Tyhmiä kysymyksiä tietokoneista...

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
OoPee sanoi:
Nykyisissä virtalähetissä nuo liittimet ovat vakiona, sinänsä ei kyllä ole suuri ongelma, koska on olemassa myös ide->sata -virtajohtoadaptereita, jotka eivät paljoa maksa.
Minulla on nuo adapterit tulleet aina laitteiden mukana.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
PekPoy sanoi:
Ok, kiitos molemmille!

Ostin sopu(lue ali-)hintaan kaverin muutaman vuoden vanhan koneen hätäratkaisuksi uuteen kämppään ja pohdin josko siihen ostaisi uuden kovon. Pitää paneutua tarkemmin emon liittimiin jahka ehdin, mutta ko. konetta aiemmin enämpikin näpränneenä muistelisin kyllä, että sisältä löytyi ainoastaan vanhanmallisia IDE-kaapeleita ristiin rastiin. Josko sitä sinnittelisi alkuperäisen kiintolevyn kanssa nyt sitten, ei viitsisi valmiiksi vanhentuneeseen tekniikkaan hirveästi euroja ammentaa.
Tsekkaappa tarkkaan ne liittimet, mulla on himassa emo, jonka ostin loppuvuodesta 2003 ja siinä on jo sata-ohjain.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
OoPee sanoi:
olen tosin kyllä nähnyt semmoisiakin sata-levyjä, joihoin pystyi liittämään nyös perinteisen ide-virtajohdon, yleensä ei kuitenkaan näin ole
Juuh 2006 tammikuussa ostetussa
Western Digital Caviar SE 250GB SATA II 8.9ms 7200rpm
oli molemmat liitännät

Kun taasen 2007 syksyllä ostettu
Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2 7200RPM 16MB
ei omaa kuin SATA liitännän
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Zep sanoi:
Juuh 2006 tammikuussa ostetussa
Western Digital Caviar SE 250GB SATA II 8.9ms 7200rpm
oli molemmat liitännät

Kun taasen 2007 syksyllä ostettu
Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2 7200RPM 16MB
ei omaa kuin SATA liitännän
Just hiljattain näin muutaman kuukauden ikäisessä Hitachissa kummatkin liitännät.

Itselläni on himassa kolme Seagaten SATA-levyä (tosin vain kaksi käytössä), yhdessäkään ei ole ollut IDE-virtaliitäntää, en tosin ole kaivannutkaan.
 

sooda

Alan Parsa
Liittynyt
25.1.2001
Viestit
5068
Sijainti
the real mid-west, Seinäjoki
OoPee sanoi:
Eli siis ei tapahdu mitään, jos yrität suoritta sammutuksen normaaliin tapaan turn off -kuvakkeen avulla vai miten?

Onko tuo XP?

Korjaantuuko ongelma, jos deinstalloit Armorin? Jos korjaantuu, niin olisko ehkä sittenkin parempi kokeilla jotain muuta ilmaista firewallia? Kerio/Sunbelt, Zonealarm, Outpost ja mitä noita nyt onkaan.
On XP eikä tapahdu kuvailemassasi tilanteessa mitään. Poistan pois poistettavan.
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4591
Sijainti
Kokkola
Mites on OoPee, luuletko että taannoin ketjussa mainitsemallani blue screen -ongelmalla saattoi olla tekemistä tämän ilmoituksen sisällön kanssa, joka oli Oulun yliopiston ohjelmistojakelun (josta imuttamani ilmainen F-secure client security on koneella tällä hetkellä) sivuilla:

F-Secure julkaisi korjauspäivityksen Client Security 7.10 palomuuriin (21.11.2007)

F-Secure on julkaissut korjauksen Client Security 7.10 palomuuriin. Palomuuri saattaa estää verkkolevyjen käytön silloin, kun palomuurissa on "Office" -asetus käytössä. Korjauspäivitys löytyy virustorjunta-sivulta.




