Turva-autot F1:ssä

  • Viestiketjun aloittaja CCMK
  • Aloituspäivämäärä

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9171
Jep. MM-futiksessa esim. päätuomarin maksimi-ikä sai olla kait 45v :)
Moottoriurheilupuoleltakin mietin Le Mansia. Muistaakseni on niin, että oli meriitit mitä hyvänsä niin yli 50-vuotias voi olla maksimissaan kultakategorian kuski, yli 55-vuotias maksimissaan hopeakategoriassa ja yli 60-vuotiaat ovat joka tapauksessa pronssikategoriassa.
 

rölligölli

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
255
Moottoriurheilupuoleltakin mietin Le Mansia. Muistaakseni on niin, että oli meriitit mitä hyvänsä niin yli 50-vuotias voi olla maksimissaan kultakategorian kuski, yli 55-vuotias maksimissaan hopeakategoriassa ja yli 60-vuotiaat ovat joka tapauksessa pronssikategoriassa.
eli kimin on turha lähtee lemansia ajaan lopetetetuaan f1 uransa, kun joutuis ajaa bronssikuskina joidenkin pilipali kuskien kanssa
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Vuoden 1976 silloisiin Interventio-autojen kuskeihin ainakin yksi melkoisen tuttu mies on löytynyt lisää.

Harald Ertl ei tosiaan ajanut saksankielisen alueen kisoissa Herbert Lingen miehittäessä tuota Järjestysautoa tai ranskalaisittain ilmaisten Interventio-autoa siellä vaan hieman yllättäen Long Beachin kisassa sinä vuonna.

Ertl itsessään karsiutui Heskethin ajoyrityksen jälkeen kisasta niin siitä sitten saksankielisen alueen lehdetkin pilailivat, että Ertl ajaa varmaankin sitten kärjessä kisaan Toyotan järjestämällä Interventio-autolla!

Olisihan tuokin ajonäyttö vaikka Rush-elokuvaan ollut hyvä pieni lisä, mutta Long Beachin ajosta ei siinä leffassa nähty hetkeäkään.

Pitänee lisätä ennen pitkää Ertlin nimi ajajien listaan.

Ennen laajempaa päivitystä pitänee vielä yrittää tehdä tiedustelua noista Hermann van Langen edeltäjästä tai edeltäjistä Zolderin kisoissa vuosina 1979-1980.

Toivon mukaan löytyisi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Kauden 1992 Safety Careihin tulee seuraavaksi melkoisia muutoksia. Eilen myöhään illalla ja tänään katsoin tuossa aiemmin päivällä uudelleen tuon vuoden automalleja tällä kertaa Portugalin Estorilin osalta. Tuli katsottua ja kerrankin lopullisesti oikein hyvän yleisen kuvan avulla totuus selvisi lopullisen kiistämättömän selvästi kunnolla.

Ja tällä kertaa en olisi todellakaan osannut odottaa löytäväni aivan sellaista automallia kuin mitä luulin mikäli se olisikin koskaan osoittautunut erilaiseksi.

Kyseisinä vuosina ei suinkaan käytössä ollut aiemmin todettu Mercedes-Benz AMG 300 E32 tai melkein päivälleen 6 vuotta sitten eli 13.5.2015 yhtä aiemmin mainittu ja 140 hevosvoimaa kehittänyt Renault 19 16V vaan varsinainen automalli noina vuosina Estorilin turvallisuudesta vastaavana oli lopulta musta Ford Escort RS Cosworth.

Mustan savunharmaa auto erottui aiemmassa Renaultia koskeneessa videokuvassa verraten hyvin ja edelleenkin liiankin huonosti sen johdosta siten, että se tuli sitten sotkettua turva-autoksi.

Erikoisena piirteenä se oli kuitenkin keväältä 1992 Estorilista otettu ja senkin videon linkki on jo poistunut joten sitä ei voi tutkia enää mistään, siinä ei ollut Mercedes-Benzin AMG-mallin tai muutenkaan tuttua johtotähteä tai ns. Verkko-osaa auton ajovalojen välissä toisin kuin siinä. Lisäksi Renault 19 (Joissakin harvoissa lähteissä tai myyntinimikkeillä Renault R19 tunnettu.) omasi selvän alapohjan osuuden alempien alavalojen kera toisin kuin Mercedes-Benzin AMG-malli nimenomaan mallin AMG 300 E32:sta puhuttaessa.

Varmaankin tuota Renaultia ajateltiin käyttää turva-autona ennen kuin sitten tultiin toisiin ajatuksiin ja mahdollisesti, mutta ei välttämättä se olisi sitten siirretty itse syksyn F1-kisan radanhuoltoon.

Vuoden 1992 Safety Car samasta automallista oli hyvin samanlainen muidenkin Ford Escort RS Cosworthien kanssa. Oikeastaan muutos oli varsin nimellinen kun auton takanakin komeili isolla etenkin SAFETY sanasta Safety Car.

Safety Car-teksti kirjoitettiin samalla valkealla värillä isommalla tekstialalla myös turva-auton edessä ja järjestäjien lätkän sijaan autojen sivuilla komeili FIA:n ja Formula 1:n silloinen hyvinkin komea tunnusmerkki ja Official Safety Car teksti pienemmällä käsialalla heti Safety Carin ja pienen Fordin F1-merkin jälkeen.

Laitan korjauksen kauden 1992 Safety Carien listaan hyvin pian lisäten sitä ennen vielä seuraavaan viestiin kuvan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Laitan tähän seuraavaksi korjatun listan vuodelta 1992 Safety Carien osalta Hungaroringin kilpailun Safety Carin näillä näkymin edelleen ollessa Ford Escort RS Cosworth Tatra 613:n sijaan.

Edelleen Hungaroringin osakilpailun Safety Car on epävarma, mutta muuten näyttää melko selvältä Safety Carien osalta tämän vuoden osalta vaikka aina voi löytyä päivitettävää silloinkin kun sitä ei osaa juuri odottaa. Kuten pitkään mietityn, etsityn ja lopulta täysin kiistämättömän selvästi löytyneen Estorilin kohdalta.

