vuorostaan voi liittää kahdeksi erilaiseksi automalliksi eli useaksi Dodgeksi lisää tai sitten myös erillisesti Maseratiksi yhden kerran vielä lisää esiintymään ruudukkoon.

Vuonna 1991 pari kertaa Course Carina esiintynyt Lotus voisi olla tilanteesta riippuen jälleen myös ylimääräinen Opel tai muutoin myös Vauxhall tai Carlton.

Tulevaisuudessa vielä automallien aivan tarkka järjestys niiden esiintyvyyksien suhteen voi vielä muuttua sillä joskus Saksan kisojen lisäksi olen kuullut huhuja myös Unkarin Grand Prixin Course Carin olemisesta erilaisia myös 1980-luvulla ja Hungaroringin tapauksessa kysymyksessä olisivat vuodet 1987-1994 jolloin ne näillä näkymin menisivät vahvasti korkeintaan Porschen, BMW:n ja Fordin vuosiksi jos menisivät. Kertaalleen joka tapauksessa eli aivan ensimmäisessä Unkarin Grand Prixissa 1986 Course Carina oli Tatra.

Aika saa näyttää sen, että mitä vielä selviää Saksan ja Unkarin kisojen tapauksissa.

Vuosien 1978-1996 välisenä aikana F1:n hallitsevin Course Car ja myöhemmin Safety Car vaikuttaisi olleen aiemmin veikkaamani Renaultin sijaan Ford ja sitten sitä haastamaan ilmeisesti koko Course Carin historian tilastoon olisi tulossa tällä hetkellä ainakin Porsche koska myös Porschea käytettiin Course Carina erityisen paljon vanhoina aikoina ja sille on odotettavissa tulevaisuudessa lisäystä.

Myöskään Fordin aivan tarkka käyttömäärä Course Carina/Safety Carina ei ihan vielä ole selvä joten toistaiseksi sen määrät ovat liukuvia käytöltään.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Vuoden 1995 Brasilian Grand Prixin kilpailun Medical Cariin tulee tässä viestissä pientä täsmennystä koska aiemmin luulemani Ford Orionin sijaan Medical Cariksi tai taas hieman erikoiseen tapaan Doctor Carin nimellä esiintynyt Medical Car olikin lopulta Ford Orionin sijaan Ford Mondeo vuoden 1996 Brasilian Grand Prixin Medical Carin tapaan.

Tosin vuodesta 1996 poiketen Medical Car näytti vuonna 1995 hieman erilaisemmalta:

Medical Car Interlagosin kilpailuviikonloppuna 1995 oli väritykseltään ruskea jossa koristeena oli Shellin logo auton etuosan alla, Ford Motorsport-merkki josta Fordin oma tunnus sulautui auton ruskeaan väritykseen Motorsport-merkin ollessa kuitenkin selvän valkoinen ylempänä takaosassa autoa, Official Car-merkki yhtä virallisen F1:n tuon ajan virallisen kisatunnuksen kanssa, Doctor Car-merkki erikoisesti Medical Carin sijaan ja tietenkin vielä auton takaosassa alempana oli pieni Mondeo-merkki.

Kaikki nämä muutkin merkit kuin vain Motorsport-merkki olivat merkitty valkoisella.

Laitan korjauksen heti seuraavaan viestiin.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Ja seuraavaksi tulee vielä vuoden 1995 Medical Carit päivitettynä johtuen siitä, että vuotta 1995 ja Brasilian Grand Prixiä koskien kilpailun oikea Medical Car osoittautui hieman toisen malliseksi kuin mitä aiemmin luulin toki samalta valmistajalta toimitettuna.

Tässä lista vuodelta 1995 Medical Carien osalta päivitettynä:

Interlagos: Ford Mondeo (Aiempi Ford Orion oli ilmeisesti Radanhuollon Esimiehen Nopean Toiminnan auto.)