Eli, Outlookista viestiä lähettäessähän kone nakkasi blue screeniä kehiin. Ei ainakaan enää nakkaa.. Eli viestin lähetys Outlookista toimii taas ja missään vaiheessa en ruvennut käyttämään niitä linkittämiäsi korjaushommia. En ole ladannut myöskään noita ohjelmistojakelun linkittämiä päivityksiä, koska eikö ne F-securelta tuu muutenkin nuo isommatkin ohjelmistoon liittyvät päivitykset. Ainakin aikanaan kun Sonera julkaisi uuden ohjelmistoversion siitä tietoturvastaan niin se tuli mulle automaattisesti koneelle F-securen palvelimelta eikä tarvinnut käydä Soneran sivuilta sitä lataamassa erikseen.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Vellu sanoi:
Tuntematta tuota Fujia sen tarkemmin: oletko kokeillut VLC playeriä tai CCCP:tä?
Kiitos vastauksesta, tekninen tuki. Ongelma olikin siinä, ettei tiedosto ollut siirtynyt kunnolla koneelle. 0kt :thumbup:
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Teme-84 sanoi:
Mites on OoPee, luuletko että taannoin ketjussa mainitsemallani blue screen -ongelmalla saattoi olla tekemistä tämän ilmoituksen sisällön kanssa, joka oli Oulun yliopiston ohjelmistojakelun (josta imuttamani ilmainen F-secure client security on koneella tällä hetkellä) sivuilla:
Ei tuossa nyt puhuta kuin verkkolevyongelmista, joten aika paha sanoa näin jälkikäteen.
 

lara

Namupala
Liittynyt
12.5.2007
Viestit
6165
Sijainti
Onnela
Tiedon siirto?

Hei kaikki kanssa foorumistit!

Olen lara ja vaikutan tuolla vapaalla. Nyt minun täytyy tukeutua teihin jotka minua enemmän tiedätte.

Eli. Miten mä saan lähetettyä elokuvia mahdollisimman nopeasti? Voiko ne tiedostot pakata? Ja ylipäätänsä miten se pakkaaminen toimii.. Mä joskus yritin jotain musiikkia pakkailla ja meni exältä aikansa saada ne taas käyttöön. Ei menny se suoritus multa ihan nappiin.

Kiitos jo etukäteen!
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Aiheeseen oikein sopiva kysymys:
Mitä teen? :eek:

Kirkoitan tätä kakkoskoneelta, sillä pc-ykkösessä ongelmaa. Käynnistyy normaalisti ja kirjautumisen jälkeen tulee XP-työpöytä näkyville kuten pitää, mutta parin-kolmen sekunnin jälkeen tilttaa ja käynnistyy uudelleen. Miten saan selville missä vika? Pystyykö DOSin kautta tekemään mitään?

Ykköskoneessa on videoeditointiohjelmat yms, joita tarvitsisin kipeästi ensi viikolla. Vanhassa kakkosessa ne ei pyöri.
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4591
Sijainti
Kokkola
Jaa-a. Itsell oli joku örkkitartunta koneessa aikanaan kun oli sama vika. Pääsetkö vikasietotilaan ja valitsemaan sieltä käynnistykseen valinnan asetukset joilla kone viimeksi toimi?
 

Thunder

Vihan aiheuttaja
Liittynyt
20.1.2002
Viestit
7970
jupla sanoi:
Aiheeseen oikein sopiva kysymys:
Mitä teen? :eek:

Kirkoitan tätä kakkoskoneelta, sillä pc-ykkösessä ongelmaa. Käynnistyy normaalisti ja kirjautumisen jälkeen tulee XP-työpöytä näkyville kuten pitää, mutta parin-kolmen sekunnin jälkeen tilttaa ja käynnistyy uudelleen. Miten saan selville missä vika? Pystyykö DOSin kautta tekemään mitään?

Ykköskoneessa on videoeditointiohjelmat yms, joita tarvitsisin kipeästi ensi viikolla. Vanhassa kakkosessa ne ei pyöri.
Yhdellä kaverilla oli aikoinaan outo ongelma, jossa tietokone käynnistyi aina uudelleen, kunnes huomasin käynnistystiedoissa lisätyn komennon "RESET.COM" ja tiedosto löytyi C:n juurelta.:doubtful:
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Vikasietotilan ja "viimeisin toimiva kokoonpanon" kautta sain äsken toimimaan. Ajoin CCleanerin läpi ja sitten SkanDisk (tai vastaava), mutta jm. huusi, ettei levytila riitä korjaamaan sektori 9:n ongelmia ja tilttasi samantien. Nyt ei käynnisty vikasietotilankaan kautta, windowsia kun alkaa käynnistämään niin buuttaa saman tien. Sain vinkin, että kannattaa kirjoittaa vikasietotilan komentoriville chkdsc c: /r, mutta ei anna edes kirjoittaa kun buuttaa taas. Taitaa olla levy paskana?

Toiselle koneelle testattavaksi?
 

Vellu

Kuninkaalleninen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
18051
Sijainti
Vantaa, Finland
lara sanoi:
Hei kaikki kanssa foorumistit!

Olen lara ja vaikutan tuolla vapaalla. Nyt minun täytyy tukeutua teihin jotka minua enemmän tiedätte.

Eli. Miten mä saan lähetettyä elokuvia mahdollisimman nopeasti? Voiko ne tiedostot pakata? Ja ylipäätänsä miten se pakkaaminen toimii.. Mä joskus yritin jotain musiikkia pakkailla ja meni exältä aikansa saada ne taas käyttöön. Ei menny se suoritus multa ihan nappiin.

Kiitos jo etukäteen!
Torrent tai sitten suora FTP-yhteys (joko lähettäjällä tai vastaanottajalla pitää olla FTP-serveri käytössä ja toisessa päässä sitten ftp-clientti). Tai sitten kopiointi jonkun sopivan proxynä toimivan verkkolevyn kautta, johon on käyttöoikeus... :cool: (vois tietää yhden :rolleyes: )

Elokuvien pakkaaminen ei välttämättä kannata, ellei pakkaa niitä toiseen, paremmin kompressoituun formaattiin (esmes mpeg2 --> mpeg4), tai pienennä sitä välitettävän videon resoluutiota ja/tai frameratea. Siihenkin voi mennä koneesta ja ohjelmasta riippuen useampi tunti.

Riippuen tietysti elokuvan koosta ja internet-liittymän nopeudesta, voi olla että posti kulkee nopeammin, jos pystyt polttamaan dvd:lle tuon elokuvan. Omalla liittymällä pystyn siirtämään jotain 100 ktavua/s, joten DVD:n siirtämiseen menisi täydellä nopeudella jotain 12,5 tuntia.

Sitten on tietysti esimerkiksi VLC-player, joka pystyy (tai pystynee) lähettämään streaminginä sitä videota paikasta toiseen. En ole kokeillut tuota käytännössä, joten en ainakaan suoralta kädeltä osaa sanoa, mitä pitää tehdä, että saa sen toimimaan. Varmasti muitakin konsteja striimaukseen löytyisi.
 

Vellu

Kuninkaalleninen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
18051
Sijainti
Vantaa, Finland
jupla sanoi:
Vikasietotilan ja "viimeisin toimiva kokoonpanon" kautta sain äsken toimimaan. Ajoin CCleanerin läpi ja sitten SkanDisk (tai vastaava), mutta jm. huusi, ettei levytila riitä korjaamaan sektori 9:n ongelmia ja tilttasi samantien. Nyt ei käynnisty vikasietotilankaan kautta, windowsia kun alkaa käynnistämään niin buuttaa saman tien. Sain vinkin, että kannattaa kirjoittaa vikasietotilan komentoriville chkdsc c: /r, mutta ei anna edes kirjoittaa kun buuttaa taas. Taitaa olla levy paskana?

Toiselle koneelle testattavaksi?
Ehkä siellä joku sektori on paskana, tai sitten enemmänkin. Ehkä levytila on myöskin ihan lopussa ja windows ei sitten selviydy siitä.

Toisella koneella testaus on ihan hyvä vaihtoehto. Voi tietysti kokeilla bootata windowsin asennuslevyltä ja yrittää korjata asennus (tai levy) sitä kautta. Voi olla, että silti tulee olemaan ongelmia. Komentokehotteen kautta voi yrittää katsoa, että onko levyllä tilaa yhtään ja mahdolisesti yrittää siivota sitä. Mutta jos toi bad sector osuu tilanvaraustaulukon (tjsp) kohdalle, niin ei välttämättä tuokaan auta.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Vellu sanoi:
Elokuvien pakkaaminen ei välttämättä kannata, ellei pakkaa niitä toiseen, paremmin kompressoituun formaattiin (esmes mpeg2 --> mpeg4), tai pienennä sitä välitettävän videon resoluutiota ja/tai frameratea. Siihenkin voi mennä koneesta ja ohjelmasta riippuen useampi tunti.
Minä käsitin pakkaamisen, kun tuosta siirtelystä oli samalla puhetta, että ihan RARilla pakkaisi...
Tiedä sitten kumpaa lara haki takaa. :D
 

Vellu

Kuninkaalleninen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
18051
Sijainti
Vantaa, Finland
Matxi sanoi:
Minä käsitin pakkaamisen, kun tuosta siirtelystä oli samalla puhetta, että ihan RARilla pakkaisi...
Tiedä sitten kumpaa lara haki takaa. :D
RAR:illa ei elokuvia juuri saa pakatuksi, koska se on häviötön pakkaustapa. Mutta mpeg2 tai mpeg4 tjsp ovat sitten taas häviöllisiä, jolloin osa informaatiosta pystytään laadun mainittavasti heikentymättä kadottamaan.

Itsekin ymmärsin kyllä, että tarkoitti tuota esmes RAR:ia tai ZIP: piä, mutta niistä ei ole hyötyä (varsinkin, kun vastaanottaja joutuu vielä purkamaan ne). Pakkaamistakin on niin monenlaista...
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Vellu sanoi:
Ehkä siellä joku sektori on paskana, tai sitten enemmänkin. Ehkä levytila on myöskin ihan lopussa ja windows ei sitten selviydy siitä.

Toisella koneella testaus on ihan hyvä vaihtoehto. Voi tietysti kokeilla bootata windowsin asennuslevyltä ja yrittää korjata asennus (tai levy) sitä kautta. Voi olla, että silti tulee olemaan ongelmia. Komentokehotteen kautta voi yrittää katsoa, että onko levyllä tilaa yhtään ja mahdolisesti yrittää siivota sitä. Mutta jos toi bad sector osuu tilanvaraustaulukon (tjsp) kohdalle, niin ei välttämättä tuokaan auta.
Ennätin katsoa ennen ongelmia, että n20 % levystä oli vapaana. Aamulla yritän testata toisella koneella, varmaan ei suju ongelmitta sekään.

Kiitos Temelle, Thunderille ja Vellulle avunannosta ja kiinnostuksesta!
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
lara sanoi:
Hei kaikki kanssa foorumistit!

Olen lara ja vaikutan tuolla vapaalla. Nyt minun täytyy tukeutua teihin jotka minua enemmän tiedätte.

Eli. Miten mä saan lähetettyä elokuvia mahdollisimman nopeasti? Voiko ne tiedostot pakata? Ja ylipäätänsä miten se pakkaaminen toimii.. Mä joskus yritin jotain musiikkia pakkailla ja meni exältä aikansa saada ne taas käyttöön. Ei menny se suoritus multa ihan nappiin.

Kiitos jo etukäteen!
Pakkauksen voisit tehdä DivX Video Converterillä.

Minkämuotoisista leffatiedostoista on ylipäätän kyse ja kuinka pitkiä ne sun leffas ovat?
 
Ylös