Tyhmiä kysymyksiä tietokoneista...

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
J.Heldenview sanoi:
Koneen muistin vois tuplata joskus. Mitäs tuota tilatessa tarvii ottaa huomioon? Nykyinen muisti on:

DIMM1: 256 MB PC2100 DDR SDRAM

emolevy on:

Soltek SL-75DRV6

Olikohan ne pitkiä 148 pinnisiä kampoja mitä tuonne sopii. Mutta ilmeisesti mikä vaan mekaanisesti sopiva ei käy?
Taitaa olla aika vanha emo, kun ei googlellakaan just mitään löydy? manuskat, jos on tallella, niin lue sieltä, kuinka nopeeta muistia toi tukee.

Jos tukee nopeampaa kuin PC2100, niin heittäisin melkeinpä ton vanhan palikan roskiin ja korvaisin sen yhdellä gigan PC3200 (PC400) DDR-palikalla, saa jo noin 80-90 eurolla. Jos on liian kallis, niin heittäisin edelleenkin sen vanhan mäkeen ja korvaisin sen 512 megaisella vastaavalla. Jos tuo taas ei tue nopeampaa kuin PC2100, niin edelleenkin ostaisin vähintään 512 MB PC3200-palikan, mutta jättäisin sen vanhan siihen rinnalle, koska se ei silloin jarruta menoa.

184 pinnisiä ne DDR-palikat on.

DFiaA

I told you so
OoPee sanoi:
Taitaa olla aika vanha emo, kun ei googlellakaan just mitään löydy? manuskat, jos on tallella, niin lue sieltä, kuinka nopeeta muistia toi tukee.

Jos tukee nopeampaa kuin PC2100, niin heittäisin melkeinpä ton vanhan palikan roskiin ja korvaisin sen yhdellä gigan PC3200 (PC400) DDR-palikalla, saa jo noin 80-90 eurolla. Jos on liian kallis, niin heittäisin edelleenkin sen vanhan mäkeen ja korvaisin sen 512 megaisella vastaavalla. Jos tuo taas ei tue nopeampaa kuin PC2100, niin edelleenkin ostaisin vähintään 512 MB PC3200-palikan, mutta jättäisin sen vanhan siihen rinnalle, koska se ei silloin jarruta menoa.

184 pinnisiä ne DDR-palikat on.
Näppäilyvirhe. Emo oli Soltek SL-75DRV5

Manuaalin mukaan tukee:
memorysize up to 3GP
184-pin DDR SDRAM type only
PC1600, PC2100, PC2700 DDR SDRAM

Pitänee kai harkita koko muistin vaihtoa nopeammaksi. Vanhalle saattaa löytyä ottajia...

Mitäs tuo SDRAM merkintä meinaa? Onko niitä DDR palikoita muuta tyyppiä kuin SDRAM?

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
J.Heldenview sanoi:
Näppäilyvirhe. Emo oli Soltek SL-75DRV5

Manuaalin mukaan tukee:
memorysize up to 3GP
184-pin DDR SDRAM type only
PC1600, PC2100, PC2700 DDR SDRAM

Pitänee kai harkita koko muistin vaihtoa nopeammaksi. Vanhalle saattaa löytyä ottajia...

Mitäs tuo SDRAM merkintä meinaa? Onko niitä DDR palikoita muuta tyyppiä kuin SDRAM?
Ok, eli tukee jokatapauksessa nopampaa kuin PC2100. Eli kuten sanottua, heittäisin sen vanhan kapulan mäkeen ja ostaisin tilalle uutta nopeampaa, en kuitenkaan PC2700:aa vaan PC3200:aa. Hintaeroa nuilla ei juurikaan ole.

Niin kauan kun ostat DDR:ää, etkä DDR2:sta, niin pitäis (!) kyllä toimia tuossa sun koneessas. Se SDRAM meinaa, notta "synchronous dynamic random access memory". Ei siihen sen enempää tartte kiinnittää huomiota.

Muisteissa on tuon väylänopeuden lisäksi muitakin ominaisuuksia, kuten latency timing, homma menee niin, että mitä pienempi toi CL-luku on, sitä nopeempaa (ja kallliimpaa) muisti on. Sun koneesees ei mitään huippunopeeta kannata ostaa, joten joku CL3 passaa ihan hyvin.

DFiaA

I told you so
OoPee sanoi:
Ok, eli tukee jokatapauksessa nopampaa kuin PC2100. Eli kuten sanottua, heittäisin sen vanhan kapulan mäkeen ja ostaisin tilalle uutta nopeampaa, en kuitenkaan PC2700:aa vaan PC3200:aa. Hintaeroa nuilla ei juurikaan ole.

Niin kauan kun ostat DDR:ää, etkä DDR2:sta, niin pitäis (!) kyllä toimia tuossa sun koneessas. Se SDRAM meinaa, notta "synchronous dynamic random access memory". Ei siihen sen enempää tartte kiinnittää huomiota.

Muisteissa on tuon väylänopeuden lisäksi muitakin ominaisuuksia, kuten latency timing, homma menee niin, että mitä pienempi toi CL-luku on, sitä nopeempaa (ja kallliimpaa) muisti on. Sun koneesees ei mitään huippunopeeta kannata ostaa, joten joku CL3 passaa ihan hyvin.
Kiitän tiedoista. Nytpä löytyi tuolta verkkokaupankin sivulta vähän enempi tuotevalikoimaa kun osas etsiä. Ja sellaisilla tuotetiedolla joita uskaltaa ostaa.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
J.Heldenview sanoi:
Kiitän tiedoista. Nytpä löytyi tuolta verkkokaupankin sivulta vähän enempi tuotevalikoimaa kun osas etsiä. Ja sellaisilla tuotetiedolla joita uskaltaa ostaa.
Ei muuten oo mun mielestä mitenkään erityisen edullisia noi verkkokaupan muistihinnat (vai onko ne sit vaan Suomessa vähän korkeemmat kuin täällä). Mä olisin suositellu sulle Samsungin muistia (hinta-laatu -suhde kohdallaan) mutta eihän noi edes myy sitä (paitti DDR2:sta) :dunno:

Observer

Well-known member
Kannattaa ostaa halvinta muistia mitä löytyy varsinkin jos ei ole mikään uber-tykkikone nurkassa surisemassa. Ite olen aina ostanut tuolta Verkkokaupasta sitä niitten omaa verkkokauppa-memoryä ja on toiminu ku junan vessa.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Observer sanoi:
Kannattaa ostaa halvinta muistia mitä löytyy varsinkin jos ei ole mikään uber-tykkikone nurkassa surisemassa. Ite olen aina ostanut tuolta Verkkokaupasta sitä niitten omaa verkkokauppa-memoryä ja on toiminu ku junan vessa.
Joo mä en uskaltanu lähteä tota suosittelemaan, koska mulla ei ole mitään käsitystä tuon muistin laadusta. Itte en ole koskaan noname-muistia käyttänyt, osaksi sen vuoksi, että olen kuullut joillakin olleen pikkuisen huonoa tsägää niiden kanssa, mutta toisaalta onhan niissäkin takuu. Tuurista kai kiinni, mitä muistia se sitten oikeesti on.

Tommonen tosiaan vois olla passelia Heidin koneeseen.

JOC

tavallinen virtanen
Totta mitä observer sanoo. Osta vaan oemia, niin sillä potkii. Kingston kvr400x64c3/512 on kyllä paikoitellen kans aika halpa, ja ikuisella takuulla. Tosin eihän se muisti rikki kyllä mene, mutta kuitenkin.

JOC

tavallinen virtanen
Ite kun oemia on myyny miljoonia, niin ainut ongelma tulee siinä onko se yhteensopiva. Ja sen saa selville testaamalla.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
JOC sanoi:
Ite kun oemia on myyny miljoonia, niin ainut ongelma tulee siinä onko se yhteensopiva. Ja sen saa selville testaamalla.
Lähinnä just noita yhteensopivuusongelmia tarkoitin.

Palkopoika

Juntti-Urpo & kateellinen
Sijainti
Denver
Palkopoika sanoi:
Jaahas kekkulit, onnistuin eilen asentamaan tulostimeni. Viikko meni, löysin onneks jonkun dll-ropleema forumin. Kuinkas paljon tommonen Hp psc1215 syö mustetta normaalikäytössä? Onko siihen jotain nyrkkisääntöä? Riippuu tietenkin paljon siitä että mitä ulostelee, mä enimmäkseen skannailen levyjen ja leffojen kansia, backuppeja tehdessä tietenkin :rolleyes: Tossahan on 2 patruunaa ja ajattelin tilata niitä vähän varastoon.

Eukko oli sitten tänään ostanut sitten duunistaan laserin. Pääsen siis taas asentelemaan :jaska: :mad_old: :mad:

DFiaA

I told you so
OoPee sanoi:
Joo mä en uskaltanu lähteä tota suosittelemaan, koska mulla ei ole mitään käsitystä tuon muistin laadusta. Itte en ole koskaan noname-muistia käyttänyt, osaksi sen vuoksi, että olen kuullut joillakin olleen pikkuisen huonoa tsägää niiden kanssa, mutta toisaalta onhan niissäkin takuu. Tuurista kai kiinni, mitä muistia se sitten oikeesti on.
Kyllä niitä merkkivehkeitäkin hajoaa. Esim. Epsonin monitoimilaitteen virtalähde :nope:

Eilen ostin Biltemasta optisen tarvikehiiren :D SEi tule kylläkään omaan koneeseen. Itse en pelkää tuntemattomia tuotteita, ainakaan jos on pikkuostoksesta kyse. Jos se toimii ensimmäisen viikon, se todennäköisesti toimii hyvin pitkään. Ikinä ei ole ollut ongelmaa palauttamisen kanssa jos on alkuunsa hajonnut. Kuluttaja-asiamies tjsp. ei ilmeisesti pidä virheellisten tuotteiden myynnistä :thumbup:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
J.Heldenview sanoi:
Kyllä niitä merkkivehkeitäkin hajoaa. Esim. Epsonin monitoimilaitteen virtalähde :nope:
Tottakai hajoaa. Kyse olikin lähinnä yhteensopivuudesta. Oikein paska tsägä kun käy, niin sulla on muistia, joka vittuilee vain tietyissä tilanteissa. Siinähän haet vikaa :nope:

DFiaA

I told you so
OoPee sanoi:
Nyt itteasiassa vasta huomasin tämän.

Eli siis 256 megaistakin sä nyt sit olisit ostamassa? :doubtful:
Joko 1kpl 256mb lisää, tai sitten 1kpl 512mb nopeempaa ainooksi niinkuin neuvoit. Ehkä juuri tuon verkkokaupan muistin meen ostaan. Sen saa palauttaa jos ei toimi kunnolla :eek:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
J.Heldenview sanoi:
Joko 1kpl 256mb lisää, tai sitten 1kpl 512mb nopeempaa ainooksi niinkuin neuvoit. Ehkä juuri tuon verkkokaupan muistin meen ostaan. Sen saa palauttaa jos ei toimi kunnolla :eek:
Niin en mä tiedä huomaako siinä sun todennäköisesti jo suhtkoht iäkkäässä nuhapumpussas sitä eroa kovin selkeesti vaikka vaihtaisitkin nopeempaan muistiin, mutta noh... itte kyllä vaihtaisin, mutta sunhan se on kone :D

DFiaA

I told you so
OoPee sanoi:
Niin en mä tiedä huomaako siinä sun todennäköisesti jo suhtkoht iäkkäässä nuhapumpussas sitä eroa kovin selkeesti vaikka vaihtaisitkin nopeempaan muistiin, mutta noh... itte kyllä vaihtaisin, mutta sunhan se on kone :D
Banaania ja heti :mad_old:

DFiaA

I told you so
Transcendin 512mb jotikän asensin. 38€. PC2700 tyyppiä. Näyttäis toimivan. Muistin nopeus nousi 133mhz:sta 166mhz:aan :)