Tässä kuitenkin listaa Safety Careista päivitettynä Estorilin vastaavasta puhuen kun viimeksi päivitin tätä listaa 2.8.2018:

Kyalami: Honda NSX

Mexico City: Chrysler Phantom

Interlagos: Chevrolet Kadett GSi

Barcelona: Fiat Tempra

Imola: Fiat Tempra

Monaco: Italdesign Aztec

Montreal: Nissan Silvia S13 Drift Special

Magny-Cours: Ford Escort RS Cosworth

Silverstone: Ford Escort RS Cosworth

Hockenheim: Ford Escort RS Cosworth

Hungaroring: Ford Escort RS Cosworth

Spa-Francorchamps: Ford Escort RS Cosworth

Monza: BMW 850CSi

Estoril: Ford Escort RS Cosworth

Suzuka: Honda Prelude

Adelaide: Ford EB Falcon Turbo
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Viime aikoina etenkin Saksassa ja etenkin saksankielisillä alueilla on puhuttu paljonkin vanhempien aikojen turva-autojen kuljettajista saman koskiessa myös lääkintäautojen kuljettajia.

Varmaankin siksi kun Herbert Linge on jo 93 vuotta vanha eikä hirveästi sellaisenaan vanhuudessa toki muutoin nuorempana ole hänen aisaparinsa eli lääkintäpuolen ja tietenkin satunnaisemmin turva-autopuolen toinen herra ONS:ltä tuttuna ja tänä vuonna 81 vuotta täyttävänä eli Hans Clausecker.

Herr Clauseckerin ura on myös ollut kirjava ja hänestä löytyi Saksan Autoliitolle tekemieni kyselyjen päätteeksi aika paljonkin tietoa turvapuolelle.

Herr Clausecker on tietääkseni ollut Herr Lingen tapaan aikanaan ehdolla ajamaan koko kauden Medical Caria F1:siin erona Herr Lingen ajamaan Safety Cariin tai Course Cariin, mutta Herr Lingen tapaan hänkään ei lopulta voinut ajaa kuin enimmäkseen saksankielisen alueen kisoissa.

Ikävänä puolena nuo saksankielisen alueen ajetut kilpailut ovat vähän kysymysmerkki ja osin koko urakin, mutta pääkohdat oli selvillä eli ura loppui F1-puolella hieman Lingeä aiemmin eli vuonna 1987.

Pitkälti osin perhesyiden ja yleisen työn takiakin.

Herr Clausecker ja hänen kuskaamansa maakohtainen kisalääkäri (Sid Watkins ja häntä ennen tietysti Jean-Jacques Issermann kun olivat tietysti lajin yleislääkäreitä.) eli Axel Mann olivat paikalla muun muassa 1976 Nürburgringin Niki Laudan onnettomuuden aikana ja myös Hockenheimin 1982 Didier Pironin onnettomuuden aikana.

Nk. Nyrren 1976 onnettomuuden aikaan kisapäivänä oli onnea monessa jutussa kuten muun muassa siinä, että paikalla oli tuohon aikaan harvinaisempi lääkintäauto yleensäkään ja osin myös kun muun muassa Karl Schimditllä oli turvapäällikkönä omat joukkonsa sijoitettu lähelle sitä metsäaluetta missä radioyhteys pelasi siinä kohtaa ja missä Laudan onnettomuus sattui.

Vuoden 1982 Hockenheimissa kuten myös nk. Nyrrellä 1976 tietenkin oli kilpailunjohdon kyvyttömyyden takia tulla tragedia kun Linge tosiaan meni radalle yksin suorittamaan tarkistuskierroksia ilman tarkkaa kilpailunjohdon käskyä ja alkujaan Herr Clauseckerin piti poimia Herr Linge talteen radalta kilpailunjohdon savustamistilaisuutta varten ripityksineen häntä kohtaan ennen kuin sitten Pironille oli käynyt hyvin pahoin ja onneksi apu tosiaan oli lähellä.

F1:n ihan ensimmäinen Safety Carin kuskikin olisi voinut olla toinen vuonna 1973 kun urheiluautoilija Michel Weberin piti ajaa sillä kaudella useammassa kilpailussa, mutta hän ei tosiaan koskaan saapunut kisapaikoille kuten Nürburgringille, Österreichringille tai Mosportiin.

Alkujaan F1:n ihan ensimmäisen Safety Carin piti olla vuodeksi 1973 Volkswagen Type 311 Estate, mutta Herrat Linge ja Clausecker käskivät rahdata mokoman lievästi sanottuna romuttamolle kun auto oli liian raskas ja alitehoinen edes kokeilukierroksillakin F1-autojen tai sitä hitaampienkin kilpa-autojen joukkoon.

Paljon oli kyllä automalleja ehdolle, mutta pitkälti Porsche 914/6 GT ja Porsche Carrera RSR 2.8 valikoituivat pääosin F1:n turva-autojen aikakauden alkuhämäriin käyttöön siksikin kun ne pysyivät käytännössä ainoina edes jotenkin F1-autojen perässä tai pystyivät ainakin huonoimmillaan edes erittäin hyvään hälytysajoon.

Tosin Porsche 911 Turbo ja vasta Porsche 928 vielä paljon myöhemmin 1970-luvulla olivat enemmän sopivampia Safety Cariksi, Interventio-autoksi tai Course Cariksi.

Mielenkiintoista oli myös sekin seikka, että tehosyiden lisäksi tuossa 911 Turbossa ja 928:ssa oli parempi ohjautuvuus, ajomukavuus ja tarpeen tullen enemmän tavaratilaakin antaa käyttöön.

Herr Clausecker näinä päivinä tai viime vuosina on ajanut ihan viime aikoina Herr Lingen ikäsyistä tyhjäksi jättämää Porschea vanhempien aikojen saksankielisen alueen historiallisemmissa kisoissa turva-autona ja varmaankin mikäli pahin käy niin on jatkamassa vieläkin tekeillään olevaa Herr Lingen kirjoittamisen alla toivon mukaan ilmestyvää kirjaa F1:n turvallisuusasioista taustatyönä.

