Tyhmiä kysymyksiä tietokoneista...

ervi

Active member
Tuossa jotain vertailua FAT32 NTFS eroista:

erot
erot2
erot3

Ehdottomasti kannattaa ottaa ntfs on siinä niin paljon kilkettä mitä wanhassa fatissa ei ole. Tuo edellä mainittu PE windows on erinomainen työkalu koneen pelastelu puuhissa.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Dj Ankka sanoi:
Tai tekee PEBUILDERILLA buutticd:n (mini xp), niin silloin voi myös suoraan lukea koneella olevat tiedostot ja siirtää ne sieltä vaikka verkkoon, jos koneessa on verkkokortti.

Pebuilder
Joo, onhan noita toki. ERD Commander on myös yksi.

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Kaavaa Exceliin...

Osaakos joku neuvoa, löytyykö Exceliin sellaista kaavaa joka laskis tasasenvauhdin taulukkoa.

Eli mulla on solussa A1 arvo 100 ja solussa A5 500 ja A2-A4 on tyhjiä.

Löytyykö kaavaa, joka automaattisesti laskisi soluun A2 arvoksi 200, A3 300 ja A4 400.

Vellu

Kuninkaalleninen
Sijainti
Vantaa, Finland
jaska sanoi:
Osaakos joku neuvoa, löytyykö Exceliin sellaista kaavaa joka laskis tasasenvauhdin taulukkoa.

Eli mulla on solussa A1 arvo 100 ja solussa A5 500 ja A2-A4 on tyhjiä.

Löytyykö kaavaa, joka automaattisesti laskisi soluun A2 arvoksi 200, A3 300 ja A4 400.
Saaks käyttää saraketta B, jossa olis solujen B1-B5 arvoina 1,2,3,4,5?

Vellu

Kuninkaalleninen
Sijainti
Vantaa, Finland
Niin no mä en tekis tota niin, että noihin väleihin laitettaisiin jotain kaavoja, vaan siten, että sulla olis MIN, MAX ja COUNT -solut, joihin syötät noi arvot.

A1=minimiarvo 100
B1=maximiarvo 500
C1=count, tässä tapauksessa 4 (eli 5-1)
A2=1
A3= =IF(A2+1>$C$1+1;$C$1+1;A2+1)
Kopsaa A3 sarakkeisiin A4...A10 (tai mihin asti tarttet)

B2= =$A$1+(A2-1)*(($B$1-$A$1)/$C$1)
Kopsaa B2 sarakkeisiin B3..B10 (tai mihin asti tarttet)

Sitten voi käyttää conditional formattingia näyttämään sen alueen, mitä haluaa.

Selkiskö?

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Vellu sanoi:
Niin no mä en tekis tota niin, että noihin väleihin laitettaisiin jotain kaavoja, vaan siten, että sulla olis MIN, MAX ja COUNT -solut, joihin syötät noi arvot.

A1=minimiarvo 100
B1=maximiarvo 500
C1=count, tässä tapauksessa 4 (eli 5-1)
A2=1
A3= =IF(A2+1>$C$1+1;$C$1+1;A2+1)
Kopsaa A3 sarakkeisiin A4...A10 (tai mihin asti tarttet)

B2= =$A$1+(A2-1)*(($B$1-$A$1)/$C$1)
Kopsaa B2 sarakkeisiin B3..B10 (tai mihin asti tarttet)

Sitten voi käyttää conditional formattingia näyttämään sen alueen, mitä haluaa.

Selkiskö?
Pitää katella kotona Excelin kanssa kun kerkeää. Tarkoitus on nimittäin uuden vuoden kunniaksi lämäyttää pöytään semmoinen "huonotihmiset" -taulukko, ettei paremmasta väliä.

Kyselen lisää, jos tarttee apua! KiitS jo nyt!

ervi

Active member
Ei varsinaisesti vastaa alkuperäiseen kysymykseen vauhdin jaosta miniminopeuden ja maksiminopeuden välille, mutta excelissähän saa mukavasti lukusarjoja automatiik kun laittaa esim. A1 soluun 100, A2 soluun 200, maalaa molemmat solut ja koppaa solualuetta kopiointihantaakista alaspäin.

