Tyhmiä kysymyksiä tietokoneista...

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Vellu sanoi:
Totanoin, enpä menis vielä vannomaan..

IDE-kanaville (lähinnä primary, jossa dvd on kiinni), näkyy advanced settings ja sitten taas tuolle mainitulle 82801DBM -ohjaimelle sitä ei näy...
Juuri noin sen pitääkin olla. DMA voi olla aktivoituna vain IDE-kanaville, ei siis itse IDE-ohjaimelle.

Tässä duunin koneessa (IBM Netvista) on muuten Intel(R) 82801DB.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
...paitti että nyt mua kyllä alkoi pikkusen hämmästyttää tuo, että sulla on primaryssä kiinni DVD, mutta ei kovalevyä (tuosta näkee selvästi, että vain yksi laite on kiinni). Yleensähän se systeemilevy on primaryssä masterina. Ettei meinaan vaan tuo koko sun ongelmasi juontais kiinni siitä, että olet heittänyt kovalevyn (siis sen systeemilevyn) secondary kanavalle? Kokeiles priuuttas vaihtaa se kovalevy primary masteriksi.

Vellu

Kuninkaalleninen
Sijainti
Vantaa, Finland
OoPee sanoi:
...paitti että nyt mua kyllä alkoi pikkusen hämmästyttää tuo, että sulla on primaryssä kiinni DVD, mutta ei kovalevyä (tuosta näkee selvästi, että vain yksi laite on kiinni). Yleensähän se systeemilevy on primaryssä masterina. Ettei meinaan vaan tuo koko sun ongelmasi juontais kiinni siitä, että olet heittänyt kovalevyn (siis sen systeemilevyn) secondary kanavalle? Kokeiles priuuttas vaihtaa se kovalevy primary masteriksi.
Sehän on SATA-levy, siinä ei ole mitään primary-secondary -jumpperointeja...

Product Manual

Siinä koneessa on siis primary IDE, secondary IDE ja SATA.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Vellu sanoi:
Sehän on SATA-levy, siinä ei ole mitään primary-secondary -jumpperointeja...

Product Manual

Siinä koneessa on siis primary IDE, secondary IDE ja SATA.
Jaahas. Mä olen ilmeisesti lukenu huolimattomasti. Mä olin ymmärtävinäni, että et saannu konettas millään boottaamaan sata-levyltä, joten jätit systeemilevyn ide:ksi. Sori, moon puusilmä :(

...näinollen noilla DMA-asetuksillakaan ei sitten ole mitään tekemistä asian kanssa.

Miguel

beagle
Sijainti
West highland
Itse taistelin vuoden vaihteessa SATA raidin kanssa Linuxin asennuksen yhteydessä. Markkinoille oli tullut just uusi RedHat 4, jota olis tehny mieli asentaa käyttöön. Fujitsu ei ollut ehtinyt vielä tehdä omia ajureita, jotka oisivat toimineet . Jouduin asentamaan RedHat 3:sen.

2003 Server asentui nätisti ilman sen kummempia säätöjä. Alkuvaiheessa piti vain työntää ajurilevyke, josta käyttis luki levyohjaimen. Ennen raidausta aikaa kului perhanasti raidin alustamiseen.

Vellu

Kuninkaalleninen
Sijainti
Vantaa, Finland
OoPee sanoi:
Jaahas. Mä olen ilmeisesti lukenu huolimattomasti. Mä olin ymmärtävinäni, että et saannu konettas millään boottaamaan sata-levyltä, joten jätit systeemilevyn ide:ksi. Sori, moon puusilmä :(

...näinollen noilla DMA-asetuksillakaan ei sitten ole mitään tekemistä asian kanssa.
Juu, siis W2k oli asennettuna alunperin ide-levylle, koska ei ollut sitä korppuasemaa. Ja myöhemmin sen korppuaseman laitoin siihen kiinni piuhan päähän. Ja itseasiassa kun ton XP:n hankin, niin asensin sen eka ide-levylle ja siinä ei ollut mitään hämärää. No sitten halusin laittaa tuon sata-levyn (jonka alunperin hankin tuota konetta varten) systeemilevyksi ja kaikki muut satunnaiset ide-levyt veks. Ja menihän se ihan muuten hyvin, paitsi tuon paging-fileen osalta ;-)

Eli siellä on vain yksi kovalevy, joka on tuo SATA-levy. Siinä parhaimmillaan oli kiinni kolme systeemilevyä (2xide, yhdellä w2k, toisella xp ja sata, jossa xp). Se sata-levy ei suostunut toimimaan boottaavana, jos noita ide-levyjä oli kiinni :-/ Eli kun otin muut levyt pois, niin sitten vasta...