Herr Clausecker on ajanut kertaalleen Interventio-autoa F1:ssä myös Paul Ricardissa ja Zandvoortissa.

Niistäkin tulee päivitystä kunhan ehdin niitä tehdä.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Viime aikojen etsinnän ja mietinnän jälkeen on selvinnyt vuoden 1990 Interlagosin kisan oikea Course Carin kuljettaja kun hän ei vastoin aiempia tutkimuksiani ollutkaan Wilson Fittipaldi vaikkakin Wilson ajoi kylläkin tuon vuoden Medical Caria lopulta kyllä tuolloin.

Toki aikanaan sain tämän selville ensimmäisen kerran erittäin alustavasti jo toukokuussa 2020, tarkalleen sanottuna 30.5.2020 ja 31.5.2020 päivän välisenä yönä, mutta virallisen lopullisesti tämän kaverin ja oikeastaan ihan miehenkin henkilöllisyys selvisi vasta aivan hiljattain juuri tänä vuonna.

Siitä kaikesta pitää jälleen kiittää brasilialaisten moottoriurheilupiirien tai yhteisöjen henkilöiden kuten Brasilian Chevroletin, Brasilian Autoliiton, Interlagosin Ratatoimistosihteerin, Globo TV:n Galvao Buenon kaivellessa muistisopukoitaan ja lopulta tunnistettuaan kaverin, Julio Cezar Kronbauerin, Vinicius Ferrazin, Gabriel Marazzin eli kuuluisan Expedito Marazzin pojan ja tunnetun Itabunan alueelta Bahiasta kotoisin olevan F1-toimittaja, lehtimies, F1-kypäräkeräilijän ja autokeräilijän (Joka myös harrastaa Safety Car ja myös Course Car-keräilyä eri maista tietenkin ajoittain erittäin kalliiseen hintaan, ostaen ainakin vastoittain yhden 1984 Brasilian Grand Prixin Ford Escort XR3i Course Carin ainakin 150 000 Brasilian Realilla ellei isommallakin summalla autokokoelmiinsa.) Ivan Gusmaon lähettämiä sähköposteja joiden avulla henkilöllisyys raudanlujasti varmistui.

Näistä erityisesti etenkin Brasilian Autoliiton, Galvao Buenon ja Ivan Gusmaon kautta pääsin tästä miehestä perille enemmänkin.

Tämä mies oli ja on tietenkin edelleen elossa olevana Julio Caio Azevedo Marques, mutta useimmiten vain Julio Caion nimellä julkisuudessa kulkeva kaveri.

Herra Caion mukaan hänen ajamansa Chevrolet Kadett oli tosiaan Chevrolet Kadettin brasilialainen vanhempi sarjamalli eli vuoden 1989 malli johon oli sittemmin raskaasti muokattu jarrua, voimansiirtoa ja jousitusta turvarungon kaarineen päivineen.

Valitettavasti vanhempi sarjamalli oli ollut todella jähmeä ja jossain määrin liian hitaan oloinen joskin mukava muutoin ohjata kun oli kuiva keli.

Ja tietenkin kun oli niin hidas kun oli niin yrittää sai aika paljon ennen kuin kolari olisi tullut.

Kiihtymisessäkin oli toivomisen varaa.

Herra Caion mukaan sitä autotesteissä ei onneksi ollut kolhittu, mutta auton yleinen tasapaino häiriintyi kun moottoria ja jousitusta uudelleen kalibroitiin ennen kilpailua tavalla jota ei sellaisenaan olisi pitänyt tehdä.

Auto myös oikutteli hänen mukaansa ainakin ensiajossa ja vähän sen jälkeenkin tavalla joka olisi voinut aiheuttaa sähkövian itse kilpailussa.

Hän kyllä sinänsä vakuutti kyllä turvallisuuspuolen pelurit tai F1:n Course Careista vastanneen AllSportsin tuotepomo Gerald 'Gerry' Dubarrin kyvyistään, mutta hän ei olisi ikinä ajanut Chevrolet Kadettin Course Caria ilman yhtä asiaa:

Ensinnäkin ja ehkäpä tärkeimpänä ketään muuta normaalimmin tunnettua Brasilian Safety Car/Course Car-kuljettajaa ei ollut saatavilla kun Wilson Fittipaldi joutui siirtymään Medical Carin puikkoihin tuohon kisaan alkuperäisen Medical Carin kuljettajan sairastapauksen takia.

Caion mukaan tuo kyseinen automalli tosiaan vaikeuksiensa jälkeen laitettiin 1990 Brasilian Grand Prixin jälkeen Brasilian Chevroletin tiloihin.

Sittemmin tuo kyseinen auto lähti hyvin, hyvin pitkäksi aikaa maailmalle koska silloisella FISA:lla tai AllSportilla itsellään ei ollut juuri tuon rekisterinumeron alla eli numerolle EK-5405 merkitylle Course Carille enää käyttöä tai myöskään Brasilian Chevroletilla itselläänkään kunnes päätyi myös herra Caion ikiomaksikin autokseen ja ennen kuin se lopulta päätyi tietenkin hyvin ansaitusti herra Gusmaon ylläpitämään automuseoon Brasiliaan.

Tällä hetkellä ja sikäli kun oikein tiedän niin herra Caion ja herra Gusmaon mukaan kyseinen entinen Course Car-malli ei ole myytävänä huolimatta ainakin yhdestä yli 190 000 Brasilian Realin tarjouksesta.

Ainoa paikka minne se ehkä muutoin voisi vielä lähteä muutoin kuin herra Gusmaon tai vielä herra Caion tiloihin niin olisi ehkä Ayrton Sennan Säätiön tiloihin.

Ayrton Sennan Säätiö on ollut kyllä kiinnostunut kyseisestä Course Carista huolimatta siitä, että kisa Sennalta päättyi kolmostilalle voiton mennessä kolariin Satoru Nakajiman kanssa ja siitä tulleen varikkokäynnin takia.

