Tyhmiä kysymyksiä tietokoneista...

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
OoPee sanoi:
Internet Explorer siis? :doubtful:

On siinä jotain hämärää sitten. Löytyykö niitä kuvakkeita, jos meet kansioon C:\Documents and Settings\All Users\Start Menu\Programs ja lähdet ettimään sen alta?

Tahi sitten C:\Documents and Settings\Kouvotsvoni\Start Menu\Programs
Ei näy ei. Pitää itte käsin sitten vissiin pykätä...tosin enämpi tuosta on hyötyä kuin haittaa, jottei tunge näkysälle koko rakkine:eek:
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
kouvotsvoni sanoi:
Ei näy ei. Pitää itte käsin sitten vissiin pykätä...tosin enämpi tuosta on hyötyä kuin haittaa, jottei tunge näkysälle koko rakkine:eek:
Näpsäytäpä työpöytää hiiren oikealla näpykällä ja valitse Ominaisuudet. Sitten valitse välilehti Työpöytä ja sieltä namiskukkeli "Mukauta työpöytää" ja laita raksti ruttuun että näytetään Internet Explorerin kuvake.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Runar ja Kyllikki sanoi:
Näpsäytäpä työpöytää hiiren oikealla näpykällä ja valitse Ominaisuudet. Sitten valitse välilehti Työpöytä ja sieltä namiskukkeli "Mukauta työpöytää" ja laita raksti ruttuun että näytetään Internet Explorerin kuvake.
Hyödyllinen ominaisuus kertakaikkiaan:D Muistaakseni se vain katosi joskus työpöydältä päivityksen yhteydessä... MUTTA OLIS VOINUT OLLA PASIANSSI TUOLLA SAMALLA LISTALLA! Mut osasinpahan käsin tehdä pikakuvakkeen sentäs siitä:eek:
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
kouvotsvoni sanoi:
Hyödyllinen ominaisuus kertakaikkiaan:D Muistaakseni se vain katosi joskus työpöydältä päivityksen yhteydessä... MUTTA OLIS VOINUT OLLA PASIANSSI TUOLLA SAMALLA LISTALLA! Mut osasinpahan käsin tehdä pikakuvakkeen sentäs siitä:eek:
Mä ymmärsin sun selostuksesta, että se IE kuvake olis kadonnu myös start menusta all programsin alta (oliko se nyt siellä vai ei?) Desktopissahan sitä ei tosiaan näytetä, jos sulla on päällä tää modernimpi XP Start Menu, joka on defaulttina, Start Menun alta se mun muistikuvan mukaan pitäis löytyä jokatapauksessa oletusarvoisesti. Korjakkoon joku, jos muistan väärin :eek:
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
OoPee sanoi:
Mä ymmärsin sun selostuksesta, että se IE kuvake olis kadonnu myös start menusta all programsin alta (oliko se nyt siellä vai ei?) Desktopissahan sitä ei tosiaan näytetä, jos sulla on päällä tää modernimpi XP Start Menu, joka on defaulttina, Start Menun alta se mun muistikuvan mukaan pitäis löytyä jokatapauksessa oletusarvoisesti. Korjakkoon joku, jos muistan väärin :eek:
Kyl suomenkielisessä XP Homessa (jollanen kouvolla ymmärtääkseni on), on oletuksena se IE-kuvake työpöydällä standardiasennuksen jälkeen vaikka käytössä on defaulttina XP Start Menu.
Nimim. "Suomenkielisen XP:n tänään viimeksi asentanut"
Tosin tämä "tieto" sillä varauksella, että mä olen asentanut pääasiassa suomenkielisiä OEM-versioita ja niissä esim. versionumero ei tule desktopille defaultina kun esim. englanninkielisessä ostoversiossa näytti tulevan.

Menuista sen tosiaan pitäs aina löytyä, jos ei ole erikseen poistettu.
 

sooda

Alan Parsa
Liittynyt
25.1.2001
Viestit
5068
Sijainti
the real mid-west, Seinäjoki
kouvotsvoni sanoi:
Hyödyllinen ominaisuus kertakaikkiaan:D Muistaakseni se vain katosi joskus työpöydältä päivityksen yhteydessä... MUTTA OLIS VOINUT OLLA PASIANSSI TUOLLA SAMALLA LISTALLA! Mut osasinpahan käsin tehdä pikakuvakkeen sentäs siitä:eek:
Helppo tehdä pikakuvake paperista ja llimata teipillä ruutuun. Jos ei toimi niin saa vain repäistä irti.
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Noin tunti sitten päätin jatkaa taistelua langattoman verkon kanssa ja yllätyksekseni taistelua ei tullutkaan vaan molemmille koneille nousi verkot ongelmitta pelkällä koneiden käynnistyksellä! Molemmissa on vieläpä omat IP-osoitteet, jotka näkee langattoman verkon ominaisuuskista. Verkko toimii siis erinomaisesti, tällä hetkellä oon keittiössä ja kuuntelen musaa sekä katson tv-sarjaa suoraan toiselta koneelta, joka on olohuoneessa. Hyvin toimii. :thumbup:

Tälläinen langaton verkko on kyllä ihan ehdoton, luulisi varsinkin yrityksissä ja kouluilla tälläiset olevan käytössä. Säästyisi noin miljardin piuhan vetämiseltä.

Kohta pitää taas lähteä liikenteeseen, mutta sen jälkeen joskus iltasella kokeilen vielä saada mac-filtteröinnin toimimaan.

Ihmetyttää kyllä, mikä tässä eilen mätti kun ei voinut kuin yhtä konetta käyttää kerralla langattomassa verkossa. No onneksi nyt toimii.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Runar ja Kyllikki sanoi:
Kyl suomenkielisessä XP Homessa (jollanen kouvolla ymmärtääkseni on), on oletuksena se IE-kuvake työpöydällä standardiasennuksen jälkeen vaikka käytössä on defaulttina XP Start Menu.
Nimim. "Suomenkielisen XP:n tänään viimeksi asentanut"
Tosin tämä "tieto" sillä varauksella, että mä olen asentanut pääasiassa suomenkielisiä OEM-versioita ja niissä esim. versionumero ei tule desktopille defaultina kun esim. englanninkielisessä ostoversiossa näytti tulevan.

Menuista sen tosiaan pitäs aina löytyä, jos ei ole erikseen poistettu.
Kieltämättä en oo Home-versiota kovin usein asentanu, tosin muutama viikko sitten kylläkin, ja mulla oli semmonen muistikuva ettei se ainakaan noissa Professinal versioissa se IE-symboli ei olis defaulttina työpöydällä, mutta eiköhän tuo ole Prof. ja Home-versioissa sama joten tod.näk. mä muistan väärin. Yleensähän mä vaihdan heti kättelyssä klassiseen valikkoon :eek:
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
Juhis sanoi:
Noin tunti sitten päätin jatkaa taistelua langattoman verkon kanssa ja yllätyksekseni taistelua ei tullutkaan vaan molemmille koneille nousi verkot ongelmitta pelkällä koneiden käynnistyksellä! Molemmissa on vieläpä omat IP-osoitteet, jotka näkee langattoman verkon ominaisuuskista. Verkko toimii siis erinomaisesti, tällä hetkellä oon keittiössä ja kuuntelen musaa sekä katson tv-sarjaa suoraan toiselta koneelta, joka on olohuoneessa. Hyvin toimii. :thumbup:

Tälläinen langaton verkko on kyllä ihan ehdoton, luulisi varsinkin yrityksissä ja kouluilla tälläiset olevan käytössä. Säästyisi noin miljardin piuhan vetämiseltä.

Kohta pitää taas lähteä liikenteeseen, mutta sen jälkeen joskus iltasella kokeilen vielä saada mac-filtteröinnin toimimaan.

Ihmetyttää kyllä, mikä tässä eilen mätti kun ei voinut kuin yhtä konetta käyttää kerralla langattomassa verkossa. No onneksi nyt toimii.
Tarkista sitten vielä että boksi on varmasti reitittävänä ja nat päällä, niin tietoturvaongelmat vähenevät. Mitä salausta käytät?

