Tyhmiä kysymyksiä tietokoneista...

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Runar ja Kyllikki sanoi:
Niin, ei se päivitys Backwebin kautta skulaa enää tuossa vaiheessa vaikka tolle tekis poikkeuksenkin. Se Backweb on jo vikatilassa silloin kun tuo ilmoitus tulee.
Siis mun ymmärtääkseni tuo ongelma johtuu puhtaasti siitä, että Backweb yritti toimia muistialueella, jonka XP on merkinnyt suojatuksi ja nimenomaan juuri siksi blokkasi tuon. Tuolla poikkeuksella taas voi sallia ko. ohjelman toimivan tuolla suojatulla muistialueella. Seuraavalla käynnistyskerralla tuon mun mielestä pitäis toimia?

Toki se voi olla viruskin, mun veikkaukseni on, että ei ole, mutta kieltämättä pahahan sitä täältäkäsin on 100% varmuudella sanoa. Epäilyksen alaisia tiedostojahan voi toki itsekukin tutkailla vaikkapa syöttämällä niitä tuonne.
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
OoPee sanoi:
Siis mun ymmärtääkseni tuo ongelma johtuu puhtaasti siitä, että Backweb yritti toimia muistialueella, jonka XP on merkinnyt suojatuksi ja nimenomaan juuri siksi blokkasi tuon. Tuolla poikkeuksella taas voi sallia ko. ohjelman toimivan tuolla suojatulla muistialueella. Seuraavalla käynnistyskerralla tuon mun mielestä pitäis toimia?

Joo, ja teki ihan oikein kun blokkasi, koska sinne muistialueelle ei normaalisti toimivalla ohjelmalla ole mitään asiaa. Jos Backweb yrittää käyttää sitä aluetta, se on käytännössä silloin jo kaatunut/kaatumassa tai jotain muuta hullua on tapahtunut. Silloin kuuluukin tappaa prosessi pois ja toivoa, että seuraavan buutin jälkeen se toimii normaalisti.
Itse veikkaan tilapäistä toimintahäiriötä, eli ohjelman kaatumista syyksi tuohon.
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Alkaa realiteetit langattoman yhteyden käytössä lyömään läpi. Ei nimittäin tunnu olevan mikään paras mahdollinen yhteys jos haluaa netistä ladata jotain. Tuntuu että tulee hitaammin kuin piuhaa pitkin, yhteys hidastuu joskus kummasti ja lataukset vaikuttaa normaaliin surfaukseen enemmän kuin piuhan kautta. Pätkii jopa youtubesta lataillessa. Onneksi langaton lähiverkko toimii hyvin. Ilmeisesti paras kokoonpano olisi kiinteä pöytäkone, jossa olisi piuhalla netti ja helvetisti kovotilaa. Siihen sitten vois latailla kaikkea tarvittavaa ja käytellä läppärillä mistä tahtoo, jos on tarvetta. Sellainen saattaa tulla ajankohtaiseksi enskesänä ostella.

Jos kerran mac-suodatusta ei kannata käyttää, mitä suosittelette korvaamaan sen? Riittääkö pelkkä web-salausavain estämään vuokranisännän kaappaamasta mun yhteyttä ja käyttämästä mun ostamaa ADSL-yhteyttä?
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Juhis sanoi:
Jos kerran mac-suodatusta ei kannata käyttää, mitä suosittelette korvaamaan sen? Riittääkö pelkkä web-salausavain estämään vuokranisännän kaappaamasta mun yhteyttä ja käyttämästä mun ostamaa ADSL-yhteyttä?
Tuo, että sun kaistaa käytettäis salaa, ei ole se suurin murhe vaan se, että sun sisäverkkoon ei päästäis tai muuten nuuskita liikennettä, esim. salaamattomia sähköpostin yms. salasanoja. Ton takia mä esim. käytän jopa kesämökin langattomassa verkossa SSH-tunnelia mm. sähköpostien lukemiseen....vaikka siellä on varmasti minimaallisen pieni riski nuuskijoiden suhteen.
(Sauniksen asiakkalle tähän väliin sivuhuomautus: Sauniksen shell-oikat poistuvat 31.3.2007 joten sen jälkeen mainittu sähköpostien tunnelointi oma kone->ssh-tunneli->unix.saunalahti.fi->meilipalvelin ainakaan vanhaan tapaan ei enää onnistu. Vittumaisempi juttu. Myös .htaccessin ja .htpasswordsin virittäminen sun muut SSH:n kautta shellissä tehtävät jutut loppuvat sitä myöden. Puhumattakaan bouncereista ja eggdropeista :( )

Ekaks tietty kaikki tukiaseman oletusnimet ja oletussalasanat tulee vaihtaa.

WEP-salaus on suht helppo murtaa, tunnettujen puutteiden vuoksi, mutta en usko että sun vuokraisännällä on sellaseen haluja tai taitoa.

