(Typerien) kysymysten topic

Ojarumpu

Synkkä EI rallille
Liittynyt
23.4.2019
Viestit
784
Ja tosiaan ymmärsin että mm-ralleissa ei ole tienlaidassa huomiomerkkejä.
Kuten arvon Lupatarkastaja yllä totesi, ovat huomiot MM-rallissa erittäin harvinainen tapa merkata paikkoja. Itselleni nousee mieleen nopeasti ajatellen vain Urrian iso hyppy, jossa perinteisesti merkki on seissyt. Tästä lienee keskusteltu jossain ennenkin, mutta mitäs muita paikkoja mahtaa olla merkattu MM-ralleissa huomioin?
 

Pynski

Well-known member
Liittynyt
25.9.2021
Viestit
523
Väliin vaan huutelen mutta olikos Urrian hypyssä ennemmin Vaara-merkki kuin huomio
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16089
Sijainti
Tampereen lenkki
Väliin vaan huutelen mutta olikos Urrian hypyssä ennemmin Vaara-merkki kuin huomio
Huomio se on. Samoin kuin iso hyppy Leustun lopussa, Palsankylällä tai Jukojärvellä 2015-2017. Mutta ei esim Keltaisen talon hyppy tai Ruuhimäen mallinnus siitä.

Myös Päijälässä 2018 ja Väärinmajassa 2008-2010 silta (jälkimmäisestä oma avatar) on ansainnut huomion.

Tosiaan huomiota vahvempi on vaaranmerkki, jossa on sitten ihan tosi pahan loukkaantumisen tai hengenmenettämisen riski. Näitä muistan kyläkisoista Nohkuan ratasillan ylitys Autoglymissä ja Haikupohjan megahyppy Kuhmoisissa.
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16089
Sijainti
Tampereen lenkki
1686468532168.png

Korjataanpa viime yön lausuntoa sen verran, että 1985 tiekirjassa Urrian hyppy on ollut vaaran merkillä mutta sitten 2000-luvulla huomiolla.

1686468581682.png

Tänäkin vuonna reitillä oleva Himoksen huoltotien alamäki on merkattu kanssa huomiolla, vuonna 2013 oli "Dangerous downhill 1,2 km"

Myhinpäässä museotiellä oleva puusilta on ollut huomiolla idästä länteen ajaessa, ja jopa vaaranmerkillä 1985. 1985 vaaranmerkki myös Kuukanpään puusillassa, Kalliokosken hyppy-silta-yhdistelmässä tavallinen huomio.
 
Viimeksi muokattu:

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
902
Sijainti
Pohjois-Karjala
Tosiaan huomiota vahvempi on vaaranmerkki, jossa on sitten ihan tosi pahan loukkaantumisen tai hengenmenettämisen riski. Näitä muistan kyläkisoista Nohkuan ratasillan ylitys Autoglymissä ja Haikupohjan megahyppy Kuhmoisissa.
Itä-Suomesta mainittakoon Riistakosken legendaarinen kaidemutka, vaaranmerkillä ollut ainakin viime vuosina. 2009 jolloin paikka pelasi oli kylläkin "vain" huomiolla.
 

RTP

Keskimääräistä mulkumpi runkkari
Liittynyt
2.9.2012
Viestit
608
Sijainti
Tallissa
Huomio ja vaaranmerkki ovat käsittääkseni täysin suomalaiset keksinnöt, näitä ei FIA sääntökirja edes tunne. Muutoinkin meillä kansallisesti käytettävät merkit poikkeavat ns. kv-merkeistä.
Sääntökirjassa ei tosiaan kerrota kuin:
- "Huomiomerkki, noudatettava varovaisuutta"
- "Vaaramerkki, noudatettava erityistä varovaisuutta"

Loppupeleissähän se on perstuntuma jolla ne merkit päätetään, turvatarkkailijoiden koulutuksessa varmasti annetaan jotkin "päälinjat" tähän asiaan. Mutta kuten jo mainittua niin hyvänä linjana on loukkaantumisten ja muiden maallisen omaisuuden vaurioitumisen välttäminen.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5105
Sijainti
Parc Fermé
Enemmän tietävät voisi kertoa, mikä mies on tämä Kees Burger, tai lähinnä syyn siihen, miksi mies tykkää kisata lähinnä vain Suomen sisällä olevia kisoja?

