(Typerien) kysymysten topic

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3215
Sijainti
JKL
Löytyykö täältä tietoa: minkälaiset vaatimukset on työntekijöillä jotka hitsaavat turvakaaria? Onko fialla jokin oma ns pätevyyskoe/perehdytys tms joka vaaditaan, vai sovelletaanko jotain ns valmista standardia/luokkaa?

Hitsarina itse työskennelleenä hitsauskokeet ja luokat on tuttuja asioita sinällään, mutta mikähän käytäntö on tässä tapauksessa?
FIA:lla ei käsittääkseni ole luokkavaatimuksia mutta kaarivalmistajilla sitten on. Varsinkin kun hitsataan cromimolybdeeni-kaaria. Olen kuullut että kaarivalmistajat ovat käyneet auditoimassa hitsausproseduurit menetelmäkokeilla ennen sertifikaatin myöntämistä eli hyvin pitkälle samalla tavalla kun muussakin hitsauksessa. Menetelmät, laitteet ja osaaminen pitää olla valmistajan hyväksymiä ennenkuin hitsaus voidaan suorittaa.
 

RTP

Keskimääräistä mulkumpi runkkari
Liittynyt
2.9.2012
Viestit
519
Sijainti
Tallissa
Löytyykö täältä tietoa: minkälaiset vaatimukset on työntekijöillä jotka hitsaavat turvakaaria? Onko fialla jokin oma ns pätevyyskoe/perehdytys tms joka vaaditaan, vai sovelletaanko jotain ns valmista standardia/luokkaa?

Hitsarina itse työskennelleenä hitsauskokeet ja luokat on tuttuja asioita sinällään, mutta mikähän käytäntö on tässä tapauksessa?
Tähän vaikuttaa aika monta asiaa.
Jos puhutaan kansallisesta toiminnasta niin kaarihan saa ihan kuka tahansa tehdä ja hitsata. Kunhan tekee ne sääntöjen mukaan.

Sitten oma lukunsa on luokitellut kaaret.
Jos ne ovat luokitustodistuksessa olevat kaaret eli toisin sanoen autovalmistajan luokittelemat automallikohtaiset kaaret, näitä saa vain valmistajan valtuuttamat tahot korjata ja valmistaa. Tässä on käytännöt ovat aika kirjavia, esim. M-sport tekee itse ja täten pystyivät -17 (vai -18?) Ruotsissa vaihtamaan Sunisen autoon pätkän kaarta joka oli vääntynyt. Yhtä lailla ovat valtuuttaneet tahoja korjaamaan näitä ja täten Suomestakin löytyy taho joka saa korjata esim. Rally 4 Fiestan kaaria.
Sitten on vielä olemassa kaarivalmistajien luokittelemia turvakaaria ja näitä käytännössä vain kaarivalmistaja saa asentaa.
Luokitteluprosessiin liittyy FIA sertifikaatti ja olettaisin että siihen liittyy pätevyysvaatimuksia ja ainakin tukeva rahallinen maksu... Koitin etsiä FIA:n sivuiltakin tuota, mutta tuo osio taitaa olla jossain julkisuudelta piilossa.
 

Mahlainen jarruton

Well-known member
Liittynyt
23.3.2008
Viestit
139
Sijainti
Tampere
Tämä on nyt epäilemättä otsikon mukainen tyhmä ja laveakin kysymys, mutta olen pohtinut menneiden vuosikymmenten nuotitusta ja sen kehitystä. Tähän varmaan löytyisi vastaus Mäenkin kirjoista (joita en vielä harmillisesti omista), mutta milloin kuljettajat ovat ensimmäisen kerran virallisesti saaneet Suurajoissa ennakkotutustua koko reittiin ja tehneet sen perusteella pikataipaleille nuotit? Entä kuinka paljon nuotitus-/ennakkotutustumiskäytäntö vaihteli maailmalla rallien välillä? Koska esimerkiksi 1960- ja 1970-lukujen ralleista löytyy niukahkosti ainakaan mikitettyä in-car-kuvaa, olen myös pohtinut, millaista ajan nuottikieli käytännössä oli. 1980-luvulta on sentään joitain klippejä (esimerkiksi tämä lyhkäinen pätkä), joiden perusteella nuotit vaikuttavat ainakin nykyiseen verrattuna aika simppeleiltä.
 

