Tyhmiä kysymyksiä tietokoneista...

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
JOC sanoi:
Ja onko siellä tarvittava mahd lisävirtapiuha kiinni?
Jos semmosta tarvittais ja se ei olis kiinni, niin mun käsittääkseni näytönohjain ei menis välillä pimeeks vaan ei edes käynnistyis?

Hommaa helpottais, kun Nomi kertois mikä näytönohjain on kyseessä.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
OoPee sanoi:
Olisko liian heikko virtalähde syynä?

Tuolta pitäs löytyy.
Kiitti linkistä.

Voisi olla tuosta kiinni eli heikosta virtalähteestä. Tämä ongelma (näytön pimentyminen) esiintyy yleisimmin silloin, kun käynnistän konetta. About 5-10 sen käynnistymisen jälkeen. Sen jälkeen yleensä toimii moitteetta.

En tiedä tuota powerin tehoa varmuudella. Kun laitoin tuon näytönohjainkortin yritin kyllä tsekata. (Näytti, että olisi 250W...ei kait se voi olla niin vähän?)

Lämpötilat näyttää vissiin ihan ok:lta (ja ongelmahan esiintyy yleensä vähän käynnistämisen jälkeen!), vai onko toi suorittimen lämpö liian korkea ?
Lämpötilat:
Emolevy 30 °C (86 °F)
Suoritin 62 °C (144 °F)
Näytönohjain 48 °C (118 °F)
Seagate ST380020A 42 °C (108 °F)
Muutaman ongelman toi everest ilmoitti, mutta voisiko tämä olla syynä näytön pimenemiseen kertomallani tavalla ?
Pystysuuntainen virkistystaajuus 70 Hz
---
Havaintoja:
Ongelma At least 85 Hz vertical refresh rate is recommended for classic (CRT) displays.

tai tämä ?
Havaintoja:
Suositus Are you looking for a BIOS Upgrade? Contact eSupport Today!
Suositus Järjestelmä-BIOS on yli kaksi vuotta vanha. Sen päivitys voi olla tarpeen.
Tuo näytönohjain vaatii kyllä kait aika paljon tehoja, mutta toimisiko se ollenkaan jos poweria olisi liian vähän. (ai niin se lisävirta piuha on kyllä kiinni)
Näyttö:
Näytönohjain GeForce 7800 GS (512 MB)
Näytönohjain NVIDIA GeForce 7800 GS (512 MB)
Näyttö Fujitsu Siemens Scaleo C772 [17" CRT] (YERH590906)
Näyttö Plug and Play -näyttö [NoDB] (PVF061000861)
 
Viimeksi muokattu:

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
JOC sanoi:
Kyllä piano blackin pitäis pitää lämmöt aika hyvin kurissa. Onko sulla siinä kotelossa eka poweri menossa?
Eka on. Se poweriongelma oli kuulemma vanhojen sarjojen ongelma, nykysissä on eri poweri jo.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Formulanomi sanoi:
Voisi olla tuosta kiinni eli heikosta virtalähteestä. Tämä ongelma (näytön pimentyminen) esiintyy yleisimmin silloin, kun käynnistän konetta. About 5-10 sen käynnistymisen jälkeen. Sen jälkeen yleensä toimii moitteetta.

En tiedä tuota powerin tehoa varmuudella. Kun laitoin tuon näytönohjainkortin yritin kyllä tsekata. (Näytti, että olisi 250W...ei kait se voi olla niin vähän?)
Tuo näytönohjain vaatii kyllä kait aika paljon tehoja, mutta toimisiko se ollenkaan jos poweria olisi liian vähän. (ai niin se lisävirta piuha on kyllä kiinni)
Jos sulla tosiaan on 250 W:n virtalähde, niin kyä toi on jo aika pirun vähän tuolle näytönohjaimelle :nope: Kyllä toi 250 W:n virtalähde ihan mahdollinen on, oletan ettei ole kovin uusi vempain?

Jos on hiinä ja hiinä, että tuottaako virtalähde tarpeeksi virtaa, niin kyllä siinä voi mun mielestä just noinkin käydä.

Virkistystaajuudella ei ole tuon ongelman kanssa mitään tekemistä, 70 Hz on toki putkinäytölle aika vähän ja käy pidemmän päälle rasittamaan silmiä ja sen vuoksi Everest tuosta huomautti. Nyrkkisääntö päätetyöskentelyyn putkinäytöllä on (siis mun lukemani perusteella), että alle 75 Hz on ehdoton minimi, toki siihen vaikuttaa aikalailla se, että montajko tuntia illassa/päivässä sä sen himanäyttös edessä norkoilet, tuo 75 Hz:n sääntö koski siis tosiaan työkseen monitorin äärellä istuvia. Bioksella voi toki teoriassa olla asian kanssa jotain tekemistä, mutta veikkaan ettei tässä tapauksessa ole siitä kyse. Ei tietenkään olisi pahitteeksi, jos tsekkaisit löytyykö emollesi tuoreempaa BIOS-versiota.

Mutta selvitä nyt se sun virtalähtees teho. Jos se on tosiaan toi 250W, niin melkeinpä lähtisin kauppaan ostamaan uutta.
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
OoPee sanoi:
Jos semmosta tarvittais ja se ei olis kiinni, niin mun käsittääkseni näytönohjain ei menis välillä pimeeks vaan ei edes käynnistyis?

Hommaa helpottais, kun Nomi kertois mikä näytönohjain on kyseessä.
Yleensä joo. Jotkut antaa virheilmon, jotkut ei, jonkun olen jopa nähnyt lähtevän "puolittain" käyntiin.
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
OoPee sanoi:
Jos sulla tosiaan on 250 W:n virtalähde, niin kyä toi on jo aika pirun vähän tuolle näytönohjaimelle :nope: Kyllä toi 250 W:n virtalähde ihan mahdollinen on, oletan ettei ole kovin uusi vempain?

Jos on hiinä ja hiinä, että tuottaako virtalähde tarpeeksi virtaa, niin kyllä siinä voi mun mielestä just noinkin käydä.

Mutta selvitä nyt se sun virtalähtees teho. Jos se on tosiaan toi 250W, niin melkeinpä lähtisin kauppaan ostamaan uutta.
Peesaan. Kuuklettelin vähän, että tuo malli vaatis hyvälaatuisen 350-400 powerin toimiakseen kunnolla. Varsinkin kun tuo käytössä oleva 250w on varmasti vielä vähän vanha, ja eikä anna sitä tehoa ulos samalla tavalla kuin uudet, niin kauppaan lähtisin.

Suosittelen Nexusta.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
OoPee sanoi:
Jos sulla tosiaan on 250 W:n virtalähde, niin kyä toi on jo aika pirun vähän tuolle näytönohjaimelle :nope: Kyllä toi 250 W:n virtalähde ihan mahdollinen on, oletan ettei ole kovin uusi vempain?

Jos on hiinä ja hiinä, että tuottaako virtalähde tarpeeksi virtaa, niin kyllä siinä voi mun mielestä just noinkin käydä.

Virkistystaajuudella ei ole tuon ongelman kanssa mitään tekemistä, 70 Hz on toki putkinäytölle aika vähän ja käy pidemmän päälle rasittamaan silmiä ja sen vuoksi Everest tuosta huomautti. Nyrkkisääntö päätetyöskentelyyn putkinäytöllä on (siis mun lukemani perusteella), että alle 75 Hz on ehdoton minimi, toki siihen vaikuttaa aikalailla se, että montajko tuntia illassa/päivässä sä sen himanäyttös edessä norkoilet, tuo 75 Hz:n sääntö koski siis tosiaan työkseen monitorin äärellä istuvia. Bioksella voi toki teoriassa olla asian kanssa jotain tekemistä, mutta veikkaan ettei tässä tapauksessa ole siitä kyse. Ei tietenkään olisi pahitteeksi, jos tsekkaisit löytyykö emollesi tuoreempaa BIOS-versiota.

Mutta selvitä nyt se sun virtalähtees teho. Jos se on tosiaan toi 250W, niin melkeinpä lähtisin kauppaan ostamaan uutta.
Selvittelen vielä tota virtalähdettä. (lähetin postia Fujitsulle, kun en niiden sivuilta löytänyt sitä mallia mikä mulla on)

Mutta jos on todellakin 250W sitten pitänee ostaa tehokkaampi poweri.

Mitäköhän haittaa koneelle voi olla (tai oheislaitteille), jos saavat liian vähän virtaa. (pl. tämä mahdollinen ongelma on toiminut) Tuossa näytönohjaimessa on oma tuuletin ja mukana tulevassa apuohjelmassa oli mahdollisuus kurkata näytönohjaimen lämpötiloja. Mielestäni olleet kohtuulliset eli tuuletin toimii..no meikäläisen kökkö hardware osaamisella olen päätellyt, että kaiketi sitä poweria on sitten riittävästi, ellei olisi niin toi näyttö pysyisi pimeänä koko ajan. :eek:

Tämä on kyllä ensimmäinen kone, mitä olen vuosien varrella päivittänyt. Heti tässä näköjään joutui vaikeuksiin.

Osaakohan/uskaltaakohan uuden powerin itse laittaa koneeseen ? (kattelin Jocin suosituksen mukaista Nexussta: 400W, NX-4090, ATX2.0-virtalähde...ööh mitäköhän tuo ATX2.0 tarkoittaa...?)
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Formulanomi sanoi:
Mitäköhän haittaa koneelle voi olla (tai oheislaitteille), jos saavat liian vähän virtaa. (pl. tämä mahdollinen ongelma on toiminut) Tuossa näytönohjaimessa on oma tuuletin ja mukana tulevassa apuohjelmassa oli mahdollisuus kurkata näytönohjaimen lämpötiloja. Mielestäni olleet kohtuulliset eli tuuletin toimii..no meikäläisen kökkö hardware osaamisella olen päätellyt, että kaiketi sitä poweria on sitten riittävästi, ellei olisi niin toi näyttö pysyisi pimeänä koko ajan. :eek:
En osaa sanoa voiko liian heikko poweri tappaa laitteen, en ole ainakaan kuullut, että näin olisi käynnyt, mutta joku paremmin sähköstä perillä oleva voinee sanoa miten tuo oikeasti on.

Homma on niin, että näytönohjaimen virrankulutus ei välttämättä ole vakio, tietyllä hetkellä saattaa vaatia enemmän virtaa, ehkäpä nimenomaan tuossa käynnistysvaiheessa se sitten syö pikkasen enemmän virtaa, jota ei välttämättä ole aina tarjolla (tähän voi vaikuttaa mm. laitteiden lämpötila sekä kuun asento aurinkoon nähden) ja jää näinollen pimeäksi. Tuuletin varmaan joo toimii, ei se ylikuumentumiseen tuossa tapauksessa hajoa.

Osaakohan/uskaltaakohan uuden powerin itse laittaa koneeseen ? (kattelin Jocin suosituksen mukaista Nexussta: 400W, NX-4090, ATX2.0-virtalähde...ööh mitäköhän tuo ATX2.0 tarkoittaa...?)
Osaat ja uskallat. Ennenkuin irroitat sen vanhan virtalähteen, niin pistät tarkkaan mielees mimmonen piuha menee minnekin ja ettit sitten siitä uudesta virtalähteestä vastaavat piuhat ja homma on siinä. Helppoa hommaa, väärinhän niitä piuhoja ei saa kiinni kuin väkivallalla, ennemminkin voi käydä niin, että unohtuu joku piuha kiinnittämättä.

ATX 2.0 on ATX-Standardin versio. Tuolta lisää.
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
Netistä löytyy hyvää grafiikkaa näytönohjaimen/kokoonpanon vaatimasta virtamäärästä load/idle-tiloissa, ja tietysti niissä on hirveät erot. Linkkiä ei tähän hätään ole tässä koulun koneella. Käynnistyksen vaatimasta virtatarpeesta en osaa sanoa, mutta ei se tietenkään(?) ole mitään esimerkiksi pelikäyttöön verratessa.

Ja virtalähteen asennus on simmpeli homma, kuten Oopee kuvasi. Ihanuus on siinä, että ne johdot sopii vain yksiin paikkoihin yksin päin.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
OoPee sanoi:
En osaa sanoa voiko liian heikko poweri tappaa laitteen, en ole ainakaan kuullut, että näin olisi käynnyt, mutta joku paremmin sähköstä perillä oleva voinee sanoa miten tuo oikeasti on.

Homma on niin, että näytönohjaimen virrankulutus ei välttämättä ole vakio, tietyllä hetkellä saattaa vaatia enemmän virtaa, ehkäpä nimenomaan tuossa käynnistysvaiheessa se sitten syö pikkasen enemmän virtaa, jota ei välttämättä ole aina tarjolla (tähän voi vaikuttaa mm. laitteiden lämpötila sekä kuun asento aurinkoon nähden) ja jää näinollen pimeäksi. Tuuletin varmaan joo toimii, ei se ylikuumentumiseen tuossa tapauksessa hajoa.



Osaat ja uskallat. Ennenkuin irroitat sen vanhan virtalähteen, niin pistät tarkkaan mielees mimmonen piuha menee minnekin ja ettit sitten siitä uudesta virtalähteestä vastaavat piuhat ja homma on siinä. Helppoa hommaa, väärinhän niitä piuhoja ei saa kiinni kuin väkivallalla, ennemminkin voi käydä niin, että unohtuu joku piuha kiinnittämättä.

ATX 2.0 on ATX-Standardin versio. Tuolta lisää.
Ok.

Lähetin noita tietoja Siemensiin ja samalla kun pyysivät sarjanumeroa koneen takaa (kone on vähän pahassa paikassa, niin en tehnyt aiemmin..:eek: ) tuli avattua se...ja kyllä on niin, että tossa powerissa lukee "max output power 250" :eek!: ...(malli on FSP250-60BT). Että kyllä tämä homma on saletisti tuosta kiinni.

Emokortin pitäisi ilmeisesti tukea tuota ATX2.0:aa. (pitää siis tarkistaa onko näin)

Edit: Niin ja kiitos/danke! :D

Edit: Joc: Olen pelaillutkin (esim BF2:sta), eikä näyttö ole kovin useasti pimentynyt. (ehkä kuitenkin kerran tai kaksi?). Mutta melko säännönmukaisesti tuo ongelma tuntuisi esiintyvän vähän käynnistyksen jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
En vain ossoo...:( Nää tietokonejutut on minulle vähän sellaisii...outoja.

En ole nyt varma tukeeko toi mun kortti ATX2.0 vai pelkkää ATX:ää?! Ensin mainitussa on kait 24pin ja jälkimmäisessä 20pin "kytkentä".
Tämä on siis everetistä.
Emolevy Gigabyte GA-7VAXFS (5 PCI, 1 AGP, 1 CNR, 3 DDR DIMM, Audio, LAN)
Enkä nyt ole täysin varma minkä kokoinen kannattaisi ostaa. Ilmeisesti 400w olisi ok.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Formulanomi sanoi:
Emokortin pitäisi ilmeisesti tukea tuota ATX2.0:aa. (pitää siis tarkistaa onko näin)
Mun mielestä toi menee toisinpäin. Jos emo on mallia ATX 2.0, niin powerinkin pitää tukea ATX 2.0:aa, toisinpäin noitten pitäs mun tietääkseni olla yhteensopivia.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Formulanomi sanoi:
Enkä nyt ole täysin varma minkä kokoinen kannattaisi ostaa. Ilmeisesti 400w olisi ok.
Jos ei hintaero ole häiritsevän suuri, niin osta samantien vielä vähän isompi. Mutta tää on nyt vaan mun mielipide.

Tärkeempää kuitenkin kuin se onko sulla nyt tosiaan 400 vaiko 450 Wattia on se, että ostat laadukkaan virtalähteen, joka puskee virtaa ulos tasaisesti.
 
Viimeksi muokattu:

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
OoPee sanoi:
Mun mielestä toi menee toisinpäin. Jos emo on mallia ATX 2.0, niin powerinkin pitää tukea ATX 2.0:aa, toisinpäin noitten pitäs mun tietääkseni olla yhteensopivia.
Joo. Nyt olen googlettanut lisää ja alan pikkuhiljaa tajuta...öhöm! Jos atx 2.0 poweri ja emo on atx 1.x niin tarvitaan adapteri.

Osassa noista powereista atx2.0 on ilmeisesti tuo adapteri valmiina, muttei kaiketi sitten kaikissa.

En ole vielä löytänyt sopivaa. (400-450w)
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Formulanomi sanoi:
Joo. Nyt olen googlettanut lisää ja alan pikkuhiljaa tajuta...öhöm! Jos atx 2.0 poweri ja emo on atx 1.x niin tarvitaan adapteri.

