Tyhmiä kysymyksiä tietokoneista...

Vellu

Kuninkaalleninen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
18051
Sijainti
Vantaa, Finland
Onkos kellään kokemusta MikroPC:n alueelta löytyvästä HDClone Free Edition v3.1.12 -ohjelmasta? Lehden kuvauksen mukaan

Työkalu, jonka avulla voi siirtää kovalevy sisällön toiselle (isommalle) kovalevylle. Säästää järjestelmän uudelleenasennuksen vaivan, kun koneeseen hankitaan uusi kovalevy.
Löytyy myös tuolta
 

Vellu

Kuninkaalleninen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
18051
Sijainti
Vantaa, Finland
Palatakseni toikin aiheeseen: Kannattaisko acennella uutta kovalevyä tuon edellisen ohjelman avulla nyt, vai sen jälkeen, kun toi viinipullon sisältö on haihtunut verestä? ;-)
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Vellu sanoi:
Onkos kellään kokemusta MikroPC:n alueelta löytyvästä HDClone Free Edition v3.1.12 -ohjelmasta? Lehden kuvauksen mukaan

Löytyy myös tuolta
Itte oon käyttäny vastaavaan aina Drive Imagea eli siis ei ole kokemusta tuosta.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Vellu sanoi:
Palatakseni toikin aiheeseen: Kannattaisko acennella uutta kovalevyä tuon edellisen ohjelman avulla nyt, vai sen jälkeen, kun toi viinipullon sisältö on haihtunut verestä? ;-)
Jälkeen... :eek:
 

Vellu

Kuninkaalleninen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
18051
Sijainti
Vantaa, Finland
Käytin Drive Imagea ja sain kopioitua systeemilevyn uudelle kovalevylle. Ja kone lähtee boottaamaan sieltä. Mutta siinä vaiheessa, kun pitäisi tulla se käyttäjävalinta (mulla oli itselleni, puolisolle ja vieraille omat valinnat), niitä ei tulekaan vaan ruudulla on vain Microsoft Windowsin logo (ei siis edes kuvake). Hiiren oikean näppäimen, eikä Ctrl-Alt-Del:in takaa löydy yhtään mitään.

Mitenköhän tuosta eteenpäin?

Jaha, ja kun odotteli riittävän kauan, niin kone boottasi itsensä :-/
 

abc

DNF
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
12558
No kun Matxi oli unohtanu tuoda sen koneensa tänne, niin aloin miettiin, josko sittenki ostais uuden koneen. Tuolta tulee luultavasti katsottua joku paketti. Minulla on entuudestaan ainakin pari IDE-kiintolevyä, polttava DVD-asema, verkkokortti, melko uusi (halpa mutta riittävän hyvä) näytönohjain (AGP), joku PCI-väyläinen SoundBlaster. Käyttöjärjestelmänkin ostanen muuta kautta :)

Josko tohon 300 euron jommalle kummalle puolelle saisi tuolta paketin kasattua. Ehkä vois jonku tollasen noin 100 gigasen SATA-kiintolevynki laittaa pakettiin, niin ei tarvis ihan kaikkein vanhimpia levyjä enää..varsinkaan, jos noihin emoihin ei välttämättä saa kovin montaa liitettyä

edit: niin ja monitoriakaan en taija ny vaihtaa ku toi vanha on vielä ihan hyvä
 
Viimeksi muokattu:

Vellu

Kuninkaalleninen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
18051
Sijainti
Vantaa, Finland
VJR sanoi:
No kun Matxi oli unohtanu tuoda sen koneensa tänne, niin aloin miettiin, josko sittenki ostais uuden koneen. Tuolta tulee luultavasti katsottua joku paketti. Minulla on entuudestaan ainakin pari IDE-kiintolevyä, polttava DVD-asema, verkkokortti, melko uusi (halpa mutta riittävän hyvä) näytönohjain (AGP), joku PCI-väyläinen SoundBlaster. Käyttöjärjestelmänkin ostanen muuta kautta :)

