Olen hakenu töitä tähän ikään mennessä työhakemuksilla apaut liki sata kertaa. Nyt on meneillään valmistumisen jälkeen kuudes työpaikka (10 v talossa tulee 02/2010 täyteen, tosin firman nimi vaihtui jo kerran).
Haastatteluun pääsy on mielestäni yleensä riippunut siitä että onko cv sattunut natsaamaan työhistorialtaan siihen mitä on haettu.
Kaksi kertaa olen itse sanonut ei, vaikka duunia on tarjottu johtuen siitä että en halunnut ko. työyhteisöön/toimenkuvaan, koska se mitä työilmoituksessa oli, ei vastannut todellisuutta.
Eli kannattaa ola rehellinen puolin ja toisin. Ei se työilmoituskaan välttämättä kerro (jos ollenkaan) että mihin olet menossa. Kyllä nekin voi vedättää, varsinkin pikkufirmat.
Mulle riitti yksi "job from hell" -mesta ja otin siitä kokemuksesta visusti oppia.
Tosin siinä vaiheessa kun tajusin että nyt tuli tehtyä vikatikki, oli myöhäistä sillä olin jo irtisannut itseni ja oli vaan toivottava että tietyt vaikutelmat eivät pidä paikkaansa. Piti ne.
Spesiaalikikat voisi mielestäni heittää roskiin, olen itse joutunut muutaman kerran selailemaan työhakemuksia ja ekana on roskiin lentänyt ne "liian erikoiset" työhakemukset. Yleensä haetaan työntekijää, ei runoilijaa/extremistiä.
Eka valinta tehdään jo hakemusten selailijan pöydällä malliin "toi, ei tota, hullu, toi, toi, liian erikoinen, ei tota, mikä toi haju paperissa on - ei tota ainakaan, toi, ai tolla kokemuksella, toi, liian kokenut - ei tota...jne"
Jos päädyt siinä vaiheessa jo siihen "nämä" -pinkkaan niin hyvä.
Asiallinen hakemus, pikku mainostuksilla lisättynä (omat vahvuudet tai heikkouksien positiivinen korostaminen) on ehkä varmin tapa päästä tavalliseen työhastatteluun. Ellet sitten ole hakemassa näyttelijäksi tai mainosalalle, niihin joku muu voi kertoa parempia keikkoja.