Tyhmiä kysymyksiä tietokoneista...

abc

DNF
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
12558
-AMD Atholn 64 X2 3800+ AM2 BOX
-ASUSTEK S-AM2 GF6150 VGA DDR2 SATA2 RAID
-Buffalo DDR 2 1GB 533MHz PC4200
-Seagate Barracuda 7200.10 250GB SATA3G/s 8MB
-WORLDTOP, ATX-kotelo

+10 CD-R -levyn setti

466 euroa


Tossa tuli vähä otettua tehokkaampi prossu ku oli tarkoitus. Nimittäin varastossa ei ollu sitä hitaampaa, nii aattelin, et jos sen eron säästäis siinä, että kokoais ton itse.

Matxin kanssa tota väsäiltiin ja kaikki ensikertalaisen probleemit saatin ratkottua ja ny ainaki BIOS:iin asti menee kiltisti. Josko vetäis jotain ruokaa välissä naamaan ja kattelis sitte lisää.
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Niinku sanottu, niin mulla ei tää laitepuoli ja varsinkaan sen virittäminen ole vahvinta alaa. Kokeilin kuitenkin ihan uteliaisuuden vuoksi.

Onko normaalia että kun mulla on tuo Cool'n Quiet päällä silloin tietenkin normaalin koneenkäytön aikana lämmöt on aika alhaalla, samoin tehonkulutus (25 wattia on CPU Core Power) prosun lämpötila on 28-32 astetta, powerin tuuletin ei pyöri lainkaan, näytönohjaimen lämpötila on n. 38-40 astetta ja "Sys Temp" on 32-34 astetta.
Sitten kun ajan erilaisia Burning-testejä prosun lämpö nousee 53 asteeseen ja Sys Temp lähemmäs 50 asteeseen ja näytönohjain jopa yli 60 asteeseen. CPU Core Power on tuossa vaiheessa 45-55 wattia.
Onko nämä luvut liian korkeita?
Paljonko tollanen AMD:n dualcore kestää lämpöä. Entäs tuo Geforce 7600GT?

Kun ylikellotan tuon 2x2600 nopeuteen, lämmöt nousevat noissa rasitustesteissä tuosta vielä niin että prosu saattaa olla jopa 63 astetta ja Sys Temp jotain 55 astetta.
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
VJR sanoi:
-AMD Atholn 64 X2 3800+ AM2 BOX
-ASUSTEK S-AM2 GF6150 VGA DDR2 SATA2 RAID
-Buffalo DDR 2 1GB 533MHz PC4200
-Seagate Barracuda 7200.10 250GB SATA3G/s 8MB
-WORLDTOP, ATX-kotelo

+10 CD-R -levyn setti

466 euroa


Tossa tuli vähä otettua tehokkaampi prossu ku oli tarkoitus. Nimittäin varastossa ei ollu sitä hitaampaa, nii aattelin, et jos sen eron säästäis siinä, että kokoais ton itse.

Matxin kanssa tota väsäiltiin ja kaikki ensikertalaisen probleemit saatin ratkottua ja ny ainaki BIOS:iin asti menee kiltisti. Josko vetäis jotain ruokaa välissä naamaan ja kattelis sitte lisää.

Jos haluat säästää runsaasti sähköä nopeuden silti kärsimättä, laita Biosista Cool'n Quiet päälle ja lataa AMD:n sivuilta AMDPwrMon. Sillä kun laittaa virranhallinnan asetukseen "Vähäinen virranhallinta", niin tuo systeemi säätää jopa 30 kertaa sekunnissa kellotaajuutta ja kun konetta käytetään surfaailuun yms. tai ei käytetä lainkaan, virtaa säästyy rutkasti ja lämmöt pysyy alhaalla.
Nopeus ei kärsi tuosta ollenkaan, niin nopeasti se säätää kellotaajuutta.

http://www.amd.com/gb-uk/Processors/TechnicalResources/0,,30_182_871_13118,00.html


Edit: Tossa pari kuvaa havainnollistamassa tilannetta. Ekassa on viranhallinta päällä, tokassa ei ja lievä ylikellotus päällänsä:



 
Viimeksi muokattu:

