Tyhmiä kysymyksiä tietokoneista...

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
OoPee sanoi:
*huo-kaus* :eek:

Onks toi sun konees joku valmispaketti? Jos on, niin meet koneen valmistajan kotivisulle, jos taas ei, niin emon valmistajan kotisivulle. Sieltä ettit emon/piirisarjan ajurit ja lämäset ne sisään.

Jos ihan tarkkoja ollaan, niin voisit mennä suoraan piirisarjan valmistajan sivulle, mutta mulla on snadihko epäilys, että sulla ei ole hajuakaan siitä, mikä piirisarja sulla on koneessa :wink:
Kyl mulla on nyt hajua tosta ja olen nyt päivittänytkin ne (VIA VT<jotain> KT400). :eek:

Ei auttanut eli näyttö meni äsken taas pimeeksi ja buuttasin.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Vellu sanoi:
Tuo ilmeisesti tukee kahta näyttöä, joten kummallekin on omat asetuksensa (esmes 19" ja 17" näytöt vierekkäin samaan korttiin yhdistettynä).
Juu niin tukee ja toisessa onkin kiinni hdmi:llä telkkari.

70C on mun mielestä vähän liikaa vähän mille tahansa prosessorille, mutta jotkut käyvät kuumempanakin ihan hyvin. Kyllähän se vanhentaa elektroniikkaa heti, jos sitä käyttää melkein sauna-lämpötiloissa.
Tuo vika esiintyy yleensä kuitenkin vain vähän käynnistämisen jälkeen. (esim. äsken about 5 min, kun olin katsomassa everestistä piirisarjaa...ja monitoroin noita antureita)

Itse hankkisin piitahnaa (jos ei olisi vielä) ja koneen sammuksissa ollessa ottaisin prossusiilin irti ja asentaisin sen uusiksi. Ohut kerros piitahnaa, siili kiinni kiinnittämättä ruuveja/klipsejä, siili irti, jotta näkee, että onko se kerros tasainen ja onhan se siili ottanut kiinni ytimen kohtaan, piitahnakerroksen mahdollinen uudelleensäätäminen / reunojen putsaus, siili takaisin ja ruuvit/klipsit kiinni.
Kuulostaa acentamiselta, jossa on hirveän hyvä. :eek: Sen havainnon olen kyllä tehnyt, että prossun propeli :eek: oli aika kuluneen näköinen.

Lisäksi taidan tänään imuroida konetta vähän, koska ainakin jossain kohdissa oli pölyä jonnin verran.
 

Vellu

Kuninkaalleninen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
18051
Sijainti
Vantaa, Finland
Mikä prosessori sulla on siinä?

Niin ja varo staattista sähköä imuroidessas. Paineilmatölkki vois olla parempi prossun ympärillä.
 

Vellu

Kuninkaalleninen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
18051
Sijainti
Vantaa, Finland
Imurointi / pölyjen putsaus paineilmalla on tietty eka vaihe. Sitten voi myös tarkistaa, että kotelo
a) saa viileää ilmaa kotelon etu- tai alaosasta ja
b) puhaltaa lämmintä ilmaa kotelon ylä- tai takaosasta ulos
Tietty, jos kotelo on auki, niin se voi rajoittaa tuota sopivaa ilmankiertoa, mutta toisaalta se voi helpottaa lämpötiloja.

Pitääkö se tuuletin sellaista meteliä, että sen käynnissäolon kuulee? Voisko ongelma olla se, että tuo tuuletin ei vain käynnisty joskus ja se aiheuttaa lämmönnousua?

Luepas tämä läpi.
 

Vellu

Kuninkaalleninen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
18051
Sijainti
Vantaa, Finland
Thermal Issues Gate Performance

Unlike the Pentium III and mechanisms being rolled out with the Athlon XP, relying on a failsafe shutdown is dicey. By the time the Thermal Monitor registers a certain temperature, let's say 70 degrees Celsius, a distant hot spot could already be at dangerously high temperatures. On the other hand, perhaps merely the area immediately around the Thermal Monitor is 70, which is no reason for concern.
http://www.vanshardware.com/reviews/2002/01/020107_AthlonXP2000/020107_AthlonXP2000.htm
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Il Tempo Gigante sanoi:
Yksi tuttu pariskunta haluaa kummallekin oman laajakaistan. Etteivät raha-asiat sekoa. Toinen kone on 'kesähuoneessa', ja toinen varsinaisessa talossa. Koneiden välistä etäisyyttä on noin 25 metriä. Kesähuoneeseen menee puhelinpiuha.

Mulla itellä on kaajalaista jaettu switchillä kahteen osaan.
Minä ajattelin hankkia itselleni kaksi ADSL:ää eri operaattoreilta :eek:
 

McRäkä

Banned
Liittynyt
14.12.2001
Viestit
2070
Vellu sanoi:
Kyllähän tuo pitäisi onnistua. Mutta täytyy sanoa, että mielummin itse nostaisin nopeutta 'sopivasti' ja siitä velottaisin tuolta toiselta osapuolelta kohtuullisen summan (tai puolet) kuukaudessa. Periaatteessa 2 eri laajakaistapäätettä saattaisi toimia jopa samassa liittymässä eri pistokkeissa. Itsellä sama ongelma aikoinaan ratkaistiin sillä, että laitettiin yksi 40 metrinen verkkopiuha ullakon kautta toiseen huoneistoon.

Mutta jos ehdottomasti haluavat tehdä tuolla tavoin, niin mun mielestä ei pitäisi olla sille mitään estettä (ellei sitten satu olemaan jotain sodanaikaisia peruja nuo puhelinpiuhat, jossa tapauksessa täytyisi vetää joko uudet puhelinpiuhat tai sitten tyytyä yhteen adsl motuun ja switchiin ja uuteen 30m verkkopiuhaan).
Ei muuten onnistu kahden adsl-modeemin kytkeminen jos taloon/huoneistoon tulee vaan yksi johtopari. Jos tulee kaksi (kuten normaalisti) ja molemmat on kunnossa, sitten onnistuu kytkemällä kumpikin omaansa. Vaatii tietty sisäverkkotöitä ja tarkkuutta liittymien tilausvaiheessa jne. Jos kytkee kaksi modeemia yhtäaikaa samaan linjaan, niistä toimii vain se ensin kytketty.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Vellu sanoi:
Imurointi / pölyjen putsaus paineilmalla on tietty eka vaihe. Sitten voi myös tarkistaa, että kotelo
a) saa viileää ilmaa kotelon etu- tai alaosasta ja
b) puhaltaa lämmintä ilmaa kotelon ylä- tai takaosasta ulos
Tietty, jos kotelo on auki, niin se voi rajoittaa tuota sopivaa ilmankiertoa, mutta toisaalta se voi helpottaa lämpötiloja.

Pitääkö se tuuletin sellaista meteliä, että sen käynnissäolon kuulee? Voisko ongelma olla se, että tuo tuuletin ei vain käynnisty joskus ja se aiheuttaa lämmönnousua?

Luepas tämä läpi.
Ei mielestäni kuulu ylimääräistä meteliä.

Yhden pelin acentamisen (tiedostojen kopiointi) yhteydessä kone hyytyy totaalisesti. (näyttö ei pimennyt, mutta "jähmettyi" --> vain bootilla pääsee eteenpäin. Olen nyt tänään ja eilen illalla yrittänyt tätä ja aina sama juttu. Monitoroin tänään samalla lämpöjä eli prosessorin lämpötila nousi 76 asteeseen tiedostojen kopioinnin aikana.

Tuossa kotikoneessani on tätä nykyä (en tiedä muuttiko tuo 500w powrin acentaminen tilannetta) siis kahdenlaista ongelmaa. Toinen (se alkuperäinen vika) on se, että näyttö pimenee 5-10 minuuttia käynnistämisen jälkeen joko itsestään tai sitten esim. surfattaessa tai mitä tahansa kevyttä tehtäessä. Sen jälkeen kun kone on jonkin aikaa päällä se toimii yleensä moitteetta, mutta poikkeuksena on pelaaminen tai esim. tuo asennus. (varmaan sitten mikä vaan vähän raskaampi toimenpide )

Ei kuulosta hyvältä. :nope:
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Vellu sanoi:
Tuo ilmeisesti tukee kahta näyttöä, joten kummallekin on omat asetuksensa (esmes 19" ja 17" näytöt vierekkäin samaan korttiin yhdistettynä).

70C on mun mielestä vähän liikaa vähän mille tahansa prosessorille, mutta jotkut käyvät kuumempanakin ihan hyvin. Kyllähän se vanhentaa elektroniikkaa heti, jos sitä käyttää melkein sauna-lämpötiloissa.

Itse hankkisin piitahnaa (jos ei olisi vielä) ja koneen sammuksissa ollessa ottaisin prossusiilin irti ja asentaisin sen uusiksi. Ohut kerros piitahnaa, siili kiinni kiinnittämättä ruuveja/klipsejä, siili irti, jotta näkee, että onko se kerros tasainen ja onhan se siili ottanut kiinni ytimen kohtaan, piitahnakerroksen mahdollinen uudelleensäätäminen / reunojen putsaus, siili takaisin ja ruuvit/klipsit kiinni.
Aika korkee toi 70 tosiaankin on etenkin jos toi on idle-lämpö (eli ei heti pelaamisen jälkeen tms. vaan ihan vaan lähinnä lepotilassa, nettikäytössä jne.).
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Formulanomi sanoi:
Kuulostaa acentamiselta, jossa on hirveän hyvä. :eek: Sen havainnon olen kyllä tehnyt, että prossun propeli :eek: oli aika kuluneen näköinen.