Vellu

Kuninkaalleninen
Sijainti
Vantaa, Finland
Jep, tuolla tavoin saa jatkettua tasaista sarjaa kerran. Ja tosiaan voi olla, että excelistä löytyis tohon yksinkertaisempikin ratkaisu, mutta en oo sellaiseen törmännyt. Muitakin ratkaisuvaihtoehtoja voi esittää :) Ehkä mäkin niistä voisin ottaa opikseni..

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Sijainti
Helsinki
Ihme juttuja..

Noin kuukausi sitten kannettavani sammui eikä suostunut käynnistymään sitten millään. Junnasi vain pimeänä.. Meni noin vuorokausi, niin kone hyrähti käyntiin ihan normaalisti. Windows ilmoitti vain käynnistyksen jälkeen selviyteensä vakavasta vikatilasta tai jotain sinne päin..

Noh.. nyt sitten viime viikolla tuo minun ulkoinen kovalevyni alkoi reistailemaan. Windows ei yksinkertaisesti tunnistanut sitä. Kokeilin eri piuhoilla ja eri usb-portteihin, ja asensin uusimmat ajurit Lacien sivuilta. Ei mitään reaktioa. Pakkasin jo laitteen laatikkoon ja ajattelin viedä sen takuu huoltoon. Se oli 3 päivää boxissa ja tänään sitten ajattelin vielä kerran tarkistaa toimiiko se, ja laitoin uudestaan kiinni koneeseen. Ja kappas vaan. Kovalevy toimii täysin moitteettomasti.

Ihan hyvä että vielä kokeilin, ilmeisesti laitteessa ei sitten ollut mitään vikaa tai siinä oli jokin oikosulku? Vai oisko teillä, jotka tiedätte enemmän näistä hardware asioista, jotain hyvää selitystä tällaisille oikuille?
Ja ennen kaikkea; uskallanko minä sulkea tuota kovalevyä, nyt kun sen kerran sain tähän koneeseen yhdistettyä? :|

2Lman

Well-known member
Sijainti
Jarvenpaa
XP ident?

Minulla pitäisi olla asennettuna aito lisenssimaksettu XP pro/suomi. Asennuslevyä en kuitenkaan saanut aikoinaan. Vielä alkuvuodesta päivitin jotain Microsoftin sivuilta eikä tuolloin herjannut laittomuudesta vaikka käsittääkseni aloittivat kontrolloinnin. Nyt kone senverran saastunut että vaatinee uudelleen asennuksen.

Olen kuullut että voin luvallisesti käyttää jonkun muun levyjä. Kuitenkin haluaisin varmuuden vuoksi löytää jostain käyttiksen kätköistä sen piiiitkän numero/kirjainjonon, joka identifioi käyttikseni. Miten sen saisin esille?

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
2Lman sanoi:
Minulla pitäisi olla asennettuna aito lisenssimaksettu XP pro/suomi. Asennuslevyä en kuitenkaan saanut aikoinaan. Vielä alkuvuodesta päivitin jotain Microsoftin sivuilta eikä tuolloin herjannut laittomuudesta vaikka käsittääkseni aloittivat kontrolloinnin. Nyt kone senverran saastunut että vaatinee uudelleen asennuksen.

Olen kuullut että voin luvallisesti käyttää jonkun muun levyjä. Kuitenkin haluaisin varmuuden vuoksi löytää jostain käyttiksen kätköistä sen piiiitkän numero/kirjainjonon, joka identifioi käyttikseni. Miten sen saisin esille?
Jos sulla on SP2 asennettuna, niin käyttämäsi avain löytyy Keyfinderin avulla. Jos sulla ei ole SP2:sta, niin joudut käyttämään ViewKeyXP:tä, huomattavaa siis on, että jos käytät väärää ohjelmaa, niin saat myös väärän avaimen.

