Tyhmiä kysymyksiä tietokoneista...

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Teemu Puumala sanoi:
Vai voiko ohjelman poistaa siten että käynnistä-valikosta kun ohjelmien listasta valitsee oikealla painikkeella Windows media playerin ja valitsee Poista?
:doubtful: :doubtful: :doubtful:

Ei millään pahalla, mutta jos toi kysymys oli edes puolivakavissaan heitetty, niin saattais olla parempi, jos pyydät noihin Windows-päivityksiin ja -asennuksiin liveapua joltakulta, joka niiden päälle jotain ymmärtää. Voi meinaan säästyä isompikin duuni.

Vastaus jokatapauksessa esitettyyn kysymykseen: ei voi, tolla konstilla sä et deletoi muuta kuin linkkitiedoston siihen varsinaiseen ohjelmaan.

Mediaplayerin saa poistettua just sieltä add/remove softwaresta, jossa jo olit, mutta sun pitää mennä pikkusen pidemmälle. Vasemmalla laidassa on oma namiskansa windows komponenteille, jollainen mediaplayerkin on, meet sinne, otat ruksin pois mediaplayerin kohdalta.

Teme-84

Well-known member
Sijainti
Kokkola
OoPee sanoi:
:doubtful: :doubtful: :doubtful:

Ei millään pahalla, mutta jos toi kysymys oli edes puolivakavissaan heitetty, niin saattais olla parempi, jos pyydät noihin Windows-päivityksiin ja -asennuksiin liveapua joltakulta, joka niiden päälle jotain ymmärtää. Voi meinaan säästyä isompikin duuni.
Joo ei mitään.. Koitetaan jos onnistuu noilla sun neuvoilla.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Teemu Puumala sanoi:
Joo ei mitään.. Koitetaan jos onnistuu noilla sun neuvoilla.
Edelleenkin mulle on tosin pikkusen hämäränpeitossa, että miten sä oot onnistunu saamaan siihen Windowsiis vääränkielisen mediaplayerin :confused:

Teme-84

Well-known member
Sijainti
Kokkola
OoPee sanoi:
Edelleenkin mulle on tosin pikkusen hämäränpeitossa, että miten sä oot onnistunu saamaan siihen Windowsiis vääränkielisen mediaplayerin :confused:
Jaa-a.. Sitä kun minäkin ihmettelen koko ajan! Koko ajanhan se on ollut suomenkielinen, tai sitten kun piti asennuttaa windows uudestaan niin jospa se atk-huoltaja laittoi sen vahingossa englanninkieliseksi..

Zep

Well-known member
Sijainti
Veteli
Hmmm... Kyllähän se taitaa onnistua aika helpostikin. En muista, onko itselläkin tällä hetkellä englanninkielinen suomenkielisessä käyttiksessä... Epäilen, mutta saattaa olla. Nimittäin voihan tuo onnistua kait siten, että ottaa WMP 10:n Mikkisoftin sivuilta suoraan.

Olga

.
Sijainti
lakitukossa
Tällä suunnalla menee hermoja

Ongelmaani on tietysti vastaus jo jossain toikissa, mutta raivostuttaa niin paljon, etten jaksa hakea. Kysynpäs tässä.

Mistä hitosta on kyse, kun koneeni alkoi pari päivää sitten ilmoittaa, ettei sen näennäismuisti riitä. Käytössä ei sillä hetkellä ollut 'juuri mitään toimintoja' (ei pelejä tms.) enkä ollut tehnyt sille mitään erityistä. F-Secure näyttää touhuavan hirvittävästi taustalla ja se vie kaikki paukut - erityisenä syöppönä fssm32. Koneen tehot eivät riitä edes virustarkastuksen tekemiseen, sekin jää kesken, koska muisti... Muutenkin kone on tosi hidas. Eilen koko virustorjunta oli omatoimisesti pompsahtanut hetkeksi pois päältä. Olis tässä hieman muutakin tekemistä ollut kuin tuon kanssa hermoaminen. :mad_old:

Onko koneeni kaapattu ja sillä alettu harjoittaa johonkin suuntaan roskapostittamista? Onko tässä härvelissä virus? Heitänkö tällä rakkineella flunssaista vesilintua vai mitä teen? :doubtful:

Teme-84

Well-known member
Sijainti
Kokkola
Sun kannattaa asentaa koneelle Ad-aware ja Spybot Search & Destroy -ohjelmat. Niillä teet spyware-skannauksen, luulen että sun koneella voi olla jotain spywarea haittaamassa virustorjuntaohjelman toimintaa. Latauslinkit ohjelmien asennustiedostoihin löytää esim. googlettamalla hyvin kun pistää ne hakusanoiksi.

