2Lman sanoi:
Minulla pitäisi olla asennettuna aito lisenssimaksettu XP pro/suomi. Asennuslevyä en kuitenkaan saanut aikoinaan. Vielä alkuvuodesta päivitin jotain Microsoftin sivuilta eikä tuolloin herjannut laittomuudesta vaikka käsittääkseni aloittivat kontrolloinnin. Nyt kone senverran saastunut että vaatinee uudelleen asennuksen.
Olen kuullut että voin luvallisesti käyttää jonkun muun levyjä. Kuitenkin haluaisin varmuuden vuoksi löytää jostain käyttiksen kätköistä sen piiiitkän numero/kirjainjonon, joka identifioi käyttikseni. Miten sen saisin esille?
Jos sulla on SP2 asennettuna, niin käyttämäsi avain löytyy
Keyfinderin avulla. Jos sulla ei ole SP2:sta, niin joudut käyttämään
ViewKeyXP:tä, huomattavaa siis on, että jos käytät väärää ohjelmaa, niin saat myös väärän avaimen.
Tosin mä veikkaan, että tuo sun Windows-versiosi on OEM-versio, joka on tullut koneen mukana ja mahdollisesti myös toimii vain tuon koneen mukana tulleen version mukana. Sulla on siis todennäköisesti jossain joku restore-cd, jonka avulla voit palauttaa koko systeemin sellaiseksi, kuin se ostovaiheessa oli, kyseessä siis ei ole asennus vaan järjestelmänpalautus. Ts. jos asennat Windowsin aidolta asennuslevykkeeltä, saattaa käydä ja todennäköisesti käykin niin, ettei tuo sun käyttämäsi avaimesi toimi. Huomattavaa on toki myös se, että Home-avain ei toimi Professional-versiossa.
Vai ostitko sä tuon XP:n ihan erikseen? Jos et, niin harkitsisin kyllä kahdesti ennenkuin lähtisin asentelemaan Windowsia uusiksi. Ennemminkin yrittäisin etsiä sen palautuslevykkeen tai vaihtoehtoisesti vaatia sitä sieltä, mistä koneesi ostit.