Turva-autot F1:ssä

  • Viestiketjun aloittaja CCMK
  • Aloituspäivämäärä

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
CCMK:n pojalla tulee olemaan tylsää kun raportoi 2000-luvun turva-autoista.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Jaaha.:doubtful:

2000-luvun turva-autoista tai ei ainakaan kauden 1996 Magny-Coursin jälkeen turva-autoista ei ole juuri ollut raportoitavaa. Kaikkihan ovat Mersuja vaikkakin onhan niiden mallit vaihtuneet vuosien saatossa. Vaikka eihän sitä tulevasta tiedä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Etelä-Afrikan Grand Prixissa Kyalamin radalla 1992 Medical Carina ja Mainosautoina pyörivät Fordin mallit. Automallit olivat merkkiä Ford Laser. Mainosauto oli malliltaan Ford Laser TX3. Tavallisen oloisesta punaisen värisestä ja keltaisella värillä merkittyä F1-merkkiä lukuunottamatta auto olisi voinut olla ihan tavallinen tieliikenneauto.

Sen sijaan Medical Car Ford Laser Turbo GT oli samasta mallistaan huolimatta varsin erilainen. Tehojakin oli enemmän. Samalla auto oli neliveto ja siinä oli turbo vakiovarusteena. Radalle sopivaan muotoon myös jarruja oli muokattu tavallista tehokkaammaksi.

Medical Car oli valkoisella pohjalla ollutta punaista ristiä lukuunottamatta täysin samanlainen ulkoisesti kuin Mainosautokin. Teholukemissa ne kuitenkin hävisivät kirkkaasti Honda NSX:lle mitä käytettiin kisassa Safety Carina. Mainosautosta irtosi vain 123 hevosvoimaa ja Medical Carista noin 160 hevosvoimaa. Honda NSX:stä irtosi vuorostaan 270 hevosvoimaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Laitetaan seuraavaan viestiin sitten päivitystä vuoden 1992 Medical Careihin. Kyalamin vastaavan löydyttyä monta mallia ei enää olekaan löytymättä. Tässä kuitenkin listaa:

Kyalami: Ford Laser Turbo GT

Mexico City: Chrysler Spirit R/T

Interlagos: Ford Escort

Barcelona: Ford Escort

Imola: Opel Astra

Magny-Cours: Ford Escort RS Cosworth

Silverstone: Ford Escort RS Cosworth

Hockenheim: Ford Escort RS Cosworth

Hungaroring: Ford Escort XR3i

Spa-Francorchamps: Alfa Romeo 75

Monza: Lancia Delta HF Integrale

Estoril: Opel Astra

Suzuka: Honda NSX

Adelaide: Ford Escort RS Cosworth
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Ja seuraavaksi tulee vielä yksi päivitys vuoden 1992 Mainosautoja koskien. Tässä listaa:

Kyalami: Ford Laser TX3

Mexico City: Chrysler Spirit

Interlagos: Chevrolet Kadett GSi

Barcelona: Ford Sierra

Imola: Opel Omega

Montreal: Honda Accord

Magny-Cours: Ford Fiesta

Silverstone: Ford Fiesta

Hockenheim: Porsche 911

Hungaroring: Porsche 928

Monza: Alfa Romeo SZ

Estoril: BMW M3

Suzuka: Honda NSX

Adelaide: Ford EB Falcon GT
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Laitetaan päivitystä vuoden 1993 Medical Careihin. Kyalamin Medical Carina vuonna 1993 toimi SAMCOR:in toimittama Mazda 323. Sen tehot jäivät vaatimattomaksi kilpailun turva-autoon ja mainosautoon nähden, mutta 210 hevosvoiman tehoilla sen katsottiin olevan parempi kuin edellisvuoden Ford Laser Turbo GT.

Enää vain Monacon Medical Car puuttuu listasta ja se saattoi olla Renault Laguna tai mahdollisesti jopa Toyotan toimittama malli sillä Monacon kisatoimikunta oli kiinnostunut hankkimaan riittävän tehokkaan Medical Carin tulevaisuutta silmällä pitäen.