Paljon muitakin juttuja voisi kertoa kyllä mitä tuli kuultua häneltä 1990 Interlagosin ja Course Carin ajamisen asian tiimoilta.

Yksi erikoinen juttu oli muun muassa se, että virallinen lähettäjä Roland Bruynseraede oli ohjeistanut häntä lähtemään radalle vain hyvin tiukoin ehdoin ja oli ollut kisapäivänä suuttunut jostain Wilsonin heitosta hänelle kuten myös Balestren kiukutteluista muka Ayrtonin osalta Alain Prostille ennen kisaa.

Herra Caion lausunnon mukaan herra Bruynseraede tuntui tosiaan olevan tuulelle osuessaan ihan huumorimiehiä vaikkakin Wilsonin ketkuilu oli päässyt liian ihon alle jostain syystä.

Nykyään herra Caio harrastaa edelleen pienempimuotoista kilpa-autoilua, muuta lempiharrastustaan eli moottoripyöräilyä ja tietenkin on yhä töissä Brasilian Chevroletilla yleisinsinöörikouluttajana ja markkinoijana näinä päivinä ja viimein vähäksi aikaa tuli Globo TV:n kautta julkisuuteen, olisikohan ollut viime vuoden lopulla tai jopa tänä vuonnakin.

Pitää kaiken päätteeksi liittää herra Caio noiden Course Carin kuskien joukkoon ja päivittää tuo Wilson Fittipaldin ajaminen pienenä poikkeuksena vuosien 1989-1992 väliltä puhuen vuoden 1990 Medical Carin ajajien puolelle kun samalla korjaan tuota Interlagosin 1990 Medical Carin mallia.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Laitetaan vuoden 1990 Medical Careihin vielä kerran hieman pikaista päivitystä. Interlagosin 1990 kilpailun Medical Cariksi tulee tietenkin uusien tietojen myötä toinen Chevroletin malli eli Chevrolet Ipanema SL/E 2.0 Turbo 250 hevosvoimaa kehittäneenä parhaimmillaan kun Chevrolet Kadett oli sittenkin vain kilpailun Course Car ja sen lisäksi kisan Mainosauto, mutta se ei ollut tosiaan sittenkään Medical Car Wilson Fittipaldin ajamana.

Vuoden 1990 Medical Carin kokonaistilanteen ajattelin päivittää lopulta sen takia koska sen vuoden Medical Carit ovat jo olemassa olevana täytenä listana toisin kuin esimerkiksi vuoden 1991 Medical Carin listat joista yhä puuttuu Monacon Medical Car.

Jolloin sen vuoden Medical Carin listan päivittäminen nyt heti putkeen olisi hieman typerän oloista ilman juurikin Monacon vastaavaa vaikka esimerkiksi pulmallinen Unkarin vastaava Medical Car korjaantuisikin ja vuoden 1990 Medical Carin listapäivityksen odottelussa sinne Monacon 1991 Medical Carin ilmituloon asti ei vain olisi järkeä muutoin.

Tässä kuitenkin listaa lääkintäautoista kaudelta:

Phoenix: Ford Mustang

Interlagos: Chevrolet Ipanema SL/E 2.0 Turbo (Chevrolet Kadett tosiaan oli vain kisan Course Carina ja Mainosautona toiminut malli. Chevroletin osalta esimerkiksi kilpailun Toimitsija-auto oli Chevrolet Ipanema GLS.)

Imola: Alfa Romeo 75

Monaco: Renault R21

Montreal: Toyota Celsior

Mexico City: Chrysler Lancer (Kilpailussa Mainosautona tai Lead Carina toimi Honda Accord.)

Paul Ricard: Renault R21

Silverstone: Renault R21

Hockenheim: Mercedes-Benz 190E Evo 2

Hungaroring: Tatra 613 (Esiintyi lopulta Peter Faluvegin ja Unkarin Autoliiton lähettämän vastauksen pohjalta enemmänkin tuon kilpailun Medical Carina kun Course Carina oli lopulta Porsche 928.)

Spa-Francorchamps: Porsche 930

Monza: Alfa Romeo 75

Estoril: Opel Vectra

Jerez: Opel Vectra

Suzuka: Honda NSX

Adelaide: Holden Calibra

Renault R21 oli vuonna 1990 käytetyin Medical Car F1:ssä listaan tulleista muutoksista huolimatta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
On tullut jälleen aika julkaista pieni, mutta tavallaan myös suuri päivitys vuosien 1973-1996 Safety Carin/Järjestysauton/Course Carin/Safety Carin eri kuljettajien suhteen.

Merkittävimmät päivitykset jäävät lyhyeksi, mutta ovat hyvin merkittäviä kaikkiaan.

Harmittavasti vielä ei ole edelleenkään selvinnyt valitettavasti vuonna 2001 menehtyneen Steve Bellin asemaa Safety Carin ajajana laajemmin.

Paljon tietenkin on vielä auki ja etenkin mitä vanhempaan aikaan mennään.

Tässä kuitenkin lista kavereista jotka ajoivat turva-autoja vuosien varrelta ennen vuotta 1996 ja Oliver Gavinia joka oli sinällään sarjan ensimmäinen virallinen ainoa turva-auton kuljettaja ennen Bernd Maylanderia ja häntä kerran tuurannutta Marcus Fässleriä:

1973: Herbert Linge ja Eppie Wietzes.

1974: Herbert Linge, Hans Clausecker ja Vic Elford (Ranskan, Saksan ja Itävallan osakilpailussa ajoi Linge, Monacossa ajoi Elford ja Hollannissa ajoi Clausecker.)

1975: Jacky Ickx, Syd Herbert ja Herbert Linge. (Ajoi ensimmäistä kertaa Monacossa Järjestysautoa tai Interventio-autoa ranskalaisittain. Tuolloin alla oli alkuperäinen Ferrari Berlinetta tai Ferrari 365 GT4. Tämä siis Ickxin osalta. Linge jatkoi myös ajelua saksankielisten alueiden kilpailuissa ja Herbert ajoi Englannin Grand Prixissä Interventio-autoa.)