Buenos Aires: Renault Clio

Imola: Renault Laguna Break

Barcelona: Renault Laguna Break

Monaco: Renault Laguna Break

Montreal: Renault Laguna Break

Magny-Cours: Renault Laguna Break

Hockenheim: Renault Laguna Break

Hungaroring: Tatra 613

Spa-Francorchamps: Renault Laguna Break

Monza: Renault Laguna Break

Estoril: Audi 100

Nürburgring: Ford Escort

Aida: Renault Laguna Break

Suzuka: Honda NSX

Adelaide: Holden Commodore
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Tässä ketjussa varmaan voisi kysyä että kun Mailander ollut koko muistettavan historian "se" turva-autokuski, niin kuka oli edeltäjä?
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8362
Sijainti
Helsinki
Tässä ketjussa varmaan voisi kysyä että kun Mailander ollut koko muistettavan historian "se" turva-autokuski, niin kuka oli edeltäjä?
Vuonna 1973. kun turva-auto debytoi Kanadan GP:ssä kuljettajana oli hollantilaissyntyinen kanadalainen Egbert "Eppie" Wietzes, joka osallistui kahteen osakilpailuun. Vuosien 1967 ja 1974 Kanadan Grand Prix:hin.

Italian Max Angelelli ajoi turva-autoa 1991-99 ja hän oli Opel Vectran ratissa Imolan mustana viikonloppuna. Angelellin kilpaura painottuu kestävyyskisoihin ja hän voitti Daytonan 24 tunnin ajon 2005 ja 2017.

Enne Mayländeriä turva-autolla kurvaili britti Oliver Gavin, joka ei saanut superlisenssiä yrittäessään päästä mukaan Australian Grand Prix:n 1995 Pacificillä. Gavin ajaa nykyään Corvetella IMSA-sarjaa.

80-luvun turva-autokuljettajista ei löytynyt tietoa.

http://f1.wikia.com/wiki/Safety_car_driver
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Vuonna 1973. kun turva-auto debytoi Kanadan GP:ssä kuljettajana oli hollantilaissyntyinen kanadalainen Egbert "Eppie" Weppens, joka osallistui kahteen osakilpailuun. Vuosien 1967 ja 1974 Kanadan Grand Prix:hin.

Italaian Mark Angelelli ajoi turva-autoa 1991-99 ja hän oli Opel Vectran ratissa Imolan mustana viikonloppuna. Angelellin kilpaura painottuu kestävyyskisoihin ja hän voitti Daytonan 24 tunnin ajon 2005 ja 2017.

Enne Mayländeriä turva-autolla kurvaili britti Oliver Gavin, joka ei saanut superlisenssiä yrittäessään päästä mukaan Australian Grand Prix:n 1995 Pacificillä. Gavin ajaa nykyään Corvetella IMSA-sarjaa.

80-luvun turva-autokuljettajista ei löytynyt tietoa.

http://f1.wikia.com/wiki/Safety_car_driver
Ihan muuten hyvä pieni viesti, mutta 'Eppie' on kylläkin Wietzes.

Angelellinkin osuutta epäilen aika paljon ja vuosien 1996-1997 murrosvaiheesta lähtien viimeistään Angelelli ei kyllä Safety Caria F1:ssä ole ajanut kun ensin oli Gavin ja sitten oli Mayländer.

Angelelli oli toki Imolassa 1994, mutta ennen sitä eli vuosista 1991-1993 puhuttaessa epäilen sitä toistaiseksi ainakin erittäin vahvasti koska jostakin Imolaa 1994 koskeneesta jutusta luin kyseessä olleen yleensäkin hänen ensimmäinen Safety Carin ajonsa lajissa.

Juttu oli italiankielinen ja toistettiin vahvasti Globo TV:n eräässä, vielä jokunen vuosi sitten ihan Youtubessa nähtävillä olleessa brasilialaisessa dokumentissa tuosta Imolan Mustasta Viikonlopusta puhuttaessa missä pohdittiin myös mahdollisia ja loppupelissä hyvin todennäköisesti olleita Safety Carin teknisiä ongelmia.