Thunder

Vihan aiheuttaja
Liittynyt
20.1.2002
Viestit
7970
Eikö lämmön kriittinen kohta ole prossulle just tuo 80 astetta, 50 astetta on aika normaalia ja 70 astetta ollaan jo kuumalla puolella?
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Thunder sanoi:
Eikö lämmön kriittinen kohta ole prossulle just tuo 80 astetta, 50 astetta on aika normaalia ja 70 astetta ollaan jo kuumalla puolella?
Eli en ole käynyt edes lähelläkään vielä edes kuumaa puolta vaikka olen rasittanut konetta niin paljon kuin sitä erilaisilla torture-testeillä vaan voi?
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Runar ja Kyllikki sanoi:
Niinku sanottu, niin mulla ei tää laitepuoli ja varsinkaan sen virittäminen ole vahvinta alaa. Kokeilin kuitenkin ihan uteliaisuuden vuoksi.

Onko normaalia että kun mulla on tuo Cool'n Quiet päällä silloin tietenkin normaalin koneenkäytön aikana lämmöt on aika alhaalla, samoin tehonkulutus (25 wattia on CPU Core Power) prosun lämpötila on 28-32 astetta, powerin tuuletin ei pyöri lainkaan, näytönohjaimen lämpötila on n. 38-40 astetta ja "Sys Temp" on 32-34 astetta.
Sitten kun ajan erilaisia Burning-testejä prosun lämpö nousee 53 asteeseen ja Sys Temp lähemmäs 50 asteeseen ja näytönohjain jopa yli 60 asteeseen. CPU Core Power on tuossa vaiheessa 45-55 wattia.
Onko nämä luvut liian korkeita?
Paljonko tollanen AMD:n dualcore kestää lämpöä. Entäs tuo Geforce 7600GT?

Kun ylikellotan tuon 2x2600 nopeuteen, lämmöt nousevat noissa rasitustesteissä tuosta vielä niin että prosu saattaa olla jopa 63 astetta ja Sys Temp jotain 55 astetta.
Ei noi sun lämpös äkkisilmäyksellä millääntavoin kriittisiä ole, eivät ehkä tosin ihan sieltä alhaisimmastakaan päästä, mutta oletan, että sulla on stanradituulettimet prossussa ja näytönohjaimessa eikä kotelossakaan oo panostettu eriyisesti tuulettimiin?

Mä en tiedä noiden sun laitteittes max. lämpöä (googlella löytyis varmaan, mutta sori, nyt en jaksa :eek: ), mutta pikkasen pitää olla varovainen niiden valmistajan ilmoittamien ehdottomien max. lämpöjen kanssa. Niillä meinaan tarkoitetaan yleensä hetkellistä lämpöä, ei suinkaan jatkuvaa. Eli voi olla että toi prossu kestää esim. hetkellistä 95 asteen lämpöä, mutta kauaa se ei elä, jos lämpö on jatkuvasti noin korkee.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
VJR sanoi:
-AMD Atholn 64 X2 3800+ AM2 BOX
-ASUSTEK S-AM2 GF6150 VGA DDR2 SATA2 RAID
-Buffalo DDR 2 1GB 533MHz PC4200
-Seagate Barracuda 7200.10 250GB SATA3G/s 8MB
-WORLDTOP, ATX-kotelo

+10 CD-R -levyn setti

466 euroa


Tossa tuli vähä otettua tehokkaampi prossu ku oli tarkoitus. Nimittäin varastossa ei ollu sitä hitaampaa, nii aattelin, et jos sen eron säästäis siinä, että kokoais ton itse.

Matxin kanssa tota väsäiltiin ja kaikki ensikertalaisen probleemit saatin ratkottua ja ny ainaki BIOS:iin asti menee kiltisti. Josko vetäis jotain ruokaa välissä naamaan ja kattelis sitte lisää.
Tsemppiä! :thumbup:
 

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17752
Sijainti
East of Eden
Runar ja Kyllikki sanoi:
Niinku sanottu, niin mulla ei tää laitepuoli ja varsinkaan sen virittäminen ole vahvinta alaa. Kokeilin kuitenkin ihan uteliaisuuden vuoksi.