Nou hätä, täytyy kokeilla sitä emolevyvalmistajan tukea.. Sinne joskus olinkin jo yhteyksissä, katotaan, saako sieltä tällä kertaa tukea (viime kerralla sanoivat, että laita XP ja lataa viimeisin softa, niin toimii. Toimihan se, mutta jotain muuta, eli tää ongelma syntyi).

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Vellu sanoi:
Juu, siis W2k oli asennettuna alunperin ide-levylle, koska ei ollut sitä korppuasemaa. Ja myöhemmin sen korppuaseman laitoin siihen kiinni piuhan päähän. Ja itseasiassa kun ton XP:n hankin, niin asensin sen eka ide-levylle ja siinä ei ollut mitään hämärää. No sitten halusin laittaa tuon sata-levyn (jonka alunperin hankin tuota konetta varten) systeemilevyksi ja kaikki muut satunnaiset ide-levyt veks. Ja menihän se ihan muuten hyvin, paitsi tuon paging-fileen osalta ;-)

Eli siellä on vain yksi kovalevy, joka on tuo SATA-levy. Siinä parhaimmillaan oli kiinni kolme systeemilevyä (2xide, yhdellä w2k, toisella xp ja sata, jossa xp). Se sata-levy ei suostunut toimimaan boottaavana, jos noita ide-levyjä oli kiinni :-/ Eli kun otin muut levyt pois, niin sitten vasta...

Nou hätä, täytyy kokeilla sitä emolevyvalmistajan tukea.. Sinne joskus olinkin jo yhteyksissä, katotaan, saako sieltä tällä kertaa tukea (viime kerralla sanoivat, että laita XP ja lataa viimeisin softa, niin toimii. Toimihan se, mutta jotain muuta, eli tää ongelma syntyi).
Perin on kyllä outo tapaus :confused:

Mä en nyt jaksa kahlata takaisinpäin, mutta viimeisimmät sata-ajurithan sulla jo oli siinä koneessas?

Mitä tietty myösit vois piruuttas yrittää, on XP:n asennus-cd:n kautta tehty repair. Josko siellä systeemissä on sittenkin jotain rikki.

Teme-84

Well-known member
Sijainti
Kokkola
OoPee sanoi:
Jos se diskettiasema ei toimi nytkään, niin tuski sä sitä sen rikkinäisemmäksikään saat putsaamisella, joten ainahan voi kokeilla. Veikkaan kyllä että et saa toimimaan. Uusi asemakaan ei sitten montaa euroa maksa.
Juuh, tänäänpä ruuvasin ruuvit irti ja aivan helkkaristihan siellä pölyä oli. Huomenna ajattelin katsoa sitä taas.. Elikkäs, millä sitä voisi yrittää putsailla? Sori kaverit, ei vaan oo minkäänolaista kokemusta noista keskusyksiköiden "sielunelämästä", joten pakko kysellä nyt viisaammilta :D

Miguel

beagle
Sijainti
West highland
Bobakki sanoi:
Kyllä se varmaan ihan sitä tarkoitti, mitä kirjoitti. Tietokoneliikkeistä ja joistain kirjakaupoista nyt ainakin voit ostaa tuohon tarkoitettuja paineilmapurkkeja.
http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=1282

Paineilma on erittäin käyttökelpoinen laite. Pilli taipuu moneen sellaiseen koloon jonne ei voi imurin letkua työntää. Imurikin on tarpeellinen, jos puhdistuksen jälkeen huone on pölyn peitossa.

Joskus puhdistan keskusyksikön ulkona pölyn takia. :ahem:

Micael

Micael
Sijainti
East of Eden
Pölynimurilla putsattaessa kannattaa olla varovainen, joissakin imureissa putki saattaa aiheuttaa staattisen sähkökentän syntymisen ja aiheuttaa ongelmia emolvyn biosille.

Teme-84

Well-known member
Sijainti
Kokkola
Just.. No, käykö pölynimurikin siis jos pistää ihan minimille sen imun?