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
402
Tämä on nyt epäilemättä otsikon mukainen tyhmä ja laveakin kysymys, mutta olen pohtinut menneiden vuosikymmenten nuotitusta ja sen kehitystä. Tähän varmaan löytyisi vastaus Mäenkin kirjoista (joita en vielä harmillisesti omista), mutta milloin kuljettajat ovat ensimmäisen kerran virallisesti saaneet Suurajoissa ennakkotutustua koko reittiin ja tehneet sen perusteella pikataipaleille nuotit? Entä kuinka paljon nuotitus-/ennakkotutustumiskäytäntö vaihteli maailmalla rallien välillä? Koska esimerkiksi 1960- ja 1970-lukujen ralleista löytyy niukahkosti ainakaan mikitettyä in-car-kuvaa, olen myös pohtinut, millaista ajan nuottikieli käytännössä oli. 1980-luvulta on sentään joitain klippejä (esimerkiksi tämä lyhkäinen pätkä), joiden perusteella nuotit vaikuttavat ainakin nykyiseen verrattuna aika simppeleiltä.
No -60 luvulla tutustuminen on varmasti ollut aika ylimalkainen jo ihan senkin takia että kilpailut olivat enemmän kestävyystyyppisiä, Lampinen muisteli flying finns dekkarissa että ennen kisoissa yksi kuski tutustui yhteen osuuteen ja toinen toiseen ja sitten kuskit vaihtelivat nuotteja keskenään.

Lontoo Meksiko ralliin Mäkinen ja Mikkola tutustuivat osuuksiin kahdestaan ilmeisesti ilman kartturia.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
4969
Sijainti
Parc Fermé
Entä kuinka paljon nuotitus-/ennakkotutustumiskäytäntö vaihteli maailmalla rallien välillä?
Itse rupesin pähkäilemään tätä nyt 80-luvun näkökulmasta, jolloin joittenkin puheitten mukaan sitä nuottia saatettiin hinkata jotain tyyliin 10-14pv vähintään, ainakin Suurajojen kohdalla.

Järki kyllä sanoisi et samainen määrä pitäisi kertoa puolellatoista esim. Kenian/Safarin kohdalla jolloin kilsoja oli ewrcn mukaan reippaat 1600km (vrt. Portugaliin jossa on ollut vuonna 1983 674.5 ek-kilometriä), mikä kyllä kuulostaa vähän mahdottomalta jos 3.5vkoa aiemmin on ajettu Portugalissa, ellei sitten oo siirrytty Portugalista suoraan Safarin maastoon nuotittamaan.

Jatkokysymys, kuinka paljon takavuosilta on muuttunut kaluston rahtaaminen? Nykyäänhän tuo menee yleisesti ainakin Jyväskylässä kärkitiimien osalta niin et 3-4 päivän aikana rakennetaan huoltoparkki, autot, huoltopilttuut ja niiden mukana olevat tilpehöörit lähtee suurimmaksi osaksi jo su-iltana maailmalle ja tiistaihin mennessä hela hoito on tyhjänä.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
647
Itse rupesin pähkäilemään tätä nyt 80-luvun näkökulmasta, jolloin joittenkin puheitten mukaan sitä nuottia saatettiin hinkata jotain tyyliin 10-14pv vähintään, ainakin Suurajojen kohdalla.