Onko normaalia että kun mulla on tuo Cool'n Quiet päällä silloin tietenkin normaalin koneenkäytön aikana lämmöt on aika alhaalla, samoin tehonkulutus (25 wattia on CPU Core Power) prosun lämpötila on 28-32 astetta, powerin tuuletin ei pyöri lainkaan, näytönohjaimen lämpötila on n. 38-40 astetta ja "Sys Temp" on 32-34 astetta.
Sitten kun ajan erilaisia Burning-testejä prosun lämpö nousee 53 asteeseen ja Sys Temp lähemmäs 50 asteeseen ja näytönohjain jopa yli 60 asteeseen. CPU Core Power on tuossa vaiheessa 45-55 wattia.
Onko nämä luvut liian korkeita?
Paljonko tollanen AMD:n dualcore kestää lämpöä. Entäs tuo Geforce 7600GT?

Kun ylikellotan tuon 2x2600 nopeuteen, lämmöt nousevat noissa rasitustesteissä tuosta vielä niin että prosu saattaa olla jopa 63 astetta ja Sys Temp jotain 55 astetta.
Mulla tuon GF7600 GT:n lämmöt on tasaisesti 50, emolevyn 37, suoritin ja CPU diodi 41 ja kiintolevy (Seagate) 36 astetta. Lämmöt ei nouse kovassakaan rasituksessa enempää kuin pari astetta näytönohjaimella muiden pysyessä ennallaan. AMD:n prossunl luvataan kestävän vielä hyvin jopa 70 astettakin ennenkuin aletaan olla hälyttävän korkeissa lämpötiloissa.

Toisessa koneessa lämmöt on kauttaaltaan em. noin 15 astetta alempia mutta siinä onkin erillinen jäähdytyssysteemi ja huomattavasti tehokkaampi kokoonpano toistaiseksi vielä Chiftechin kotelossa kunhan modatun kotelon valmiiksi.
 

abc

DNF
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
12558
OoPee sanoi:
Tsemppiä! :thumbup:
Vielä vittuili jotain SATA-asemalta boottauksesta. Yritettiin asennelle jotain drivereitä. Katsotaas mitä se ny sanoo
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
VJR sanoi:
Vielä vittuili jotain SATA-asemalta boottauksesta. Yritettiin asennelle jotain drivereitä. Katsotaas mitä se ny sanoo
Aa tyhmä emo. Ei muuta kun korpulta sitten vaan vauhtia.
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
OoPee sanoi:
Ei noi sun lämpös äkkisilmäyksellä millääntavoin kriittisiä ole, eivät ehkä tosin ihan sieltä alhaisimmastakaan päästä, mutta oletan, että sulla on stanradituulettimet prossussa ja näytönohjaimessa eikä kotelossakaan oo panostettu eriyisesti tuulettimiin?
Joo, ei erityisesti oo panostettu siinä mielessä että ne ois huipputehokkaat, vaan äänettömyys on ollut etusijalla.
Kotelona on Antecin Sonata II Black Piano ja siinä on sellanen iso, säädettävä, harvakierroksinen kotelotuuletin on todella äänetön. (=täysin äänetön)
 
Viimeksi muokattu:

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
OoPee sanoi:
Mä en tiedä noiden sun laitteittes max. lämpöä (googlella löytyis varmaan, mutta sori, nyt en jaksa :eek: ), mutta pikkasen pitää olla varovainen niiden valmistajan ilmoittamien ehdottomien max. lämpöjen kanssa. Niillä meinaan tarkoitetaan yleensä hetkellistä lämpöä, ei suinkaan jatkuvaa. Eli voi olla että toi prossu kestää esim. hetkellistä 95 asteen lämpöä, mutta kauaa se ei elä, jos lämpö on jatkuvasti noin korkee.