1976: Harald Ertl, Herbert Linge, Hans Clausecker ja Syd Herbert.

1977: Herbert Linge, Vic Elford, Syd Herbert ja Mario Valli. (Vic Elford ajoi Monacossa Interventio-autona toiminutta Porsche 928:ia joka oli lainattu suoraan Stuttgartin tehtaalta ja ajettu vain kolmen kierroksen testi ennen Monacon viikonloppua Weissachissa. Auto ei tosin ollut uusi vaan käytetty. Linge vuorostaan ajoi kauden aikana saksankielisten alueen osakilpailujen lisäksi Interventio-autoa Hollannin Zandvoortissa ja Japanin Fujissa.)

1978: Jürgen Barth, Mario Valli, Syd Herbert ja Herbert Linge.

1979: Mario Valli, Herbert Linge, Philippe Schell, Dickie Attwood ja Phil Hill. (Attwood ajoi vuoden 1979 Silverstonen Course Caria eli Ford Capria kilpailussa.) (Syd Herbert.)

1980: Jacky Ickx, Mario Valli, Phil Hill ja Herbert Linge. (Syd Herbert.)

1981: Cesare Lodi, Paul Newman, Wilson Fittipaldi, Herbert Linge, Phil Hill ja Mario Valli. (Dickie Attwood, Syd Herbert, Vittorio Brambilla, Herbert Linge ja Jean-Pierre Jarier)

1982: Cesare Lodi, Phil Hill, Dan Sullivan, Tim Evans, Herbert Linge, Hermann van Lange ja Mario Valli. (Vittorio Brambilla, Hans Clausecker ja Syd Herbert.)

1983: Jacky Ickx (Erwin van den Broucke, Michel Leclere, Syd Herbert, Dan Sullivan, Phil Hill, Herbert Linge ja Rupert Keegan.) (Ickx ajoi koko kauden kilpailuissa Course Carin kuljettajana FISA:n ammattimaisen Course Carin kuljettajan vaatimuksen takia.)

1984: Philippe Schell (Erwin van den Broucke, Syd Herbert, Herbert Linge, Domingos 'Domingo' Piedade ja Dan Sullivan.) (Schell ajoi koko kauden kilpailuissa Course Carin kuljettajana FISA:n ammattimaisen Course Carin kuljettajan vaatimuksen takia.)

1985: Carlos Reutemann. (Ajoi myös jälleen FISA:n ammattimaisen Course Carin ohjelman mukaan.) (Domingos 'Domingo' Piedade, Herbert Linge, Erwin van den Broucke, Jean-Pierre Jarier, Syd Herbert, Dan Sullivan ja Frank Gardner.)

1986: Jose Fernando Lopes 'Tocho' Martins, Russell Skaife, Dan Sullivan, Danielle Contrerez De Nava, Herbert Linge ja Erwin van den Broucke. (Frank Gardner, Jean-Pierre Jarier, Herbert Linge ja Syd Herbert.) (Jose Fernando Lopes 'Tocho' Martins ajoi Brasilian Rio de Janeirossa Course Caria.)

1987: Wilson Fittipaldi, Frank Gardner, Erwin van den Broucke, Danielle Contrerez De Nava, Dan Sullivan, Carroll Shelby, Herbert Linge ja Osamu Hatagawa. (Bob Lutz, Paul Beranger, Herbert Linge ja Syd Herbert.) (Wilson Fittipaldi ajoi Rio de Janeiron Course Caria vuonna 1987 ja Osamu Hatagawa varmistui Suzukan 1987 Course Carin kuljettajaksi.)

1988: Jose Fernando Lopes 'Tocho' Martins, Frank Gardner, Dan Sullivan, Danielle Contrerez De Nava, Osamu Hatagawa, Erwin van den Broucke ja Herbert Linge (Syd Herbert.) ('Tocho' Martins ajoi jälleen Rio de Janeirossa Course Caria, Herbert Linge lopetti Course Carin kuljettajan uransa Hockenheimiin 1988 ja Osamu-san tietenkin ajoi Suzukassa.)

1989: Mark Skaife, Michel Gilsoul, Wilson Fittipaldi, Mario Casoni, Danielle Contrerez De Nava ja Osamu Hatagawa. (Frank Gardner ja Syd Herbert.)

1990: Mark Skaife, Michel Gilsoul, Julio Caio Azevedo Marques, Danielle Contrerez De Nava, Osamu Hatagawa ja Mario Casoni. (Frank Gardner ja Wilson Fittipaldi.)

1991: Wilson Fittipaldi, Michel Gilsoul, Danielle Contrerez De Nava, Osamu Hatagawa, Mario Casoni ja Lance Dixon. (Frank Gardner.)

1992: Gilles Martineau, Mark Goddard, (Walter Robinsonin tilanne tietenkin muuttuu nyt sillä herra Robinson ajoi vain Medical Caria eikä Safety Caria. Mark Goddard ajoi kauden aikana varsinaisesti Ford Escort RS Cosworthilla Safety Carin kuljettajan ominaisuudessa kilpailutilanteessa Silverstonen kilpailussa. Monsieur Martineau ajoi Magny-Coursissa ja Herr Lux ajoi Hockenheimissa. Ford Motorsportin ja FIA:n hyväksynnällä vuoden 1992 alussa oli muodostettu Formula 1 Offical Safety Car Team jonka jäsenet olivat Gilles Martineau, Mark Goddard ja Peter Lux.) Wilson Fittipaldi, Danielle Contrerez De Nava, Michel Gilsoul, Peter Lux ja Osamu Hatagawa. (Mario Casoni ajoi kaikki kilpailut missä tarvittiin Opel Astran Medical Caria, Walter Robinson ajoi Silverstonessa 1992 Medical Caria ja Frank Gardner oli jälleen Adelaidessa Medical Carin puikoissa. Tämän lisäksi Alex Ribeiro ajoi Brasilian Grand Prixin Medical Caria.)

1993: Roberto Aranha, Gilles Martineau, Mark Goddard, (Korjauksena aiempaan nähden Mark Goddard ajoi jälleen Walter Robinsonin sijaan Ford Escort RS Cosworthin Safety Caria. Ajoi jälleen Safety Carin kuljettajan ominaisuudessa Doningtonissa ja Silverstonessa. Robinson ajoi tietenkin muuttuneen tilanteen johdosta Ford Escort RS Cosworthia Medical Carin kuljettajana Doningtonissa ja Silverstonessa. Gilles Martineau, Mark Goddard ja Peter Lux muodostivat jälleen Formula 1 Official Safety Car Teamin kaudella 1993. Samoin Mario Casoni ajoi jälleen Opel Astran Medical Car-kisoissa. Frank Gardner ajoi samoin myös Medical Caria Adelaidessa.) Michel Gilsoul, Peter Lux ja Osamu Hatagawa. (Alex Ribeiro ajoi Interlagosissa lopulta vain Medical Caria koska Safety Caria siinä kilpailussa ajoi Roberto Aranha.)

1994: Max Angelelli, Walter Robinson, Alex Ribeiro, Michel Gilsoul, Peter Lux ja Osamu Hatagawa. (Mario Casoni ajoi kohtalokkaan Imolan kilpailun Opel Astran Medical Caria ja Frank Gardner oli tuolloin tuttuun tapaan Medical Carin takana. Lisäksi Fabrizio Barbazza ajoi Monzassa Alfa Romeo GTA 155 Stradalea Medical Carina tai myös nimeltään Doctor Carina ollutta ajoneuvoa.) Kuljettajista Robinson ajoi Monacossa, Magny-Coursissa ja Silverstonessa Renaultin virallista turva-autoa. Valitettavasti vuoden 1994 päätteeksi mies lähti sarjasta lähes täydelliseen tuntemattomuuteen. Jokseenkin palatakseen vielä ajamaan vuoden 1996 kesäkuussa Renaultin FIA:lle järjestämään näyttöajoon ajaakseen valmistajan pysyvän turva-auton lobbauksen puolesta. Peter Lux ajoi tietenkin Hockenheimissa ja Osamu-san ajoi tosiaankin pitkien etsintöjen jälkeen sittenkin Honda Preludella Suzukan sateessa sinä vuonna.

1995: Alex Ribeiro, Jorge Giorgi, Jean Ragnotti, Ross Bentley, Peter Lux, Marc Duez, Tony Kanaan, Jürgen Ditzinger ja Hideo Fukuyama. (Medical Caria ajoi kauden aikana Adelaidessa Frank Gardner ja Buenos Airesissa ajoi Julio Etchegaray. Eric Bernard ja Thierry Boutsen olivat lopulta vain Medical Carin ajajia Espanjan Barcelonassa ja Belgian Spa-Francorchampsissa.) Jorge Giorgi ajoi Buenos Airesissa Safety Caria, Jean Ragnotti ajoi siellä missä ajettin Renaultilla ehkä mahdollisesti Silverstonena huomioimatta jossa mahdollisesti ajoi Steve Bell, Ross Bentley ajoi kahden vuoden suostuttelun jälkeen Kanadan Montrealissa Lamborghini Diablo V/T:n Safety Caria, Peter Lux ajoi Saksan Hockenheimissa ja mahdollisesti myös Nürburgringin Euroopan Grand Prixissä mikäli Jürgen Ditzinger ei päässyt sinne ajamaan ja Herr Ditzinger ajoi melko varmasti näillä näkymin TI Circuit Aidassa Mercedes-Benz 500:aa, Marc Duez ajoi sittenkin Spassa 1995 Safety Caria ja ajoi aikanaan myös vuonna 1998 Belgian Grand Prixin Mainosautoakin kisassa ja Tony Kanaan varmistui tosiaan Safety Carin kuljettajaksi 1995 Monzaan. Steve Bellin asema on vielä hieman epäselvä ja hänen tilanteensa voi vielä päivittyä paljonkin. BRDC:n ja RAC:n vastausta valitettavasti jo vuonna 2001 kisa-onnettomuuden johdosta keskuudestamme poistuneesta Herra Bellistä odottelen kovasti.

1996: Alex Ribeiro, Jorge Giorgi, Marc Duez ja Hideo Fukuyama. (Marc Duez olemaan vain Porschen kuljettaja Spassa kun virallista turva-autoa kaudesta 1996 eteenpäin ajeli kesken kauden Oliver Gavin Mersulla. Duez tosiaan oli Spassa 1996 eikä suinkaan Thierry Boutsen oletetun Porschen Safety Carin takana. Saman kohtalon koki Duezin tapaan Japanissa myös Fukuyama hänen ollessaan vain Honda NSX:n ratin takana. Alex Ribeiron ajo kuten myös Jorge Giorgin ajot olivat poikkeus sääntöön sillä Mercedes-Benz tuli mukaan pääsääntöisesti vasta kauden 1996 Ranskan Grand Prixissä joten periaatteessa Ribeiro ja Giorgi olivat ihan kilpailun virallisia turva-auton kuljettaja radalla.) Medical Caria ajoi kauden aikana uudella Melbournen radalla tuolloin ilmeisesti viimeistä kertaa Frank Gardner, Buenos Airesissa ajoi jälleen Medical Caria Julio Etchegaray ja Thierry Boutsen ajoi muuttuneen tilanteen johdosta tietenkin vain Medical Caria. Tämän lisäksi myös Walter Robinson ajoi Renaultille kesäkuussa 1996 FIA:n järjestämässä näyttöajossa Renaultin ja Mercedes-Benzin välisessä kaksinkamppailussa sarjan turva-autojen pysyvyydestä puhuttaessa. Renaultin vuoden 1996 Virallinen Safety Carin ajaja näillä näkymin oli erehdyttävästi Erkki Mustakaria ulkonäöltään muistuttanut Argentiinan Jorge Giorgi tai sitten Englannin Steve Bell huomattavasti vuotta 1995 varmemmin.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Tällekin toikille tuleekin tänä päivänä täyteen 10 vuotta!