Laita SSID tarpeeksi monimutkaiseksi ja mahdottomaksi arvata ja määritele systeemi niin, että sitä ei näytetä niin olet kera wep-salauksen käytännössä niin hyvin suojassa kuin tarvitseekin.

Jos sun systeemi tukee WPA-salausta (en tiedä tukeeko mainittu wlan-palikka sitä), niin laita se päälle, jolloin olet hyvin suojannut verkkosi silloin.

Rautapalomuurihan tossa kai on? Se suojaa verkkoa ja koneelle kun asennat softapalomuurin, se suojelee sitten yksittäistä konetta.

Tietty, jos sulla ei ole minkäänlaista tarvetta koskaan antaa kavereiden läppäreille pääsyä verkkoon, niin sen MAC-filtterin voi ihan hyvin pitää päällä.
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
Juhis sanoi:
Alkaa realiteetit langattoman yhteyden käytössä lyömään läpi. Ei nimittäin tunnu olevan mikään paras mahdollinen yhteys jos haluaa netistä ladata jotain. Tuntuu että tulee hitaammin kuin piuhaa pitkin, yhteys hidastuu joskus kummasti ja lataukset vaikuttaa normaaliin surfaukseen enemmän kuin piuhan kautta. Pätkii jopa youtubesta lataillessa. Onneksi langaton lähiverkko toimii hyvin. Ilmeisesti paras kokoonpano olisi kiinteä pöytäkone, jossa olisi piuhalla netti ja helvetisti kovotilaa. Siihen sitten vois latailla kaikkea tarvittavaa ja käytellä läppärillä mistä tahtoo, jos on tarvetta. Sellainen saattaa tulla ajankohtaiseksi enskesänä ostella.

Jos kerran mac-suodatusta ei kannata käyttää, mitä suosittelette korvaamaan sen? Riittääkö pelkkä web-salausavain estämään vuokranisännän kaappaamasta mun yhteyttä ja käyttämästä mun ostamaa ADSL-yhteyttä?
Nuo mainitsemasi realiteetit viittavat mahdollisesti johonkin muuhun ongelmaan kuin langattoman verkon luonteeseen. Itsehän mulla on piuha harvoin silti kiinni, koska lataus tulee ihan 100% netistä ladattaessa, koska se kasimegasen maksimi on vain siinä yhden megan paikkeilla sekunnissa. Ainoastaan tavaran siirrossa, ja katsottaessa elokuvia turvaudun johtoon, koska usein kaista rupee hyvälaatuisissa pätkissä loppumaan kesken. Ei pitäisi, mutta loppuu usein kuitenkin.

Itse käytän wpa-salausta buffalon tukiaseman kautta, adsl-mottuna ihan perus 1-porttinen alink. Olen itse tullut loppujen lopuksi siihen päätökseen, että erilliset laitteet ovat parempi ratkaisu, koska a) tiedän missä vika on jos joku ei toimi(sisäverkko/liikenne ulospäin) b) ainakin a-link ja zyxelin yhdistelmäpoksit hidastuu huomattavasti kun ne tekee monelle koneelle nat-muutoksen ja surffailee samaan aikaan, ja mahdollisesti kikkailee vielä sisäverkossa jotain.

Mainitsemasi youtube-ongelmat yms. viittaavat mielestäni siis johonkin muuhun.
 

Vellu

Kuninkaalleninen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
18051
Sijainti
Vantaa, Finland
tämä linkki.

Tuollainen ongelma. Päivitin siis sekä chipsetin driverit, että plextorin aseman firmwaren. Nyt on dvd-soittimessa PIO-mode päällä, eikä edes Primary Ide channelin asetuksista löytynyt Transfer moden vaihto (PIO --> DMA if available) auttanut. Bootin jälkeenkin toi näyttää edelleen DMA, if available ja Current Transfer Mode on PIO.

Tiedä vaikka toi olis ollut pidempäänkin PIO:na, mutta toi linkin takana oleva kuvio kyllä osui ja upotti. Tuolla sivulla ei ollut tota mainittua atapi.sys -filettoa versiolla 5.1.2600.2939 vaan se pitäisi pyytää supportin kautta tai jotain.

Löytyiskö joltakulta (wink wink) tota mainittua atapi.sys:in versiota (tai uudempaa), jotta tuon saisi korjattua?
 

Vellu

Kuninkaalleninen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
18051
Sijainti
Vantaa, Finland
Jaha, toi ongelma taisikin jo ratketa. Joutui odotteleen jonkun aikaa, ennenkuin pystyi uudelleen boottaamaan konetta. Kävin vielä biosissakin kattelemassa asetuksia, muttei siellä mitään ihmeellistä tähän liittyen ollut. Mutta bootin jälkeen oli UDMA Mode 4. Jesh.

EDIT: Niin tuolla dvd-aseman takapaneelissa oli paikka oikosulkupalalle DMA:n aktivoimiseksi. :jaska: Kyllä sen muutenkin sai päälle ja sen mielestäni olin laittanut päälle, mutta laitoinpa sen palan nyt paikoilleen, jotta vastaisuudessa tuo asetus myös pysyisi tuossa asennossa...

(Jos jo ens yönä sais nukuttua riittävästi...)
 
Viimeksi muokattu:

Vellu

Kuninkaalleninen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
18051
Sijainti
Vantaa, Finland
Jeah, nyt pelittää ihan eri tavalla kuin aiemmin :)

On sitten ollut varmaan alusta asti toi PIO-mode päällä. Nyt vaan huomasin, kun tuli jotain muita ongelmia...
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
Onko joku hyvä ohjelmoimaan macroja exceliin? Itse vasta aloittelen uraani, ja edessäni olisi tälläinen haaste:

Alue a1:j20 on keltainen, jossain solusssa tekstiä. Pitäisi saada värit pois soluista joissa ei ole tekstiä, l. macro kävisi läpi rivit asemmalta oikealle.
 

Vellu

Kuninkaalleninen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
18051
Sijainti
Vantaa, Finland
JOC sanoi:
Onko joku hyvä ohjelmoimaan macroja exceliin? Itse vasta aloittelen uraani, ja edessäni olisi tälläinen haaste:

Alue a1:j20 on keltainen, jossain solusssa tekstiä. Pitäisi saada värit pois soluista joissa ei ole tekstiä, l. macro kävisi läpi rivit asemmalta oikealle.
Käviskö ehdollinen muotoilu (conditional formatting)?

Eli ehto1, isempty(a1) ja 'oletusformatointi'
ehto2:een ehto1:n negaatio ja toisenlainen formatointi.

EDIT: Vähän niinkuin tähän tyyliin.

EDIT2: Tietysti ISBLANK() -funktio, eikä isempty() -funktio (isemptyä ei ole).
 
Viimeksi muokattu:

Vellu

Kuninkaalleninen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
18051
Sijainti
Vantaa, Finland
Perkeleen Samsung. Näyttö pimeni ja kuvittelin ensin, että tietokoneessa olis vikaa. Kokeilin komponenttiliitännästä ja siitä tuli kuvaa, mutta nähtävästi muualta ei tule :-( Nähtävästi 'vain' DVI ja D-SUB -liitännät pimeni. Samassa yhteydessä olin kattonut koneen sisuskaluja ja kovalevyjen poweripiuha oli irronnut. Ja kun kovalevyt ei käynnistyneet, niin aloin epäileen tietokoneen vikaa. Onneksi vihdoin tajusin ton, niin aloin kokeileen tota näyttöä toisella koneella ja kas, ei kuvaa...

Whidun Samsung, mutta hyvä Samsungin takuu (36kk). Saisivat kyllä tulla kotiin korjaamaan ton. tai tuomaan uuden tilalle.

:mad_old: :mad_old: :mad_old:

Nyt täytyy hetken aikaa jakaa vanha Viewsonic VP201s, joka on kiinni toisessa koneessa D-SUB liitännällä. Onneksi siinä on myös DVI-liitäntä, niin voi napista painamalla vaihtaa konetta.

Kyllähän otti pannuun aika raskaasti tossa aiemmin, mutta nyt ehkä vähän parempi fiilis.
 

Vellu

Kuninkaalleninen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
18051
Sijainti
Vantaa, Finland
Lupasivat tulla viikon sisällä vaihtamaan sen näytön uuteen :)

Upeetamahtavaa! Kuvittelin, että pitäisi viedä huoltoon (tohon suhteellisen lähelle kuitenkin) ja jonottaa siellä tunnin pari, että pääsee tiskille ja siellä vielä kertaalleen kokeilla, että se ei toimi ja todistaa, ettei se ole mun toiminnasta johtuvaa tuo näytön toimimattomuus jne.

Kyllä nyt on ainakin aamupäivä pelastettu!
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Vellu sanoi:
Lupasivat tulla viikon sisällä vaihtamaan sen näytön uuteen :)

Upeetamahtavaa! Kuvittelin, että pitäisi viedä huoltoon (tohon suhteellisen lähelle kuitenkin) ja jonottaa siellä tunnin pari, että pääsee tiskille ja siellä vielä kertaalleen kokeilla, että se ei toimi ja todistaa, ettei se ole mun toiminnasta johtuvaa tuo näytön toimimattomuus jne.