Josko tohon 300 euron jommalle kummalle puolelle saisi tuolta paketin kasattua. Ehkä vois jonku tollasen noin 100 gigasen SATA-kiintolevynki laittaa pakettiin, niin ei tarvis ihan kaikkein vanhimpia levyjä enää..varsinkaan, jos noihin emoihin ei välttämättä saa kovin montaa liitettyä
Multa vois vapautua 120Gigainen SATA-levy tässä lähiaikoina ;-)
 

Vellu

Kuninkaalleninen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
18051
Sijainti
Vantaa, Finland
Oli slipstreamingistä aiemmin puhetta ja vihdoin sain sellaisen innostuksen, että sain aloitettua tuon homman. Löysin nopeasti nLite -ohjelman, jolla tuo homma käy aika hemmetin fiksusti ja monipuolisesti. Saas nähdä, yritinkö liian hienoja tai monimutkaisia juttuja. Menossa DVD:lle juuri nyt, luultavasti pistän acentaen tuon WinXP:n uusiksi tohon uudelle levylle heti perään.

Tossa vielä toisaalta löytynyt ohje/kehu tuosta kuviosta.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Vellu sanoi:
Käytin Drive Imagea ja sain kopioitua systeemilevyn uudelle kovalevylle. Ja kone lähtee boottaamaan sieltä. Mutta siinä vaiheessa, kun pitäisi tulla se käyttäjävalinta (mulla oli itselleni, puolisolle ja vieraille omat valinnat), niitä ei tulekaan vaan ruudulla on vain Microsoft Windowsin logo (ei siis edes kuvake). Hiiren oikean näppäimen, eikä Ctrl-Alt-Del:in takaa löydy yhtään mitään.

Mitenköhän tuosta eteenpäin?
Onks sulla vielä se vanha Windows-asennus tallella? Jos on, niin boottaa siltä ja mene siellä rekisteriin ja deletoi kaikki avaimet kohdasta HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\MOUNTEDDEVICES, sen jälkeen ajat systeemin alas (etkä missään tapauksessa boottaa sitä enää!!!) ja kopsaat systeemin uusiksi. Windows luo nuo avaimet uusksi boottauksen jälkeen, tosin jos olet itse muunnellut niitä kirjaimia (esim. dvd-aseman kirjain), niin joudut järkkäämään uusiksi. Tuo johtuu Microsoftin alkeellisesta kopiosuojauksesta, jonka tarkoituksena on estää valmiiksiasennetun systeemin kopiointi toiselle levylle.

Mulle kävi ittelle täsmälleen samallatavoin kuin aikoinaan ekan kerran koitin kopsata XP-sydeemiä uudelle levylle :(
 
Viimeksi muokattu:

Vellu

Kuninkaalleninen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
18051
Sijainti
Vantaa, Finland
OoPee sanoi:
Onks sulla vielä se vanha Windows-asennus tallella? Jos on, niin boottaa siltä ja mene siellä rekisteriin ja deletoi kaikki avaimet kohdasta HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\MOUNTEDDEVICES, sen jälkeen ajat systeemin alas (etkä missään tapauksessa boottaa sitä enää!!!) ja kopsaat systeemin uusiksi. Windows luo nuo avaimet uusksi boottauksen jälkeen, tosin jos olet itse muunnellut niitä kirjaimia (esim. dvd-aseman kirjain), niin joudut järkkäämään uusiksi. Tuo johtuu Microsoftin alkeellisesta kopiosuojauksesta, jonka tarkoituksena on estää valmiiksiasennetun systeemin kopiointi toiselle levylle.