Osassa noista powereista atx2.0 on ilmeisesti tuo adapteri valmiina, muttei kaiketi sitten kaikissa.
Mun kohdalle sattuneissa tapauksissa toi on aina ratkaistu niin, että se 24 pinninen liitin on itseasiassa kaksi erillistä liitintä, yks 20 pinnin ja yks 4 pinnin, jotka voi halutessaan klikata yhteen 24 pinnin liittimeksi. Oletin että toi olis standardi, ehkei sitten olekkaan.

be quiet Straight Power 450W ATX 2.2, ei tartte adapteria, tuossa on 20 ja 24 pinninen liitäntämahdollisuus.

Tai sit esim. be quiet Dark Power Pro P6 430W ATX 2.2, sama juttu pinnien osalta. Tuossa on se hienous, että kaikki johdot on kiinni liittimillä eikä siis kiinteesti, mikä tarkoitata sitä, että liität siihen poweriin vain ne virtajohdot, jotka todella tarttet, muut voi laittaa kaappiin viemästä pois tilaa kotelosta ja aiheuttamasta lämpenemistä, koska tukkivat ilman virtaukset.

Hintaa tuolla ekalla noin 70 euron tietämillä, jälkimmäisellä reilu kymppi enemmän. Kumpaakin löytyy toki tehokkaampanakin versiona.
 
Viimeksi muokattu:

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Mä jo sieluni silmillä näen miten tässäkin taas käy. Ekaks Nomi hommas uuden näytönohjaimen....nyt sitten sen takia uus poweri. Seuraavaksi on vuorossa prosu, emolevyt ja muisti. Vanhaa konetta on lopuks jäljellä pelkkä koppa ja senkin uusimista hiljaisempaan harkitaan. :thumbup:
Ei ole ihan eka eikä viiminen jolle näin käy.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Runar ja Kyllikki sanoi:
Mä jo sieluni silmillä näen miten tässäkin taas käy. Ekaks Nomi hommas uuden näytönohjaimen....nyt sitten sen takia uus poweri. Seuraavaksi on vuorossa prosu, emolevyt ja muisti. Vanhaa konetta on lopuks jäljellä pelkkä koppa ja senkin uusimista hiljaisempaan harkitaan. :thumbup:
Ei ole ihan eka eikä viiminen jolle näin käy.
Lisämuistia ostin jo ennen tuota uutta näytönohjainta. ;)

Mutta kyllä mulla tässä vahvasti on ollut sellainen omituinen jaskaamisen tunne. :eek: Olikohan vikatikki ostaa uusi näytönohjain uuden koneen sijasta ?!:mad: Ainakin tuli jaskattua siinä, että en tarkistanut ennakolta poweria...tuli tehtyä homma hiukan huonosti suunnitellusti. :(

Kuten sanottua; yleensä olen ostanut uuden koneen lähes joka toinen vuosi. Tämä kone on ollut minulla harvinaisen pitkään. Eikä tämä uusiminen ole kuitenkaan kovin huokeaksi käynnyt.

Oopeen suosittelemat BQ powerit ovat varmaan ihan ok. Vähän niistä muualtakin lueskelin, mutta niiden toimittajista en ole varma. (eivät ole niitä toimittajia mitä olen yleensä käyttänyt ja mihin luotan...eli olen vähän epäluuloinen tilaamaan tavaraa esim. postilokeroita käyttävistä firmoista...esim. Only4Pro:sta)

Meinaan myöhemmin tänään tehdä tilauksen ja Nexus NX-4090 on tällä hetkellä vahvimmalla.
(ja tässä NX-4090:ssa on siis 20pin+4pin vakiona ja jotta siitä tulisi atx2.0 yhteensopiva tarvitaan adapteria --> eli tässä mun masiinassa toimii ilman sitä adapteria.)
 
Viimeksi muokattu:

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Ai niin. Yhden jutun olen jättänyt kertomatta eli kun avasin tuon koneeni huomasin, että se virtajohto joka lähtee etupaneelista emokorttiin "makasi" näytönohjaimen päällä. Voisiko tuo aiheuttaa ongelmia.

Tosin lienee päivänselvää, että minun on tuo powerikin uusittava.

Ja saman syssyyn Ruunarin toivomuksesta emokortti ja prosessori...;)
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Formulanomi sanoi:
Ja saman syssyyn Ruunarin toivomuksesta emokortti ja prosessori...;)
Kyllä mä olen vähän sitä mieltä että tuo näyttö on kans vähän pienehkö. Uus hyvä ja hieno näytönohjain ja sit tihrustaa kuvaa 17-tuumaselta mininäytöltä... ;)
 
Ylös