Ewrc:n sivuilta katsomalla mies on luonut reippaan 10v uraansa, ja leijonanosa näistä starteista on tapahtunut Suomen sisällä olevissa kisoissa.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1554
Sijainti
Porvoo
Enemmän tietävät voisi kertoa, mikä mies on tämä Kees Burger, tai lähinnä syyn siihen, miksi mies tykkää kisata lähinnä vain Suomen sisällä olevia kisoja?

Ewrc:n sivuilta katsomalla mies on luonut reippaan 10v uraansa, ja leijonanosa näistä starteista on tapahtunut Suomen sisällä olevissa kisoissa.
Kuljetusfirmalla tehnyt ilmeisesti hyvän uran ja tilin ja sitä kautta ajautui Suomeen harrastamaan. Eikös kaveri ole nykyisin Rally Promotion Finlandin päällikkö? Jos on tuossa asemassa ralliautojen vuokraus/huolintafirmassa, voi "promota" omaa tuotetta ajelemalla paikallisissa kisoissa.

Nämä siis omat tiedot. Saa korjata.
 

RTP

Keskimääräistä mulkumpi runkkari
Liittynyt
2.9.2012
Viestit
608
Sijainti
Tallissa
Kuljetusfirmalla tehnyt ilmeisesti hyvän uran ja tilin ja sitä kautta ajautui Suomeen harrastamaan. Eikös kaveri ole nykyisin Rally Promotion Finlandin päällikkö? Jos on tuossa asemassa ralliautojen vuokraus/huolintafirmassa, voi "promota" omaa tuotetta ajelemalla paikallisissa kisoissa.

Nämä siis omat tiedot. Saa korjata.
Kyllä kai se Miettisen Jarkon firma edelleen on, mutta tosiaan aikanaan tullut "rallikoulu" tjms. tyyppisiin tapahtumiin Suomeen ajamaan ja siitä innostunut harrastelemaan. Suomessa on vaan niin hyvät tiet ja kisat ettei kiinnosta ajella muualla paljoa ;).
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5635
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Julkiset päättäjätiedot Rally Promotion Finland Oy:n osalta kertovat seuraavasti:

1686680875310.png
 

RTP

Keskimääräistä mulkumpi runkkari
Liittynyt
2.9.2012
Viestit
608
Sijainti
Tallissa
https://www.facebook.com/915202025216114/posts/pfbid099wYtThwGbwKHZNYaTWDvLLQuDFUw98ByN65JfAAkcXAZkdthKRJodLsRpjE6UhTl/
Järjestäjien nuoteista.

Kuka muistaa, koska viimeksi on Suomessa ollut tarjolla järjestäjien nuotit? Ainakin 2013 Castrol-rallissa eli Tampereen SM-rallissa oli ruotsalaisille VOCeille printatut nuotit.
Olikos nekin VOC organisaation itsensä tekemät? Mietin vaan, että mahtaakohan koskaan Suomessa olla ollut tarjolla rehellisiä järjestäjän nuotteja kaikille kisan osallistujille? Vuosituhannen vaihteen kokeilutkaan eivät kattaneet jokaista mutkaa.
Ehkä jossain nuottikilpailussa ollut mahdollisuus ostonuotteihin?
 

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
442
Olikos nekin VOC organisaation itsensä tekemät? Mietin vaan, että mahtaakohan koskaan Suomessa olla ollut tarjolla rehellisiä järjestäjän nuotteja kaikille kisan osallistujille? Vuosituhannen vaihteen kokeilutkaan eivät kattaneet jokaista mutkaa.
Ehkä jossain nuottikilpailussa ollut mahdollisuus ostonuotteihin?
Ei minunkaan muistaakseni ole koskaan järjestäjän nuotteja ollut kaikille kuskeille, mutta mun mielestä nää Ruotsin Volvo miehet ajoivat järjestäjän nuoteilla, sielläpäinhän se oli ainakin jossain välissä aika yleistä että ajettiin järjestäjän nuoteilla.
 

Seniorikansalainen

Altmeister
Liittynyt
26.11.2017
Viestit
171
Sijainti
Joensuu
VOC:n nuotit lienee olleet näitä "Berglunds noter". Bruno Berglund, mm. Ari Vatasen kartturina toiminut, kehitti 1990 -luvun alussa tietokoneella tehtävän nuottisysteemin, jota Ruotsissa käytettiin laajasti. Sama periaate on edelleen Ruotsissa käytössä, voi ajaa järjestäjän nuoteilla (arrangörs noter). Osa kuskeista on tottunut tähän ja ajaa ihan kelvollista kyytiä niillä. Osa tekee omat.

Oma kokemus Berglundin nuoteista on South Swedish Rallysta noin vuodelta 1992. Oli yksi pätkä, armeijan alueella, jota ei saanut ennalta nuotittaa. Koitettiin mennä järjestäjien nuoteilla... Niissä oli ihan järkyttävän paljon tavaraa. Esimerkkinä peltoaukea, jossa oli muutama loiva mutka. Aukean reunasta näki toiseen reunaan, josta mentiin taas metsään, matka noin 400 metriä. Itse tehdyssä nuotissa olisi ollut "400 läpi" ja sitten metsän reunan mutka olisiko ollut O3 ja siitä eteeenpäin. Berglundin nuoteissa oli melkein sivu sille vajaan puolen kilometrin matkalle, joka loivakin mutka, joka välimatka, joka kivi, peltotien risteys ym.ym. Ajettiin sitten silmällä se pätkä...

Niin, kysymykseen onko tätä Suomessa kokeiltu en tiedä vastausta. Sanoisin jopa, että toivottavasti ei.
 
Viimeksi muokattu:

Reinweib

Vetohenkilö
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
1010
Sijainti
Piilosa
VOC:n nuotit lienee olleet näitä "Berglunds noter". Bruno Berglund, mm. Ari Vatasen kartturina toiminut, kehitti 1990 -luvun alussa tietokoneella tehtävän nuottisysteemin, jota Ruotsissa käytettiin laajasti. Sama periaate on edelleen Ruotsissa käytössä, voi ajaa järjestäjän nuoteilla (arrangörs noter). Osa kuskeista on tottunut tähän ja ajaa ihan kelvollista kyytiä niillä. Osa tekee omat.
Kuka on kovin ruotsalainen vetomies tuon innovaation jälkeen?
 

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
442
VOC:n nuotit lienee olleet näitä "Berglunds noter". Bruno Berglund, mm. Ari Vatasen kartturina toiminut, kehitti 1990 -luvun alussa tietokoneella tehtävän nuottisysteemin, jota Ruotsissa käytettiin laajasti. Sama periaate on edelleen Ruotsissa käytössä, voi ajaa järjestäjän nuoteilla (arrangörs noter). Osa kuskeista on tottunut tähän ja ajaa ihan kelvollista kyytiä niillä. Osa tekee omat.

Oma kokemus Berglundin nuoteista on South Swedish Rallysta noin vuodelta 1992. Oli yksi pätkä, armeijan alueella, jota ei saanut ennalta nuotittaa. Koitettiin mennä järjestäjien nuoteilla... Niissä oli ihan järkyttävän paljon tavaraa. Esimerkkinä peltoaukea, jossa oli muutama loiva mutka. Aukean reunasta näki toiseen reunaan, josta mentiin taas metsään, matka noin 400 metriä. Itse tehdyssä nuotissa olisi ollut "400 läpi" ja sitten metsän reunan mutka olisiko ollut O3 ja siitä eteeenpäin. Berglundin nuoteissa oli melkein sivu sille vajaan puolen kilometrin matkalle, joka loivakin mutka, joka välimatka, joka kivi, peltotien risteys ym.ym. Ajettiin sitten silmällä se pätkä...

Niin, kysymykseen onko tätä Suomessa kokeiltu en tiedä vastausta. Sanoisin jopa, että toivottavasti ei.
Tämä oli mielenkiintoinen tieto. Se järjestäjän nuotti VOC kuskeille mikä minulla oli taka aivolohkossa oli jostain Tampereen kisasta missä toki VOC kuskit on tainneet usein käydäkin ja silloin oli mun mielestä juttua että Juuso Pykälistö olisi tehnyt nämä nuotit ihan perinteisellä tyylillä.

Tosin jos VOC kuskit on tottuneet tuolaisiin nuotteihin niin se selittää että takavuosina taisi tulla Volvo miehillä Suomessa aika paljon romua
 

Seniorikansalainen

Altmeister
Liittynyt
26.11.2017
Viestit
171
Sijainti
Joensuu
"Niin, kysymykseen onko tätä Suomessa kokeiltu en tiedä vastausta. Sanoisin jopa, että toivottavasti ei."

...nyt nolottaa aika paljon... Mainiossa Itäralli 1963 - 2023 kirjassa on tieto että Itärallissa, vuonna 1990 kun nuotitus tuli SM-ralleihin, oli myynnissä ratamestari Martti Kaasisen tekemiä nuotteja. Mara oli kokenut tekijä ja tiesi miten nuotit tehdään. Nuottien ostajat olivat tyytyväisiä, mutta järjestäjän tekemistä nuoteista ei tullut Suomessa suosittuja.
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
1007
Ihan kuin mulla olisi muistikuva, että Lahti Historic ralliin olisi joskus myyty järjestäjän nuotteja. Mutta jostain foorumilta tai katsojaoppaasta tuon olisin lukenut, mitään roolia missään rallissa mulla ei ole ollut. Joten voi olla että muistan tai olen ymmärtänyt väärin.
 

Mahlainen jarruton

Well-known member
Liittynyt
23.3.2008
Viestit
163
Sijainti
Piilossa
Tämä on nyt enemmänkin pohdintajuttu kuin varsinainen kysymys, mutta missähän manner-Suomea ovat vähiten käytetyt rallitiet? Tarkoitan siis sitä, että alueella olisi rallikäyttöön hyvin soveltuvia teitä ja vielä jonkinlainen väestöpohjakin (eli kisojen järjestäminen olisi ainakin teoriassa mahdollista), mutta syystä tai toisesta alueella on ajettu vähän tai ei ollenkaan kilpailuja. Rally-Maps antaa tästä toki vähäsen osviittaa.

Kysymys juolahti mieleen harmitellessani, että Porin pohjoispuolen (Merikarvia/Ahlainen-akseli) teitä on käytetty viime vuosina niin vähän.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Sitten on vielä olemassa kaarivalmistajien luokittelemia turvakaaria ja näitä käytännössä vain kaarivalmistaja saa asentaa.
Luokitteluprosessiin liittyy FIA sertifikaatti ja olettaisin että siihen liittyy pätevyysvaatimuksia ja ainakin tukeva rahallinen maksu... Koitin etsiä FIA:n sivuiltakin tuota, mutta tuo osio taitaa olla jossain julkisuudelta piilossa.
Tähän pieni tarkennus. Esimerkiksi brittiläinen kaarivalmistaja custom cages lähettää koepalat, jotka pitää hitsata kiinni ja lähettää sitten heille tutkittavaksi. Sen jälkeen saa oikeudet hitsata ja asentaa heidän kaariaan. Kuka tahansa hitsaustaitoinen voi siis suorittaa tämän kokeen ja hyväksytyn suorituksen jälkeen asentaa kaaret omaan autoonsa.

Akk:n sääntökirjan mukaan tehdyistä kaarista ei sanota oikein muuta kuin ne on oltava hyvin hitsattu. Huonolta näyttävä sauma ei ikinä ole hyvä, mutta ei sitä välttämättä ole edes hyvän näköinen sauma. Hitsauksen lujuutta on kuitenkin paha koestaa rikkomatta rakennetta ja siksi laadun tarkkailu perustuu silmämääräiseen tarkistukseen, jonka lisäksi suorittavat henkilöt joilla ei todennäköisesti ole juurikaan sen syvällisempää tietoa hitsauksista. Varsinaisen lujuustestin tuloksista saamme sitten lukea iltapäivälehdistä, ikävä kyllä.
 
Ylös