Mulle kävi ittelle täsmälleen samallatavoin kuin aikoinaan ekan kerran koitin kopsata XP-sydeemiä uudelle levylle :(
Mulla oli muitakin pieniä ongelmia tän koneen kanssa (plextor ei aina löytänyt levyä ja kirjoittaminenkin tuntui olevan vaikeaa, voi olla, että se on oikeesti risa, windows taas ei löytänyt digi-tv -korttia, voi johtua noista nebulan rekisteriasetuksistakin, ei olis eka kerta kun noin käy), minkä takia halusin sitten asennella uudestaan alusta alkaen. Mut pistetään korvan taakse. Olis kyllä sitten 'pitänyt' hankkia Partition Magic, jotta olis saanut sen osioitua oikein, kun toi teki identtisen levyosion sinne uudelle levylle (ja loput oli sitten käyttämättä).
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Vellu sanoi:
Olis kyllä sitten 'pitänyt' hankkia Partition Magic, jotta olis saanut sen osioitua oikein, kun toi teki identtisen levyosion sinne uudelle levylle (ja loput oli sitten käyttämättä).
Ei tohon partition magiciä tartte, drive imagessa voi sanoa, että suurentaa sen kohdelevyn partition täyttämään koko levyn.

Mutta tosiaan toi mounteddevices-kikka kannattaa pitää mielessä.
 

abc

DNF
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
12558
Nääki vois varmaan googlettaa tai jotain, mutta kysellään nyt ku täällä on näitä ammattimiehiä. En oo ite ikänä ostanu konetta tolleen palasina ja edellisestä koneen ostostaki on aikaa reilu 5 vuotta. Nii mitenköhän yhteensopivia noi nykyiset emot ja prossut on. Kattelin tuolta Serv-Itin pakettilaskurista edullisimpia emoja ja prossuja. Esim. tollaset: ASUS, S775 I865G VGA DDR SATA GBL 6CH HDA, AGP (P5PE-VM) (51 euroa) ja AMD, SEMPRON 3000+ AM2 64-BIT BOX (SDA3000CNBOX) (51euroa). Menisköhän toi ASUS tohon vanhaan ATX-koteloon. Näköjään satasen pintaan noi laatikotki niin vois ehkä pihistää siinäki vähäsen.
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
Sopinee kyllä, mutta osta ihmeessä sellainen levy, jossa on tuki pci-express näyttikselle, ja vaikka integroitu näyttis vielä lisänä. Niitä löytyy tuohon samaan hintaan.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
VJR:llä kun toi koneen vaihtoväli on noin suuri, niin tietty riski tuossa toki on, jos ilman PCI-E tukea menee sen emon ostamaan. Mä en osaa sanoa miten helposti AGP-kortteja saa vielä esim. kolmen vuoden kuluttua ja kun tuo nykyinen korttikaan ei ole käsitykseni mukaan kovin uusi, niin voipi olla, että sen elinkaari ei välttämättä riitä viideksi seuraavaksi vuodeksi.
 

abc

DNF
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
12558
OoPee sanoi:
VJR:llä kun toi koneen vaihtoväli on noin suuri, niin tietty riski tuossa toki on, jos ilman PCI-E tukea menee sen emon ostamaan. Mä en osaa sanoa miten helposti AGP-kortteja saa vielä esim. kolmen vuoden kuluttua ja kun tuo nykyinen korttikaan ei ole käsitykseni mukaan kovin uusi, niin voipi olla, että sen elinkaari ei välttämättä riitä viideksi seuraavaksi vuodeksi.
Kieltämättä houkuttais tollanen vaihtoehto, notta pienellä investoinnilla sais jonain päivänä tehtyä tosta jonkin sortin pelikoneen.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Niin muuten nyt vasta tuli tsekattua tarkemmin tota sun omaa ehdotustas...

Toi sun ehdottamas lauta (ASUS P5PE-VM) on Intel Sockel 775-lauta, Ei siihen AMD:n Sempron sovi.

Tuohon sun ehdottamaan Semproniin tarttisit AM2-laudan, niitäkin tuolla laskurissa oli.

Sitten vaan semmonen juttu, että hankit sitten samantien DDR2-muistia käyttävän laudan. Muistia joudut toki ostamaan, mutta niin joutuisit muutenkin, koska sullahan oli vanhassa laudassa vielä SDRAM:ia.
 