Noista ongelmista voisi kirjoittaa enemmänkin ja aikanaan olen niistä kirjoittanut rajoitetusti. Angelellin ja järjestäjien järjestämissä testeissä oli paljon mielenkiintoisia asioita koskien sitten ennen pitkää tapahtuneita onnettomuuksia koska niissä tehtiin jo viikonlopun aikana ja ennen sitäkin paljon laiminlyöntejä tarkastuksissa.

Angelelli on ehkä saattanut olla Imolassa 1995 vielä ehkä olla Safety Carin kuljettaja joskin epäilen sitäkin asiaa ainakin hieman kun mies otti Imolan 1994 tapahtumat kuitenkin aika raskaasti sinänsä.

Tämän saman toikin 14:sta osiossa ja viestissä numero 5 toikkia koskien ja kokonaisviestissä numero 525 olen viimeisen kerran toistaiseksi päivittänyt tuota listaa ja näiden tämän toikin, noin kolme vuotta kestäneen tauon aikana olen kerännyt valtavan määrän uutta tietoa eri kuskeista Safety Carin ja sitä edeltäneen Course Carin takana.

Siihen nähden en ihan hirveästi luota oikein noihin Wikipedioihin saatikka sitten F1 Wikian juttuihin vaikka voisihan niihinkin sitä päivitystä tietenkin laittaa mikäli vain jaksaisi niihin kirjautua toiseen niistä ja Wikipediaan olenkin kirjautunut vuosia sitten. Itsekin ajoittain olen näinä vuosina kirjoittanut sinne vaihtelevan pituisia päivityksiä formuloista joskin harvemmin nykyään kuin ennen. Osin jaksamisen syistä johtuen.

Laitan tähän tuosta 11.10.2014 kirjoittamastani viestistä lyhennelmän sisältäen kuljettajalistan silloisen edellisen päivityksen joka tulee hyvin pian päivittymään ja vielä tänä vuonna valtavasti. Lisäksi siinä tulevassa viestissä korjautuu joitakin virheellisiä kuljettajia aiemmilta vuosilta jolloin he ajoivat esimerkiksi Medical Carin osalta tyyliin Walter Robinson vuosina 1992 ja 1993 Silverstonessa ja Robinsonin tapauksessa myös Doningtonissa 1993 kun Mark Goddard ajoi Safety Caria jokaisessa niissä kilpailussa.

Medical Carin kuljettajat tulevat tässä lainausviestissä suluissa. Myös vuoden 1984 FISA:n vaatima ammattimainen Course Carin kuljettaja on jo selvinyt, mutta joka ei vielä vuonna 2014 kirjoittamaani viestiin mennessä ollut selvillä. Monacon Lamborghinin Countach-mallin onnekkaat miehet vuosina 1980-1983 olivat Jacky Ickx ja Cesare Lodi, mutta tässä itse viestin lyhennelmä ja kuljettajalista silloiselta ajalta:

''Tässä kuitenkin lista kavereista jotka ajoivat Pace Careja vuosien varrelta ennen vuotta 1996 ja Oliver Gavinia joka oli sinällään sarjan ensimmäinen virallinen ainoa turva-auton kuljettaja ennen Bernd Maylanderia ja häntä kerran tuurannutta Marcus Fässleriä:

1973: Herbert Linge ja Eppie Wietzes.

1974: Herbert Linge. (Ranskan, Saksan ja Itävallan osakilpailussa.)

1975: Jacky Ickx, Syd Herbert ja Herbert Linge. (Ajoi ensimmäistä kertaa Monacossa Järjestysautoa tai Interventio-autoa ranskalaisittain. Tuolloin alla oli alkuperäinen Ferrari Berlinetta tai Ferrari 365 GT4. Tämä siis Ickxin osalta. Linge jatkoi myös ajelua saksankielisten alueiden kilpailuissa ja Herbert ajoi Englannin Grand Prixissä Interventio-autoa.)

1976: Herbert Linge ja Syd Herbert.