Tosin mä veikkaan, että tuo sun Windows-versiosi on OEM-versio, joka on tullut koneen mukana ja mahdollisesti myös toimii vain tuon koneen mukana tulleen version mukana. Sulla on siis todennäköisesti jossain joku restore-cd, jonka avulla voit palauttaa koko systeemin sellaiseksi, kuin se ostovaiheessa oli, kyseessä siis ei ole asennus vaan järjestelmänpalautus. Ts. jos asennat Windowsin aidolta asennuslevykkeeltä, saattaa käydä ja todennäköisesti käykin niin, ettei tuo sun käyttämäsi avaimesi toimi. Huomattavaa on toki myös se, että Home-avain ei toimi Professional-versiossa.

Vai ostitko sä tuon XP:n ihan erikseen? Jos et, niin harkitsisin kyllä kahdesti ennenkuin lähtisin asentelemaan Windowsia uusiksi. Ennemminkin yrittäisin etsiä sen palautuslevykkeen tai vaihtoehtoisesti vaatia sitä sieltä, mistä koneesi ostit.

Viimeksi muokattu:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Jacques sanoi:
Ihan hyvä että vielä kokeilin, ilmeisesti laitteessa ei sitten ollut mitään vikaa tai siinä oli jokin oikosulku? Vai oisko teillä, jotka tiedätte enemmän näistä hardware asioista, jotain hyvää selitystä tällaisille oikuille?
Ja ennen kaikkea; uskallanko minä sulkea tuota kovalevyä, nyt kun sen kerran sain tähän koneeseen yhdistettyä? :|
Ainoo mikä tulis äkkiseltään mieleen olis se, että sulla on ongelmia lämpöjen kanssa.

Jacques

Sijainti
Helsinki
OoPee sanoi:
Ainoo mikä tulis äkkiseltään mieleen olis se, että sulla on ongelmia lämpöjen kanssa.
Toi kovalevy on noin 30cm päässä läppäristä.. yläpuolella sillai et siin on reippaasti ilmaa ympärillä..
Mut kylhän se aika lämmin on ollut, mitä nyt oon kädellä kokeillut.. Eli ilmeisesti se kannattaa sammuttaa yöksi?

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Jacques sanoi:
Eli ilmeisesti se kannattaa sammuttaa yöksi?
Kyllä mä ainakin sammuttaisin.

Tosin se lämpöongelma saattas olla ehkä siinä sun läppärissäskin, joka jo aikaisemmin vittuili, vai mihin toi kovalevy nyt olikaan kytketty?

Jacques

Sijainti
Helsinki
OoPee sanoi:
Kyllä mä ainakin sammuttaisin.

Tosin se lämpöongelma saattas olla ehkä siinä sun läppärissäskin, joka jo aikaisemmin vittuili, vai mihin toi kovalevy nyt olikaan kytketty?
juu läppäriin kytketty..

Tälläkin on tässä kyllä tilaa ympärillä.. Mut joo.. nyt oon iteasiassa parin kuukauden ajan sammuttanut yöksi (ja työpäivän ajaksi) molemmat laitteet.. Aiemmin khattailuaikoina ne oli molemmat 24/7 päällä..

Vellu

Kuninkaalleninen
Sijainti
Vantaa, Finland
Ei kellään sattuis oleen Pinnacle Studio 9:ään dolby digital 2-channel koodekin aktivointikoodia? Yritin sitä tilatakin tuolta niiden eStoresta (10€), mutta se paska ei toiminut (tai sitten mulle tulee niitä 3-5 kpl samalla kertaa) :-/

EDIT: Täytynee vielä kokeilla sitä niiden e-storea uusiksikin, olis vaan hienoa, jos pääsis jo nyt kokeileen :-(

Viimeksi muokattu:

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Lisää Exceliin liittyviä tyhmiä kysymyksiä.

Kun mulla on taulukko "täynnä" eli vaikka rivillä on 2 on arvoja sarakkeesta A sarakkeeseen IV (ja rivillä 1 niihin liittyvä selitys, tässä tapauksessa päivämäärä)

Nyt on tarkoitus jatkaa vastaavien tietojen syöttöä riveille 3 (päivämäärä) ja 4 (arvot)

Saanko nuo jotenkin kätevästi yhteen käppyrään, kun ainakaan minä en keksi, miten Excel jatkaisi tuossa viivan piirtämistä, vaikka päivämäärät on juoksevat.