Tyhmiä kysymyksiä tietokoneista...

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
burb sanoi:
Jaa, nyt on jo joku n-"versio" langattomista. Mikäs sen nopeus noin niinkuin on?
(Kerkiääkö joku vastaamaan ennenkuin kerkiän itse kuuklettamaan...?)
Wikipedia:
802.11n-standardin määrittämä nopeus on teoriassa jopa 600 Mbit/s, joskin todellisuudessa niille luvataan noin 100-200 Mbit/s:n nopeutta, jolloin nopeus olisi samaa luokkaa kuin perinteisellä 100 Mbit/s ethernet-kaapelilla.
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
Jollain kokemusta sata-väyläisistä dvd-asemista? Toimivatko ok? Olen kuullut huhua ongelmia joidenkin lautojen huonojen sata-ohjaimien kanssa, voisikohan pitää paikkansa? Emona MSIn K9N NEO-F. Kaverille kasattiin konetta, niin tuli romujen joukosta vastaan yllätyksenä tälläinen asema. Haetaanko sata-kaapeli, vai vaihdetaanko asema?
 

Thunder

Vihan aiheuttaja
Liittynyt
20.1.2002
Viestit
7970
JOC sanoi:
Jollain kokemusta sata-väyläisistä dvd-asemista? Toimivatko ok? Olen kuullut huhua ongelmia joidenkin lautojen huonojen sata-ohjaimien kanssa, voisikohan pitää paikkansa? Emona MSIn K9N NEO-F. Kaverille kasattiin konetta, niin tuli romujen joukosta vastaan yllätyksenä tälläinen asema. Haetaanko sata-kaapeli, vai vaihdetaanko asema?
Yllättävää, Sata-väyläinen dvd-asema? Mitähän järki tuossa oikein on kun DVD-levyjen polttonopeudessa tulee Mbytesit vastaan ja Sata-väylän käyttäminen on mielestäni aikamoista tuhlausta DVD-asemalle? Ymmärrän kyllä jos kysymyksessä olisi Blu-Ray-asema
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
JOo onhan noita alkanut ilmestyä kiihtyvään tahtiin. Sata-väyliähän lankuissa on yleensä vähintään neljä, kuuttakin on, niin väylien riittäminen lukumääräisesti ei ole mikään ongelma.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
JOC sanoi:
Jollain kokemusta sata-väyläisistä dvd-asemista? Toimivatko ok? Olen kuullut huhua ongelmia joidenkin lautojen huonojen sata-ohjaimien kanssa, voisikohan pitää paikkansa? Emona MSIn K9N NEO-F. Kaverille kasattiin konetta, niin tuli romujen joukosta vastaan yllätyksenä tälläinen asema. Haetaanko sata-kaapeli, vai vaihdetaanko asema?
Ei ole kokemusta, mutta en mä oikein jaksa uskoa, että ne ainakaan huonompia olis kuin ide-väylyäiset. Merkistähän se toki saattaa enämpi riippua kuin väylästä.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Thunder sanoi:
Yllättävää, Sata-väyläinen dvd-asema? Mitähän järki tuossa oikein on kun DVD-levyjen polttonopeudessa tulee Mbytesit vastaan ja Sata-väylän käyttäminen on mielestäni aikamoista tuhlausta DVD-asemalle? Ymmärrän kyllä jos kysymyksessä olisi Blu-Ray-asema
No siis tuskin se sata-liitäntä siihen asemaan sen enempää maksaa kuin ide-liitäntäkään ja kun noissa nykyemoissa on kuitenkin enemmän sata-väyliä kuin ide-väyliä (usein vain yksi eli tilaa kahdelle laitteelle), niin miksi ei?
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
OoPee sanoi:
No siis tuskin se sata-liitäntä siihen asemaan sen enempää maksaa kuin ide-liitäntäkään ja kun noissa nykyemoissa on kuitenkin enemmän sata-väyliä kuin ide-väyliä (usein vain yksi eli tilaa kahdelle laitteelle), niin miksi ei?
Niinpä. Ongelmia olen vain kuullut joillain olleen noiden lankkujen huonojen ohjaimien takia, mutta totuusarvosta en tiedä. Kokeillaan.
 