Tässä kuitenkin listaa Medical Careista:

Kyalami: Mazda 323

Interlagos: Ford Escort

Donington: Ford Escort RS Cosworth

Imola: Opel Astra

Barcelona: Ford Escort

Montreal: Pontiac Trans-Am Turbo GTA

Magny-Cours: Ford Escort RS Cosworth

Silverstone: Ford Escort RS Cosworth

Hockenheim: Volkswagen Passat

Hungaroring: Ford Escort RS Cosworth

Spa-Francorchamps: Alfa Romeo 75

Monza: Lancia Delta HF Integrale

Estoril: Opel Astra

Suzuka: Honda NSX

Adelaide: Holden Commodore
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Italian ensimmäisten turva-autojen osalta tarjonta ei ollut järin laaja. Fiatin autot hallitsivat ensimmäisinä vuosina eli 1973 ja 1974 turvallisuutta. Ensimmäisenä vuonna käytössä oli Fiat 124 ja siitäkään ei ollut Coupe-versiota toimitettu radoille järjestäjien tehottomuuden vuoksi ja jälkimmäisenä vuonna käytössä olikin Fiat Mirafiori joka sittemmin rallitaipaleilla niitti menestystä.

Tulevina vuosina Monzan turva-autoja kritisoitiin varsin usein ja vasta 80-luvulla ne alkoivat olla menetteleviä. Myöskin ensimmäiset Medical Carin mallit ennen Lancia Delta Integralen tuloa olivat erittäin hitaita.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vuoden 1996 Safety Careihin laitan päivitystä sen verran, että tavallisen Ford Escortin sijaan Brasilian kilpailussa kyseisellä kaudella toimi mustan värinen ja keltaisilla F1-kirjaimilla varustettu Ford Mondeo.

Paljon tuolta kaudelta on vielä selvittämättä noita Safety Careja varmuudella. Muutamaan muuhunkin kilpailuun on tullut päivitystä.

Imolan kisan turva-autoa en vielä ole saanut ollenkaan selville ja muutaman muun kilpailun turva-auto on ollut epävarma. Australian, Monacon ja Kanadan kilpailujen Safety Carit ovat vielä epävarmoja.

Magny-Coursilta lähtien virallinen Safety Car kuitenkin oli Mercedes-Benz tuolla kaudella vaikka järjestäjien autot näkyivätkin kisoissa.

Tässä kuitenkin listaa tähän asti varmuudella olevista turva-autoista:

Melbourne: Ford EF Falcon

Interlagos: Ford Mondeo

Buenos Aires: Renault Clio

Nürburgring: Renault Megane Coupe

Monaco: Renault Megane Coupe

Barcelona: Renault Laguna

Montreal: Porsche 993 Turbo

Magny-Cours: Renault Megane Coupe

Silverstone: Renault Megane Coupe

Hockenheim: Ford Scorpio

Hungaroring: Tatra 613

Spa-Francorchamps: Porsche 911 GT3

Monza: Ferrari F355

Estoril: Renault Megane Coupe

Suzuka: Honda NSX
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vuoden 1978 kohtalokkaassa Monzan kilpailussa Medical Carina toimi tavallinen Fiat 127. Autossa muuta erikoista kilpailulätkien lisäksi ei ollut kuin Sid Watkinsin lääkelaukku. Monzan kilpailun autonvalinta oli aikakauden mukaista ja nykyään hyvin surullista.

Watkins vaati parempaa mallia, mutta pyyntöihin ei suostuttu ja Watkinsin apulaisena tunnettua Peter Bylesia ei päästetty mukaan vaan ratahenkilöstön jäsen otettiin mukaan. Watkins Glenissä Byles pääsikin mukaan ja kaiken piti mennä hyvin.