Niin se aika vain rientää.

Itse aiheeseen liittyen tämän vuoden mittaan pitääkin laittaa myös Safety Carin lajiin virallisemman paluuvuoden kunniaksi jotakin erikoista tulemaan kunhan ehtii jossakin muodossa.

Mukavana puolena nyt hiljattain melko paljon esimerkiksi Wikipediaan on kerätty sitä vanhempaakin Safety Caria ja myös vähän Course Carin aikoja koskevia tietoja.

Tosin osa niistä tietoineen kuten Mike Goddardin ajamien turva-auton kuljettajan kisojen määrä ei pidä paikkaansa tai ei ole ainakaan niin korkea.

Lisäksi epäilen myös joidenkin turva-auton mallien olevan väärä tai sotkettu esimerkiksi Medical Careihin samasta kisasta.

Tosin joidenkin kisojen osalta mikäli vain löytyisi selkeän riittävää kuvamateriaalia niin nyt muutoksen alle voisi tulla ainakin vuosien 1993 Barcelona ja 1993 Imola.

Saa nähdä, että mitä uusi ja alkanut vuosi tuo tullessaan.

Edesmennyttä Charlie Whitingia saa kiittää hyvin paljon siitä, että Safety Car pitkien suostuttelujen jälkeen yleensä palasi lajiin selkein sääntöehdoin.

Ikävä kyllä ideanikkarina toiminut Whiting ei kuitenkaan päässyt esimerkiksi vielä tuolloin toimimaan kilpailujen virallisena lähettäjänä vaan siinä jatkoi vuonna 1992 turva-autojen radalle lähettäjänä melko kielteisenä tunnettu Roland Bruynseraede.

Tämäkin väistämättä vaikutti siihen, että miksi vuosina 1992-1995 Safety Car ei paljoakaan radoilla vieraillut.

Whiting tosin loi tärkeitä siteitä Ford Motorsportin F1 Official Safety Car Teamin luomiseen ja samalla jäi myös vuosiksi 1992-1993 kuten osin myös vuodeksi 1994 olemaan se Safety Carin mukana kyyditetty FIA:n merkkihenkilö jolloin hänet tosiaan pystyikin sieltä sitten löytämään joka kisasta juurikin Safety Carin uudemman tulon varhaisvuosille.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9171
Kun tällä kaudella käytettiin sekä Aston Martinin että Mercedeksen turva-autoja, niin jako oli tällainen.
Aston Martin: Bahrain, Monaco, Ranska, Britannia, Hollanti, Venäjä, Turkki, Qatar, Saudi-Arabia, Abu Dhabi
Mercedes: Emilia-Romagna, Portugali, Espanja, Azerbaidzhan, Steiermark, Itävalta, Unkari, Belgia, Italia, USA, Mexico City, Sao Paulo
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Ikävänä juttuna viime päivinä jokunen päivä sitten eli noin kolme päivää sitten menehtyneeksi huhuttu, entinen Course Carin ja Medical Carin kuljettaja Syd Herbert eli Silverstone-Syd on nyt varmistunut menehtyneeksi.

Mies olisi vuoden alussa täyttänyt 90 vuotta mikäli olisi elänyt ihan sinne asti.

Terveyshuolin muistaen ihme oli, että niinkin kauan eli kuin eli.

Pitkä oli tietysti työurakin ja 'Jaguaari-Syd' oli kieltämättä melkoinen merkkihenkilö brittiläisen autourheilun turvallisuuspuolessa ja tietyin ehdoin hän myös oli kuin brittien vastine nk. Turva-auton Isälle eli Herbert Lingelle kun jälkimainitulla merkkiauto useimmiten oli Porsche.

Lisäksi oli radanhuoltomies ja palotorjuntahenkilökin ennen kuin muu turvallisuuspuoli etenkin Silverstonessa vei mennessään.

Oli tietysti monista mielipiteistään tunnettu ja ei välillä säästellyt edes kuskejakaan kuten Ayrton Sennakaan mikäli tuli ongelmia sääntöjen noudatuksen suhteen.

Sennaan oli vähän pettynyt myös muun muassa Suzukojen 1989-1991 kohujen vuoksi ja niistä etenkin silloinen viimeisen vuoden lausuntokohu oli kova isku Sydille.

Etenkin kun ei vain mies voinut ymmärtää, että mikä ihme sai yhden parhaimmista kilpa-autoilijoista eli Sennan alentumaan sille tasolle kun sai!

Mielenkiintoisesti oli vielä hyvinkin eläkeukkona ehdolle ajelemaan kisojen turva-autoa tai lääkintäautoa mikäli jotain huolta itse kuskeille olisi sattunut, mutta kyllä herrat Goddard ja Robinson olivat kunnossa kisapäivälle vuosille 1992-1993.

Tekipä myös veteraanina pienen vaihtotestin tuossa vuoden 1992 Silverstonessakin Safety Carilla ja kun ukkelilta sitten kysyttiin, että millekäs se Ford Escort RS Cosworth maistuu vauhdissa niin toteamus oli:

Perin makealta!

Levätköön rauhassa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Tänä vuonna jälleen mutkan kautta tulee kuluneeksi 30 vuotta ja tällä kertaa viimein näkyvästikin Safety Carin uudelleen tulemisesta lajiin.

Interlagosissa 1993 tuo tapahtui vuoden 1992 Magny-Coursin ja Silverstonen viikonlopun kokeilujen kuten myös Hungaroring 1992 Safety Carin kutsun, mutta radalle tulemattomuuden jälkeen.

Onnellinen mies turva-auton paluukisan suhteen oli Roberto Aranha.

Vuoden mittaan toivon mukaan ehtisi päivittää näitäkin juttuja juhlavuoden jatketuksi kunniaksi kun viime vuodeksi ei niin ehtinyt kun piti.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1316
Oliko turva auto Sennan kuoleman yksi aiheuttajista. Siviili Vectra oli alimitoitettu tuohon hommaan ja ajoi liian hiljaa koska se jarrut puutuivat...tv kuvasta näkee kuinka Senna viittoo turva-autoa ajamaan kovempaa, ettei rengaspaineet laske liikaa....
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
4566
Oliko turva auto Sennan kuoleman yksi aiheuttajista. Siviili Vectra oli alimitoitettu tuohon hommaan ja ajoi liian hiljaa koska se jarrut puutuivat...tv kuvasta näkee kuinka Senna viittoo turva-autoa ajamaan kovempaa, ettei rengaspaineet laske liikaa....
Eikös tuolla logiikalla kaikkien olisi pitänyt ajaa pihalle Tamburellossa? Yhtä hiljaa ajoi muutkin turviksen takana.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Oliko turva auto Sennan kuoleman yksi aiheuttajista. Siviili Vectra oli alimitoitettu tuohon hommaan ja ajoi liian hiljaa koska se jarrut puutuivat...tv kuvasta näkee kuinka Senna viittoo turva-autoa ajamaan kovempaa, ettei rengaspaineet laske liikaa....
Ei kyllä ihan siviilimalli ollut Vectralta kyseessä.

Tässä toikissa kuten vieraissakin asioista on puhuttu ennenkin.

Nimimerkki atan 29.7.2012 ollein sanoin ja omin sanoin 16.4 viime vuodelta olleiden toisten viestien pohjalta tulee tässä linkkiä tuohon Vectra-juttuun.

Linkissä tulee ensin atan juttu ja siten omani heti silloin hänen jälkeensä siinä viestissä.

Kun omin sanoin pidemmästi voisi mennä mahdollisesti muita nimimerkkejä ärsyttäväksi jaaritteluksikin:

https://f1-forum.fi/threads/turva-autot-f1-ssae.16538/page-11#post-1492396
 
Viimeksi muokattu:
  • Like
Reaktiot: jjx

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Tänä päivänä onkin sitten merkkipäivä eli 30 vuotta on kulunut merkkipaluusta eli Safety Carin virallisesta paluusta selkeästi lajiin Brasilian Grand Prixin yhteydessä.

Interlagosin kisan voitti Ayrton Senna ja Safety Carin kuski oli Roberto Aranha.

Merkkipäivästä voisi toki puhua paljonkin, mutta laitettakoon yksi kuva merkkipäivän kunniaksi mikä kertoisi hienouden enemmän kuin tuhat sanaa kun mukaan pääsee vielä harmaampi toinenkin Fiat kisan jälkeisiin voitonjuhliin:

Fiat Tempra 2.0 Pre-Serie Turbo Safety Car Interlagos 1993.jpg
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Tänä päivänä onkin sitten melkein merkkipäivä eli 30 vuotta onkin kulunut yhtä melkein merkkipaluusta eli Safety Carin virallisesta paluusta jo toistamiseen selkeästi lajiin Euroopan Grand Prixin yhteydessä.

Doningtonin kisan voitti Ayrton Senna ja Safety Carin kuski oli Mark Goddard.

Melkein oli päivän nimeke sanaksi kun Ford Escort RS Cosworth oli käytännössä koko ajan läpi kisan lähdössä radalle kiitos märän radan.

Tilannevalmius nähtiin tuolloin poikkeuksellisena kun yleensä Safety Carin paluu oli melko tuore ja edeltäjä Course Caria oli käytetty sitäkin harvemmin kuin miten sitä olisi pitänyt käyttää.

Pahimman sateen aikaan Goddard jo marssittikin ajokkinsa varikon portille valot vilkkuen, mutta ikävä kyllä kun Charlie Whitingin ja Roland 'Rolle' Bruynseraeden kiihkeän vuoropuhelun jälkeen 'Rollen' kanta voitti ja kun siihen vielä 'Rolle' oli varoittanut Goddardin uran turvamiehistöstä puhuen ollen ohi mikäli hän sinne radalle lähtee ilman muuta selkeää erillislupaa sadevaaran ymmärtäenkin niin sitten jouduttiin jäämään varikolle.

Toki hyvin kisan lopussa Goddard lähtikin monen muun Safety Car-kuskin aikakauden tapaan ajelemaan sitten ruutulipulle terveisiä yleisölle.

Kun herra Goddard mietti sitten jälkikäteen, että tulisikohan hänelle lopulta koko ajalle Safety Car-ajoja joskus myöhemmin niin pettyä ei tarvinnut joskin kovin kummasti kuivassa kelissä Silverstonessa 1993 myöhemmin tuon vuoden kesälle 'Rolle' tasan kolme kuukautta myöhemmin päästi kuin päästikin melko helpostikin Ford Escort RS Cosworthin radalle!
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Tänä päivänä onkin sitten jälleen merkkipäivä eli 30 vuotta onkin kulunut merkkipaluusta eli Safety Carin virallisesta paluusta jo viimein toistamiseen selkeästi lajiin Englannin Grand Prixin yhteydessä.

Tätä ennen oli ollut silloin 30 vuoden päähän melkein Doningtoniin kun muutoin oli tietysti Interlagosiin ollut selkeä käyttökerta Safety Carille.

Silverstonen kisan voitti Alain Prost ja Safety Carin kuski oli Mark Goddard.

Erikoinen oli kuitenkin sen eli Ford Escort RS Cosworthin käyttö oli kisan suhteen radalle lähdössäkin kuivallekin radalle.

Herra Goddard mietti sitten ennen kisaa, että tulisikohan hänelle lopulta jälleen Safety Car-ajoja koskenut riita kuten keväälle Doningtoniin oli tullut sen käytöstä niin pettyä ei tarvinnut joskin perin kummasti kuivassa kelissä Silverstonessa 1993 tuon vuoden kesälle 'Rolle' tasan kolme kuukautta myöhemmin Doningtoniin nähden päästi kuin päästikin riidoitta melko helpostikin Ford Escort RS Cosworthin radalle tuon ajokin kyytimies Charlie Whitingin pienten vakuuttelujen jälkeen!

Tässäpä kuva Safety Carista merkkipäivän kunniaksi:

Ford Escort RS Cosworth Safety Car 1993 Silverstonesta.jpg
 
Ylös