Vuoden 1991 Course Carin listaan tulee jonkin verran korjattavaa jälleen kerran joskin ei enää paljon. Myös Medical Carin listaan tulee korjattavaa vuoden 1991 kohdalta. Ja pian myös kokonaan uutena löytämääni tietoa.
Aiemmin pitkään pidin Suzukan kilpailun Course Carina tavallisesti usein käytettyä Honda NSX:ää, mutta jonkin verran pidempää selvitystyötä ja vertailua vaatineen ajan kuluttua tuli katsottua hieman muutoin kisaviikonloppua tuolta vuodelta ja monipuolista kalustoa turvallisuuspuolen miehillä Suzukassa tuona vuonna oli käytettävissä.
Suzukan kilpailun virallinen autoliike oli Hondan omistama Honda Verno jonka kautta monetkin Hondan merkkiautot on liikkeelle sinällään laskettu. Myös kilpailun Medical Carikaan ei vähän pidemmän selvitystyön jälkeen ollut Honda NSX. Radan yleisinä huoltoautoina vuoden 1991 Suzukan kilpailussa radanhuollon miehistöillä oli Honda Civic ja Honda CR-X VTEC. Sen sijaan radanhuollon esimiehellä oli käytössään aiemmin virheellisesti Course Cariksi luulemani kulkuneuvo ja sehän tietenkin oli Honda NSX.
Radanhuollon miehistön Honda Civic oli väritykseltään sinivalkoinen ja Honda CR-X VTEC oli myös radanhuollonmiehistön osalta ruosteenpunainen ja valkeat kirjainalat autoista erottuivat. Honda NSX radanhuollon esimiehen nopean toiminnan autona oli kirkkaanpunainen virheällä R-kirjaimella ja Suzukan radan yleistunnuksilla varustettu. Hondan osalta kilpailuun toimitettu ja AllSportsin Paddy McNallyn ja Gerald DuBarrin hyväksymä Medical Car ei suinkaan ollut Honda NSX vaan Honda Civic VTEC R.
Tämä hieman tavallista tehokkaampi Honda Civic oli väritykseltään melkein täysin valkea, siinä oli Punaisen Ristin tunnus, pienet siniset ja punaiset kirjainalalla kirjoitetut radan järjestäjien tunnukset ja Official Medical Car-tekstit ja tämän lisäksi automerkki oli kirjoitettu muutoin Honda Civic VTEC-kirjaimin mustalla, mutta R-kirjain oli oranssi. Kilpailun varsinainen Course Car paljastui hieman myöhemmin kun rataa siivottiin viikonlopun Michael Schumacherin kolarin jäljiltä. Course Car ei suinkaan ollut Honda NSX vaan jälleen kerran itse Honda Prelude.
Honda Prelude Course Car oli muutenkin erikoinen siitä, että toisin kuin aiempina vuosina Suzukan järjestäjät eivät käyttäneet enää Course Car-kirjaimia autossa vaan auton nimi oli amerikkalaiseen tyyliin Pace Car. Course Car tai Pace Car oli väritykseltään toki harmaa, mutta autoa koristi ruosteenpunaisesta veriappelsiinin punaiseen värisävyltään vaihteleva isolla kirjainalalla kirjoitettu F1 auton konepellissä, sivulla oli kullankeltaisin kirjoitettu jälleen isolla kirjaisinalalla sanat Pace Car ja lisäksi erikoisena piirteenä ilmeisesti kilpailua varten oli auton rekisterikilpi tavallisen merkittömän kilven sijaan tekstiä sisältävä ja siinä luki selvällä valkealla käsialalla Pace Car. Pienessä koossa mukana olivat myös Suzukan järjestäjien ja FIA:n formulalogojen lätkät autossa.
Vaikka Honda Prelude ei sinällään hirveän komea auto itsessään ollut niin vuoden 1991 Course Car Suzukan kisassa oli ainakin mielestäni komeampi ja huonoimmillaankin edes pirteämmän näköinen ilmestys kuin vuonna 1992 sama automalli joka toimi jo silloin sääntöjen mukaisena Safety Carina.
Joo. Kyseinen Safety Car Japanin Grand Prixissä 1992 oli kyllä aika vaatimaton.:frank: Pienellä keltaisella tekstialalla Safety Car ja mustalla käsialalla kirjoitettu Honda Prelude joka näytti joltain tussilla tuherretulta tekstiltä. Paljoa ei paikannut tuon vuoden Safety Carissa Suzukan järjestäjien tai edes FIA:n virallinen formulalogokaan.
Ja erikoista oli tietenkin se, että siinä missä 1991 Japanin Grand Prixissä Suzukan radalla Honda Prelude Course Car tai Pace Car pysyi sentään omalla paikallaan varikon portilla niin vuoden 1992 Japanin Grand Prixissä Suzukan radalla Safety Car vietiin heti lähdön jälkeen oman paikkansa sijaan varikolle omaan pilttuuseensa ja muutenkin oli pitkiä aikoja varsin joutilaassa olotilassa.
Safety Carin kuljettaja lienee ollut ehkä lähdön jälkeen Ramen-tauolla?:idea:
Vai kenties polttelemassa Mairudo Seibunia tai Calbeeta?
Muutoin vakavasti puhuen vuoden 1991 Japanin Grand Prixissä Suzukan radalla radanhuollon esimiehen nopean toiminnan auton lisäksi Honda NSX sentään pysyi kilpailun selvänä Mainosautona tai toisinaan lähinnä vieläkin vuoden 1994 alkukauden takia Lead Cariksi nimitettävänä ajoneuvona. Onneksi sitä nyt ei tarvitse korjata.
Adelaiden kilpailun osalta taas vuoden 1991 kilpailun kohdalla Australian Grand Prixissä Medical Cariksi paljastui kirkkaan punainen ja vain pienen Punaisen Ristin tunnuksen sisältänyt BMW M5 E34. Kilpailun Course Carkin oli BMW M5 E34, mutta väritykseltään se taas oli valkea. Molemmat saivat kaikkien aikojen lyhimmässä F1-kilpailussa runsaasti ruutuaikaa kilpailun järkyttävän kaatosateen ja Nigel Mansellin loukkaantumisen takia.
Course Car jopa sittemmin tutumman Safety Carin aikakauden tapaan myös johti tehtävänsä mukaisesti hälytysajojen aikana formula-autoja jonoissa joskin tietysti tehtävää helpotti merkittävästi kaatosateen ja jopa Goodyearin saderenkaillekin liikaa olleen kaatosateen läsnäolo kisan ajalla.
Tulevassa muutamassa viestissä teen Suzukan korjaukset Course Carin ja Medical Carin osalta ja lisään Adelaiden Medical Carin vuoden 1991 Medical Carien listaan sillä aiemmin sitä ei olekaan vielä lainkaan ollut mukana. Sitten puuttuukin lähinnä enää vain vuoden 1991 Monacon Grand Prixin Medical Car josta ei kyllä juuri ole löytynyt kuvia tai edes sitä kaivattua muuta kuvamateriaalia...:frown: