Turva-autot F1:ssä

  • Viestiketjun aloittaja CCMK
  • Aloituspäivämäärä

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Toisaalta jollakin riittävästi tilaa olevalla radalla jonkinlainen vanhan aikainen kilpailun lämmittelykierros jollain vanhalla Safety Carilla olisi kyllä ihan näyttävä veto ja ei se vaihtelun vuoksi pahaa tekisi, mutta sitten varsinaisiin hälytysajoihin voisi käyttää kuitenkin ihan vain nykyisiä Mersuja.

Taitaapa olla toteutumaton haave.:frown: Tosin voihan sitä aina fiilistellä aina näitä vanhoja turva-autoja silloin tällöin nykyisenä Mainosautona. Viime vuonna Monacossa olikin tämän uuden Renault Alpinen ohella mainosautona tämä vuoden 1994 virallinen FIA:n turva-auto eli Renault Alpine A610 Turbo ja vielä oikeammin sen erikoisversio jota ei montaa kappaletta aikanaan edes koottu niistä muista saman mallin versioista.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
80-luvun alussa Course Carien ja Medical Carien väliset suorituskykyerot saattoivat olla jyrkkiäkin. Yleensä Course Car oli vahvempi kuin kilpailuun toimitettu Medical Car, mutta joissakin tapauksissa Medical Car oli selvästi parempi kuin kilpailun Course Cariksi tarkoitettu automalli.

Vuonna 1982 Itävallan Grand Prixissä Medical Carina oli käytössä monien kuljettajien mielestä paras vaihtoehto ja itse Sid Watkinsin mukaan paremmin Course Cariksi sopiva BMW M1.

Järjestäjät halusivat kuitenkin lopulta saada aivan välttämättä Fiat Ritmonsa Course Cariksi ja näin BMW M1 jäi toimimaan mahdollisen onnettomuuden varalta kilpailussa Medical Carina.

Jossain määrin kauden aikana Medical Carien malleja myös kritisoitiin niiden heikoista tehoista ja liiallisesta vaihtelevuudesta kilpailusta kilpailuun. Toisaalta taas jotkut Medical Carit saivat vain kiitosta osakseen. Erityisesti Porschen toimittamat Medical Carit.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vuoden 1997 alussa kun Mercedes-Benz AMG:stä tuli sarjan virallinen Safety Car ja samalla myös virallinen Medical Car niin monien mielestä turvallisuus tulisi samalla paranemaan huomattavasti. C36 oli mallina pieni ja erittäin tehokas. Joka tapauksessa Sid Watkinsin tuolloin ilmestynyt uusi kirja raotti paljon Medical Carin ja jossain määrin myös Course Carin tarinaa.

Watkinsilta kysyttiin tuolloin myös, että mikä oli ennen Mercedes-Benzin säännöllistä aikakautta lajissa hänen parhain ajamansa Medical Car?

Proffalla ei ollut vaikeuksia miettiä asiaa. Porsche 928 oli erityisesti hänen mukaansa yksinkertaisesti paras Medical Car ominaisuuksiltaan ja luotettavuudeltaan aikana jolloin Medical Car saattoi vaihdella melkein luksusluokasta paikalliselta parkkipaikalta haettuun Eriksen-merkkiseen romuautoon.

Samassa yhteydessä kysyttiin myös Watkinsilta, että mikä oli hänen mielestään paras turva-auto tai kuten 70-80-luvuilla sanottiin eli Course Car?

Watkinsin mielestä sarjan historian parhaita Course Careja oli tasan kaksi automallia. Lamborghini Countach Monacossa useina vuosina ja BMW M1 Montrealissa 1981. Huolimatta siitä, että etenkin Lamborghini herätti aina hieman myös pelkoa Monacon ahtaalla radalla sen jonkin verran kömpelön kääntösäteen takia. Samassa yhteydessä Bernie Ecclestonelta kysyttiin, että onko Mercedes-Benz tullut jäädäkseen?