Course Car ajoi kuitenkin kilpailussa pihalle ja Toyota Celican Estate-malli oli kanttarilennon jälkeen melkein ajokelvottomassa kunnossa. Mario Andretti ajoi melkein Medical Carin perään ensimmäisen kierroksen päätteeksi. Auto ehti juuri ajoissa varikolle nopeiden kilpa-autojen tieltä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Laitetaan vielä päivitystä tuohon vuoden 1994 Safety Carien listaan. Muun muassa Imolan, Monacon, Estorilin ja Adelaiden turva-autoja pitää vähän korjata listaan.

Imolassa käytössä ei ollut tavallinen Opel Vectra ja Monacossa turva-autona toimi Renault Safrane BiTurbo toista vuotta peräkkäin ja Adelaidessa ainakin järjestäjien Chase Car oli ainakin Holden Commodore. Kyseinen auto näkyi startin ohella ainakin aika-ajossa.

Estorilissa Safety Car oli jo aiemminkin tässä toikissa näkynyt Porsche 911. Tässä kuitenkin vielä päivitetty lista turva-autoista:

Interlagos: Ford Verona 2.0S

Aida: Porsche 928

Imola: Opel Vectra Turbo GT 4x4

Monaco: Renault Safrane BiTurbo (Vuoden 1994 Safety Car oli edelliskauden autoon verrattuna musta-vihreä-sininen väritykseltään koristettuna keltaisilla F1-kirjaimilla. Renault Laguna toimi Medical Carina kilpailussa.)

Barcelona: Porsche 911

Montreal: Porsche 928

Magny-Cours: Renault Alpine A610 Turbo

Silverstone: Renault Alpine A610 Turbo

Hockenheim: Porsche 911 (Tyyppinumero oli 993, mutta auto oli käytännössä lähes sama kuin 911.)

Hungaroring: Tatra 613

Spa-Francorchamps: Porsche 911

Monza: Ferrari F355

Estoril: Porsche 911 (Tämän auton tyyppinumero oli myös 993, mutta laitoin sen kuitenkin 911:ksi.)

Jerez: Porsche 911

Suzuka: Honda Prelude

Adelaide: Holden Commodore (Ford EF Falcon oli kilpailun Mainosautona turva-autona olemisen sijaan joten tästä pahoittelut.)
 
Viimeksi muokattu:

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26890
Mario Andretti ajoi melkein Medical Carin perään ensimmäisen kierroksen päätteeksi. Auto ehti juuri ajoissa varikolle nopeiden kilpa-autojen tieltä.
Eikös näitä Monacossa ole käynytkin, että kilpa-autot ovat ehtineet Medical carin ohittaa ekan kierroksen lopussa? Muistelisin Watkinsin kertoneen jossain haastattelussa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Näinkin on käynyt. Monacossa ja Rio de Janeiron kilpailuissa Brasiliassa.

Vuoden 1990 Course Careista puhuen Estorilin kilpailussa ei Course Carina toiminut Mercedes-Benz AMG 300 E32 vaan kyseinen auto toimi poikkeuksellisesti Mainosautona kisassa. Varsinainen Course Car oli Opel Senator. Pahoittelut aiemmasta väärästä tiedosta.:(

Kyseinen ajokki oli väriltään sinertävän musta ja kisan Medical Carina toimi Opel Calibran sijaan Opel Vectra. Väriltään Vectra oli musta. Kilpailussa Course Car lähti radalle Vectran kanssa Caffin kolaroitua ja aiheutettua punaiset liput.

Kilpailun Course Cariksi oli ehdolla myös Opel Calibra, mutta järjestäjät pitivät Senatoria parempana vaihtoehtona kisaan.

Lisäksi onnettomuuspaikalla oli palopäällikön Alfa Romeo 75 ja huoltoesimiehen Volkswagen Jetta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Laitetaan sitten Medical Careja vuodelta 1990:

Phoenix: Ford Mustang

Interlagos: Chevrolet Kadett

Imola: Alfa Romeo 75

Monaco: Renault R21

Paul Ricard: Renault R21

Silverstone: Renault R21

Hockenheim: E-mallin Mercedes-Benz

Hungaroring: Porsche 928

Spa-Francorchamps: Porsche 930

Monza: Alfa Romeo 75

Estoril: Opel Vectra

Jerez: Opel Vectra

Suzuka: Honda NSX
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Laitetaan päivitystä siis vuoden 1990 Course Carin listaan:

Phoenix: Honda Integra

Interlagos: Chevrolet Kadett

Imola: Alfa Romeo 75

Monaco: Renault R21

Montreal: Honda NSX

Mexico City: Chrysler Spirit

Paul Ricard: Renault R21

Hockenheim: Opel Vectra

Hungaroring: Tatra 613

Spa-Francorchamps: Opel Senator

Monza: Alfa Romeo 75

Estoril: Opel Senator

Jerez: Opel Calibra

Suzuka: Honda NSX

Adelaide: Nissan NSVD Turbo

Näin off-topicina varmistin, että vuoden 1989 Course Carina Estorilissa toimi Mercedes-Benz AMG 300 E32 ja Medical Carina jatkoi vuoden 1988 tapaan Alfa Romeo 75.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Espanjan vuoden 1974 kilpailussa Jaramassa Järjestysautona toimi Dodge Dart 3700 GT. Erittäin ison moottorin ja kömpelön liikkeen omaava menopeli oli bensaa nielevä ja tavallisen kansan parissa erittäin harvinainen luksusauto.

Turva-autoksikin se oli öljykriisistä kärsivässä Espanjan Grand Prixissa melkoinen yllätys. Etenkin kun kustannusten takia olisi ollut halvempaa ajella SEAT:lla joukkion takana. Bensankulutus satasella oli 13-25 litraa moottorin tilavuudesta ja tehoista riippuen.

Tosin muutamaa vuotta aiemmin näytösautona oli ollut Dodge Barreiros eli saman menopelin vanhempi malli. Jaraman ja muutenkin Espanjan kilpailuissa takavuosina menopelit olivat erittäin vaihtuvia ja ainakin Dodgen ohella myös Volkswagenin malleja näkyi Jaraman radalla.

Taisi olla viimeisessä Jaraman kisassa Course Carina Santana turvallisuuden takaajana. Tosin täyttä varmuutta asiasta ei kuitenkaan vielä ole.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Pitkien etsintöjen jälkeen Imolan 1991 Course Cariksi paljastui sateen ja sumun keskeltä Opel Omega. Course Car kilpailuun oli hopeisen harmaa ja keltaisilla F1-kirjaimilla varustettu 200 hevosvoiman vauhtipeli.

Tämän johdosta lisäänkin vuoden 1991 Course Carien täyden listan alle:

Phoenix: Ford Mustang

Interlagos: Chevrolet Kadett

Imola: Opel Omega

Monaco: Italdesign Aztec

Montreal: Chevrolet Lumina

Mexico City: Chrysler Spirit

Magny-Cours: Renault Alpine GTA

Silverstone: Renault Alpine GTA

Hockenheim: Porsche 959

Hungaroring: Tatra 613

Spa-Francorchamps: Alfa Romeo 164

Monza: Alfa Romeo 164

Estoril: Mercedes-Benz AMG 300 E32

Barcelona: Seat Toledo

Suzuka: Honda NSX

Adelaide: BMW M5 E34
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Watkins Glenin 1978 katastrofin jälkeen Montrealiin Sid Watkins halusi huomattavasti tehokkaamman Medical Carin ja kunnon ammattilaiskuljettajan ratin taakse. Ammattilaiskuski järjestyi ja Medical Cariksi kisaan valittiin erikoiskoneella varustettu mustan värinen Pontiac Tran-Am Turbo.

Koska kilpailuun haluttiin erikoistehokas Medical Car niin erikoiskoneena toimi Pontiacin 455-malli ja siitä irtosi melkein 300 hevosvoimaa. Kestääkseen moottorin väännön runkoa ja jarruja jouduttiin vahvistamaan paljon kisaa varten.

Watkins Glenin tilanteissa Toyota Celica Supra Estaten ohjaus oli vaurioitunut liian helposti ja siten kuljettajan piti olla huomattavasti varovaisempi ja silti pystyä ajamaan erittäin lujaa tarvittaessa. Course Carina kilpailussa toimi edellisen kauden Mosportin kilpailun tapaan Chevrolet Corvette.

Medical Carin tehtävä sujui hienosti ja erikoistehokas malli kelpasi myöhemminkin Montrealin radan välittömiin pelastustehtäviin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vuoden 1993 Medical Carit ovat nyt selvinneet Monacon kilpailun vastaavan löydyttyä. Monacossa Medical Carina toimi viimeistä kertaa mustan värinen Ford Escort RS Cosworth. Edeltävässä Espanjan kilpailussa mustan värinen Ford Escort RS Cosworth oli Monacon tapaan myös Official Carina Roland Bruynseraeden käytössä. Monacon jälkeen kaikissa muissa kauden 1993 kilpailuissa Medical Carina oli Safety Carinakin ollut valko-sininen RS Cosworth Fordilta.

Tässä tulee vielä kerran listaa kauden 1993 Medical Careista:

Kyalami: Mazda 323

Interlagos: Ford Escort

Donington: Ford Escort RS Cosworth

Imola: Opel Astra

Barcelona: Ford Escort

Monaco: Ford Escort RS Cosworth

Montreal: Pontiac Trans-Am Turbo GTA

Magny-Cours: Ford Escort RS Cosworth

Silverstone: Ford Escort RS Cosworth

Hockenheim: Volkswagen Passat

Hungaroring: Ford Escort RS Cosworth

Spa-Francorchamps: Alfa Romeo 75

Monza: Lancia Delta HF Integrale

Estoril: Opel Astra

Suzuka: Honda NSX

Adelaide: Holden Commodore
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Laitetaan vuoden 1990 Medical Careihin hieman päivitystä aiempaan. Adelaidessa Medical Carina toimi Holden Calibra mikä oli käytännössä sama kuin uudelleenmerkitty Opel Calibra. Tässä kuitenkin listaa lääkintäautoista kaudelta:

Phoenix: Ford Mustang

Interlagos: Chevrolet Kadett

Imola: Alfa Romeo 75

Monaco: Renault R21

Paul Ricard: Renault R21

Silverstone: Renault R21

Hockenheim: E-sarjan Mercedes-Benz

Hungaroring: Porsche 928

Spa-Francorchamps: Porsche 930

Monza: Alfa Romeo 75

Estoril: Opel Vectra

Jerez: Opel Vectra

Suzuka: Honda NSX

Adelaide: Holden Calibra

Montrealin ja Mexico Cityn Medical Carit puuttuvat vielä listasta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Pitkien etsintöjen jälkeen alustavasti olen löytänyt nyt myös kauden 1992 kaikki Safety Carina toimineen mallit. Monzassa toimi turvallisuuden takaajana punaisen värinen BMW 850CSi. BMW:n sivuilla komeilivat sanat Pace Car ja hyvin pienellä tekstillä myös sanat Official Safety Car.

Mahdollista päivitystä saattaa vielä tulla Montrealin ja Span mahdollisiin turva-autojen muutoksiin.

Laitetaan kuitenkin listaa tähän väliin:

Kyalami: Honda NSX

Mexico City: Chrysler Phantom

Interlagos: Chevrolet Kadett GSi

Barcelona: Fiat Tempra

Imola: Fiat Tempra

Monaco: Italdesign Aztec

Montreal: Chevrolet Lumina

Magny-Cours: Ford Escort RS Cosworth

Silverstone: Ford Escort RS Cosworth

Hockenheim: Porsche 928

Hungaroring: Tatra 613

Spa-Francorchamps: Ford Escort RS Cosworth

Monza: BMW 850CSi (Sarjamalliltaan myös BMW M8 E31 vaikkakin tiettävästi ainoa BMW M8 on vain prototyyppimalli.)

Estoril: Mercedes-Benz AMG 300 E32

Suzuka: Honda NSX

Adelaide: Ford EB Falcon Turbo
 
Ylös