Kyllä nyt on ainakin aamupäivä pelastettu!
Kaverilla on Turussa jakelutoimintaa harjoittava kuljetusliike, kaveri ajaa itsekin pakua, ja huomattava osa sen jakelutoiminnasta on sitä, että viedään asiakkaalle uus näyttö (tai kokonainen tietokone) ja haetaan vanha pois. Yllättävän moni asiakas kuulemma vaatii että pakukuskin tarttee ottaa se vanha näyttö pois ja asentaa uusi tilalle. Joidenkin (nais)asiakkaiden kanssa siihen kuulemma jopa on suostuttu. Yleensä tollasta vaativat asiakkaat ei kuulemma millään ymmärrä, ettei se näyttöä tuova jätkä ole millään tavalla sen tietokoneita myyvän firman palkkalistoilla oleva asentaja vaan pelkkä pakukuski joka vaan tuo paketin.
Teepä testi: Kokeiles piruuttaan mitä sulle näytön tuova tyyppi tekee kun alat vaatia, että sen tarttee purkaa se uus näyttö laatikosta, asentaa se vanhan tilalle ja viedä pakkausjätteet pois kera vanhan näytön. ;)
 

Vellu

Kuninkaalleninen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
18051
Sijainti
Vantaa, Finland
Hehheh, toi vois olla aika hauska testi, en taida kehdata, ei ehkä pokka pitäis. En mä kehtaa tekeytyä niin tietämättömäksi ;-)

Voi näyttää hyvältä CV:ssä 'mikrotukihenkilö' ja 'autokuski' Arskan tavara- ja rojukuljetus Oy:ssä samana ajanjaksona ;-)
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Vellu sanoi:
Hehheh, toi vois olla aika hauska testi, en taida kehdata, ei ehkä pokka pitäis. En mä kehtaa tekeytyä niin tietämättömäksi ;-)

Voi näyttää hyvältä CV:ssä 'mikrotukihenkilö' ja 'autokuski' Arskan tavara- ja rojukuljetus Oy:ssä samana ajanjaksona ;-)
*Usuttaa Vellua tekemään testiä*
 

Vellu

Kuninkaalleninen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
18051
Sijainti
Vantaa, Finland
Ihmettelin, että mikä saa langattoman hiiren tahmaamaan oikein urakalla. Ilmeisesti Nokian connectivity managerin servicelayer.exe aiheutti ton ongelman. Ja se oli noita viimeisiä, mitä pystyin tappamaan task managerista. Nyt liikkuu hiiri taas liukkaasti :)
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
Vellu sanoi:
Käviskö ehdollinen muotoilu (conditional formatting)?

Eli ehto1, isempty(a1) ja 'oletusformatointi'
ehto2:een ehto1:n negaatio ja toisenlainen formatointi.

EDIT: Vähän niinkuin tähän tyyliin.

EDIT2: Tietysti ISBLANK() -funktio, eikä isempty() -funktio (isemptyä ei ole).
Sainkin tehtyä, en ohjeittesi mukaan, kiitos vastauksesta kuitenkin.
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Perskuta, nyt tais käydä ohraisesti ton toisen läppärin kanssa.

Aloin katsomaan lähiverkon kautta tuolla toisella koneella elokuvaa. Muutaman minuutin toimi normaalisti, kunnes alkoi kuva pätkiä ja jumittamaan. Näin tapahtui pari kertaa. Sitten vain yhtäkkiä kuva ja äänet hävisi, eivätkä ole tulleet takaisin uudelleenkäynistelyjen myötä. Luulin ekana, että näytönohjain posahti, mutta eikös jos näyttis on rikki äänet toimi normaalisti, kuva vain ei näy? Jonkun muun hajoamiseen viittaisi sekin, että en pääse tällä koneella tuon toisen koneen jakotiedostoihin käsiksi. Kone sammuu tietyn ajan päästä kun painaa virtanappulaa ja lähtee päälle, kuvaa ei näy missään vaiheessa eikä minkaanlaisia ääniä kuulu.

Mikä vika sopisi edellä kuvaamaani? Eikait vaan emolevy posahtanut? Toivottavasti ei, sillä tulee kallis paukku jos joudun investoimaan nyt uuteen läppäriin, tämän iskän koneen kun joutunen palauttamaan lähiaikoina. Onneksi kaikki tiedostot oli varmuuskopioitu tuolta toiselta koneelta.

Edit: Kone tosin tuntui käyneen aika kuumana, olisiko mahdollista ett prosessori tai joku muu vastaava olisi vain ylikuumentunut, eikä sen takia nytten toimi? Jätän koneen yöksi jäähtymään ja ristin sormet ja varpaat siinä toivossa, että aamulla jäähtyneenä alkaisi toimimaan.

Edit 2: Tsätistä saadun vinkin perusteella käynnistin koneen uudestaan ja heti virtanappulan painamisen jälkeen kuuluu piip, antaisiko se lisävinkkiä hajoamisen kohteesta?
 
Viimeksi muokattu:
Ylös