Onhan langaton verkko kätevä, muttei mikään täydellinen. Ainakin nykyinen standardi on aivan liian hidas, oli jo silloin kun julkaistiin. Uutta 300 megasta standardia odottelen kovasti, laitteitahan on jo jonkinverran kaupassa. Lisäksi nopeudet ovat teoreettisia, itse olen parhaimmillani päässyt puoleen nimellisnopeudesta.

Lisäksi verkot ovat häiriöherkkiä, samalla 2.4Ghz taajuusalueella hyörii jo aika monta laitetta. Lisäksi päällekkäiset, esimerkiksi samassa kerros- tai rivitalossa olevat verkot haittaavat tai jopa estävät paikoitellen toistensa toiminnan, jolloin kanavien asetus täytyy tehdä manuaalisesti toivoen, että sieltä joku kanava toimisi. Tälläinenkin tapaus on tullut vastaan.

Itse olin kova langattoman verkon fani kun sen sain käyttööni, kuitenkin sen heikkoudet, lähinnä nopeus ovat saaneet minut haikailemaan asuntoa tai mahdollisuutta siihen, että joka pistorasiasta löytyisi cat6-kaapelointi vedettynä. Sen läpi menisi ihan mikä tahansa materiaali. Sparkin tunnukset omaavana se on ihan kätevä, varsin hyvin edustettuna turkulaisissa korkeakouluissa, ja vielä kun niillä pääsee opensparkkiin, niin kattavuus on ihan jees paikoitellen.
 

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
JOC sanoi:
Ja takaisin tuli mitä? Aika uskomattomalta tuntuu että cdkin olisi palanut, mutta kaipa sekin voi olla mahollista. Noita palaneita muisteja on vastaan tullut itselläkin. Löytykö kovolta kaikki tarvittava?
Löytyi toki! Hyvin oli Pomi korjannut koneen, koska nyt oli muistia 512DDR entisen 256 sijaan:ahem:
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
JOC sanoi:
Tarkista sitten vielä että boksi on varmasti reitittävänä ja nat päällä, niin tietoturvaongelmat vähenevät. Mitä salausta käytät?
--
Mulla on tuo Wep wireless securityn 26 osainen salausavain käytössä ja mac-suodatus, joka tarkistaa että kone on tonne modeemiin syötetyllä mac-osoitelistalla. Tein nämä kaikki suoraan modeemin mukana tulleiden ohjeiden mukaisesti.

Yllättävän kaukaa pystyy langattomasti surfaamaan, kävin ulkona aika pitkällä ja jopa tuossa asuintilojen alla olevassa tallissa. Voi surfata samalla ku ruuvaa. :D

Mua ei vielä oo nopeudet haitannut yhtään, yhteys on kokoajan niin nopea ettei mun adsl-kaista riitä millään niihin nopeuksiin ja ei oo vielä ainakaan ollut tarvetta siirtää niin isoja tiedostoja lähiverkossa että tarttis kyytia tota 50 megaa enemmän.

Häiriöitä on kyllä selkeesti havaittavissa, joskus laskee ihan ihmeellisesti signaalin voimakkuus alas ja katkoo esim. web-kameraa, kunnes nousee taas yhtäkkiä ylös. Vähän ärsyttävää tuollainen toimitna. Mutta tällä hetkellä ainakin hyödyt voittaa musta haitat.

Ainii, ja tais ekan päivän asennusongelmat johtua siitä, että en tajunnut kytkeä näihin koneisiin päälle koko langatonta verkkokorttia :D. Luulin aluksi että ne aktivoituu automaattisesti niinkuin piuhalla toimiva verkkokortti, eivät sitten aktivoituneetkaan. No nyt sentäs toimii hyvin.
 

Olga

.
Liittynyt
13.10.2001
Viestit
40436
Sijainti
lakitukossa
Asiani liittyy ehkäpä securitakseen, mutta saattaa olla, että oikea paikka on kuitenkin nämä "tyhmät kysymykset". :eek:
Mitenkähän tuohon kuvassa olevaan ilmoitukseen pitäisi (olisi pitänyt) suhtautua? :confused:
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Olga sanoi:
Asiani liittyy ehkäpä securitakseen, mutta saattaa olla, että oikea paikka on kuitenkin nämä "tyhmät kysymykset". :eek:
Mitenkähän tuohon kuvassa olevaan ilmoitukseen pitäisi (olisi pitänyt) suhtautua? :confused:
Itse suhtautuisin niin, että ottaisin ensin selvää, mikä tuo BackWeb Runner Application on. Koska sulla on F-Secure, niin oletan, että se kuuluu siihen, F-Secure kun mun ymmärtääkseni hakee päivityksensä BackWebin avulla. Toinen lähde vois olla Logitech.

Eli jos lähdetään liikkeelle siitä, että kyseessä on todellakin F-Securen käyttämä hilavitkutin, niin sun tarttee valita tuo "muuta asetuksia" vaihtoehto ja sieltä voit määritellä kyseiselle ohjelmalle poikkeuksen.

Tarkat ohjeet sille, miten tuo tapahtuu löytyy tuolta.
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
OoPee sanoi:
Itse suhtautuisin niin, että ottaisin ensin selvää, mikä tuo BackWeb Runner Application on. Koska sulla on F-Secure, niin oletan, että se kuuluu siihen, F-Secure kun mun ymmärtääkseni hakee päivityksensä BackWebin avulla. Toinen lähde vois olla Logitech.

Eli jos lähdetään liikkeelle siitä, että kyseessä on todellakin F-Securen käyttämä hilavitkutin, niin sun tarttee valita tuo "muuta asetuksia" vaihtoehto ja sieltä voit määritellä kyseiselle ohjelmalle poikkeuksen.

Tarkat ohjeet sille, miten tuo tapahtuu löytyy tuolta.
Miks sille pitäs poikkeus luoda? En missään nimessä suosittele moista.
Ei oo mitään syytä antaa Backwebinkään mellastaa sellasialla muistialueilla, joissa ei suoritettavaa koodia kuulu olla. Tollanen tilanne tulee eteen mm. silloin kun virus tms. yrittää muokata Backwebin koodia. Jos siihen menee luomaan poikkeuksen, Backweb on täysin suojaton uuden, tuntemattoman viruksen muokata.
Poikkeuksen luominen on ohjelmalle lupa jatkaa virhetilanteessa, olipa sen syy mikä tahansa, ja se saattaa sekoittaa koko systeemin. Parempi, että se yks ohjelma kaatuu kuin että koko systeemi mahdollisesti sekoaa.


Niin, ja 99,9% varmuudella Olgan tapauksessa Backweb liittyy F-Secureen.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Runar ja Kyllikki sanoi:
Miks sille pitäs poikkeus luoda? En missään nimessä suosittele moista.
Siksi, että mä olisin F-Securea kuitenkaan sen tarkemmin tuntematta kuvitellut, etteivät F-Securen automaagiset päivitykset skulaa, jos tuo prosessi kaatuu, oletin myös, että kyseessä olis virhe, joka esiintyy toistuvasti (?)

Mun villi veikkaus oli se, että tuo virhe olis lähteny liikkeelle siitä, että Windowsin turvallisuuspäivitykset olisivat saaneet aikaan sen, ettei tuo tämän hetkinen BackWeb-versio enää toimi kunnolla. Jos näin olis, tulisi siihen epäilemättä fixaus, minkä jälkeen sen poikkeuksen vois (ja hyvä oliskin) kumota. Tai sitten päinvastoin, BackWeb päivittyi ja uudempi versio sukkaa.

Pahoitteluni, jos hätäinen veikkaukseni osui väärään.
 
Viimeksi muokattu:

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
OoPee sanoi:
Siksi, että mä olisin F-Securea kuitenkaan sen tarkemmin tuntematta kuvitellut, etteivät F-Securen automaagiset päivitykset skulaa, jos tuo prosessi kaatuu, oletin myös, että kyseessä olis virhe, joka esiintyy toistuvasti (?)

Mun villi veikkaus oli se, että tuo virhe olis lähteny liikkeelle siitä, että Windowsin turvallisuuspäivitykset olisivat saaneet aikaan sen, ettei tuo tämän hetkinen BackWeb-versio enää toimi kunnolla. Jos näin olis, tulisi siihen epäilemättä fixaus, minkä jälkeen sen poikkeuksen vois (ja hyvä oliskin) kumota. Tai sitten päinvastoin, BackWeb päivittyi ja uudempi versio sukkaa.

Pahoitteluni, jos hätäinen veikkaukseni osui väärään.

Niin, ei se päivitys Backwebin kautta skulaa enää tuossa vaiheessa vaikka tolle tekis poikkeuksenkin. Se Backweb on jo vikatilassa silloin kun tuo ilmoitus tulee. Tuo ohjelman kaataminen suojaa ihan oikeasti systeemiä tossa vaiheessa, koska syynä saattaa olla jopa siihen ohjelmaan iskenyt virus.
Joo, ja ratkasu tohon (jos ongelma jatkuu) on tosiaan tuo mainitsemas fiksaus Backwebiin, toivottavasti saavat sellaisen sitten pian tulemaan. Jos kyse on tosiaan siitä että se on "rikki" eikä kertakaatumisesta.
 
Viimeksi muokattu:

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
Juhis sanoi:
Mulla on tuo Wep wireless securityn 26 osainen salausavain käytössä ja mac-suodatus, joka tarkistaa että kone on tonne modeemiin syötetyllä mac-osoitelistalla. Tein nämä kaikki suoraan modeemin mukana tulleiden ohjeiden mukaisesti.

Yllättävän kaukaa pystyy langattomasti surfaamaan, kävin ulkona aika pitkällä ja jopa tuossa asuintilojen alla olevassa tallissa. Voi surfata samalla ku ruuvaa. :D

Mua ei vielä oo nopeudet haitannut yhtään, yhteys on kokoajan niin nopea ettei mun adsl-kaista riitä millään niihin nopeuksiin ja ei oo vielä ainakaan ollut tarvetta siirtää niin isoja tiedostoja lähiverkossa että tarttis kyytia tota 50 megaa enemmän.

Häiriöitä on kyllä selkeesti havaittavissa, joskus laskee ihan ihmeellisesti signaalin voimakkuus alas ja katkoo esim. web-kameraa, kunnes nousee taas yhtäkkiä ylös. Vähän ärsyttävää tuollainen toimitna. Mutta tällä hetkellä ainakin hyödyt voittaa musta haitat.

Ainii, ja tais ekan päivän asennusongelmat johtua siitä, että en tajunnut kytkeä näihin koneisiin päälle koko langatonta verkkokorttia :D. Luulin aluksi että ne aktivoituu automaattisesti niinkuin piuhalla toimiva verkkokortti, eivät sitten aktivoituneetkaan. No nyt sentäs toimii hyvin.

Toi mac-suodatus on vaan siitä ongelmallinen, että jos sulle tulee kavereita kylään koneiden kanssa, niin sitten meneepi konffit uusiksi. Tämä on juuri siksi se syy, miksen ole laittanut ite filtteriä päälle. Ja kavereita käy tässä tarkoituksessa aika usein, tiedostojen vaihto on helppoa ja kohtuu nopeaa langattomastikin. Ja pelaaminen vasta hauskaa onkin.

Kuvailemasi häiriöt ovat melko tavallisen tuntuisia, ympärillä mennee paljon liikennettä. Yritä vaihtaa kanavaa vaikka nroksi 11, niin jos auttaisi.

Itsehän saatan siirtää verkon sisällä jopa 10 gigan tiedostoja läppäriltä palvelimelle, jolloin nopeutta ja varmuutta alkaa jo arvostamaan.
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
JOC sanoi:
Toi mac-suodatus on vaan siitä ongelmallinen, että jos sulle tulee kavereita kylään koneiden kanssa, niin sitten meneepi konffit uusiksi.
Jep. Itsekään en laittaisi MAC-suodatusta päälle juuri tuosta syystä.
 
Ylös