Viimeksi muokattu:

abc

DNF
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
12558
OoPee sanoi:
Niin muuten nyt vasta tuli tsekattua tarkemmin tota sun omaa ehdotustas...

Toi sun ehdottamas lauta (ASUS P5PE-VM) on Intel Sockel 775-lauta, Ei siihen AMD:n Sempron sovi.

Tuohon sun ehdottamaan Semproniin tarttisit AM2-laudan, niitäkin tuolla laskurissa oli.

Sitten vaan semmonen juttu, että hankit sitten samantien DDR2-muistia käyttävän laudan. Muistia joudut toki ostamaan, mutta niin joutuisit muutenkin, koska sullahan oli vanhassa laudassa vielä SDRAM:ia.
Joo huomasin ton itsekin, ku vähä googletin tota emolevyä. No en mä sen enempää sitä aiemmin miettinytkään, kunhan heitin jotku (ainakin lähes) halvimmat tohon pakettilaskuriin.

Lähetään tossa päivällä Matxin kans käymään, josko ne osais tuolla liikkeessä sanoa sitte enämpi noista.

About tällaset vaatimukset ois:
-Mielellään PCI-E -tuki sekä joko integroitu näytönohjain tai AGP-korttipaikka (mullon tollanen nyt just riittävän hyvä AGP-näyttis)
-Toi DDR2 ois varmaan ihan kiva kans
-Sinänsä prossuteholla tai merkillä ei ole oikeastaan väliä.

-Varmaan tulee lisäksi laitettua joku about 250 giganen kiintolevy, nii ei tarvi noita aataminaikaisia IDE-levyjä enää ainakaan kaikkia pitää käytössä (liekö niille edes tarpeeksi paikkoja)
-Muistia tulee varmaan laitettua gigan verran
-Kotelon tarpeen suhteen oon vähä epävarma. Käsittääkseni toi vanha on vieläki yhteensopiva noiden uusien värkkien kanssa (?).

Katotaan miten käy butjetin kanssa ;)
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
VJR sanoi:
-Kotelon tarpeen suhteen oon vähä epävarma. Käsittääkseni toi vanha on vieläki yhteensopiva noiden uusien värkkien kanssa (?).
On se yhteensopiva, mutta onko sun virtalähteesi yhteensopiva uusien emojen kanssa on jo toinen juttu, tod. näk. ei ole, jos on ikää toi 5 vuotta. Kotelosta sen verran, että välttämättä noin vanhan kotelon jäähdytysominaisuudet eivät nekään ole parhaat mahdolliset, olkootkin että itsellänikin on jotakuinkin tuon ikäinen vielä käytössä.
 

abc

DNF
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
12558
OoPee sanoi:
On se yhteensopiva, mutta onko sun virtalähteesi yhteensopiva uusien emojen kanssa on jo toinen juttu, tod. näk. ei ole, jos on ikää toi 5 vuotta. Kotelosta sen verran, että välttämättä noin vanhan kotelon jäähdytysominaisuudet eivät nekään ole parhaat mahdolliset, olkootkin että itsellänikin on jotakuinkin tuon ikäinen vielä käytössä.
Itse asiassa tosta lasahti virtalähde joskus ehkä vajaa pari vuotta sitten. Toisaalta siihen tuli tilalle sen vanhan kanssa yhteensopiva, joten en tiedä sitte. Oiskohan se 350W (riittääköhän toi). Paskat, varmaan sama ostaa koteloki.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
VJR sanoi:
Itse asiassa tosta lasahti virtalähde joskus ehkä vajaa pari vuotta sitten. Toisaalta siihen tuli tilalle sen vanhan kanssa yhteensopiva, joten en tiedä sitte. Oiskohan se 350W (riittääköhän toi). Paskat, varmaan sama ostaa koteloki.
No siinä virtalähteessä tarttis todennäköisesti olla P4-liitin.
 
Ylös