1977: Herbert Linge, Vic Elford, Syd Herbert ja Mario Valli. (Vic Elford ajoi Monacossa Interventio-autona toiminutta Porsche 928:ia joka oli lainattu suoraan Stuttgartin tehtaalta ja ajettu vain kolmen kierroksen testi ennen Monacon viikonloppua Weissachissa. Auto ei tosin ollut uusi vaan käytetty.)

1978: Mario Valli, Syd Herbert ja Herbert Linge.

1979: Mario Valli, Herbert Linge, Philippe Schell, Dickie Attwood ja Phil Hill. (Attwood ajoi vuoden 1979 Silverstonen Course Caria eli Ford Capria kilpailussa.) (Syd Herbert.)

1980: Jacky Ickx, Mario Valli ja Phil Hill. (Syd Herbert.)

1981: Cesare Lodi, Paul Newman, Wilson Fittipaldi, Herbert Linge, Phil Hill ja Mario Valli. (Dickie Attwood, Syd Herbert, Vittorio Brambilla ja Jean-Pierre Jarier)

1982: Cesare Lodi, Phil Hill, Dan Sullivan, Tim Evans, Herbert Linge, Hermann van Lange ja Mario Valli. (Vittorio Brambilla ja Syd Herbert.)

1983: Jacky Ickx (Erwin van den Broucke, Michel Leclere, Syd Herbert, Dan Sullivan, Phil Hill ja Rupert Keegan.) (Ickx ajoi koko kauden kilpailuissa Course Carin kuljettajana FISA:n ammattimaisen Course Carin kuljettajan vaatimuksen takia.)

1984: (Erwin van den Broucke, Syd Herbert ja Dan Sullivan.) Toistaiseksi ei harmittavasti vieläkään ole löytynyt vuoden 1984 säännöllisesti Course Caria ajaneen ja FISA:n valitsemaa kuljettajan nimeä.

1985: Carlos Reutemann. (Ajoi myös jälleen FISA:n ammattimaisen Course Carin ohjelman mukaan.) (Erwin van den Broucke, Jean-Pierre Jarier, Syd Herbert, Dan Sullivan ja Frank Gardner.)

1986: Russell Skaife, Dan Sullivan, Danielle Contrerez De Nava ja Erwin van den Broucke. (Frank Gardner, Jean-Pierre Jarier ja Syd Herbert.)

1987: Frank Gardner, Erwin van den Broucke, Danielle Contrerez De Nava, Dan Sullivan, Carroll Shelby ja Herbert Linge. (Bob Lutz, Paul Beranger ja Syd Herbert.)

1988: Frank Gardner, Dan Sullivan, Danielle Contrerez De Nava ja Erwin van den Broucke. (Syd Herbert.)

1989: Mark Skaife, Michel Gilsoul, Wilson Fittipaldi, Mario Casoni, Danielle Contrerez De Nava ja Osamu Hatagawa. (Frank Gardner ja Syd Herbert.)

1990: Mark Skaife, Michel Gilsoul, Wilson Fittipaldi, Danielle Contrerez De Nava, Osamu Hatagawa ja Mario Casoni. (Frank Gardner.)

1991: Wilson Fittipaldi, Michel Gilsoul, Danielle Contrerez De Nava, Osamu Hatagawa, Mario Casoni ja Lance Dixon. (Frank Gardner.)

1992: Gilles Martineau, Walter Robinson, (Ajoi muun muassa ensimmäiset viralliset testit FIA:n virallisella Renaultin turva-autolla. Ajoi kauden aikana myös Ford Escort RS Cosworthilla useissa kilpailuissa kaudella. Muun muassa Magny-Coursin ja Silverstonen kilpailuissa. Robinson vuorostaan oli FIA:n määrittämä virallinen Renaultin Safety Carin kuljettaja.) Wilson Fittipaldi, Danielle Contrerez De Nava, Michel Gilsoul ja Osamu Hatagawa. (Mario Casoni ajoi kaikki kilpailut missä tarvittiin Opel Astran Medical Caria ja Frank Gardner oli jälleen Adelaidessa Medical Carin puikoissa. Tämän lisäksi Alex Ribeiro ajoi Brasilian Grand Prixin Medical Caria.)

