Tyhmiä kysymyksiä tietokoneista...

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
tankkeri sanoi:
On myös olemassa erittäin selkeä ja helppokäyttöinen EasyCleaner,
jolla onnistuu rekisterin puhdistus. Lisäksi jos sattuu tekemään jotain väärin, tuhoamiset ovat tällä ohjelmalla aina palautettavissa.

Ja ohjelmiahan ei tarvitse välttämättä poistaa Uninstall-ohjelmalla, vaan se onnistuu ohjauspaneelissa.
EasyCleaner ja RegCleaner on molemmat tehty saman, venäläisen kaverin tekemän (freeware)koodirungon pohjalta, tosin RegCleaner on huomattavasti kehittyneempi ja nopeampi. Käyttää mm. säikeitä yms.

Sieltä ohjauspaneelista muuten käynnistyy nimenomaan uninstall-ohjelmat.
 

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
Jes, tolla Ruunarin ohjelmalla sain poistettua sen. Ja tässä tapauksessa ei luonnollisesti se ohjauspaneelista poistaminen tehnyt myöskään yhtään mitään.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Micael sanoi:
Kevätväsymystä.
Ei oo ku ne on aktiiviset usb-hubit, joita mulla on kaksi ja jotka, tai ainakin toinen niistä, syöttää virtaa usb-piuhaa pitkin koneelle vaikka koneen virtajohto olis irti. Meinaan palo edelleenkin valo power-ledissä vaikka tietsikan virtajohto oli irti :D
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
OoPee sanoi:
Mitä vit... painoin himakoneen käynnistysnappia eikä tapahtunu mitään, ei inahdustakaan tai noh, virtalähteen tuuletin liikahti muutaman millin kun painoin power-namiskaa, mutta siihen se jäi, valot kyllä palo kaikkialla niinku pitikin. Aikani kokeilin eikä se siitä mihinkään muuttunu ja olin jo alistunut siihen, että soon nyt sit lopultakin paskana. Vittuuntuunena päätin vielä kokeilla sitä, että revin koneesta kaikki piuhat (paitti virtajohdon :eek: ) irti ja kokeilen. TOIMI! :confused:

Löin kaikki piuhat taas kiinni ja jo toimii :eek!:

En voi ku veikkailla, että joku USB-laite pottuili kompuutterin kanssa ja aiheutti jännitteissä jotain häikkää, muuta en nyt just keksi :nope:
Vaihda poweri. :thumbup:

Meikäläisen ongelmat tuon mun kotikoneen kanssa jatkuvat. Menee varmaan kohta siihen, että en jaksa tapella enää ja joudun ostamaan uuden. :mad:
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Formulanomi sanoi:
Vaihda poweri. :thumbup:
Päinvastoin. Revin "powerin" irti tuosta toisesta hubista ja nyt toimii. Ei oikeestaan ollu suurtakaan tarvetta pitää sitä aktiivisena.

Meikäläisen ongelmat tuon mun kotikoneen kanssa jatkuvat. Menee varmaan kohta siihen, että en jaksa tapella enää ja joudun ostamaan uuden. :mad:
Edelleenkin sama vanha ongelma vaikka hankit uuden powerinkin? :confused:
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
OoPee sanoi:
Edelleenkin sama vanha ongelma vaikka hankit uuden powerinkin? :confused:
Juu. Itseasiassa hankin ja asensin tässä välissä jo uudenkin powerin 350w->400w-->500W. :eek: (kun luin, että GeForce 7800 GS tarvitsisi toimiakseen täysin kaikilla kellotuksilla 480w) Lisäksi olen päivittänyt BIOS:in. Olen koettanut muuttanut kortin kellotuksia jne. Mikään ei tunnu poistavan ongelmia lopullisesti.

Ongelma on siis se, että näyttö saattaa yht'äkkiä "mennä pois päältä" (kuvaruutu täysin mustaksi) eli näytössä oleva ledi alkaa vilkkumaan enkä saa hiirtä tai näppäimistöä tai näyttöä räpläämällä enää mitään kontrollia koneeseen.