Koitas tosiaan tehdä noilla ohjelmilla tarkistus. Luulisi että koneeseen tulee potkua lisää. Testasin noita ohjelmia kun sain niistä tietää, koska kone toimi mullakin peevelin hitaasti. Molemmat ohjelmat löysi vaikka mitä shittiä koneelta, johan rupesi pelittämään.

Olga

.
Sijainti
lakitukossa
Teemu Puumala sanoi:
Sun kannattaa asentaa koneelle Ad-aware ja Spybot Search & Destroy -ohjelmat. Niillä teet spyware-skannauksen, luulen että sun koneella voi olla jotain spywarea haittaamassa virustorjuntaohjelman toimintaa. Latauslinkit ohjelmien asennustiedostoihin löytää esim. googlettamalla hyvin kun pistää ne hakusanoiksi.

Koitas tosiaan tehdä noilla ohjelmilla tarkistus. Luulisi että koneeseen tulee potkua lisää. Testasin noita ohjelmia kun sain niistä tietää, koska kone toimi mullakin peevelin hitaasti. Molemmat ohjelmat löysi vaikka mitä shittiä koneelta, johan rupesi pelittämään.
Kiitos vinkistä. Olen jo kokeillut tuotakin. No hope. :frown:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Olga sanoi:
Ongelmaani on tietysti vastaus jo jossain toikissa, mutta raivostuttaa niin paljon, etten jaksa hakea. Kysynpäs tässä.

Mistä hitosta on kyse, kun koneeni alkoi pari päivää sitten ilmoittaa, ettei sen näennäismuisti riitä. Käytössä ei sillä hetkellä ollut 'juuri mitään toimintoja' (ei pelejä tms.) enkä ollut tehnyt sille mitään erityistä. F-Secure näyttää touhuavan hirvittävästi taustalla ja se vie kaikki paukut - erityisenä syöppönä fssm32. Koneen tehot eivät riitä edes virustarkastuksen tekemiseen, sekin jää kesken, koska muisti... Muutenkin kone on tosi hidas. Eilen koko virustorjunta oli omatoimisesti pompsahtanut hetkeksi pois päältä. Olis tässä hieman muutakin tekemistä ollut kuin tuon kanssa hermoaminen. :mad_old:

Onko koneeni kaapattu ja sillä alettu harjoittaa johonkin suuntaan roskapostittamista? Onko tässä härvelissä virus? Heitänkö tällä rakkineella flunssaista vesilintua vai mitä teen? :doubtful:
Teemu tossa jo esittikin hyviä ideoita. Ad-Aware löytyy täältä.

Toinen minkä teet, on se, että pistät task managerin auki (jos et tiedä miten, niin oikeella hiiren namiskalla näpäytät sitä palkkia siellä dekstopin alareunassa ja valitset valikosta task managerin) ja katsot löytyykö listalta prosessia, joka kuluttaa suunnattomasti muistia. Homma helpottuu, kun järjestetät ne prosessit muistinkulutuksen mukaan (et siis esim. nimen).

Kolmanneksi: ehkä sun virtuaalimuistisi (näennäsmuistiko se nyt sitten on suomeksi) asetukset ovat persiillään. Control Panel -> System -> Advanced -> Performance -> Advanced (sori, mä en tiedä miten tuo on suomenkielisessä windowsissa :( joku muu voinee kertoa?) . Siellä ihan alhaalla lukee paljonko sulla on virtuaalimuistia käytössäsi. Sieltä pääsee myös muuttamaan sen. Tsekkaappa sieltä ja kerro myös sun fyysisen muistin (eli paljonko niitä muistipalikoita siellä koneessa on) suuruus. Virtuaalimuistia pitäis olla enemmän, paljonko enemmän riippuu pikkusen siitäkin, paljonko sulla on fyysistä muistia, mutta nyrkkisääntönä sanoisin, että vähintään 1.5 kertainen määrä, tosin jos sun koneessas ei ole fyysistä muistia kuin esim. 256 mb, niin siinä tapauksessa sitä virtuaalimuistia tarttis olla suhteessa selvästi enemmän, joskin tuossa tilanteessa suosittelisin jo "rautakaupassa" käyntiä ;)

Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Sijainti
En oo mistään kotosin
OoPee sanoi:
Control Panel -> System -> Advanced -> Performance -> Advanced (sori, mä en tiedä miten tuo on suomenkielisessä windowsissa :( joku muu voinee kertoa?)
Ohjauspaneeli - Järjestelmä - lisäasetukset - suorituskyky - lisäasetukset :)

Teme-84

Well-known member
Sijainti
Kokkola
Olga sanoi:
Kiitos vinkistä. Olen jo kokeillut tuotakin. No hope. :frown:
No voi että.. Sitten sinun ei auta muuta kuin kiikuttaa tietokone huoltoon ja asennuttaa Windows ja ohjelmisto uudelleen. Näin minä jouduin tässä tammikuun lopussa tekemään, en saanut koneelle edes vikasietotilassa mitään, eikä saanut se atk-huoltomieskään. Pääsi käsiksi kiintolevyn sisältöön tökkäämällä jonkun linux-cd:n asemaan ja siten sai varmuuskopioitua c-asemalta kaikki tärkeät tiedostot d-asemalle(siis kun se laittoi niin että siinä uudelleen asennuksessa vain c-asema meni uusiksi). Toisaalta sun koneesi ei kuulostaisi olevan aivan yhtä pahassa jamassa kuin mun kone oli. Kannattaa kopioida siis kaikki tärkeä mahdollinen vaikka muistitikulle tai johonkin sieltä c-asemalta ja sitten asennuttaa koko windows ja ne uudestaan!

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Bobakki sanoi:
Ohjauspaneeli - Järjestelmä - lisäasetukset - suorituskyky - lisäasetukset :)
Kiitti. Mun ikuinen ongelma on näissä keskusteluissa se, että mulla on saksankielinen käyttis niin duunissa kuin himassakin. Joutuu noi englanninkielisetkin termit googlella kaivelemaan esille, mikä on sekin joskus vähän työlästä :doubtful:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Teemu Puumala sanoi:
No voi että.. Sitten sinun ei auta muuta kuin kiikuttaa tietokone huoltoon ja asennuttaa Windows ja ohjelmisto uudelleen.
No eipäs nyt kuitenkaan vielä hoppuilla, kahtotaan josko löytyis jotain muutakin.

Sitäpaitti Windows XP:n ja Officen asennus on kyllä sen verran triviaalia hommaa, että ainakaan kokeilematta en konetta lähtis tuon vuoksi huoltoon viemään :doubtful:

Teme-84

Well-known member
Sijainti
Kokkola
OoPee sanoi:
No eipäs nyt kuitenkaan vielä hoppuilla, kahtotaan josko löytyis jotain muutakin.

Sitäpaitti Windows XP:n ja Officen asennus on kyllä sen verran triviaalia hommaa, että ainakaan kokeilematta en konetta lähtis tuon vuoksi huoltoon viemään :doubtful:
No joo.. Oikeastaan piti sanoa että jos ei muu auta niin sitten tuo. Ja se atk-äijä munkin kohdalla otti sen keinon viimeisenä vaihtoehtona käyttöön :wink:

Olga

.
Sijainti
lakitukossa
Onneksi olen otellut varmuuskopioita vast'ikään, jos sattuisi pompsahtamaan koko pa*ka. Pitää tänään vielä kopioida loputkin talteen, jos joutuu tyhjentämään enemmältikin. Toisaalta on hyvä kopioida itselle talteen ja pois muutkin jutut, jotka voisivat mahdollisen korjauspaikan kundeja kiinnostaa. Ei viittisi oikein 'pisnisasioitaan' levitellä kylille. :mad_old: