Tyhmiä ja vähemmän tyhmiä kysymyksiä tietokoneista II

ProjectMaster

Well-known member
Liittynyt
17.12.2013
Viestit
1649
Löytyisikö mistään Suomen kaupoista AV/S-Video kaapelia? Nopeasti googlattuna ei ainakaan minkään liikkeen nettikaupoista löytynyt. Tarvitsisin.
 

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
Selailen nettiä vanhalla tuplaydin prosessorilla (Amd x2 Turion) pyörivällä läppärillä. Ihan viime aikoina, huomatakseni siis, on alkanut tökkimään YouTube 720p asetuksella. Aiemmin ei, eikä kone ole ns. "tukossa", eli on Ccleanerilla ajettu tyhjennystä evästyksistä ja irtoroskasta viikoittain ajastuksella ihan siitä asti kun laitteen ostin.

Ovatko Flashin viimeaikojen päivitykset muuttaneet koodin jotenkin raskaammaksi, että jostakin pirullisesta syystä enää ei voi samoin toistaa videoita kuten ennen? Vai selainko (Firefox) on muuttunut että ei enää puhti riitä vanhassa prosessorissa sen ja Flashin ajamiseen?

Kun ei millään jaksaisi ostaa uutta, mutta ei kyllä viitsisi tuota tökkimistäkään katsella. Mikä tässä on tapahtunut viime kuukausien aikana noin radikaali muutos ettei puhtia enää ole siihen samaan mitä ennen?

Luulen että koodi on kovennut, mutta miksi sen pitäisi vaikuttaa noin typerästi ettei entinen enää toimikaan?
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Selailen nettiä vanhalla tuplaydin prosessorilla (Amd x2 Turion) pyörivällä läppärillä. Ihan viime aikoina, huomatakseni siis, on alkanut tökkimään YouTube 720p asetuksella. Aiemmin ei, eikä kone ole ns. "tukossa", eli on Ccleanerilla ajettu tyhjennystä evästyksistä ja irtoroskasta viikoittain ajastuksella ihan siitä asti kun laitteen ostin.

Ovatko Flashin viimeaikojen päivitykset muuttaneet koodin jotenkin raskaammaksi, että jostakin pirullisesta syystä enää ei voi samoin toistaa videoita kuten ennen? Vai selainko (Firefox) on muuttunut että ei enää puhti riitä vanhassa prosessorissa sen ja Flashin ajamiseen?

Kun ei millään jaksaisi ostaa uutta, mutta ei kyllä viitsisi tuota tökkimistäkään katsella. Mikä tässä on tapahtunut viime kuukausien aikana noin radikaali muutos ettei puhtia enää ole siihen samaan mitä ennen?

Luulen että koodi on kovennut, mutta miksi sen pitäisi vaikuttaa noin typerästi ettei entinen enää toimikaan?
Flash ei välttämättä ole syy, sillä ainakin mulla youtube käyttää firefoxissa html5:sta. En jaksa googlettaa, mutta löytyy varmasti jostain ohjeet miten voit kikkailla noiden kahden mahdollisuuden (html5 vs. flash palayer) välillä.

Mun käsitätäkseni siitä ei ole pitkään (muutama kuukausi), kun firefoxissa youtube-default oli vielä flash, joten ongelmahan vois olla sekin, että flash toimi sun koneessas jouhevammin. Voin erehtyäkkin.

Sinuna kokeilisin muitakin selaimia.

Nuo eivät tietenkään poista sitä tosiasiaa, että sun laittees alkaa olla jo aika pirun vanha.
 

McRäkä

Banned
Liittynyt
14.12.2001
Viestit
2070
Se vaan on niin että videokoodekit muuttuu koko ajan tehokkaammiksi, eli samanlaatuinen kuva saadaan aikaan pienemmällä tiedostokoolla ja vähemmällä nettikaistan käytöllä. Tämä johtaa taas väistämättä siihen että toistoraudalta vaaditaan enemmän, ja jos ko. masiinassa ei ole sisäänrakennettua purkupiiriä ko. koodekille, pitää purku tehdä prossulla, ja se vaatii tehoja paljon. Tässä meni allekirjoittaneella HTPC uusiksi osin tuon takia kun H.265 FullHD-matsku ei enää Atom-Ion-kombolla pyöri.
 

ProjectMaster

Well-known member
Liittynyt
17.12.2013
Viestit
1649
Nyt on outo tapaus. En edes käyttänyt nettiä, kun koneelleni tuli joku "delta search", joka tulee aina selaimen avauksen yhteydessä, vaikka vaihdoin sen oletuksen takaisin googleen. Mitä neuvoja?
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Itse vaan raakasti kirjoitin googleen remove delta search ja sain tuloksia lopulta (pääsin säätämään jonkun selaimen piiloasetuksia ja toisen poistamaan tms). Harvinaisen vittumainen, kun ei saa kerralla (tai edes kaikista selaimista samalla tapaa) tuota pois.
Ei ollut apua, mutta jaxuhalit paskasta eroon pääsemiseksi.
 

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
Flash ei välttämättä ole syy, sillä ainakin mulla youtube käyttää firefoxissa html5:sta. En jaksa googlettaa, mutta löytyy varmasti jostain ohjeet miten voit kikkailla noiden kahden mahdollisuuden (html5 vs. flash palayer) välillä.

Mun käsitätäkseni siitä ei ole pitkään (muutama kuukausi), kun firefoxissa youtube-default oli vielä flash, joten ongelmahan vois olla sekin, että flash toimi sun koneessas jouhevammin. Voin erehtyäkkin.
Kikkailu kävi aika helposti lataamalla Firefoxiin YouTube Flash Video Player
-lisäosa, jolla voi pakottaa Flashin HTML5:n sijaan. Nyt pyörii kitkatta videot taas. Ja juu, niinhän se oli että Google oli Firefoxin pakolliseksi youtube-defaultiksi vaihtanut HTML5:n joitakin selaimen päivitysversioita sitten.

McRäkä sanoi:
Se vaan on niin että videokoodekit muuttuu koko ajan tehokkaammiksi, eli samanlaatuinen kuva saadaan aikaan pienemmällä tiedostokoolla ja vähemmällä nettikaistan käytöllä. Tämä johtaa taas väistämättä siihen että toistoraudalta vaaditaan enemmän, ja jos ko. masiinassa ei ole sisäänrakennettua purkupiiriä ko. koodekille, pitää purku tehdä prossulla, ja se vaatii tehoja paljon.
FullHD-videot sain käyttöjärjestelmän puolella pyörimään vielä simppelimmin vaihtamalla VLC-playerin tilalle huomattavasti kevyemmän GOM-playerin.

Olipas helpot ratkaisut tällä kertaa. Kiitos molemmille vinkeistä.
 

ProjectMaster

Well-known member
Liittynyt
17.12.2013
Viestit
1649
Itse vaan raakasti kirjoitin googleen remove delta search ja sain tuloksia lopulta (pääsin säätämään jonkun selaimen piiloasetuksia ja toisen poistamaan tms). Harvinaisen vittumainen, kun ei saa kerralla (tai edes kaikista selaimista samalla tapaa) tuota pois.
Ei ollut apua, mutta jaxuhalit paskasta eroon pääsemiseksi.
Chromelta lähti sillä, että otti Program fileseistä pikakuvakkeen ja poisti nykyisen. Se alkuperäinen pikakuvake ei ollut muuttunut miksikään vaan tuo delta search oli tunkeutunut jotenkin siihen työpöydän pikakuvakkeeseen.

Tässä video toimenpiteestä, jos jollain on tarvetta tähän
 

Albert Oil

Hippi ja juntti
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
55371
Sijainti
Korviesi välissä
Käytin muistitikkua toisessa koneessa ja se muuttui takaisin läppäriin sitä tunkiessani täysin elottomaksi. Hienoa. Oikein hienoa. Eihän siellä olekaan kuin 10 000 visakysymystä, satoja valokuvia ja mahdoton määrä kaikenlaista sälää. No okei, valokuvat on varmuuskopioitu mutta SILTI!
Mitäs mä nyt teen??
 

Trullinkaasu

Well-known member
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
9312
Käytin muistitikkua toisessa koneessa ja se muuttui takaisin läppäriin sitä tunkiessani täysin elottomaksi. Hienoa. Oikein hienoa. Eihän siellä olekaan kuin 10 000 visakysymystä, satoja valokuvia ja mahdoton määrä kaikenlaista sälää. No okei, valokuvat on varmuuskopioitu mutta SILTI!
Mitäs mä nyt teen??
Jos vaikka söisit leivän.
 

PekPoy

oik. yo.
Liittynyt
11.2.2001
Viestit
8173
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
Käytin muistitikkua toisessa koneessa ja se muuttui takaisin läppäriin sitä tunkiessani täysin elottomaksi. Hienoa. Oikein hienoa. Eihän siellä olekaan kuin 10 000 visakysymystä, satoja valokuvia ja mahdoton määrä kaikenlaista sälää. No okei, valokuvat on varmuuskopioitu mutta SILTI!
Mitäs mä nyt teen??
Tämä vihjes ei perustu mihinkään muuhun kuin omaan kokemukseen, mutta oletko kokeillut tikkua uudelleen muissa koneissa? Mulla eräs vanhemmanpuoleinen tikku rupesi ronkeloimaan taannoin tuon suhteen. Joissain koneissa heittäytyy aivan veltoksi, joissain toimii kuin vetreimpinä päivinään lain'.
 

Albert Oil

Hippi ja juntti
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
55371
Sijainti
Korviesi välissä
Kokeilin kahteenkin. Toinen kone edes tunnistaa, että joku laite siihen tungettiin mutta ei suostu näyttämään sisältöä. Toisessa koneessa sama kuin kotiläppärissä - nada.
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Huonolta vaikuttaa. Ehkä ooppeli tietää jotain kokeilemisen arvoista?
 

Albert Oil

Hippi ja juntti
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
55371
Sijainti
Korviesi välissä
Miten tää nyt edes voi hajota ajalla 'otan pois läppäristä - laitan hetkeksi pöytäkoneeseen x - laitan takaisin läppäriin'?
 

Örfil

Guest
Poistitko koneesta käyttäen "Safely remove hardware..." toimintoa?
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Joskus tulee kaikille kapineille viimeinen päivä. Nykyisin aika nopeestikki.
 
Ylös