Tyhmiä kysymyksiä tietokoneista...

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
OoPee sanoi:
ok, tuolla MS:n sivulla kehoitetitin antamaan dos-ikkunaan komento "netstat -an" ja etsimään sieltä tuloksesta rivit (se siis tulostaa paljon muutakin kuin vain nuo kaksi riviä):
Koodi:
Proto Local Address          Foreign Address        State
  TCP    0.0.0.0:25             0.0.0.0:0              LISTENING
  TCP    0.0.0.0:110            0.0.0.0:0              LISTENING
Teitkö näin ja löysitkö nuo? Jos et, niin siellä MS:n artikkelissa on vinkkejä, mitä pitäis tsekata, mutta palataan siihen, kun ensin kerrot mitä tuo komento suolsi.
Mainio netstatin korvaaja on muuten useimmissa tapauksissa ilmainen Active Ports. Olen käytänyt sitä jo vuosia enkä osais enää olla ilman.
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Runar ja Kyllikki sanoi:
Mainio netstatin korvaaja on muuten useimmissa tapauksissa ilmainen Active Ports. Olen käytänyt sitä jo vuosia enkä osais enää olla ilman.
Jos joku tuon asentaa, niin ainakin vanhemmat Nortonithan sitten olivat vakaasti sitä mieltä että tuo on "riskiohjelma". Johtuu ihan ohjelman rakenteesta se ja on väärä hälytys. Ei siinä ole pöpöjä eikä edes ad/spywarea mukana.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Runar ja Kyllikki sanoi:
Mainio netstatin korvaaja on muuten useimmissa tapauksissa ilmainen Active Ports. Olen käytänyt sitä jo vuosia enkä osais enää olla ilman.
Kasperskyn IS näyttää mun muistaakseni noi aktiiviset portit, en kyllä just nyt muista, että näyttääkö se myös, kuka sen portin "omistaa", saatto näyttää. Harvemmin tota oon tarvinnu.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Runar ja Kyllikki sanoi:
Jos joku tuon asentaa, niin ainakin vanhemmat Nortonithan sitten olivat vakaasti sitä mieltä että tuo on "riskiohjelma". Johtuu ihan ohjelman rakenteesta se ja on väärä hälytys. Ei siinä ole pöpöjä eikä edes ad/spywarea mukana.
Ei olekaan, paitsi kaikki tieto menee paitsi Runar&kyllikille.
 

Thunder

Vihan aiheuttaja
Liittynyt
20.1.2002
Viestit
7970
OoPee sanoi:
Mä en nyt rehellisesti sanoen ymmärrä mikä ongelma sulla ton SATA-liitännän kanssa on :doubtful: Edelleenkin sä voit ihan itse valita ostatko ittelles polttavan aseman IDE- vaiko SATA-liitännällä, mun mielestä on hienoa, että tälläinen valinnanvapaus on olemassa. Niinkuin jo sanoin, nykyemoissa on usein vain yksi ide-väylä ja ei sulla tartte olla kuin yksi ide-kovalevy ja jo alkaa (tai ei ala vaan on jo) olla ongelmia polttavan ja lukevan dvd-aseman (IDE) sijoittelun kanssa. Toki on olemassa ide2sata-adaptereita, mutta hirveen halpoja eivät ole nekään (siis suhteessa itse laitteen hintaan).

Eiköhän toi rajallinen polttonopeus johdu tässäkin tapauksessa enämpi siitä, etteivät ne poltettavat levyt kykene nopeampaan vauhtiin?
En minä muuten välitä siitä, että onko se SATA-liitännällä vai ei, mutta se, että polttonopeuden hyöty ei ole juuri hyötyäkään? Vai onko siitä hyötyä, että saa tiedostot nopeammin levylle talletettua vertaillen IDE-kaapeliin?
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Thunder sanoi:
En minä muuten välitä siitä, että onko se SATA-liitännällä vai ei, mutta se, että polttonopeuden hyöty ei ole juuri hyötyäkään? Vai onko siitä hyötyä, että saa tiedostot nopeammin levylle talletettua vertaillen IDE-kaapeliin?
Mun mielestäni mä kirjoitin tossa edellä jo kertaalleen aika selvästi, että tossa ei nyt välttämättä ole lainkaan kyse nopeusedusta vaan puhtaasti siitä, että laitteet ja tarjolla olevat liitännät sopivat yhteen.
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
OoPee sanoi:
Mun mielestäni mä kirjoitin tossa edellä jo kertaalleen aika selvästi, että tossa ei nyt välttämättä ole lainkaan kyse nopeusedusta vaan puhtaasti siitä, että laitteet ja tarjolla olevat liitännät sopivat yhteen.
Niin mutta miten se nopeushomma nyt menee hei? :confused:
 

Juskanen

Naisilleninen
Liittynyt
3.8.2003
Viestit
6598
Sijainti
lähiö
No ni. Nyt sitten wlan lakkasi toimimasta. Piuhalla netti toimii ihan ok. Zyxcelissa ei siis pala enää koko wlan-valo. Kun purkin laittaa päälle, niin se palaa siinä hetken power-valon kanssa, mutta kun reititin nousee linjoille, niin wlan valo sammuu. Ja tietystikään tietokoneet eivät löydä langatonta verkkoa sitten. Yritin päästä katselemaan adsl-purkin asetuksia selaimella, mutta se prkl kysyy salasanaa, josta minulla ei ole aavistustakaan.

Auttakee... Vai onko pakko soittaa helppariin? :eek:
 

Thunder

Vihan aiheuttaja
Liittynyt
20.1.2002
Viestit
7970
Juskanen sanoi:
No ni. Nyt sitten wlan lakkasi toimimasta. Piuhalla netti toimii ihan ok. Zyxcelissa ei siis pala enää koko wlan-valo. Kun purkin laittaa päälle, niin se palaa siinä hetken power-valon kanssa, mutta kun reititin nousee linjoille, niin wlan valo sammuu. Ja tietystikään tietokoneet eivät löydä langatonta verkkoa sitten. Yritin päästä katselemaan adsl-purkin asetuksia selaimella, mutta se prkl kysyy salasanaa, josta minulla ei ole aavistustakaan.

Auttakee... Vai onko pakko soittaa helppariin? :eek:
Kato Zyxelin manuaalissa, että saat pitkän resetoinnin avulla takaisin tehdasasetukset, jolloin siinä on vakiona salasana kuten manuaalissa mainitut käyttäjätunnus ja salasana.
 

Juskanen

Naisilleninen
Liittynyt
3.8.2003
Viestit
6598
Sijainti
lähiö
Thunder sanoi:
Kato Zyxelin manuaalissa, että saat pitkän resetoinnin avulla takaisin tehdasasetukset, jolloin siinä on vakiona salasana kuten manuaalissa mainitut käyttäjätunnus ja salasana.
Kun tuon mukana ei toimitettu mulle manuaaleja lain. Kaivoin jo aamulla sen pahvilaatikon vaatehuoneen perukoilta, ja tyhjää (ja kuplamuovia) täynnä vain :frown: Kyseessä on siis firman liittymä + adsl-modeemi, tuli valmiiksi konffattuna jne. On se nyt JUMALAUTA, jos joutuu soittaan sinne helppariin :eek: :D
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Juskanen sanoi:
Kun tuon mukana ei toimitettu mulle manuaaleja lain. Kaivoin jo aamulla sen pahvilaatikon vaatehuoneen perukoilta, ja tyhjää (ja kuplamuovia) täynnä vain :frown: Kyseessä on siis firman liittymä + adsl-modeemi, tuli valmiiksi konffattuna jne. On se nyt JUMALAUTA, jos joutuu soittaan sinne helppariin :eek: :D
Ettis, jos löydät jostain reset-namiskan. Tossa mun Zyxelissä se on siellä takana ihan selkeesti merkittynä, tää mun (tai firmanhan se on) on tosin Zywall kakkonen eikä mikään WLAN-jutska.

Oletussalasana on mun tietääkseni 1234.

Varoitus: resetin jälkeen on sit tietysti kaikki asetukset veke. Ehkäpä ensin kokeilet sisään ihan ilman resetointia tuolla oletussalasanalla?
 

Juskanen

Naisilleninen
Liittynyt
3.8.2003
Viestit
6598
Sijainti
lähiö
OoPee sanoi:
Ettis, jos löydät jostain reset-namiskan. Tossa mun Zyxelissä se on siellä takana ihan selkeesti merkittynä, tää mun (tai firmanhan se on) on tosin Zywall kakkonen eikä mikään WLAN-jutska.

Oletussalasana on mun tietääkseni 1234.

Varoitus: resetin jälkeen on sit tietysti kaikki asetukset veke. Ehkäpä ensin kokeilet sisään ihan ilman resetointia tuolla oletussalasanalla?
Mulla on Zycxel P-660HW-D1. Kokeilin 1234:lla, ei laske. Ehkä mä soitan kiltisti sinne helppariin ja raahaan ens viikolla ton purkin sinne lähituen pojille korjattavaks. Olishan toi kiva saada toimimaan. Jotenkin kauhee kynnys soittaa helppariin, kun itse ollut kans helpparissa töissä :eek:
 

Thunder

Vihan aiheuttaja
Liittynyt
20.1.2002
Viestit
7970
Juskanen sanoi:
Mulla on Zycxel P-660HW-D1. Kokeilin 1234:lla, ei laske. Ehkä mä soitan kiltisti sinne helppariin ja raahaan ens viikolla ton purkin sinne lähituen pojille korjattavaks. Olishan toi kiva saada toimimaan. Jotenkin kauhee kynnys soittaa helppariin, kun itse ollut kans helpparissa töissä :eek:
Kokeile painaa reset-nappia pohjassa ainakin 15-30 sekuntia, kyllä se laite sitten alkaa sammua ja välähtää merkkinä siitä, että se ajaa tehdasasetukset käyttöön ja sitten vasta kokeile 1234. Kato nyt kärsivällisesti, että auttoiko?
 

Tomacu

Well-known member
Liittynyt
11.3.2006
Viestit
2760
Sijainti
Jyväskylä
Thunder sanoi:
Kokeile painaa reset-nappia pohjassa ainakin 15-30 sekuntia, kyllä se laite sitten alkaa sammua ja välähtää merkkinä siitä, että se ajaa tehdasasetukset käyttöön ja sitten vasta kokeile 1234. Kato nyt kärsivällisesti, että auttoiko?
Jep, kopsasin vielä tämän sieltä manuaalista:

2.3.1 Using the Reset Button
1 Make sure the POWER LED is on (not blinking).
2 Press the RESET button for ten seconds or until the POWER LED begins to blink and then release it. When the POWER LED begins to blink, the defaults have been restored and the ZyXEL Device restarts.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Siskonpoikien toisessa koneessa on ilmeisesti tarvista hieman päivittää. Se on joku Fujitsun kone niin en tiedä millainen emo siinä on niin en vielä tiedä mitä sinne saa sisään.
Mikä on näytönohjainpuolella paras vaihtis 200€ luokassa? Entäs 300€ luokassa? Mites AGP puoli, en ole varma onko siinä PCI-E... Entinen kortti on kehorse 6600GT, sen verran muistan, koska on sama ku mulla. Mutta sitä en tosiaan tiedä onko sekin PCI-E vai vain AGP...
 

McRäkä

Banned
Liittynyt
14.12.2001
Viestit
2070
HTPC suunnitelmissa. Pitäs löytää mahd. halpa prossu + emolevy. Emolevylle ainoat kriteerit:
2 kpl PCI-E -paikkoja, toinen näytönohjaimelle, toinen TV-kortille
1 kpl PCI -paikkoja äänikortille
mATX
passiivijäähdytetty piirisarja

Katonko vaan kylmästi speksit ja ostan halvimmat mitä löytyy, vai onko jotain muuta mitä pitäs ottaa huomioon? Onko emolevy-merkkejä joita kannattaa välttää, entä PCI-E -puolella yhteensopivuusongelmia esim. näytönohjain vs. emolevy? Näytönohjain tulee olemaan ATIn 2400/2600 -sarjaa.

Noilla em. kriteereillä löytyy prossu+emo-yhdistelmiä alle 100€, onko mitään järkeä sijoittaa kalliimpiin osiin? Tehoa koneessa ei tarvita kuin nimeksi, koska näytönohjain huolehtii videoiden purun rauta-tasolla, eikä HTPCtä pelikoneena käytetä.
 

Banaani

In stereo where available
Liittynyt
29.3.2006
Viestit
5232
Sijainti
Manse
Tosta tv-kortista sen verran että meikäläisellä se on kiinni kyllä ihan normaalissa PCI-väylässä eikä tartte mitään PCI-E:tä.
 
Ylös