Lisäksi taidan tänään imuroida konetta vähän, koska ainakin jossain kohdissa oli pölyä jonnin verran.
Vois todellakin olla asiallista hankkia uusi tuuletin. Toi puhdistus ei tosiaan ole huono idea sekään.

Mites muuten bios, onko sulla siellä mahdollisesti semmonen asetus aktivoituna, että kone sammuu, kun prossu saavuttaa tietyn lämpötilan?

Tosin tuo sun konees nyt ei sammu, mutta ehkä se kuitenkin vois tuommoisestakin johtua. Tosin tuo on vain sekundäärinen ongelma, se todellinen ongelma olis ylikuumentuminen, toisaalta jos kone sammuu usienmiten heit käynnistyksen jälkeen, ei cpu vielä käy hirveän kuumana...
 
Viimeksi muokattu:

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
Il Tempo Gigante sanoi:
Yksi tuttu pariskunta haluaa kummallekin oman laajakaistan. Etteivät raha-asiat sekoa. Toinen kone on 'kesähuoneessa', ja toinen varsinaisessa talossa. Koneiden välistä etäisyyttä on noin 25 metriä. Kesähuoneeseen menee puhelinpiuha.

Mulla itellä on kaajalaista jaettu switchillä kahteen osaan.
Kyl ihmiset on hulluja.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
OoPee sanoi:
Vois todellakin olla asiallista hankkia uusi tuuletin. Toi puhdistus ei tosiaan ole huono idea sekään.
Joo. Taidan ensin puhdistella ja vaihdan takaisin tuon 450 w powerin. Siinä kun on sisätuuletin. Ei tullut tarkkailtua noita prosessorin lämpöjä tarpeeksi aiemmin.

Itseasiassa kaivelin noita vanhoja posteja ja tiedostoja.
http://www.f1-forum.fi/vb/showpost.php?p=794698&postcount=2043
Lämpötilat:
Emolevy 33 °C (91 °F)
Suoritin 65 °C (149 °F)
Näytönohjain 50 °C (122 °F)
Seagate ST380020A 41 °C (106 °F)
...Tämä löytyi muistitikulta...samalta päivältä...
Lämpötilat:
Emolevy 30 °C (86 °F)
Suoritin 62 °C (144 °F)
Näytönohjain 48 °C (118 °F)
Seagate ST380020A 42 °C (108 °F)
Molemmat yo. mittaukset ovat ennen 400/500w powerin acennuksia.

Mulla alkaa olla, hiinä ja hiinä, uuden koneen ostaminen mielessä, ennenmin kuin uusien osien ostaminen. Olen vähän niinku suossa tämän takia. :eek:
Mites muuten bios, onko sulla siellä mahdollisesti semmonen asetus aktivoituna, että kone sammuu, kun prossu saavutata tietyn lämpötilan?
Pitää tarkistaa vielä tuo.

Tosin tuo sun konees nyt ei sammu, mutta ehkä se kuitenkin vois tuommoisestakin johtua. Tosin tuo on vain sekundäärinen ongelma, se todellinen ongelma olis ylikuumentuminen, toisaalta jos kone sammuu usienmiten heit käynnistyksen jälkeen, ei cpu vielä käy hirveän kuumana...
Niinpä ja tämä ihmetyttää. Musta tuntuu, että mulla on tässä acentamisien lomassa tullut uusi ongelma. Se perusongelma on säilynyt.

ps. Tais voorumikin kyykähtää..;) Antti varmaan acentelee...
 

Vellu

Kuninkaalleninen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
18051
Sijainti
Vantaa, Finland
McRäkä sanoi:
Ei muuten onnistu kahden adsl-modeemin kytkeminen jos taloon/huoneistoon tulee vaan yksi johtopari. Jos tulee kaksi (kuten normaalisti) ja molemmat on kunnossa, sitten onnistuu kytkemällä kumpikin omaansa. Vaatii tietty sisäverkkotöitä ja tarkkuutta liittymien tilausvaiheessa jne. Jos kytkee kaksi modeemia yhtäaikaa samaan linjaan, niistä toimii vain se ensin kytketty.
OK, no en ala väitteleen suuremmin. Mä mielestäni kokeilin tota joskus siten, että sain ulkoisen laitteen ADSL-valon palamaan yhtäjaksoisesti molemmissa asunnoissa, mutta en nyt mene vannomaan, en tuota muista tarkasti, että milloin se oli ja millä konffiksella. Ja tietty saatan muistaa väärin.