Tuolloin puhuttiin paljon, että myös Lamborghini tai BMW olisi voinut toimittaa f1:siin säännölliset turva-autot tai sitten Renaultin kanssa sopimusta olisi voinut jatkaa Mersun sopimuskauden päättyessä. Ecclestone sanoi, että sopimus Mersun kanssa ei ollut ehdoton ja valmistajan vaihtuessa automallin olisi pitänyt olla riittävän nopea ja ennen kaikkea turvallinen tehtäväänsä ominaisuuksiltaan. Myös rahapuolen pitäisi olla parempi.:D
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Dickie Attwood toimi aikanaan Monacon 1981 osakilpailussa Aston Martin Lagondan puikoissa. Lagonda oli kilpailun virallinen Medical Car ja Course Caria eli Lamborghini Countachia ajoi Lamborghinin virallinen tehdaskuljettaja eli Cesare Lodi.

Attwoodin Medical Car oli onnettoman hidas aloituskierroksella ja lisäksi Attwood myös osui kaiteeseen ajon aikana. Seuraava kolariin joutunut Medical Carin kuljettaja olikin sitten Alex Ribeiro. Ja siihenkin kolariin vierähti tovi jos toinenkin.:D
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vuoden 1995 Safety Carien kohdalla Imolan Safety Car vaikuttaisi olevan mustan värinen Renault Laguna ainakin kuvista päätellen. Mahdollisesti Imolan osuus tulee vielä muuttumaan ja Aidan Safety Carista ei juuri tietoa olekaan vieläkään. Sääli sinänsä. Adelaidenkaan Safety Carista en ole vielä myöskään aivan satavarma.

Tässä kuitenkin listaa Safety Careista:

Interlagos: Ford Verona 2.0S

Buenos Aires: Renault Clio

Imola: Renault Laguna

Barcelona: Renault Laguna

Monaco: Renault Clio Maxi

Montreal: Lamborghini Diablo V/T

Magny-Cours: Renault Clio Maxi

Silverstone: Renault Clio Maxi

Hockenheim: Porsche 928

Hungaroring: Tatra 613

Spa-Francorchamps: Porsche 911 GT3

Monza: Ferrari F355

Estoril: Audi 100

Nürburgring: Ford Escort

Suzuka: Honda NSX

Adelaide: Ford EF Falcon (Mahdollisesti myös Holden Commodore)
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Myös vuoden 1996 osalta Imolan turva-auto ei ole aivan selvä, mutta kaikista kuvista päätellen Safety Carina toimi sinä vuonna samanvärinen musta Renault Laguna kuin vuonna 1995.

Muilta osin Safety Carit ovatkin selviytyneet joten huolimatta mahdollisista muutoksista seuraava lista saattaa olla viimeinen Safety Carien lista vuodelta 1996.

Tässä kuitenkin listaa automalleista Safety Carin viimeisenä erilaisena vuonna poislukien vuoden 1996 jälkipuoliskoa Mercedes-Benzin tultua mukaan vielä kesken kauden toimittamaan turva-autoja ja vuoden 1997 muiden turva-autojen toimimista enin osin Mainosautoina lajissa ja Jerezin jäähyväisajelua Renault Megane Coupella:

Melbourne: Ford EF Falcon

Interlagos: Ford Mondeo

Buenos Aires: Renault Clio

Nürburgring: Renault Megane Coupe

Imola: Renault Laguna

Monaco: Renault Megane Coupe

Barcelona: Renault Laguna

Montreal: Pontiac Grand Prix

Magny-Cours: Renault Megane Coupe

Silverstone: Renault Megane Coupe

Hockenheim: Ford Scorpio

Hungaroring: Tatra 613

Spa-Francorchamps: Porsche 911 GT3

Monza: Ferrari F355

Estoril: Renault Megane Coupe

Suzuka: Honda NSX
 

P1 Rai

West Coast
Liittynyt
3.6.2013
Viestit
3027
Sijainti
Siellä
Onko jo 50 vuonna tai luvulla ollut turva-autoja? Jos ei niin milloin tulivat?
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Lajiin tuli varsinaisesti turva-auto jo vuonna 1973 ja mikäli haluaa pitää Paraatiautoa (sittemmin Mainosauto tai vuoden 1994 kauden kolmen ensimmäisen kilpailun aikainen Lead Car.) turva-auton edeltäjänä niin siinä tapauksessa jo Monacossa 1967 nähtiin ensimmäinen turva-auton tapainen ajokki radalla.

Ensimmäinen satunnainen säännöllinen lääkintäauton tapainen menopeli vuorostaan oli vuoden 1969 Silverstonesta eteenpäin ollut Ford Transit. Tosin ennen vuotta 1978 ja Ruotsin osakilpailua lääkintäautoa oli erittäin harvinaista nähdä osakilpailuissa. Mitään hätää kun ei pitänyt olla.:eek:

Tuolloinkin Medical Car oli loppukaudella ennen Monzan onnettomuutta lähinnä kokeilujaksolla ja Watkins Glenissä 1978 varsinaisesti esiteltiin Medical Car eli ennen vuotta 1967 ei ollut mitään turva-autoja tai sen tapaisia hienouksia lajissa ja kun oli niin silti niiden merkitys oli aika olematon ja olemattomana pysyikin pitkään lähinnä Mosportin 1973 kilpailun vuoksi.

Olihan säännöissä olemassa vuodesta 1979 eteenpäin säännöllinen Course Carin (Myös vuoden 1978 Watkins Glenissä ja Montrealissa pikavauhtia pakotettu.) käyttömahdollisuus, mutta silti järjestäjät oikeastaan melkein aina Course Carin tultua radalle liputtivat kilpailun poikki. Toki myöhemmin myös lippusääntöjen vuoksi ja vasta 1992 saatiin lopullisesti määriteltyä kunnolliset Safety Carin säännöt lajiin.
 
Viimeksi muokattu:

P1 Rai

West Coast
Liittynyt
3.6.2013
Viestit
3027
Sijainti
Siellä
Mitähän nämä 60-70 luvun "turva-autot" ovat sitten olleet?
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
No 60-luvun lopulta vuoteen 1972 saakka eli vuodet 1967-1972 olivat vain Paraatiauton vuosia, mutta kulisseissa Herbert Linge onnistui lobbaamaan lajin päättäjiä turvallisuuden parantamiseksi ja lopulta hänestä tulikin tavallaan turva-auton idean isä kun vuonna 1973 Safety Car tuli lajiin.

Lingen oma osuus jäi kuitenkin lopulta sinällään varsin vaatimattomaksi kun hän ei suostunut kokopäivätoimiseen Safety Carin kuljettajan hommiin vaan enemmänkin Saksan ja Itävallan osakilpailuihin. Se oli niitä ensimmäisiä suuria virheitä mitä tuli turva-autojen suhteen lajissa.

Lingen ohella tuonna vuonna Safety Carin kuljettajana toimi myös Eppie Wietzes joka myös Mosportissa ajoi sitä kilpailussa. Vuosina 1974-1978 suurimman osan kautta olleet turva-autot olivat nimeltään Järjestysautoja vaikkakin joidenkin maiden kilpailuissa niitä kutsuttiin yhä Pace Cariksi tai Chase Cariksi ja silloin tällöin myös Safety Cariksi.

Ruotsin kisoissa tuon turva-auton nimi oli usein Kontrolbil tai Ordningsbil ja ainakin yhtenä vuotena Anderstorpissa käytössä oli tämä Rallin MM-sarjassakin ollut Mercedes-Benzin leveä malli eli ns. Mustalais-Mersu. Järjestysautojen ero myöhempään Course Cariin oli enin osin se, että kaikilla järjestävillä mailla ei edes ollut Järjestysautoa koska se nähtiin tarpeettomana ja kustannuksia lisäävänä hankkia.

Ja mikäli sellainen hankittiin niin mallit olivat mitä olivat. Vasta Course Carin pakollinen hankinta sääntöjenkin mukaan muutti sentään hieman lajin periaatteita paremmaksi aikakauden mittapuulla. Samoin tietenkin myös Medical Carinkin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Laitetaan sitten poikkeuksellisesti listaa miehistä Course Carien, Pace Carien ja Safety Carien ratin takana vuosien varrelta. Turva-auton tarina eri muodoissaan alkoi vuodesta 1973 ja sen varrella olevista ajajista tuskin ennen kautta 1996 saa koskaan täydellistä listaa tai ainakin sen saaminen on hyvin vaikeaa.

Lista on kuitenkin kasvanut edellisestä päivityskerrasta varsin paljon. Erilliset Medical Caria ajaneet kuljettajat kuin vuosien 1979-1982 kilpailuista karsiutuneet kilpakuljettajat on merkitty sulkuviivoilla. Ja myös mahdollisesti sen jälkeen muutenkin olevat kuljettajat.

Tässä kuitenkin lista kavereista jotka ajoivat Pace Careja vuosien varrelta ennen vuotta 1996 ja Oliver Gavinia joka oli sinällään sarjan ensimmäinen virallinen ainoa turva-auton kuljettaja ennen Bernd Maylanderia ja häntä kerran tuurannutta Marcus Fässleriä:

1973: Herbert Linge ja Eppie Wietzes.

1974: Herbert Linge. (Saksan ja Itävallan osakilpailussa.)

1975: Jacky Ickx ja Herbert Linge. (Ajoi ensimmäistä kertaa Monacossa Järjestysautoa tai Interventio-autoa ranskalaisittain. Tuolloin alla oli alkuperäinen Ferrari Berlinetta tai Ferrari 365 GT4. Tämä siis Ickxin osalta. Linge jatkoi myös ajelua saksankielisten alueiden kilpailuissa.)

1976: Herbert Linge.

1977: Herbert Linge ja Mario Valli.

1978: Mario Valli ja Herbert Linge.

1979: Mario Valli, Herbert Linge, Philippe Schell, Dickie Attwood ja Phil Hill. (Attwood ajoi vuoden 1979 Silverstonen Course Caria eli Ford Capria kilpailussa.)

1980: Jacky Ickx, Mario Valli ja Phil Hill.

1981: Cesare Lodi, Phil Hill ja Mario Valli. (Dickie Attwood.)

1982: Cesare Lodi, Phil Hill, Hermann van Lange ja Mario Valli. (Vittorio Brambilla.)

1983: Jacky Ickx (Erwin van den Broucke, Michel Leclere, Phil Hill ja Rupert Keegan.) (Ickx ajoi koko kauden kilpailuissa Course Carin kuljettajana FISA:n ammattimaisen Course Carin kuljettajan vaatimuksen takia.)

1984: (Erwin van den Broucke.) Toistaiseksi ei harmittavasti vieläkään ole löytynyt vuoden 1984 säännöllisesti Course Caria ajaneen ja FISA:n valitsemaa kuljettajan nimeä.

1985: Carlos Reutemann. (Ajoi myös jälleen FISA:n ammattimaisen Course Carin ohjelman mukaan.) (Erwin van den Broucke ja Frank Gardner.)

1986: Russell Skaife ja Erwin van den Broucke. (Frank Gardner.)

1987: Frank Gardner ja Erwin van den Broucke.

1988: Frank Gardner ja Erwin van den Broucke.

1989: Mark Skaife. (Frank Gardner.)

1990: Mark Skaife ja Mario Casoni. (Frank Gardner.)

1991: Wilson Fittipaldi ja Lance Dixon. (Frank Gardner.)

1992: Gilles Martineau. (Ajoi muun muassa ensimmäiset viralliset testit FIA:n virallisella Renaultin turva-autolla. Ajoi kauden aikana myös Ford Escort RS Cosworthilla useissa kilpailuissa kaudella. Muun muassa Magny-Coursin ja Silverstonen kilpailuissa.) (Mario Casoni ajoi kaikki kilpailut missä tarvittiin Opel Astran Medical Caria ja Frank Gardner oli jälleen Adelaidessa Medical Carin puikoissa.

1993: Gilles Martineau. (Ajoi jälleen Fordin kisoissa muun muassa Magny-Coursissa ja Silverstonessa. Testasi myös Renaultin virallisella turva-autolla ajoa vaikka varsinainen virallinen kuljettaja oli FIA:n määrittämä ajaja ja Martineau ei saanut kunniaa olla juuri se ajaja. Samoin Mario Casoni ajoi jälleen Opel Astran Medical Car-kisoissa. Frank Gardner ajoi samoin myös Medical Caria Adelaidessa.)

1994: Max Angelelli. (Mario Casoni ajoi kohtalokkaan Imolan kilpailun Opel Astran Medical Caria ja Frank Gardner oli tuolloin ilmeisesti viimeistä kertaa Medical Carin takana.)

1995: Jean Ragnotti, Eric Bernard ja Thierry Boutsen.

1996: Thierry Boutsen. (Joutui olemaan vain Porschen kuljettaja Spassa kun virallista turva-autoa kaudesta 1996 eteenpäin ajeli Oliver Gavin Mersulla.)
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vuonna 1969 Watkins Glenin Paraatiautona lähtöruudukossa nähtiin Shelby Cobra GT500. Tässä autossa aikalaiseksi riitti ainakin tehoa pysyä tarvittaessa muun ryhmän perässä, mutta auto nähtiin sananmukaisesti vain kilpailun alkuvaiheen paraatissa.:)
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Laitetaan sitten vuoden 1980 Course Carit sievään nippuun. Tuon vuoden automallit vaihtelivat jälleen rajusti laidasta laitaan ja Renault oli ainakin hyvin edustettuna lajissa kun f1:n puolella muutenkin turboautojen pioneeritalli alkoi menestyä.

MM-arvonsa menettäneen Espanjan kilpailussa käytössä oli Volkswagen Santana ja siten en muuten huomioi sitä tässä listassa kuten en myöskään arvioinut kauden 1981 Etelä-Afrikan kilpailussa Course Carina käytettyä Eriksenin toimittamaa Fordiakaan.

Tässä automalleja:

Buenos Aires: Renault Gordini

Interlagos: Renault 5

Kyalami: Renault 5

Long Beach: Toytota Celica Supra

Zolder: Ford Granada

Monaco: Lamborghini Countach

Paul Ricard: Renault R17 Gordini

Silverstone: Ford Capri

Hockenheim: BMW 323i eli BMW E21

Österreichring: Renault 5

Zandvoort: BMW 323i eli BMW E21

Imola: Lancia Gamma

Montreal: Pontiac Firebird Trans-Am GTA Turbo

Watkins Glen: Toytota Celica Supra (Medical Carina kilpailussa oli Datsun 280ZX)
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Laitetaan sitten hieman päivitystä kauden 1992 Mainosautojen osalta. Monacon Mainosauto on myös Span kilpailun vastaavan tapaan edelleen kateissa ja tarkempien tv-kuvien perusteella Mainosauto ei suinkaan ollut Imolan startissa Opel Omega vaan Alfa Romeo 164.

Tässä kuitenkin listaa Mainosautoista korjattuna:

Kyalami: Ford Laser TX3

Mexico City: Chrysler Spirit

Interlagos: Chevrolet Kadett GSi

Barcelona: Ford Sierra

Imola: Alfa Romeo 164

Montreal: Honda Accord

Magny-Cours: Ford Fiesta

Silverstone: Ford Fiesta

Hockenheim: Porsche 911

Hungaroring: Porsche 928

Monza: Alfa Romeo SZ

Estoril: BMW M3

Suzuka: Honda NSX

Adelaide: Ford EB Falcon GT
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Ei sinänsä kuuluisi tähän mutta nykyään Gary Harsteinin siirryttyä f1:stä sivuun nykyään lajin virallisena lääkärinä Medical Carin kyydissä istuu avauskierroksilla Ian Roberts. Vaikka olenkin jo sanonut tämän aikaisemminkin niin 36 vuoteen on kyllä mies ollut varmaan lajin huomaamattomin virallinen lääkäri.:eek!:
 

P1 Rai

West Coast
Liittynyt
3.6.2013
Viestit
3027
Sijainti
Siellä
Olisipa kiva tietää mikä on seuraava turva-auto SLS:n jälkeen. SLS ollut jo vuodesta 2010 vai 11?
Mikä oli ennen SLS:ssää? Oliko joku C-AMG?
 
Viimeksi muokattu:

P1 Rai

West Coast
Liittynyt
3.6.2013
Viestit
3027
Sijainti
Siellä
No 60-luvun lopulta vuoteen 1972 saakka eli vuodet 1967-1972 olivat vain Paraatiauton vuosia, mutta kulisseissa Herbert Linge onnistui lobbaamaan lajin päättäjiä turvallisuuden parantamiseksi ja lopulta hänestä tulikin tavallaan turva-auton idean isä kun vuonna 1973 Safety Car tuli lajiin.
Juu, tarkoitin lähinnä sitä, että mitä merkkejä/malleja ne ovat olleet.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vanhojen aikojen Paraatiautojen vuosina ei joka radalla edes ollut sellaista käytössä ja vuosina 1974-1978 eli Interventio-autojen vuosina ei myöskään joka radalla ollut sellaista käytössä. Vasta 1978 loppuvaiheessa kautta ja vuodesta 1979 lähtien joka radalla on ollut turva-auton tapainen menopeli radalla ja vähintään ainakin Medical Car.

Safety Car onkin ollut aivan virallisesti joka radalla vuodesta 1992 lähtien. Mallit olivat vaihtelevia radoittain, mutta Safety Carin tullessa esitellyksi kesken kauden 1973 ja kyseisen kauden jälkitunnelmissa Porschea ryhdyttiin valmistelemaan sarjan viralliseksi turva-autoksi muutaman vuoden kiihkeän lobbauksen jälkeen ja Herbert Lingestä piti tulla sarjan virallinen turva-auton kuljettaja joka radalle.

Ikävä kyllä Lingen kieltäydyttyä ajamasta muita kuin Saksan alueen ja satunnaisesti jonkun muun alueen kilpailuja missä kuitenkin oli Porschen edustusta niin se oli kova isku turvallisuuden kehitykselle lajissa. Toki jonkin verran radoista riippuen turvallisuus parani jo vuosien 1974-1978 välillä merkittävästi tai ainakin pelastusvalmius oli parempi. Etenkin ONS:n hallinnoimissa kilpailuissa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Laitetaan seuraavaksi ainakin tiettävästi sarjan erilaiset Mersut vuoden 1996 yllätystulon jälkeen lajissa. Tällä hetkellä turva-autona toimii SLS-mallin Mercedes-Benz ja toisinaan käytetään vielä rahtusen tehokkaampaa GT-mallia samasta autosarjasta.

Tässä listaa autoista:

1996-1997: Mercedes-Benz C36 AMG

1997-1998: Mercedes-Benz CLK 55 AMG

1998-2000: Mercedes-Benz CL 55 AMG

2000-2002: Mercedes-Benz SL 55 AMG

2003: Mercedes-Benz CLK 55 AMG

2004-2005: Mercedes-Benz SLK 55 AMG

2005-2007: Mercedes-Benz CLK 63 AMG

2007-2009: Mercedes-Benz SL 63 AMG

2010-jatkuu: Mercedes-Benz SLS AMG+GT

Tänä aikana satunnaisesti myös vanhan ajan turva-autoja on esiintynyt runsaasti Mainosautona ja Montrealissa 2007 ja Yeongamissa 2013 on turva-auton ollessa muualla tai vähän aikaa sidottuna muuhun tärkeään tehtävään ajanut f1-autojen joukon kärjessä muunlainen turva-auto kuin varsinainen tehtävään määrätty.

Mersujen osalta aina mallin päättäjäisvuotena on ainakin tähän asti ajettu vielä seuraavan kauden testejä edellisellä turva-autolla ja lisäksi sitä on usein käytetty Offical Carina silloin milloin sitä ei ole tarvittu turvallisuustehtäviin.

Montrealissa 2007 Robert Kubican onnettomuuden takia letkaa veti jonkin aikaa Honda Civicin Mainosauto ja 2013 eli vajaat pari kilpailua sitten kilpailun kevennyksenä radalla nähtiin Jeep Cherokee. Ei ihan tehoton peli, mutta on siinä vähän aikaa Vettelillä varmaan ollut hämmästys suuri ja mikä ettei kenellä muullakin tahansa.:D
 

P1 Rai

West Coast
Liittynyt
3.6.2013
Viestit
3027
Sijainti
Siellä
Mielenkiintoinen tuo vuosien 1998-2000 CL 55 AMG. Sehän on hirveän iso lossi muihin malleihin verrattuna.

Tämä W215 ilmestyi vuonna 1999, joten onko vuonna 1998 ollut vanhempi W140, vai joku muu malli? :doubtful:
 
Ylös