1993: Gilles Martineau, Walter Robinson, (Ajoi jälleen Fordin kisoissa muun muassa Magny-Coursissa ja Silverstonessa. Testasi myös Renaultin virallisella turva-autolla ajoa vaikka varsinainen virallinen kuljettaja oli Walter Robinson ja Martineau jäi testimieheksi. Lisäksi Robinson ajoi poikkeuksellisesti Doningtonin kilpailujärjestäjien viime hetken typerän itsepäisyyden takia kilpailussa Ford Escort RS Cosworthia. Samoin Mario Casoni ajoi jälleen Opel Astran Medical Car-kisoissa. Frank Gardner ajoi samoin myös Medical Caria Adelaidessa.) Michel Gilsoul, Alex Ribeiro ja Osamu Hatagawa.

1994: Max Angelelli, Walter Robinson, Alex Ribeiro ja Michel Gilsoul. (Mario Casoni ajoi kohtalokkaan Imolan kilpailun Opel Astran Medical Caria ja Frank Gardner oli tuolloin tuttuun tapaan Medical Carin takana.) Kuljettajista Robinson ajoi Monacossa, Magny-Coursissa ja Silverstonessa Renaultin virallista turva-autoa. Valitettavasti vuoden 1994 päätteeksi mies lähti sarjasta lähes täydelliseen tuntemattomuuteen. Jokseenkin palatakseen vielä ajamaan vuoden 1996 kesäkuussa Renaultin FIA:lle järjestämään näyttöajoon ajaakseen valmistajan pysyvän turva-auton lobbauksen puolesta.

1995: Alex Ribeiro, Jean Ragnotti, Eric Bernard, Hideo Fukuyama ja Thierry Boutsen. (Medical Caria ajoi kauden aikana Adelaidessa Frank Gardner.)

1996: Alex Ribeiro, Thierry Boutsen ja Hideo Fukuyama. (Joutui olemaan vain Porschen kuljettaja Spassa kun virallista turva-autoa kaudesta 1996 eteenpäin ajeli Oliver Gavin Mersulla. Saman kohtalon koki Boutsenin tapaan Japanissa myös Fukuyama hänen ollessaan vain Honda NSX:n takana. Alex Ribeiron ajo oli poikkeus sääntöön sillä Mercedes-Benz tuli mukaan pääsääntöisesti vasta kauden 1996 Ranskan Grand Prixissä joten periaatteessa Ribeiro oli ihan kilpailun virallinen turva-auton kuljettaja radalla.) Medical Caria ajoi kauden aikana uudella Melbournen radalla tuolloin ilmeisesti viimeistä kertaa Frank Gardner. Tämän lisäksi myös Walter Robinson ajoi Renaultille kesäkuussa 1996 FIA:n järjestämässä näyttöajossa Renaultin ja Mercedes-Benzin välisessä kaksinkamppailussa sarjan turva-autojen pysyvyydestä puhuttaessa.''

Päivityksen tulen tekemään heti kuin vain milloin voin ja pystyn.
 
Viimeksi muokattu:

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8362
Sijainti
Helsinki
Epätietoisuus oli suuri ennen Gaviniä ja Mayländeriä, sillä selostajat eivät välttämättä kertoneet kuljettajien nimeä kisakohtaisuuteen lisättynä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Epätietoisuus oli suuri ennen Gaviniä ja Mayländeriä, sillä selostajat eivät välttämättä kertoneet kuljettajien nimeä kisakohtaisuuteen lisättynä.
Näinpä tai kertoivat sen sitten hirveän ohimennen yleensä juuri ennen kisaa tai sen starttia. Joskus kyllä kisan aikanakin yleensä muissa yhteyksissä. Muutoin nuo maininnat ovat jääneet erilaisiin kausikirjoihin, muihin moottoriurheiluaiheisiin kirjoihin tai kilpailuista kirjoittaneisiin sanomalehtiin ja ovathan entiset vanhempien aikojen Course Carin/Safety Carin kuljettajat silloin tällöin julkisuudessa niitä ajojaan itsekin kertoneet joskin niidenkin kertomistarinat ovat yleensä jääneet niihin vuosiin jolloin Internet ei ollut kovinkaan vielä laajalle levinnyt vaikkakin toki oli jo olemassa ja jo hyvinkin tunnettu omalla aikansa levinneisyysalueella kautta maailman.

Se on kyllä kieltämättä totta, että esimerkiksi Ford ja Renault jotka toimittivat Safety Carit vuosina 1992-1996 lajiin tai olivat ainakin virallisesti niiden pääsääntöiset toimittajat niin eivät hirveän hyvin pitäneet omia kuljettajiaan (Esimerkiksi vuosina 1992-1993 Ford Motorsportin Safety Car-joukkueen kuljettajia Gilles Martineauta, Mark Goddardia ja Peter Luxia.) hirveän paljoa esillä julkisuudessa ja vaikka vuonna 1994 Walter Robinson oli Renault Sportin Safety Carin mies lajissa niin Renault Sport käytti Ford Motorsportista poiketen vaihtelevampaa yhden kauden kuljettajaa riveissään ja senkin asian tietysti päivitän ennen pitkää sitten tulevassa suuremmassa viestissä.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9171
Gavin oli oman käsitykseni mukaan ensimmäinen vakituinen turva-auton kuljettaja. Loppujen lopuksi osalla noista on aika vähän merkitystä, esimerkiksi sillä kuka oli turva-auton kuljettaja vuoden 1995 Monacon Grand Prix'ssä, kun siinä kisassa ei turva-autoa tarvittu.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Gavin oli oman käsitykseni mukaan ensimmäinen vakituinen turva-auton kuljettaja. Loppujen lopuksi osalla noista on aika vähän merkitystä, esimerkiksi sillä kuka oli turva-auton kuljettaja vuoden 1995 Monacon Grand Prix'ssä, kun siinä kisassa ei turva-autoa tarvittu.
Sinänsä varmaankin niin, mutta toisaalta siitä lähtien kun Safety Car virallisesti tuli uudelleen lajiin vuonna 1992 niin Safety Caria on ajanut säännöllinen kuljettajaryhmä Fordin vuosien 1992-1993 malliin tai sitten yksi selkeä kuljettaja Renaultin vuosien 1994-1996 malliin. Tosin Safety Carin uudelleentulemisessa vuonna 1992 pahin virhe Charlie Whitingilta ja Roland Bruynseraedelta oli edelleen sallia järjestäjien haluamat muut turva-autot edelleen ruudukkoon melko säännöllisesti.

Tosiaan sitten tuo Course Carin kuljettajien aika vuosilta 1978-1991 onkin sitten jo ehkä hieman toista mielekkyydeltään varmasti joidenkin mielestä, mutta siinäkin on oma tärkeä tehtävänsä tuoda esiin historiaa ja nimenomaan sitä alkuperää julki.

Herbert Linge tosin teki karhunpalveluksen sinänsä turvallisuuspuolelle kun ei suostunut jo aikanaan olemaan se lajin yleinen turva-autojen ajaja ihan joka kisaan vaikkakin ajoi silti yllättävänkin paljon 1970-luvun ja 1980-luvun mittaan ja oli siten ainakin lajin puolivirallinen Course Car-mies.

Ja FISA:lla tosiaan oli vuosina 1983-1985 tuo Course Carin säännöllisen kuljettajan ohjelma joka sitten vain lopetettiin kun ilmeisesti paikallisten ratojen merkkihenkilöt halusivat omiakin miehiään ratin taakse puikkoihin.

Monacossa 1995 ja Renaultin kisoissa muutenkin yleisesti tuona vuonna ajeli Jean Ragnotti.

Tulen kyllä pian päivittämään noita Safety Carin ja Course Carin kuljettajien osuutta isomminkin.
 
Ylös