Niin siis mä en millään ilveellä saa tuon prosun lämpöä prosunpolttotesteilläkään normaalisti yli 53 asteen. Kuten sanoin, niin ylikellottamalla saan sen just yli 60 asteen. Eli mulla on todella pitkä matka tohon 95 asteeseen.
Normaalikäytössä (Winampi soi tai kattelen leffaa, irkki, selain, eggdrop-botti ja muutama muu ohjelma päällä, niin silloin lämmöt on tuon 28-29 astetta)
Kun pelaa pitkän pelisession niin silloin näytönohjaimen lämpötila voi noista yli 40 asteen ja näillä testiohjelmilla jolla haetaan suorituskyvyn ylärajoja menee yli 60 asteen. Mut silloin se kortti on jo ylikellotettu.
 
Viimeksi muokattu:

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
OoPee sanoi:
Piirisarjan ylikuumentuminen vois tosiaan aiheuttaa tuonkaltaisia ongelmia. Lataa ittelles vaikkapa Everest, jonka löydät mm. tuolta, sillä pitäis näkyä kaikki mahdolliset lämmöt. Lämmöntarkkailuohjelmia on toki pilvinpimein, mutta Everest on aika kätsä, koska sillä näkyy paljon muutakin mielenkiintoista. Valitettavasti tota freeware-versiota vaan ei enää päivitetä, uudemmat ovat vain ja ainoastaan maksullisia.

Toki toi sun ongelmas voi johtua helvetin monesta muustakin asiasta. Muisti, CPU, emo, virtalähde jne.
Munkin kotikoneessa on nyt ongelma. Näyttö menee välillä ihan pimeeksi - vähän niin kuin käyttäjäkin. (ongelma tullut kun vaihdoin näytönohjainkortin)


Olisin lataillut ton everestin (home), mutten löytänyt noilta sivuilta freeware -versiota. Tai sitten olen vain sokea.
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
Runar ja Kyllikki sanoi:
Joo, ei erityisesti oo panostettu siinä mielessä että ne ois huipputehokkaat, vaan äänettömyys on ollut etusijalla.
Kotelona on Antecin Sonata II Black Piano ja siinä on sellanen iso, säädettävä, harvakierroksinen kotelotuuletin on todella äänetön. (=täysin äänetön)
Kyllä piano blackin pitäis pitää lämmöt aika hyvin kurissa. Onko sulla siinä kotelossa eka poweri menossa?
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Runar ja Kyllikki sanoi:
Joo, ei erityisesti oo panostettu siinä mielessä että ne ois huipputehokkaat, vaan äänettömyys on ollut etusijalla.
Selkeesti äänettömämpiähän ne tehokkaat ja isot prossutuulettimet ovat kuin ne Intelin ja AMD:n boxed-tuulettimet.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Runar ja Kyllikki sanoi:
Niin siis mä en millään ilveellä saa tuon prosun lämpöä prosunpolttotesteilläkään normaalisti yli 53 asteen. Kuten sanoin, niin ylikellottamalla saan sen just yli 60 asteen. Eli mulla on todella pitkä matka tohon 95 asteeseen.
Normaalikäytössä (Winampi soi tai kattelen leffaa, irkki, selain, eggdrop-botti ja muutama muu ohjelma päällä, niin silloin lämmöt on tuon 28-29 astetta)
Kun pelaa pitkän pelisession niin silloin näytönohjaimen lämpötila voi noista yli 40 asteen ja näillä testiohjelmilla jolla haetaan suorituskyvyn ylärajoja menee yli 60 asteen. Mut silloin se kortti on jo ylikellotettu.
Niinkuin sanoin, ihan ok noi lämmöt on mun mielestä, ei siis milläänlailla krittiset.

Se 95 oli hatusta vedetty luku, en tunne X2:n max. lämpöä.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Formulanomi sanoi:
Munkin kotikoneessa on nyt ongelma. Näyttö menee välillä ihan pimeeksi - vähän niin kuin käyttäjäkin. (ongelma tullut kun vaihdoin näytönohjainkortin)
Olisko liian heikko virtalähde syynä?

Olisin lataillut ton everestin (home), mutten löytänyt noilta sivuilta freeware -versiota. Tai sitten olen vain sokea.
Tuolta pitäs löytyy.
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
OoPee sanoi:
Olisko liian heikko virtalähde syynä?

Ja onko siellä tarvittava mahd lisävirtapiuha kiinni?

EDIT: ääh, kämytetty quote
 
Ylös