Kiitoksia vaan tiedoista. :)

Teme-84

Well-known member
Sijainti
Kokkola
Nonni, isukki toi töistä tullessaan sellaisen paineilmatötsän. Aivan helvetisti siellä pölyä olikin.. Mutta ei alkanut pelata se diskettiasema. Olisin nääs siirtänyt disketille sieltä pari vanhaa peliä ja muutakin tavaraa.. Että olisi voinut heittää sitten hyötykäyttöasemalle sen vempeleen.

Eli, paljonko maksaa kun nakittaa koneen myyneen liikkeen kopioimaan omilla menetelmillään haluamani jutut sieltä kovalevyltä disketeille?

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Teemu Puumala sanoi:
Nonni, isukki toi töistä tullessaan sellaisen paineilmatötsän. Aivan helvetisti siellä pölyä olikin.. Mutta ei alkanut pelata se diskettiasema. Olisin nääs siirtänyt disketille sieltä pari vanhaa peliä ja muutakin tavaraa.. Että olisi voinut heittää sitten hyötykäyttöasemalle sen vempeleen.

Eli, paljonko maksaa kun nakittaa koneen myyneen liikkeen kopioimaan omilla menetelmillään haluamani jutut sieltä kovalevyltä disketeille?
Todennäköisesti enemmän kuin uusi diskettiasema, joka maksaa tommoset 7-8 euroa ;)

...tai vaihtoehtoisesti ne tekee sen hyvää hyvyttään ilmatteks.

Teme-84

Well-known member
Sijainti
Kokkola
Joo, tuo Kings Quest olis mukava saada sieltä kovalevyltä pois.. Onhan se jo vähän vanha peli meinaan pyörimään nykypäivän koneilla mutta onhan aina Dosboxit. Mitä muuten tehdä kun mulla on nyt yhdenlainen dosbox asennettuna niin miten pääsee D tai C asemalle kun siinä on dosboksin avattua Z asema? Ei mulla mitään Z asemaa koneessa ole!! Kun ei jaksa niitä ohjeita lukea.. dosboxin sivuilta sitä FAQia luin mutta siinä ei vastattu kunnolla kun oli just mallikysymyksenä tuosta Z-asemasta..

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Teemu Puumala sanoi:
Joo, tuo Kings Quest olis mukava saada sieltä kovalevyltä pois.. Onhan se jo vähän vanha peli meinaan pyörimään nykypäivän koneilla mutta onhan aina Dosboxit. Mitä muuten tehdä kun mulla on nyt yhdenlainen dosbox asennettuna niin miten pääsee D tai C asemalle kun siinä on dosboksin avattua Z asema? Ei mulla mitään Z asemaa koneessa ole!! Kun ei jaksa niitä ohjeita lukea.. dosboxin sivuilta sitä FAQia luin mutta siinä ei vastattu kunnolla kun oli just mallikysymyksenä tuosta Z-asemasta..
Jos kyse on tuosta, niin kokeile.

MOUNT X C:\

Mountaa c:n juurihakemiston x:äksi.

En tiedä toimiiko enkä tämän vuoksi viitti tommosta koneelleni asentaa, mutta tuon olisit varmaan itsekin, jos olisit edes pari minuuttia jaksanut niitä ohjeita lukea ;)

Vilperi

Välimallin jätkä
Sijainti
Tampere
Aika hassua. Rupesin tossa äsken ihmetteleen kun tän kannettavan tuuletin huutaa koko ajan täydellä teholla ja sitten kurkkasin lämpöjä niin ne oli 80 asteessa ja välillä tää oli ihan työpöytäkäytössä tiputtanut ton prossun kellotaajuuden puoleen lämpöjen laskemiseksi vaikka yleensä se tekee ton kovassa rasituksessa. No ensiksi puhaltelin tuuletusritilöihin ja kun ei auttanut kurkkasin task manageria ja suoritinkäyttö oli 100%. Sit prosesseista katoin, että järjestelmän vapautusprosessi näytti nollaa ja sitten sieltä löytyi AcroRd32.exe, joka käyttää 99 % suorittimen tehosta. :confused: Tuskin mistään vakavasta kuitenkaan on kysymys? Täytyypä bootata kone ja kattoa mitä tää sanois...

Vilperi

Välimallin jätkä
Sijainti
Tampere
Buuttaus autto näköjään. Ja toi prosessi katos kokonaan tuolta listasta.