Tyhmiä kysymyksiä tietokoneista...

markoj

Custom User
Tonnit paukku toikin postauksissa. Sen kunniaksi TOP10 postaajat!

OoPee 307
Teemu-84 113
Vellu 64
Miguel 49
jaska 42
Dj Ankka 31
JOC 30
Sam 29
Olga 29
Vilperi 27

Ei mulla muuta, jatkakaa.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Vellu sanoi:
Nyt (kun koneessa on se SATA-levy ja 2xIDE -levyjä, niin siltä SATA-levyltä kopiointi sujuu kohtalaisella nopeudella. Windowsin Admin Toolsien Performancella ei jostain syystä tuo SATA-levyn (G:) luku/kirjoitusnopeutta löydy tai siis se on jatkuvasti nollana. Mutta kun kopioin G:ltä C:lle, niin C:lle kirjoitetaan jotain 10-15 Megaa sekunnissa tuon mukaan, joten luulisi, että luku G:ltä on jotakuinkin samaa tahtia ;-)

Vois ehkä varmuudeksi asennella tuon XP:n tolle SATA-levylle uusiksi ja kattoa, että lähteekö se toimimaan yhtään. Jos ei lähde, niin täytyy suosiolla laittaa tonne 2 levyä ja bootti IDE:ltä. Tai myydä toi STANAn levy veks.
Mä en jaksa ryhtyä kelaamaan taaksepäin ja ettimään, mitä tosta aiheesta on tullu aiemmin keskusteltua, mutta onko sulla nyt varmasti asennettuna
a) tuoreimmat piirisarjan ajurit
ja ennenkaikkea
b) sen SATA-kontrollerin tuoreimmat ajurit, jotka yleensä löytyy kontrollerin valmistajan kotisivulta
sekä vielä
gee) uusin emolevyn SEKÄ SATA-kontrollerin BIOS ?

Jotenkin toi haiskahtais ajuriongelmalta tahi sitten se vois sukata ton bioksen kohdalla.

Viimeksi muokattu:

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Nyt tekisi mieli väittää, että voisin lätkäistä tänne kysymyksen, mihin ei varmasti tulisi täältä ratkaisua - edes kuukkelilla :rolleyes: :jaska: :(

Vellu

Kuninkaalleninen
Sijainti
Vantaa, Finland
OoPee sanoi:
Mä en jaksa ryhtyä kelaamaan taaksepäin ja ettimään, mitä tosta aiheesta on tullu aiemmin keskusteltua, mutta onko sulla nyt varmasti asennettuna
a) tuoreimmat piirisarjan ajurit
ja ennenkaikkea
b) sen SATA-kontrollerin tuoreimmat ajurit, jotka yleensä löytyy kontrollerin valmistajan kotisivulta
sekä vielä
gee) uusin emolevyn SEKÄ SATA-kontrollerin BIOS ?

Jotenkin toi haiskahtais ajuriongelmalta tahi sitten se vois sukata ton bioksen kohdalla.
Juu, tossa oli varmasti useampikin bitti poikittain, mutta nyt on asennettu winxp uusiks ja alustavasti vaikuttaa toimivan paremmin kuin aiemmin. Asensin ilman tota nebulaa ja nyt tyrkkäsin sen nebulankin sinne sisään ja asentelen noi perusohjelmat sinne.

Tähän liittyen tuli mieleen sellainen, että kun tuo perushärdelli on nyt asennettuna tärkeimmiltä osiltaan, niin saako tuosta koko osiosta (alle 4,7 gigaa) poltettua imagen tms, jonka sais palautettua tarpeen tullen? Tietty tuon koko levyn sisällön vois polttaa sellaisenaankin. Eli siis niin, että boottaus ide -levyltä ja sata-levyn sisältö dvd:lle talteen. Täytyy kokeilla varmaan huomenna. Täytyy vaan säätää toi swäppifilu mahd pieneksi, että mahtuu sinne levylle varmasti ;-) ...kun se nyt kerran toimii :) :)

Teme-84

Well-known member
Sijainti
Kokkola
http://koti.mbnet.fi/pattaya1/muut_ilmaisohjelmat.htm

Tuolla on noita ilmaisia ohjelmia, virustorjuntaa ja palomuuria.. Olen tosissaan miettinyt että laittaisi koneeseen joskus tuollaiset ilmaiset virustorjunnat & palomuurit. Sellaista vaan että ovatko hyviä, verrattuna näihin maksullisiin ja mitä niistä voisitte suositella meikäläiselle?