Tämän uuden powerin (500w) :eek: asennuksen jälkeenkin ongelmat ovat jatkuneet eli olen alkanut epäilemään toimiiko ko. kortti oikein ?! Hiukan on matkan varrella ongelma muuttunut eli välillä tuon totaalisen blackoutin sijasta kone buuttaa itsensä. (eli jumittuu ensin ja sitten buuttaa). Tätä on siis tapahtunut sen jälkeen kun acensin uusimman powerin ja kun muutin ongelmien yhä jatkuessa myös näytön virranlähteen omaksi eli aiemmin näyttö sai virtansa samasta johdosta joka meni koneeseen.

ps. Olisi ylimääräinen 400w poweri jos joku haluaa...halvalla. :eek:
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Mitäköhän mogasin Wintoosan asennuksessa (kun sen tuossa ~kuukaus sitten asensin uusiksi), nykyään noin joka toinen käynnistys kestää 2-3 buuttia (eli Wintoosa menee "Tervetuloa" -ruutuun ja kaatuu), mutta vaikka en mitään tee se parin käynnistyskerran jälkeen jää päälle, eikä mitään ongelmia käytössä ole, saati sitten mitään "Windows on palautunut vakavasta virheestä" tms. erroria...
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Il Tempo Gigante sanoi:
Pystyykö samaan puhelinlinjaan asentamaan 2:aksi laajakaistapäätelaitetta?

Kyseisellä liittymällä ei puhuta puhelimella.
Eipä taida pystyä...
 

Vellu

Kuninkaalleninen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
18051
Sijainti
Vantaa, Finland
Il Tempo Gigante sanoi:
Pystyykö samaan puhelinlinjaan asentamaan 2:aksi laajakaistapäätelaitetta?

Kyseisellä liittymällä ei puhuta puhelimella.
Mitähän tarkoitusta varten? Nopeuden tuplaamista varten? Useampi kone hoituu kyllä jollain switchillä tai hubilla.

Joka tapauksessa pystyy. Mulla on ollut noin (Sonera ja Elisa rintarinnan). Tosin Sonera jäi pois käytöstä, kun Elisa saapui taloon.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Formulanomi sanoi:
Juu. Itseasiassa hankin ja asensin tässä välissä jo uudenkin powerin 350w->400w-->500W. :eek: (kun luin, että GeForce 7800 GS tarvitsisi toimiakseen täysin kaikilla kellotuksilla 480w) Lisäksi olen päivittänyt BIOS:in. Olen koettanut muuttanut kortin kellotuksia jne. Mikään ei tunnu poistavan ongelmia lopullisesti.

Ongelma on siis se, että näyttö saattaa yht'äkkiä "mennä pois päältä" (kuvaruutu täysin mustaksi) eli näytössä oleva ledi alkaa vilkkumaan enkä saa hiirtä tai näppäimistöä tai näyttöä räpläämällä enää mitään kontrollia koneeseen.

Tämän uuden powerin (500w) :eek: asennuksen jälkeenkin ongelmat ovat jatkuneet eli olen alkanut epäilemään toimiiko ko. kortti oikein ?! Hiukan on matkan varrella ongelma muuttunut eli välillä tuon totaalisen blackoutin sijasta kone buuttaa itsensä. (eli jumittuu ensin ja sitten buuttaa). Tätä on siis tapahtunut sen jälkeen kun acensin uusimman powerin ja kun muutin ongelmien yhä jatkuessa myös näytön virranlähteen omaksi eli aiemmin näyttö sai virtansa samasta johdosta joka meni koneeseen.

ps. Olisi ylimääräinen 400w poweri jos joku haluaa...halvalla. :eek:
Uusimmat nVidian ajurithan sulla siis jo oli? Siis v93.71?

Myös emon piirisarjan ajurit ovat ajan tasalla?

Toki tuo voi viallisesta kortistakin johtua.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
jaska sanoi:
Mitäköhän mogasin Wintoosan asennuksessa (kun sen tuossa ~kuukaus sitten asensin uusiksi), nykyään noin joka toinen käynnistys kestää 2-3 buuttia (eli Wintoosa menee "Tervetuloa" -ruutuun ja kaatuu), mutta vaikka en mitään tee se parin käynnistyskerran jälkeen jää päälle, eikä mitään ongelmia käytössä ole, saati sitten mitään "Windows on palautunut vakavasta virheestä" tms. erroria...
Aika mahdotonta sanoa. Oletsä lisänny mitään lisälaitteita systeemiis? Siis ulkoisiakin? Löytyykö eventvieweristä (start -> run -> eventvwr) minkäänlaista virheilmoa kaatuilun jäljiltä?

Onko kylmäkäynnistyksellä ja rebootilla eroja tuon kaatuilun suhteen? Jos kaatuilua esiintyy vain kylmäkäynnistyksen yhteydessä, niin väittäisin, että on puhtaasti rautaongelma.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
jaahas, voisin privailla Oopeelle, foorumin viralliselle ATK-gurulle (en viitsi erroreita koko kansan ihmeteltäväks laittaa...
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
OoPee sanoi:
Uusimmat nVidian ajurithan sulla siis jo oli? Siis v93.71?
Ei muuten ollut. Itseasiassa ennen tuota kommenttiasi hain nvidian sivuilta vanhemman driverin (jotain 83.xx). Höh...mitään ei ossaa tehdä ite. :eek: :mad_old:

Mutta nyt on asennettu uusin. Täytyy tsekkailla onko vaikutuksia. Menee varmaan huomiseen...

Tämä kone on nyt toiminut moitteettomasti monta tuntia ja vaikka siis buuttasin tuossa välillä. (en tosin ole tehnyt mitään erityistä esim. pelaillut jne. ) Kyllä tuo ongelma yleensä esiintyy "Päivän ensimmäisen boottauksen yhteydessä" about 10-15 min. Ihan varma en tuosta ole eli on ns. empiirinen havainto. ;)

Myös emon piirisarjan ajurit ovat ajan tasalla?
Mitkä piirisarjat ? :confused: :D :eek:

Toki tuo voi viallisesta kortistakin johtua.
Joo katellaan. Siitä nämä ongelmat ovat kuitenkin alkaneet.
 

Il Tempo Gigante

Darth Father
Liittynyt
20.2.1999
Viestit
42723
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Haa.

Vellu sanoi:
Mitähän tarkoitusta varten? Nopeuden tuplaamista varten? Useampi kone hoituu kyllä jollain switchillä tai hubilla.

Joka tapauksessa pystyy. Mulla on ollut noin (Sonera ja Elisa rintarinnan). Tosin Sonera jäi pois käytöstä, kun Elisa saapui taloon.
Yksi tuttu pariskunta haluaa kummallekin oman laajakaistan. Etteivät raha-asiat sekoa. Toinen kone on 'kesähuoneessa', ja toinen varsinaisessa talossa. Koneiden välistä etäisyyttä on noin 25 metriä. Kesähuoneeseen menee puhelinpiuha.

Mulla itellä on kaajalaista jaettu switchillä kahteen osaan.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Ai niin unohtui tämä. Miksiköhän tuo oletusnäyttö/plug play näyttö + everestissä tuo geforce kortti näkyy kahteen kertaan ?

Edit: Käykö muuten prosessori liian kuumana (jos tämä ongelma ei siis ole esiintynyt esim. tänään moneen tuntiin.
Anturit:
Tyyppi ITE IT8705F, National LM90 (ISA 290h, SMBus 4Ch)
Näytönohjainanturi Driver (NV-DRV)
Emolevy Gigabyte 7VA Series

Lämpötilat:
Emolevy 35 °C (95 °F)
Suoritin 70 °C (158 °F)
Näytönohjain 52 °C (126 °F)
Seagate ST380020A 44 °C (111 °F)

Tuulettimet:
Suoritin 3444 RPM

Jännitteet:
CPU-ydin 1.74 V
+3.3 V 3.23 V
+5 V 4.89 V
+12 V 12.42 V
Varalla +5V 5.00 V
DIMM VTT 1.25 V
Debug Info F 31 FF FF
Debug Info T 35 201 201
Debug Info V 6D 4E CA B6 C2 75 68 (77)
 
Viimeksi muokattu:

Vellu

Kuninkaalleninen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
18051
Sijainti
Vantaa, Finland
Il Tempo Gigante sanoi:
Yksi tuttu pariskunta haluaa kummallekin oman laajakaistan. Etteivät raha-asiat sekoa. Toinen kone on 'kesähuoneessa', ja toinen varsinaisessa talossa. Koneiden välistä etäisyyttä on noin 25 metriä. Kesähuoneeseen menee puhelinpiuha.