Thunder

Vihan aiheuttaja
Liittynyt
20.1.2002
Viestit
7970
OoPee sanoi:
No siis tuskin se sata-liitäntä siihen asemaan sen enempää maksaa kuin ide-liitäntäkään ja kun noissa nykyemoissa on kuitenkin enemmän sata-väyliä kuin ide-väyliä (usein vain yksi eli tilaa kahdelle laitteelle), niin miksi ei?
Niin, jos IDE-liitännät häviävät kokonaan, on sitten eri juttu. Olen sitä mieltä, että jos aiotaan tökätä sata-liitäntä DVD-asemalle, niin kyllä sitten pitäisi kyetä polttoprosessissa lisäämään levyjen polttoprosesseihin nopeutta. Ehkä ne on etukäteen suunniteltuja juttuja, koska tiedetään Blu-Ray-asemien saavan paljon suosiota?
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Thunder sanoi:
Niin, jos IDE-liitännät häviävät kokonaan, on sitten eri juttu. Olen sitä mieltä, että jos aiotaan tökätä sata-liitäntä DVD-asemalle, niin kyllä sitten pitäisi kyetä polttoprosessissa lisäämään levyjen polttoprosesseihin nopeutta. Ehkä ne on etukäteen suunniteltuja juttuja, koska tiedetään Blu-Ray-asemien saavan paljon suosiota?
Mä en nyt rehellisesti sanoen ymmärrä mikä ongelma sulla ton SATA-liitännän kanssa on :doubtful: Edelleenkin sä voit ihan itse valita ostatko ittelles polttavan aseman IDE- vaiko SATA-liitännällä, mun mielestä on hienoa, että tälläinen valinnanvapaus on olemassa. Niinkuin jo sanoin, nykyemoissa on usein vain yksi ide-väylä ja ei sulla tartte olla kuin yksi ide-kovalevy ja jo alkaa (tai ei ala vaan on jo) olla ongelmia polttavan ja lukevan dvd-aseman (IDE) sijoittelun kanssa. Toki on olemassa ide2sata-adaptereita, mutta hirveen halpoja eivät ole nekään (siis suhteessa itse laitteen hintaan).

Eiköhän toi rajallinen polttonopeus johdu tässäkin tapauksessa enämpi siitä, etteivät ne poltettavat levyt kykene nopeampaan vauhtiin?
 
Viimeksi muokattu:

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
Sehän se onkin, että sata-aseman asentaminen on paljon helpompaa. Kukaan ei voi kaivata ide-johtojen venyttelyä.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Il Tempo Gigante sanoi:
Mikä piru lienee Outlook Expressin kertoma 'Socket-virhe' ?
Oliskohan OE:n käyttämä portti (25 lähetettäessä ja 110 saadessa) blokattu? Ootko säätäny jotain palomuurin osalta?

Microsoftilta löytyy artikkeli koskien tuota ongelmaa.
 

Il Tempo Gigante

Darth Father
Liittynyt
20.2.1999
Viestit
42723
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Haa.

OoPee sanoi:
Oliskohan OE:n käyttämä portti (25 lähetettäessä ja 110 saadessa) blokattu? Ootko säätäny jotain palomuurin osalta?

Microsoftilta löytyy artikkeli koskien tuota ongelmaa.
En ole koskenut palomuurin asetuksiin. Päivitin Norton/Symanteccini viime torstaina, mutta päivityksenkin jälkeen Outlook toimi tähän päivään asti.
 

abc

DNF
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
12558
IDE-kaapelit ois pitänyt hävittää jo vuosikausia sitten. Y2K-ongelmakin oli pieni ku vertaa noihin, minkä kanssa joutuu olemaan harva se päivä tekemisissä.

Melkeen vois epäillä, että noi (olikohan jotain IBM:n hahmoja (paitsi Y2K-ongelma tais olla enämpi Microsoftin heiniä)) suunnitteli PC:t alunperin tolleen ihan vaan kiusatakseen ihmisiä.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Il Tempo Gigante sanoi:
En ole koskenut palomuurin asetuksiin. Päivitin Norton/Symanteccini viime torstaina, mutta päivityksenkin jälkeen Outlook toimi tähän päivään asti.
ok, tuolla MS:n sivulla kehoitetitin antamaan dos-ikkunaan komento "netstat -an" ja etsimään sieltä tuloksesta rivit (se siis tulostaa paljon muutakin kuin vain nuo kaksi riviä):
Koodi:
Proto Local Address          Foreign Address        State
  TCP    0.0.0.0:25             0.0.0.0:0              LISTENING
  TCP    0.0.0.0:110            0.0.0.0:0              LISTENING
Teitkö näin ja löysitkö nuo? Jos et, niin siellä MS:n artikkelissa on vinkkejä, mitä pitäis tsekata, mutta palataan siihen, kun ensin kerrot mitä tuo komento suolsi.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
VJR sanoi:
paitsi Y2K-ongelma tais olla enämpi Microsoftin heiniä
Ei tuo kyllä ollu millääntavoin erityinen Microsoft-ongelma vaan koski melkein softaa kuin softaa, etenkin jos oli vähän vanhemmasta softasta kyse. Vuosituhannen lopulla oli kova kysyntä Assembler-osaajista, niitä kun tarvittiin kaivelemaan mm. vanhoja IBM:n Mainframeen kirjoitettuja konekielisiä softia ja ettimään sieltä seasta Y2K-bugeja.
 

Kimitys

Well-known member
Liittynyt
2.2.2007
Viestit
47
Pitäis saada doc tiedosto käännettyä pdf tiedostoksi. Mistä tällaisen softan vois saada ilmaiseksi? Googletin nopeesti ja löytyi vain jotain maksullisia:yuck:
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
PDF95/vast niminen on toimiva ilmainen, näyttää jotain mainosta konvertoinnin aikana.
 
Ylös