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Vellu sanoi:
Tähän liittyen tuli mieleen sellainen, että kun tuo perushärdelli on nyt asennettuna tärkeimmiltä osiltaan, niin saako tuosta koko osiosta (alle 4,7 gigaa) poltettua imagen tms, jonka sais palautettua tarpeen tullen?
Saa, mutta siihen tarttet ohjelman, joka ei oo ilmainen. Sopivia olis. Mm. Drive Image, Ghost ja Acronis True Image. Firmassa käytellään sekä Drive Imagea että Acronista, hyviä kumpainenkin.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Teemu-84 sanoi:
http://koti.mbnet.fi/pattaya1/muut_ilmaisohjelmat.htm

Tuolla on noita ilmaisia ohjelmia, virustorjuntaa ja palomuuria.. Olen tosissaan miettinyt että laittaisi koneeseen joskus tuollaiset ilmaiset virustorjunnat & palomuurit. Sellaista vaan että ovatko hyviä, verrattuna näihin maksullisiin ja mitä niistä voisitte suositella meikäläiselle?
Palomuureista noi kaikki kolme ovat käsittääkseni jokseenkin hyviä, joskin Sygaten kohdalla on tilanne se, että Symantec (norton) osti sen ja sitä ei enää kehitetä. Itte olen käyttänyt aikaisemmin ZoneAlarmia, on ainakin hemmetin helppokäyttöinen. Keriota en ole koskaan käyttänyt, mutta kuulemani mukaan hyvä palomuuri sekin.

Virusohjelmista kokeilisin itse tuota Avastia, koska sitä tunnutaan kovin kehuttavan. Omia kokemuskia tosin ei ole. AntiVir mulla aikoinana oli, en hirveesti digannut (signaturet eivät päivittyneet automaattisesti ja ohjelmaakin sai olla asentelemassa uusiksi joka ikisen päivityksen jälkeen, kyllästyin), mutta toi on muuttunu niistä ajoista ilmeisesti sen verran radikaalisti, että niillä käyttökokemuksilla ei ole juurikaan merkitystä nykyversiosta puhuttaessa, käsittääkseni tossa on nykyään automaattiset signaturepäivitykset ja muut releet. Olen mä tosta AVG:stakin kuullu kehuja. En kuitenkaan nyt ulkomuistista osaa sanoa kuinka hyvin nuo ovat pärjäilleet vertailuissa muihin, mutta googlellahan tuo selväis.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Vellu sanoi:
JEli siis niin, että boottaus ide -levyltä ja sata-levyn sisältö dvd:lle talteen. Täytyy kokeilla varmaan huomenna. Täytyy vaan säätää toi swäppifilu mahd pieneksi, että mahtuu sinne levylle varmasti ;-) ...kun se nyt kerran toimii :) :)
Hmm...hetkinen, nyt vasta luin tän vähän tarkemmin. Siis tarkoitatko sä sitä, että toi SATA-levy on normaalioloissa se systeemilevy, mutta backupit ottaisit niin, että boottaat ide:lle asennetulta Windowsilta ja kopsaat SATA:n sisällön DVD:lle?

Ihan sillä, että poltat vaan tyynesti koko partition sisällön DVD:lle, et saa systeemilevystä aikaan semmosta backupia, josta olis jotain iloakin, koska siellä systeemilevyllä on semmostakin kamaa, joka ei ihan vaan kopioimalla mene talteen.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Teemu tais jossain vaiheessa udella ton Azureuksen nopeudesta. Kokeeksi :wink: nyt sitten imutin uusimman Tomb Raiderin (siis pelin) kovalevylle ja aika haipakkaahan toi tuli. Suunnilleen yks vuorokausi siihen meni, jos edes sitäkään, aluksi nimittäin tein aloittelijamaisen mogan nipistämällä upload-nopeuden aivan minimaaliseksi, millä on se vaikutus, että downloadkin oli vaan tommosta muutamaa kilotavua sekunnissa. Asetukset kun sai kohdalleen, niin alko tulla reippahasti yli satasta, tosin vasta tossa jossain gigan paikkeilla, siihen asti mentiin vielä selvästi hiljaisempaa kyytiä. Kokoahan tolla pläjäyksellä on noin 4.5 GB :eek!:

Teme-84

Well-known member
Sijainti
Kokkola
Niin tulikin tässä mieleen että milläs kikalla tuota latausta saa nopeutettua? Tällä hetkellä asetuksissa lataus -ja lähetysnopeudet mulla tuossa on molemmat "Ei rajaa". Nopeus nysvää siinä 20-30 kilon välillä useimmiten.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Teemu-84 sanoi:
Niin tulikin tässä mieleen että milläs kikalla tuota latausta saa nopeutettua? Tällä hetkellä asetuksissa lataus -ja lähetysnopeudet mulla tuossa on molemmat "Ei rajaa". Nopeus nysvää siinä 20-30 kilon välillä useimmiten.
Azureuksen kohdalla kaikki oleellinen löytyy tuolta. BitCometista löytyy näkööjään vastaava.

Oleellista on ainakin se, että sulla on palomuurissa tarvittavat portit auki ja jos on reititin tai vastaava käytössä, niin myös nattaukset täytyy olla kunnossa.

JOC

tavallinen virtanen
Ja se missä asut ja minkä yhteyden takana on myöskin relevantti facctori. Turussa esimerkikis yökylän asunnoisa waretus on käytännössä mahdotonta.

Törni

Well-known member
OoPee sanoi:
Asetukset kun sai kohdalleen, niin alko tulla reippahasti yli satasta, tosin vasta tossa jossain gigan paikkeilla, siihen asti mentiin vielä selvästi hiljaisempaa kyytiä. Kokoahan tolla pläjäyksellä on noin 4.5 GB :eek!:
Liittymäsi nopeus on siis 2 megaa sisään?

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Törni sanoi:
Liittymäsi nopeus on siis 2 megaa sisään?
Ei vaan 4 megaa, mutta ei toi sydeemi nyt sentään niin nopea ole, että se kama tulis täydellä kaistanleveydellä sisään :rolleyes:

Rusina

Lux Aeterna
Sijainti
Hyvinkää
Semmone hieman hölmö kyssäri, ettei kenelläkään satu olemaan "ylimääräistä" [tai aikooko kukaan uusia kiintolevystöään] 160-300Gt ide kiintolevyä, minkä saattaisi myydä minulle?

Törni

Well-known member
OoPee sanoi:
Ei vaan 4 megaa, mutta ei toi sydeemi nyt sentään niin nopea ole, että se kama tulis täydellä kaistanleveydellä sisään :rolleyes:
Joo, ei sellaista kukaan oletakaan :rolleyes:

Laskennallinen nopeus koneeseesi päin on 4 megan yhteydellä 500 Kt/s. Minulla on sellainen kokemus, että nimenomaan torremolinoksella tuota kaistaa saa tehokkaimmin hyödynnettyä. Kaikki tietenkin riippuu kovin monesta tekijästä. Ratkaisevaa on seedereiden laatu ja määrä (ei siis pelkästään määrä) ja tietenkin ruuhka ylipäätään verkossa.

Itselläni on 8 megan yhteys ja jos laadukkaiden seedereiden määrä nousee edes useisiin kymmeniin, tulee tavaraa melko helposti sisään 500 - 700 Kt:n vauhdilla, välillä jopa nopeammin.

Tätä kokemusta vasten tuo nopeutesi ei kuulosta kovin huimalta. Torven täydeltä ei kukaan toki oleta tavaraa tulevankaan, mutta sinähän et tuon hautaseikkailijasi kanssa päässyt kuin vähän yli viidesosaan laskennallisesta maksimista. Enhän toki tiedä millainen joukko tuota tiedostoa on ollut jakamassa ja millä nopeudella.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Törni sanoi:
Joo, ei sellaista kukaan oletakaan :rolleyes:

Laskennallinen nopeus koneeseesi päin on 4 megan yhteydellä 500 Kt/s. Minulla on sellainen kokemus, että nimenomaan torremolinoksella tuota kaistaa saa tehokkaimmin hyödynnettyä. Kaikki tietenkin riippuu kovin monesta tekijästä. Ratkaisevaa on seedereiden laatu ja määrä (ei siis pelkästään määrä) ja tietenkin ruuhka ylipäätään verkossa.

Itselläni on 8 megan yhteys ja jos laadukkaiden seedereiden määrä nousee edes useisiin kymmeniin, tulee tavaraa melko helposti sisään 500 - 700 Kt:n vauhdilla, välillä jopa nopeammin.

Tätä kokemusta vasten tuo nopeutesi ei kuulosta kovin huimalta. Torven täydeltä ei kukaan toki oleta tavaraa tulevankaan, mutta sinähän et tuon hautaseikkailijasi kanssa päässyt kuin vähän yli viidesosaan laskennallisesta maksimista. Enhän toki tiedä millainen joukko tuota tiedostoa on ollut jakamassa ja millä nopeudella.
Niinkuin jo sanottua, mulla ei näistä Torrent-systeemeistä ole aikaisempaa kokemusta, mutta aikaisempien eMule-kokeumusten perusteella pidin tota Lara Croftin kera suoritettua blowjobia suorastaan ällistyttävän nopeana :eek!: Mutta ei kai se sitten ollu :eek: Mikä ehkä hieman vaikuttaa nopeuteen (?) on se, että mulla on edelleenkin helvetin huono download-upload -suhde. Yhteensä 0.335 (eli olen downloadannut noin kolme kertaa enemmän kuin uploadannut) ja ilmeisesti torrent-verkko ei oikein diggaa tuosta. En tosin jarrutellut tota uploadausta clientillä itsellään vaan ulkoisella ohjelmalla (sama lopputulos toki) enkä sitten suonnut uploadausta sen jälkeen, kun olin saannut downloadattua valmiiksi.

No nyt tossa imuttelen taas, pistin jarrut veke, mutta eipä tuo download-nopeus reilun kolmen sadan megan jälkeen ole vielä kovin häävi, parinkymmenen kB/s:n tienoilla pyörii, upload n. 40 kB/s:n tienoilla (maksimi olis tällä yhteydellä 512 kbit/s elikkäs 64 kB/s) Tosin Tomb Raiderinkin kohdalla se lähti jyrkkään nousuun vasta arviolta tuossa yhden gigan (saatto olla aiemminkin, en ollut vieressä kyttäämässä) paikkeilla.