Tyhmiä kysymyksiä tietokoneista...

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
Ei siinä mitään ohjelmia tarvita. Määrität vaan tietyn portin, se mikä torrentissa tai dc++ lukee, sinne purkin konffiin, ja sen ipn, mihin liikenne ohjataan.
 

abc

DNF
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
12558
OoPee sanoi:
Kyllä olis aikalailla ihme ellei olis käytössä myös silloin, kun käyttäjä on loggautunut ulos, koska kyllähän kone on tuolloinkin kuitenkin edelleenkin altis hyökkäyksille. Eli väittäisin, että on suojattu myös tuossa tilassa.

Kasperskyssa sen symbolin myös siellä login screenin oikeessa yläkulmassa saa päälle asetuksista, defaulttina on päällä. F-Securesta en tiedä onko tuommoista lsymbolia edes olemassa.
No, logistahan sen tietystiki näki, notta kyllä se ihan oikein käynnistyy. Sinänsä ihan oikeassa toikissa kysyin tota :jaska:

Kiitokset OoPeelle ja muille vaivannäöstä. Josko tolla ny pärjäis. Korkeintaan PCI-E -näytönohjaimen hankinta vois olla jossain vaiheessa ajankohtainen. Nyt sille ei ole oikein tarvettakaan.

Semmonen vielä ku Googlella en löytänyt, jotta saisko ton PPPoE-yhteyden otettua jo ennen loggautumista? Se sais mennä ikäänku taustalla päälle kysymättä mitään.
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
Excel valittaa yhtä makroa ajettaessa että leikepöytä on täynnä: "There is a large amount of information on the Clipboard. Do you want to be able paste this information into another program later?"Yes/No/cancel-vaihtoehdot

Siellä ei pitäisi olla kuin joku yksi solualue muistissa, joku parituhatta solua, mutta ei siis liiaksi tavaraa. Ilmoitus tulee, kun makro on käsketty sulkemaan tiedoston, SaveChanges = True, niin sen jälkeen. Kun vastaa jes tai no, makro ajaa itsensä oikein loppuun.
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
JOC sanoi:
Excel valittaa yhtä makroa ajettaessa että leikepöytä on täynnä: "There is a large amount of information on the Clipboard. Do you want to be able paste this information into another program later?"Yes/No/cancel-vaihtoehdot

Siellä ei pitäisi olla kuin joku yksi solualue muistissa, joku parituhatta solua, mutta ei siis liiaksi tavaraa. Ilmoitus tulee, kun makro on käsketty sulkemaan tiedoston, SaveChanges = True, niin sen jälkeen. Kun vastaa jes tai no, makro ajaa itsensä oikein loppuun.
Koodiin pätkä Application.CutCopyMode=False ratkaisi asian.
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
JOC sanoi:
Ei siinä mitään ohjelmia tarvita. Määrität vaan tietyn portin, se mikä torrentissa tai dc++ lukee, sinne purkin konffiin, ja sen ipn, mihin liikenne ohjataan.
Yritin tehdä kuten neuvoit, ensiksi tuntui että täähän toimii saakelin hyvin, mutta sitten putosinkin maan pinnalle ja toimii iha yhtä surkeesti kuin ennenkin.

Eli nyt tarvitsisin rautalankaa, a.k.a en vaan osaa: Mitä laitan kuvan kohtiin?
Kuten näette, alhaalla on mun yritelmä saada utorrent pelittämään, mutta ei toimi noilla thunderin mainitseman sivun ohjeilla eikä millään mitä olen itse kokeillut.
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
JOC sanoi:
Tosta http://portforward.com/english/routers/port_forwarding/A-Link/RR24/Utorrent.htm löytyis ohjeita.

Teitkö siirron myös applied rulesiin?

EDIT: annan ohjeita pienellä varauksella, ton konffisoftasta löytyy miljuuna uutta juttua, mitä ei mun purkissa ollut.
Noitten ohjeiden mukaan juuri yritin tehdä, mutta ongelmana on että se ei tule millään tuohon available rulesiin, että voi edes siirtää applied rulesiin. Tulee vain tuohon alas, kuten kuvasta näkyy. Iteltä on keinot aika vähissä kyllä...
 

Vellu

Kuninkaalleninen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
18051
Sijainti
Vantaa, Finland
Juhis sanoi:
Noitten ohjeiden mukaan juuri yritin tehdä, mutta ongelmana on että se ei tule millään tuohon available rulesiin, että voi edes siirtää applied rulesiin. Tulee vain tuohon alas, kuten kuvasta näkyy. Iteltä on keinot aika vähissä kyllä...
Vois kannattaa etsiä tuon purkin uutta firmwarea. Vastaavissa tapauksissa Telewellin vanhassa adsl-purkissa (ja joku muukin tapaus oli, jota en nyt saa päähäni) firmwaren päivitys auttoi siihen, että näkyikö joku juuri tehty asetus vai ei. Kai tuossa on päivitettävä firmware?
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Juhis sanoi:
Yritin tehdä kuten neuvoit, ensiksi tuntui että täähän toimii saakelin hyvin, mutta sitten putosinkin maan pinnalle ja toimii iha yhtä surkeesti kuin ennenkin.

Eli nyt tarvitsisin rautalankaa, a.k.a en vaan osaa: Mitä laitan kuvan kohtiin?
Kuten näette, alhaalla on mun yritelmä saada utorrent pelittämään, mutta ei toimi noilla thunderin mainitseman sivun ohjeilla eikä millään mitä olen itse kokeillut.
Tarttis mun mielestä olla TCP ja UDP kumpainenkin tuolla protokollassa. En kyllä tunne yhtään tota sun virveliäs, joten en tiedä vaikka niin oliskin, mutta tuolla drop down -valikossa näkyy nyt vaan TCP. Sama portti kelpaa uTorrentissa kummallekin protokollalle. Mulla (Zyxel ZyWALL 2) on source ja destination kohdissa kummassakin any eli pitäiskö noi sun maskis ehkä olla kummassakin kohdassa (siis source ja destination) 0.0.0.0 - 255.255.255.255 ?

Tuon lisäksi mulal on SUA-Serverissä määriteltynä, että uTorrentin käyttämä portti ohjautuu ositteeseen 192.168.1.33, joka on mun tietsikan lokaali staattinen ip-osoite.
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Juhis sanoi:
Yritin tehdä kuten neuvoit, ensiksi tuntui että täähän toimii saakelin hyvin, mutta sitten putosinkin maan pinnalle ja toimii iha yhtä surkeesti kuin ennenkin.

Eli nyt tarvitsisin rautalankaa, a.k.a en vaan osaa: Mitä laitan kuvan kohtiin?
Kuten näette, alhaalla on mun yritelmä saada utorrent pelittämään, mutta ei toimi noilla thunderin mainitseman sivun ohjeilla eikä millään mitä olen itse kokeillut.
Et ainakaan ton kuvan perusteella oo tehnyt port forwardia.

Eli rautalankaa: Port forwarding tarkoittaa tässä tapauksessa sitä, että sun täytyy määrättyyn porttiin (uTorrentin käyttämään) tulevat yhteydet forwardata määrättyyn sisäverkon ip-osoitteeseen. Sille koneelle ja siihen porttiin jossa uTorrent pyörii.

Laitat sekä tohon Source IP Address että Source Netmaskiin 0.0.0.0 ja Destination IP Address kohtaan sen sisäverkon koneen ip, jossa uTorrent pyörii. Vastaavaan Netmask-kohtaan laitat 255.255.255.255.
Kaikkiin noihin kohtiin (Destination port start, destination port map ja destination port end) laitat sen uTorrentin käyttämän portin. Todennäkösesti 30515.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Joo toi mun ehdotushan on tosiaan väärä nykkun tarkemmin katton, tuossahan tosiaankin lukee ip ja mask, mä kuvittelin erehdyksessä että toi oli ip-range ja kun mulla on tosiaan tuossa "any" niin kuvittelin, että kun pistää ylös 0.0.0.0 ja alas 255.255.255.255 niin se ajais saman asian. Näinhän siis ei ole vaan ylös tulee ip-osoite ja alle maski :eek:

Toi zyxel toimii näköjään vähän eri periaateella, tottakai kokeilin itsekin alunperin tuolla Runarin mainitsemalla menetelmällä, mutta ei toimi ellen tosiaan erikseen mene SUA-serveriin ja siellä kerro, että tuosta uTorrentin käyttämästä portista forwardoidaan siihen mun koneen ip-osoitteeseen. Zyxelissä on siis erikseen firewall asetukset ja sua/nat. Jostain googlettamalla mulle sitten selkis, että firewall-asetuksissa sourceen ja destinationiin any ja se varsinainen forwardointi sitten siellä sua-serverissä. Toimii.

Ei ole kyllä mun vahvimpia puolia nuo jutut lain :nope:
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Runar ja Kyllikki sanoi:
Et ainakaan ton kuvan perusteella oo tehnyt port forwardia.

Eli rautalankaa: Port forwarding tarkoittaa tässä tapauksessa sitä, että sun täytyy määrättyyn porttiin (uTorrentin käyttämään) tulevat yhteydet forwardata määrättyyn sisäverkon ip-osoitteeseen. Sille koneelle ja siihen porttiin jossa uTorrent pyörii.

Laitat sekä tohon Source IP Address että Source Netmaskiin 0.0.0.0 ja Destination IP Address kohtaan sen sisäverkon koneen ip, jossa uTorrent pyörii. Vastaavaan Netmask-kohtaan laitat 255.255.255.255.
Kaikkiin noihin kohtiin (Destination port start, destination port map ja destination port end) laitat sen uTorrentin käyttämän portin. Todennäkösesti 30515.
Jeah tänks, nyt toimii. :thumbup:

uTorrentin portin yhteyskokeilukin näyttää "OK! Port 32524 is open and accepting connections", kun aikasemmin se on valittanut, että portti ei ole auki ja pitää säädellä yhteyksiä. Tällä hetkellä ainakin näyttäisi, että kamaa tulee hyvää kyytiä uTorrentilla, toivottavasti jatkuu näin kanssa, eikä vain ole joku hetkellinen vauhdinlisäys päällä.

Staattinen IP-osoite oli se ongelma, joka kusi mulla aikasemmin kokoajan. Tajusin sen vasta R&K:n rautalankaohjeiden ansiosta. Täältä löytyvien ohjeiden avulla määritin koneeni staattisen IP-osoitteen.
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
Niin joo sulla ei ollut tuo ollenkaan määriteltynä. No hjuva et nyt toimii, ja natin kanssa elämä on taas vähän turvallisempaa.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
JOC sanoi:
Mulla oli edellisen kotikoneen sisus ihan veressä optisen aseman vaihdon jälkeen. Varsin hiukan halvemmissa malleissa, koteloissa, sisäreunat on ihan pirun teräviä, kuin veitsiä. Vaikka nykyiset kotelot ovatkin laadukkaampia, aina silloin tällöin saa haavan jostain käteensä.
Joo. Kotelon sisäreunasta tuon haavan sain...oli vähän tiukassa tämä emokorttiin menevä liitin.

No nyt kun aika on kuultanut haavat...eikun muistot ja Vuoden Törppö -äänestys (=se lopullinen(?!) on meneillään, eikä voittajasta ole epäselvyyksiä) uskallan paljastaa powerin acennuksessa sattuneita mogia.

Ihan ensimmäinen moga tuli siinä, kun aloin kiinnittämään sitä mötikkää tuohon koteloon. Aikani ähelsin ja mähelsin ruuvien kanssa ja välillä työvälineetkin sinkoili sinne sun tänne. Lopulta tulin siihen tulokseen, että..ei perkele..nämä ruuvit eivät sovi tuon mötikän ruuvin paikkoihin. Eikä mukana tullut omia ruuveja. Saaterin Oopee ajattelin...:mad: ...Vielä hetken pähkäiltyä meikäläiselle selvisi, että oli tullut laitettua se mötikkä (siis power) väärinpäin siihen runkoon. :eek: No aiemmin hukkaamani ruuvitkin löytyivät ja sain vihdoin viimein sen mötikän kiinnitettyä.

Toinen isompi moga (niitä pieniä oli varmaan muitakin) oli sitten se, että kun sain kaikki johrot kiinni niin cd- ja dvd levyt eivät toimineet. Kone kyllä käynnistyi, mutta noita levyjä ei tullut näkyviin mistään. Oli kyllä aika pahasti sormi suussa tämän jutun kanssa. Lopulta muutamien testien jälkeen (olin jo tulossa tänne kyselemään tyhmiä) huomasin, että dvd&cd levyistä lähtevä lattakaapeli oli irronut. :eek: Tätä edelsi sellainen empiirinen havainto, että dvd&cd levyjen etupaneelissa näkyi kyllä valoa, että niinku saivat virtaa...

Ei tuo ylläoleva varmaan kovin pahaa tröpöilyä ollut, kun on kyllä ihan tiedossa se että meikäläisellä on ns. peukalo keskellä kämmentä. :D Jos yo. asia olisi ollut täälläkin tiedossa. Veikkaan, että täällä oltaisiin kehoitettu ottamaan yhteyttä johonkin, joka tekisi tuon acennuksen puolestani.

Mainittakoon vielä, että vanhasta powerista meni kaksi "lisävirta" piuhaa tuohon näytönohjaimeen. Nyt piuhat loppuivat kesken eli vain yksi piuha menee siihen. (uudessa yksi sellainen valkoinen isompi liitin vähemmän..). Tiedä sitten onko tuosta mitään ongelmia. Kone toimii normaalissa käytössä, mutta mitään raskaampi pelejä en ole vielä uskaltanut räjähdysten pelossa kokeilla.

Yhden kerran on näyttö pimentynyt tämän operaation jälkeen. Voiskin päätellä, että tämä ongelma välttämättä johtunut powerista. Joka on toki hiukan ironista kaiken tämän vaivannäön ja haavojen/eurojen jälkeen. Jossakin vaiheessa tutkiessani BIOS:in päivitystä koskevia sivuja löysin kyllä viitteitä samankaltaisesta ongelmasta (vanhalla BIOS:lla). Taisi olla Fujitsun omilla keskustelupalstoilla, mutta en nyt malta hakea ko. juttua tähän...

Seuraava hanke?:eek: No se uusi emolevy ja prosessori tieteskin...
 
Viimeksi muokattu:

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Formulanomi sanoi:
No nyt kun aika on kuultanut haavat...eikun muistot ja Vuoden Törppö -äänestys (=se lopullinen(?!) on meneillään, eikä voittajasta ole epäselvyyksiä) uskallan paljastaa powerin acennuksessa sattuneita mogia.
Näillä haastat mut vuoden 2007 törppö -äänestyksessä!
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Itsehän ajattelin acennella windowsin uusiksi. Onko siihen jotain järkeviä ohjeita, missä järjestyksessä
- Windows
- Windowsupdate
- Offics
- Office update
- Internet scurity

ja sitten muut

vai ?
 

Vellu

Kuninkaalleninen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
18051
Sijainti
Vantaa, Finland
jaska sanoi:
Itsehän ajattelin acennella windowsin uusiksi. Onko siihen jotain järkeviä ohjeita, missä järjestyksessä
- Windows
- Windowsupdate
- Offics
- Office update
- Internet scurity

ja sitten muut

vai ?
Voi helpottaa suuresti, jos teet ton slipstreaming -DVD:n, jossa kaikki tarvittavat kilkkeet. Kato ton nLite -linkin takaa ne tarvittavat hotfixit, mitä siihen mennessä oli ja mä voin laittaa linkit kaikkiin muihin loppuihin hotfixeihin, mitä tarvitaan. Ja sen jälkeen sulla on täysin ajantasalla oleva WinXP -romppu, jossa on kaikki tietoturva yms -päivitykset mukana.

Kait sulla on siinä SP2 jo valmiiksi?

Lisäksi tolla saa syötettyä lisenssikoodit valmiiksi ja tehtyä asetuksetkin valmiiksi niin, ettei tartte asennuksen aikana vastailla juuri mihinkään kyssäriin.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Formulanomi sanoi:
Joo. Kotelon sisäreunasta tuon haavan sain...oli vähän tiukassa tämä emokorttiin menevä liitin.

No nyt kun aika on kuultanut haavat...eikun muistot ja Vuoden Törppö -äänestys (=se lopullinen(?!) on meneillään, eikä voittajasta ole epäselvyyksiä) uskallan paljastaa powerin acennuksessa sattuneita mogia.

Ihan ensimmäinen moga tuli siinä, kun aloin kiinnittämään sitä mötikkää tuohon koteloon. Aikani ähelsin ja mähelsin ruuvien kanssa ja välillä työvälineetkin sinkoili sinne sun tänne. Lopulta tulin siihen tulokseen, että..ei perkele..nämä ruuvit eivät sovi tuon mötikän ruuvin paikkoihin. Eikä mukana tullut omia ruuveja. Saaterin Oopee ajattelin...:mad: ...Vielä hetken pähkäiltyä meikäläiselle selvisi, että oli tullut laitettua se mötikkä (siis power) väärinpäin siihen runkoon. :eek: No aiemmin hukkaamani ruuvitkin löytyivät ja sain vihdoin viimein sen mötikän kiinnitettyä.

Toinen isompi moga (niitä pieniä oli varmaan muitakin) oli sitten se, että kun sain kaikki johrot kiinni niin cd- ja dvd levyt eivät toimineet. Kone kyllä käynnistyi, mutta noita levyjä ei tullut näkyviin mistään. Oli kyllä aika pahasti sormi suussa tämän jutun kanssa. Lopulta muutamien testien jälkeen (olin jo tulossa tänne kyselemään tyhmiä) huomasin, että dvd&cd levyistä lähtevä lattakaapeli oli irronut. :eek: Tätä edelsi sellainen empiirinen havainto, että dvd&cd levyjen etupaneelissa näkyi kyllä valoa, että niinku saivat virtaa...

Ei tuo ylläoleva varmaan kovin pahaa tröpöilyä ollut, kun on kyllä ihan tiedossa se että meikäläisellä on ns. peukalo keskellä kämmentä. :D Jos yo. asia olisi ollut täälläkin tiedossa. Veikkaan, että täällä oltaisiin kehoitettu ottamaan yhteyttä johonkin, joka tekisi tuon acennuksen puolestani.

Mainittakoon vielä, että vanhasta powerista meni kaksi "lisävirta" piuhaa tuohon näytönohjaimeen. Nyt piuhat loppuivat kesken eli vain yksi piuha menee siihen. (uudessa yksi sellainen valkoinen isompi liitin vähemmän..). Tiedä sitten onko tuosta mitään ongelmia. Kone toimii normaalissa käytössä, mutta mitään raskaampi pelejä en ole vielä uskaltanut räjähdysten pelossa kokeilla.

Yhden kerran on näyttö pimentynyt tämän operaation jälkeen. Voiskin päätellä, että tämä ongelma välttämättä johtunut powerista. Joka on toki hiukan ironista kaiken tämän vaivannäön ja haavojen/eurojen jälkeen. Jossakin vaiheessa tutkiessani BIOS:in päivitystä koskevia sivuja löysin kyllä viitteitä samankaltaisesta ongelmasta (vanhalla BIOS:lla). Taisi olla Fujitsun omilla keskustelupalstoilla, mutta en nyt malta hakea ko. juttua tähän...

Seuraava hanke?:eek: No se uusi emolevy ja prosessori tieteskin...
:D :D :D :eek:

Mutta hei, ihan semmonen jutska, että tuskin ne ihan huvikseen siihen näytönohjaimeen on kahdelle virtapiuhalle paikkoja väsänny, niin että menee nyt vaan uudestaan sinne kauppaan ja ostaa semmosen y-adapterin, jolla saat yhdestä virtapiuhasta kaksi. Siis tämmösen:
 

Thunder

Vihan aiheuttaja
Liittynyt
20.1.2002
Viestit
7970
jaska sanoi:
Itsehän ajattelin acennella windowsin uusiksi. Onko siihen jotain järkeviä ohjeita, missä järjestyksessä
- Windows
- Windowsupdate
- Offics
- Office update
- Internet scurity

ja sitten muut

vai ?
Itse tekisin niin:

- Levy alustetaan täysin tyhjäksi
- Windows (Ei internetpiuhaa koneeseen)
- Tietoturvaohjelmistot
- Windows Update (Internetpiuha *töks*)
- Päivitykset
- Ohjelmistot
- Jne...
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
jaska sanoi:
Itsehän ajattelin acennella windowsin uusiksi. Onko siihen jotain järkeviä ohjeita, missä järjestyksessä
- Windows
- Windowsupdate
- Offics
- Office update
- Internet scurity

ja sitten muut

vai ?
Mulla menee järjestys yleensä jotakuinkin näin:
- Windows
- mahdolliset puuttuvat laiteajurit
- Windowsupdate (täältäkin osa ajureista tulis, mutta mieluummin haen ne suoraan valmistajan sivulta)
- Internet security
- Office
- Office update
- muut

Voi kyllä joskus vähän vaihdellakin sen osalta, että pistänkö IS:n vasta Officen jälkeen ja että haenko samalla kerralla sekä windows että office päivitykset. Ei tolla nyt suurta merkitystä ole.

Piuha on kiinni alusta loppuun, mutta mulla on siinä välissä routeri/hardispalomuuri.

Windows-cd:llä mulla on SP2 integroitu slipstream tekniikalla.
 
Ylös