Mulla itellä on kaajalaista jaettu switchillä kahteen osaan.
Kyllähän tuo pitäisi onnistua. Mutta täytyy sanoa, että mielummin itse nostaisin nopeutta 'sopivasti' ja siitä velottaisin tuolta toiselta osapuolelta kohtuullisen summan (tai puolet) kuukaudessa. Periaatteessa 2 eri laajakaistapäätettä saattaisi toimia jopa samassa liittymässä eri pistokkeissa. Itsellä sama ongelma aikoinaan ratkaistiin sillä, että laitettiin yksi 40 metrinen verkkopiuha ullakon kautta toiseen huoneistoon.

Mutta jos ehdottomasti haluavat tehdä tuolla tavoin, niin mun mielestä ei pitäisi olla sille mitään estettä (ellei sitten satu olemaan jotain sodanaikaisia peruja nuo puhelinpiuhat, jossa tapauksessa täytyisi vetää joko uudet puhelinpiuhat tai sitten tyytyä yhteen adsl motuun ja switchiin ja uuteen 30m verkkopiuhaan).
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Formulanomi sanoi:
Mitkä piirisarjat ? :confused: :D :eek:
*huo-kaus* :eek:

Onks toi sun konees joku valmispaketti? Jos on, niin meet koneen valmistajan kotivisulle, jos taas ei, niin emon valmistajan kotisivulle. Sieltä ettit emon/piirisarjan ajurit ja lämäset ne sisään.

Jos ihan tarkkoja ollaan, niin voisit mennä suoraan piirisarjan valmistajan sivulle, mutta mulla on snadihko epäilys, että sulla ei ole hajuakaan siitä, mikä piirisarja sulla on koneessa :wink:
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Formulanomi sanoi:
Ai niin unohtui tämä. Miksiköhän tuo oletusnäyttö/plug play näyttö + everestissä tuo geforce kortti näkyy kahteen kertaan ?
Olisko siksi, että siinä kortissa on kaksi ulostuloa eli mahdollisuus liittää kaksi monitoria suoraan korttiin?
 

Vellu

Kuninkaalleninen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
18051
Sijainti
Vantaa, Finland
Formulanomi sanoi:
Ai niin unohtui tämä. Miksiköhän tuo oletusnäyttö/plug play näyttö + everestissä tuo geforce kortti näkyy kahteen kertaan ?

Edit: Käykö muuten prosessori liian kuumana (jos tämä ongelma ei siis ole esiintynyt esim. tänään moneen tuntiin.
Tuo ilmeisesti tukee kahta näyttöä, joten kummallekin on omat asetuksensa (esmes 19" ja 17" näytöt vierekkäin samaan korttiin yhdistettynä).

70C on mun mielestä vähän liikaa vähän mille tahansa prosessorille, mutta jotkut käyvät kuumempanakin ihan hyvin. Kyllähän se vanhentaa elektroniikkaa heti, jos sitä käyttää melkein sauna-lämpötiloissa.

Itse hankkisin piitahnaa (jos ei olisi vielä) ja koneen sammuksissa ollessa ottaisin prossusiilin irti ja asentaisin sen uusiksi. Ohut kerros piitahnaa, siili kiinni kiinnittämättä ruuveja/klipsejä, siili irti, jotta näkee, että onko se kerros tasainen ja onhan se siili ottanut kiinni ytimen kohtaan, piitahnakerroksen mahdollinen uudelleensäätäminen / reunojen putsaus, siili takaisin ja ruuvit/klipsit kiinni.
 
Ylös