Tyhmiä kysymyksiä tietokoneista...

JOC

tavallinen virtanen
Mulla on siit paketist tullut nyt 38,5%, ja viel kestää..jos vaik sais sen kasimegasen.

Teme-84

Well-known member
Sijainti
Kokkola
Teemu-84 sanoi:
Muuten sellainen kysymys.. Että jos en ehdi saada tätä valmiiksi ennenkuin pitää lähteä takaisin Ouluun niin pystyykö tätä latausta jatkamaan omalla koneella siten että tuon ohjelman tiedostot (Program files) tämän lataustehtävän kera kopioin tuolle irtolevylleni?
Jos nyt äkkiä joku voisi vastata tähän kysymykseeni niin tietäisin mitä tehdä, ei viitsisi koko pääsiäistä pitää konetta yötäpäivää auki latailemassa, kun ei ole sentään edes minun koneeni. :wink:

EDIT Päätin kokeilla ihan itse. Ohjauspaneelista cometti pois koneelta ja kopiointi irtolevylle ennen sitä. Toimii :)

Viimeksi muokattu:

Jjusban

Newbie
Sijainti
(
OoPee sanoi:
Tää on nyt sit kolmas kerta lyhyen ajan sisään, kun kerron tän saman tässä samaisessa otsikossa :eek:

Elikäs jos siellä restoressa on jotain viruksenpoikasta, niin yleensä antivirusohjelmat eivät sitä pysty poistamaan, vaan homma hoituu silla, että deaktivoit palautusotiminnon, mikä tuhoaa kaikki palatuspisteet, minkä jälkeen taas aktivoit ko. toiminnon:

Miten järjestelmän palautustoiminto deaktivoidaan selviää tuolta, aktivointi tietysti sitten vastaavasti.
Tää on jo kolmas kerta lyhyen ajan sisään, kun luen tämän... Mitä sä koko ajan samaa jankutat :mad_old:

-Japé-

Well-known member
Läpärin näyttö kutistuu pelin käynistettäessä..

Löytyisikö täältä apua?

6v. vanhan läpärini ongelmana on ollut seuraava:

Kun käynistän pelin, esim. GP2, NHL, mikä tahansa peli, niin kone kutistaa pelin käynistyessä automaattisesti ruudun todella pieneksi ja laidoille jää vain isot mustat alueet. Miten saisin pelit toimimaan vaikka koko ruudun kokoisina??

Koska ongelma ei ole peleistä riippuva, niin olen yrittänyt etsiä ratkaisua ongelmaan control panelin, display kohdasta, mutta tuloksetta. Vaihdoin muutamia vuosia sitten win98 winXP:hen mutta ongelma on pysynyt silti samana..Ei oo siten paljoa jaksanut pelailla stidiaskin kokoisella ruudulla :yuck:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
-Japé- sanoi:
Löytyisikö täältä apua?

6v. vanhan läpärini ongelmana on ollut seuraava:

Kun käynistän pelin, esim. GP2, NHL, mikä tahansa peli, niin kone kutistaa pelin käynistyessä automaattisesti ruudun todella pieneksi ja laidoille jää vain isot mustat alueet. Miten saisin pelit toimimaan vaikka koko ruudun kokoisina??

Koska ongelma ei ole peleistä riippuva, niin olen yrittänyt etsiä ratkaisua ongelmaan control panelin, display kohdasta, mutta tuloksetta. Vaihdoin muutamia vuosia sitten win98 winXP:hen mutta ongelma on pysynyt silti samana..Ei oo siten paljoa jaksanut pelailla stidiaskin kokoisella ruudulla :yuck:
Mä olen törmänny hieman vastaavaan muutamissa Ibarin läppäreissä. Niissä näyttö on bios-tilassa ja vielä Xp:n boottauksenkin aikana just tommonen miniatyyrikokoinen, tulee kuitenkin nromaaliksi kun XP on latautunut. En ole jaksanut asiaan sen ihmeemmin paneutua, mutta onko siinä sun läppärissäs jotain näyttövalikkoa (vertaa tavallisiin monitoreihin), joilla voit asetella näytön ominaisuudet ja koon sopivaksi, nehän kun riippvat kuitenkin käytetystä resoluutiosta? Tosin kaipa nuo asetukset yleensä läppäreissä hoituu automaattisesti?

Mitä tietysti myös voit kokeilla, on resoluution vaihtaminen pelin asetuksista.

Viimeksi muokattu:

Jjusban

Newbie
Sijainti
(
OoPee sanoi:
Mä olen törmänny hieman vastaavaan muutamissa Ibarin läppäreissä. Niissä näyttö on bios-tilassa ja vielä Xp:n boottauksenkin aikana just tommonen miniatyyrikokoinen, tulee kuitenkin nromaaliksi kun XP on latautunut. En ole jaksanut asiaan sen ihmeemmin paneutua, mutta onko siinä sun läppärissäs jotain näyttövalikkoa (vertaa tavallisiin monitoreihin), joilla voit asetella näytön ominaisuudet ja koon sopivaksi, nehän kun riippvat kuitenkin käytetystä resoluutiosta? Tosin kaipa nuo asetukset yleensä läppäreissä hoituu automaattisesti?