Järki kyllä sanoisi et samainen määrä pitäisi kertoa puolellatoista esim. Kenian/Safarin kohdalla jolloin kilsoja oli ewrcn mukaan reippaat 1600km
Tästähän on hyvä anekdootti Timo Salosen Tomin Nuoteista -jaksossa. Löysä kertoo Nissanin käskeneen mennä viikkoa normaalia harjoittelua pidemmäksi ajaksi Keniaan. Salonen oli viettänyt koko ylimääräisen viikon Mombasassa Mike Kirklandin talolla aurinkoa ottaen ja vesihiihtäen eikä ajanut metriäkään ylimääräistä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14686
Sijainti
Tampereen lenkki
Hyvä muistaa että Keniassakin se 1600 km reitti ei ollut pelkkiä erikoiskokeita vaan oli myös assusiirtymiä. Oliskohan siellä koko reitti kierretty 2-3 kertaa. Myös George Donaldson on Toyotalla hommissaan olleena kiertänyt reittiä inssin kanssa vaikkei ollut ajamassa kisaa, eli pahoja paikkoja on etsitty yhdessäkin.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
524
Sijainti
pk.seutu
Kuinka paljon hitaammin pätkillä mentäisiin tai kuinka paljon ulosajot, spinnaukset lisääntyivät, jos reittiin ei saisi tutustua etukäteen. Eli kisat ajettaisiin pimeinä?
Okei, totta kai se riippuisi rallista, tietyypistä, alustasta. Mennäänkö esim. Suomessa vai Monacossa, onko renkaiden alla soraa vai lunta, onko tietyyppi nopeaa loivine mutkineen vai hidasta kiharaa, mutkaa mutkan perään?
Entä kuinka paljon kuljettajien voimasuhteet tässä systeemissä muuttuisivat? Hyötyisikö joku selkeästi tai olisiko joku (kuvainnollisesti) täysin ranteet auki.
Vanhasta RAC:sta puhuttaessa muistan lukeneeni että tien "lukemisen" taito oli arvossaan. Ilmeinen syy miksi Mikkola pärjäsi siellä niin hyvin.
Kuka olisi nykykuskeista paras "lukemaan" tietä?
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1034
Kuinka paljon hitaammin pätkillä mentäisiin tai kuinka paljon ulosajot, spinnaukset lisääntyivät, jos reittiin ei saisi tutustua etukäteen. Eli kisat ajettaisiin pimeinä?
Okei, totta kai se riippuisi rallista, tietyypistä, alustasta. Mennäänkö esim. Suomessa vai Monacossa, onko renkaiden alla soraa vai lunta, onko tietyyppi nopeaa loivine mutkineen vai hidasta kiharaa, mutkaa mutkan perään?
Entä kuinka paljon kuljettajien voimasuhteet tässä systeemissä muuttuisivat? Hyötyisikö joku selkeästi tai olisiko joku (kuvainnollisesti) täysin ranteet auki.
Vanhasta RAC:sta puhuttaessa muistan lukeneeni että tien "lukemisen" taito oli arvossaan. Ilmeinen syy miksi Mikkola pärjäsi siellä niin hyvin.
Kuka olisi nykykuskeista paras "lukemaan" tietä?
Hyviä kyssäreitä! Varmasti kyllä ulosajot lisääntyisivät selkeästi, jos kisat olisivat pimeitä. Sinänsä olisi tosikin mielenkiintoista nähdä mitkä olisivat voimasuhteet nykyisillä kuskeilla.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3215
Sijainti
JKL
Joku montehan olisi hengenvaarallinen ilman nuotteja... Jos se on sitä jo nuottien kanssakin...
 

Mahlainen jarruton

Well-known member
Liittynyt
23.3.2008
Viestit
139
Sijainti
Tampere
Kuinka paljon hitaammin pätkillä mentäisiin tai kuinka paljon ulosajot, spinnaukset lisääntyivät, jos reittiin ei saisi tutustua etukäteen. Eli kisat ajettaisiin pimeinä?
Okei, totta kai se riippuisi rallista, tietyypistä, alustasta. Mennäänkö esim. Suomessa vai Monacossa, onko renkaiden alla soraa vai lunta, onko tietyyppi nopeaa loivine mutkineen vai hidasta kiharaa, mutkaa mutkan perään?
Entä kuinka paljon kuljettajien voimasuhteet tässä systeemissä muuttuisivat? Hyötyisikö joku selkeästi tai olisiko joku (kuvainnollisesti) täysin ranteet auki.
Vanhasta RAC:sta puhuttaessa muistan lukeneeni että tien "lukemisen" taito oli arvossaan. Ilmeinen syy miksi Mikkola pärjäsi siellä niin hyvin.
Kuka olisi nykykuskeista paras "lukemaan" tietä?
Ehkä mielekkäintä tätä on pähkäillä täysin hypoteettisesti niin, että olisi nykyiset kuskit ajaisivat kokonaan uutta sarjaa ja kisat todellakin olisivat säkkipimeitä (eli ei mahdollisuutta videoharjoitteluun ja erikoiskokeiden mieleenpainamiseen). Nythän rallit ja reitit ovat kuljettajilla enimmäkseen niin tuttuja, että samojen teiden hinkkaaminen "pimeinä" suosisi kohtuuttomasti kokeneempaa kuljettajakaartia. Uudessakin sarjassa ajattelisin, että vahva etu olisi juuri kokeneemmilla kuljettajilla reiteistä riippumatta. Toki tausta pimeiden rallien ajamisessakin olisi avuksi – Tänak taisi näitä ainakin ajella uransa alkuvaiheessa ja voisin kuvitella, että olisi tällaisessa sarjassa aika vahvoilla? Nykykuskeista Kallea ja toki Ogieriakin puoltaisi taito hyödyntää hankalia ja muuttuvia olosuhteita. Joku Katsuta olisi puolestaan aivan varmasti koko lailla yössä.
 

Seniorikansalainen

Altmeister
Liittynyt
26.11.2017
Viestit
149
Sijainti
Joensuu
Spekulointi "pimeistä" ralleista on minun mielestäni ihan p-stä. Sellaista asiaa kuin pimeä ralli ei ole olemassa.

Jo 1960-luvulla Suomessa kun kaikki rallit olivat ns. pimeitä ralleja, oli maahantuojien talleilla henkilöitä jotka ajoivat rallien reittejä ennakkoon ja tekivät nuotteja tai miksi niitä ennakkotietoja silloin sanottiinkaan. Ennakkotutustumiseen ei löydetty mitään toimivaa estettä ja siksi siirrytiin ennakkotutustuttaviin ralleihin. Tasapuolisempaa ja turvallisempaa.

Nykypäivään siirrettynä sama asia olisi kaikkien Googlemapsien ja muiden navigaatiosystemien vuoksi entistäkin mahdottomampaa. Isot tallit hakisivat keinot tutustua reittiin ennakolta ja pienemmät kärsisivät. Nykyisellä tavalla se joka osaa tehdä nuotin pärjää ja muut ei. Hyvä ja toimiva ratkaisu. Ajotaito ja kyky reagoida muuttuviin olosuhteisiin on tie menestykseen nuottiralleissakin.

Ihan sama juttu kun Suomessa ns. pimeiden rallien kanssa tänään. Suuri osa kärjessä ajavista tietää reitin ja pahat paikat ja ne muut ovat sitten "kaljahatun" asiakkaita.

Tämä ei varmaan ollut vastaus siihen mitä kysymyksellä haettiin, mutta minua ärsyttää "pimeiden rallien" ihannointi. Niistä pitäisi Suomessakin päästä eroon mahdollisimman pian. Sama tyyli kuin Ruotsissa ja muualla Euroopassa, ei mitään asiaan kisaan jos ei ole tutustuttu ennakkoon. Ja tiedän, poikkeuksia on mutta niitä on onneksi varsin vähän.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
1700
En kyllä haistanut alkuperäisessä viestissä mitään pimeiden rallien ihannointia. Ja kyllä pimee ralli on pimee joillekin kilpailijoista, mutta tosiaan ei ainakaan kärjelle.

Sitä en osaa sanoa, kuka nyky MM-kärjestä pärjäisi parhaiten pimeeseen, mutta huonoiten vetäisi Neuville - sen verran monesti se on tähdännyt aukkoon.
 

Ojarumpu

Synkkä EI rallille
Liittynyt
23.4.2019
Viestit
646
Ilman värilasejakin jos pitäisi veikata, niin äkkiseltään nuotittamattomissa kisoissa sen kuuluisan tiesilmän ja perstuntuman (pidon jne. kannalta) luulisi nousevan isoon asemaan, joten veikkaisin EP:n ja Kallen olevan kärkikahinoissa myös pimeeseen vedettäessä.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4403
Sijainti
Salo
Luulenpa, ettei pimeiden rallien "ihannointi" kuitenkaan tule sieltä kilpailijoiden puolelta, vaan asia on ymmärretty vähän väärin.

Syy, miksi keskiverto harrastaja ei nuottiralliin osallistu, on todennäköisesti hyvin pragmaattinen, siviilityöstä pitää järjestää perjantai vapaaksi ja onhan ne kustannuksetkin suuremmat.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1294
Ilman värilasejakin jos pitäisi veikata, niin äkkiseltään nuotittamattomissa kisoissa sen kuuluisan tiesilmän ja perstuntuman (pidon jne. kannalta) luulisi nousevan isoon asemaan, joten veikkaisin EP:n ja Kallen olevan kärkikahinoissa myös pimeeseen vedettäessä.
Minä taas en usko EP:n pärjäävän erityisen hyvin. Ihan puhtaasti siitä syystä, että arvaan muuttuvissa olosuhteissa pärjäämisen korreloivan pimeissä ralleissa pärjäämisen kanssa, ja EP ei ole loistanut kun olosuhteet vaihtelevat.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14686
Sijainti
Tampereen lenkki
Pimeässä rallissa ajettaisiin ainakin hiljempaa ja pumppaillen joten se ei olisi yleisölle eikä televisiolle näyttävää. Lisäksi hankalaa myydä majoituksia ja houkutella ulkomaalaisia turisteja kun kartta julkistetaan vasta kisa-aamuna. RAC:ssahan aikanaan tämä taklattiin sillä, että suuri yleisö kutsuttiin sunnuntain puistopätkille.

Pimeissä ralleissa tosiaan kokemuksen merkitys korostuu. Tähän se Hannu Mikkolan menestys RAC:ssakin perustui enemmän kuin tienlukemistaitoon, kokemusta oli rutkasti RAC:sta ja Englannin sarjan kisoista.

Pimeässä rallissa tarvitaan nopeaa reagointia joten sen(kin) perusteella veikkaisin Kallen pärjäävän, koska autonkäsittelytaito on poikkeuksellisen hyvä ja on pysynyt monesti välttämään ulosajon pienellä osumalla viime tingassa, kuten esim tänä vuonna Montessa ja Meksikossa. Katsuta taas sen sijaan ajoi juuri Sardiniassa suorastaan "pimeän rallin ulosajon" vaikka oli nuotit.

"Pimeiden rallien ihannointia" olen nähnyt kyllä jossain facebook-ryhmissä. Nuotit koetaan jotenkin avustuksena ja oletetaan että on helpompaa ajaa kovaa nuotista kuin ajaa pimeeseen, ja "nähdään kuskien todelliset taidot kun otetaan nuotit pois". Tässäkin varmasti on sukupolvieroja näkemyksissä.
 
  • Like
Reaktiot: DC

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14686
Sijainti
Tampereen lenkki
Syy, miksi keskiverto harrastaja ei nuottiralliin osallistu, on todennäköisesti hyvin pragmaattinen, siviilityöstä pitää järjestää perjantai vapaaksi ja onhan ne kustannuksetkin suuremmat.
Mulle kerran väitettiin aika tiukkaan että erot kustannuksissa on aika minimaaliset. Nuottiauton bensa lähinnä. Jossain kyläkisassa voi myös olla niin että aamulla nuotti ja iltapäivällä kisa, mutta muuten toki voi joutua ottamaan töistä vapaata.
 
Ylös