Itsehän tiedän, että isä rakensi aikoinaan talon ja se on nuuka mies, joten sen jäljiltä on joutunut useastikin maksamaan jostain simppeleistäkin asioista, mitä on joutunut päivitteleen himaan. Noi puhelinjohdot tais olla yksi asia, mikä on herättänyt vähintään melkoista ihmettelyä... Kahden perheen talo, joten siellä saattoi olla molemmille omat johtoparinsa tai paljonkin johtoa, mutta jotain muuta hämärää. Tai jotain, kyllä ne asentajat ihmettelivät tossa 10v sitten niitä johtoja mutteivät kertoneet sitten sen tarkemmin...

No kyllä meillä oli 2b+d aikoinaan, eli 2 eri linjaa. Sen jälkeen ekalla linjalla oli aikoinaan Soneran laajakaista ja toisella linjalla oli puhelinyhteys, mutta ei ollut puhelinliittymää. Toiselle linjalle tuli myöhemmin Elisa ja oli kummankin operaattorin mukaan ihan kelvollinen viritelmä. Mutta yhdellä johtoparilla ei toisaan onnistu, aivan totta.


EDIT: Vaihtuikohan serveri ton katkon aikana?
 

Vellu

Kuninkaalleninen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
18051
Sijainti
Vantaa, Finland
Formulanomi sanoi:
Ei mielestäni kuulu ylimääräistä meteliä.
Näetkö, että se tuuletin pyörii? Saako sen pyörimisnopeutta säädettyä BIOS:ista tai muualta?
EDIT: Onhan sen prossutuulettimen piuha kiinni ja oikeassa paikassa?
 
Viimeksi muokattu:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Formulanomi sanoi:
Niinpä ja tämä ihmetyttää. Musta tuntuu, että mulla on tässä acentamisien lomassa tullut uusi ongelma. Se perusongelma on säilynyt.
Tommosen ongelman ratkaiseminen on yleensä aikalailla vaikeeta, joutuu yleensä vaan arvailemaan ja kokeilemaan erityyppisiä mahdollisuuksia, mitään yksiselitteistä ratkaisua kun ei tommoselle ole olemassa, se voi johtua niin monesta eri tekijästä tai jopa niiden summasta :( Tässäkään ei oikein voi täydellä varmuudella sanoa että onko kyse raudasta vaiko softasta.

Jos tuo kone ei kaatuilis, niin voishan se vika olla monitorissakin sen piuhassa, mutta ei noiden ongelmien pitäis kaatuilua aiheuttaa, korkeintaan vaan ruutu pimenis.
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Minulla ruudun jämähtäminen johtui USB-WLAN -sovittimesta :jaska: Oli yllättäen viimeinen osa, jonka vaihdoin :D
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Vellu sanoi:
Näetkö, että se tuuletin pyörii? Saako sen pyörimisnopeutta säädettyä BIOS:ista tai muualta?
EDIT: Onhan sen prossutuulettimen piuha kiinni ja oikeassa paikassa?
Juu pyörii.

Jännä juttu. :eek!: Tarkistelin noita lämpöjä ja ne olivat koneen ollessa auki (=siis kotelo auki) 58 astetta. Kokeilin samalla acentaa uudestaan sitä peliä, jonka acennus on tähän mennessä aina jämähtänyt (tämä uusi ongelma). Tällä kertaa lämmöt nousivat noin 66 asteeseen (kun aiemmin mentiin 76 asteeseen) Nyt "lepotilassa" lämpö on laskenut takaisin 58 asteeseen.

Pölyä on muuten parissa kohdassa emolevyä aika runsaasti.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
OoPee sanoi:
Tommosen ongelman ratkaiseminen on yleensä aikalailla vaikeeta, joutuu yleensä vaan arvailemaan ja kokeilemaan erityyppisiä mahdollisuuksia, mitään yksiselitteistä ratkaisua kun ei tommoselle ole olemassa, se voi johtua niin monesta eri tekijästä tai jopa niiden summasta :( Tässäkään ei oikein voi täydellä varmuudella sanoa että onko kyse raudasta vaiko softasta.

Jos tuo kone ei kaatuilis, niin voishan se vika olla monitorissakin sen piuhassa, mutta ei noiden ongelmien pitäis kaatuilua aiheuttaa, korkeintaan vaan ruutu pimenis.
Joo tämä on kyllä hankala juttu.

Nyt vissiin vaikuttaa siltä, että tuo lämpöjen nousu on yksi ongelma.
 
Ylös