Mitä tietysti myös voit kokeilla, on resoluution vaihtaminen pelin asetuksista.
Eikös XP:ssä ole se yhteensopivuus vanhempia käyttiksiä vaativien pelien kanssa. Jotenkin oikeaa nappia exen kohdalla ja sieltä compatibility. Siellähän saa pakotettua ainakin 640 resoluutioon. Auttaakohan mitään, ei kukaan niin kehnolla resoluutiolla kuitenkaan pelaa.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
jusban sanoi:
Eikös XP:ssä ole se yhteensopivuus vanhempia käyttiksiä vaativien pelien kanssa. Jotenkin oikeaa nappia exen kohdalla ja sieltä compatibility. Siellähän saa pakotettua ainakin 640 resoluutioon. Auttaakohan mitään, ei kukaan niin kehnolla resoluutiolla kuitenkaan pelaa.
Mulla taas on semmonenkin epäilys, että se saattas olla just toi 640*480 -resoluutio, joka sen snadin ruudun aiheuttaa :doubtful:

JOC

tavallinen virtanen
Milläs kikalla toi roskakori lähtee tosta työpöydältä mun taustakuvaa pilaamasta?

JOC

tavallinen virtanen
Joo homma hoidettu, xptweak auttaa.

Vilperi

Välimallin jätkä
Sijainti
Tampere
Mistähän pitäis oikein alottaa, kun tarvisi siirtää äidin läppäristä kaikki tarpeellinen tälle meitsin omalle koneelle että saisi sen äidin koneen formatoitua. Mulla on nyt molemmat koneet kiinni tossa zyxelin modeemissa ja peukalo suussa. :thumbup:

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Vilperi sanoi:
Mistähän pitäis oikein alottaa, kun tarvisi siirtää äidin läppäristä kaikki tarpeellinen tälle meitsin omalle koneelle että saisi sen äidin koneen formatoitua. Mulla on nyt molemmat koneet kiinni tossa zyxelin modeemissa ja peukalo suussa. :thumbup:
Alota ottamalla se peukalo pois suusta.

Onkos nuo keskenään samassa sisäverkossa, vai suoraan yhteydessä nettiin? (eli onko IP-osote 10. tai 192. alkunen)

Vilperi

Välimallin jätkä
Sijainti
Tampere
jaska sanoi:
Alota ottamalla se peukalo pois suusta.

Onkos nuo keskenään samassa sisäverkossa, vai suoraan yhteydessä nettiin? (eli onko IP-osote 10. tai 192. alkunen)
Siis ne on molemmat laitettu kiinni tohon samaan modeemiin jolla ne taas on nettiin kytkettynä. IP-osoitteet on molemmissa 80. alkuisia.

Charlie

Elämän jakojäännös
Sijainti
Pahassa paikassa
Vilperi sanoi:
Siis ne on molemmat laitettu kiinni tohon samaan modeemiin jolla ne taas on nettiin kytkettynä. IP-osoitteet on molemmissa 80. alkuisia.
Molemmat on siis suoraan netissä kiinni. Älä ihmeessä laita ainakaan mitään levyjakoja päälle. Jos modeemi tukee, niin laita siihen NAT ja DHCP päälle ja hae koneille uudet sisäverkon osoitteet. Sitten vaikka levyjaon kautta siirrät tarvittavat tiedostot.

Vilperi

Välimallin jätkä
Sijainti
Tampere
Charlie sanoi:
Molemmat on siis suoraan netissä kiinni. Älä ihmeessä laita ainakaan mitään levyjakoja päälle. Jos modeemi tukee, niin laita siihen NAT ja DHCP päälle ja hae koneille uudet sisäverkon osoitteet. Sitten vaikka levyjaon kautta siirrät tarvittavat tiedostot.
Niin, tässä tapauksessahan ongelmia alkaa esiintyä siinä vaiheessa kun tarvitsisi tommosia juttuja tehdä ihan käytännössä. Jos jollain löytyy kiinnostusta/kärsivällisyyttä, niin rautalangasta väännetyt ohjeet eiväy olisi pahitteeksi.

Toi modeemi on zyxel 660HW.

Teme-84

Well-known member
Sijainti
Kokkola
Teemu-84 sanoi:
Noniin nyt pistettiin porukoiden kone tulikasteeseen :D Eli BitComet sauhuamaan ja 20 leffan Bond-paketti tulemaan. Saas nähdä miten käy :D
Kotona imutus pelasi kuin enkeli, siellä imutti reilusti sen kohdan ohi missä tässä omalla koneella kaatuu. Ja en voi käsittää, jotain omassa koneessani on vikana, taas se kaatui. No nyt sentään sai latausta jatkettua siitä huolimatta, toisin kuin aiemmin..

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Vilperi sanoi:
Niin, tässä tapauksessahan ongelmia alkaa esiintyä siinä vaiheessa kun tarvitsisi tommosia juttuja tehdä ihan käytännössä. Jos jollain löytyy kiinnostusta/kärsivällisyyttä, niin rautalangasta väännetyt ohjeet eiväy olisi pahitteeksi.

Toi modeemi on zyxel 660HW.
Mulla riittäis kiinnostusta, mahdollisesti myös kärsivällisyyttä, mutta tietämys loppuu kesken :(

Mutta kun nyt asian otit puheeksi, niin kun ittelläkin Zyxel (ei tosin tuommoinen vaan Zywall kakkonen, joka siis ei oo edes modeemi vaan palomuuri, mutta tuo nyt ei asiaan hirveesti vaikuta) on ja kaks konettakin löytyis, niin voispahan tän asian nyt kerralla sitten ittekkin opetella, ettei tartte jatkossa enää hävetä :eek:

Nattia ja DHCP:tä löytyy.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Teemu-84 sanoi:
Kotona imutus pelasi kuin enkeli, siellä imutti reilusti sen kohdan ohi missä tässä omalla koneella kaatuu. Ja en voi käsittää, jotain omassa koneessani on vikana, taas se kaatui. No nyt sentään sai latausta jatkettua siitä huolimatta, toisin kuin aiemmin..
Edelleenkin suosittelen kokeilemaan edes kerran tommosta isompaa latausta suoraan sisäiselle kovalevylle, että saatais toi mahdollinen usb-ongelmakin pois päiväjärjestyksestä.

Teme-84

Well-known member
Sijainti
Kokkola
OoPee sanoi:
Edelleenkin suosittelen kokeilemaan edes kerran tommosta isompaa latausta suoraan sisäiselle kovalevylle, että saatais toi mahdollinen usb-ongelmakin pois päiväjärjestyksestä.
Niin kun ei ole mitään usb-ongelmaa! Sanoin jo että kotona ei ollut minkäänlaisia ongelmia, sielläkin latasin suoraan tuolle irtolevylle. Ja toisekseen, aiemmin kokeilin ensin kovalevylle ladata. Eihän tässä mitään kun latausta saa nyt jatkettua kaatumisesta huolimatta, toisin kuin aiemmin. Kiva olisi vaan jos kone pysyisi sen ajan aina pystyssä kun olen yliopistolla.. Ettei tietämättäni ole lataus montaa tuntia poikki.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Teemu-84 sanoi:
Niin kun ei ole mitään usb-ongelmaa! Sanoin jo että kotona ei ollut minkäänlaisia ongelmia, sielläkin latasin suoraan tuolle irtolevylle. Ja toisekseen, aiemmin kokeilin ensin kovalevylle ladata. Eihän tässä mitään kun latausta saa nyt jatkettua kaatumisesta huolimatta, toisin kuin aiemmin. Kiva olisi vaan jos kone pysyisi sen ajan aina pystyssä kun olen yliopistolla.. Ettei tietämättäni ole lataus montaa tuntia poikki.
Se, että se usb-levy toimii sun vanhempies luona ei vielä millääntavoin takaa sitä, että sun koneessas (siis nimenomaan koneessa, ei kovalevyssä) ei vois olla ongelmia usb-liitännän kanssa. Joku sen kaatuilun siellä sun koneessas aiheuttaa ja valitettavasti niitä potentiaalisia "jokuja" on sen verran paljon, että ainoa järkevä lähestymistapa on se, että pyrit testaamalla eri variaatioita sulkemaan tietyt virhemahdollisuut pois laskuista, muutoin homma menee ihan puhtaaksi arpomiseksi.

Mutta toisaalta omatpahan on relees :rolleyes:

P.S. Verkkokortin ajurithan sä jo päivitit uusimpiin samoin kuin emolevyn piirisarjan ajurit?

Vilperi

Välimallin jätkä
Sijainti
Tampere
OoPee sanoi:
Mulla riittäis kiinnostusta, mahdollisesti myös kärsivällisyyttä, mutta tietämys loppuu kesken :(
Nyt on kyllä pakko kysyä, että miten ihmeessä tää on mahdollista? :confused:

Hitto, taitaakin olla vaikeempi prosessi tämä mitä olisi voinut äkkiseltään kuvitella. Paikallisesta atk-liikkeestä kun kävin ostaan pätkän tota nettipiuhaa, niin se myyjä kehui, että toi on aika helppo toimenpide. Puheli jotain, että ottaa ne koneet vaan pois netistä ja palomuurit pois päältä ja sitten laittaa etsi-toimintoon vaikka toisen koneen ip-osoitteen niin sen pitäis löytyä. Enpä päässyt näillä ohjeilla vielä kovinkaan pitkälle. Miksei tääkin voi olla niin helppoa, että löisi ton nettipiuhan toisesta koneesta toiseen ja alkais vaan kopioimaan noita tietoja? :dunno: