(Typerien) kysymysten topic

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
17120
Sijainti
Tampereen lenkki
En tiedä, mikä oli syynä, ettei Kankkuselle tuttua Gallagheria hälytetty paikalle. Hän oli ollut vuotta aiemmin Waldegårdin kartturina Safarissa ja ikääkin oli tuossa vaiheessa vasta 41.
Ainakin on noina vuosina ollut Citroenin autiomaaralleissa Salosen kartturina (mielenkiintoinen pointti, että Salonenkin pärjäsi englanninkielisen navigaattorin kanssa näissä kisoissa). Tosin Salonenkin oli 1993 Ylen Suurajolähetyksessä kommentaattorina, ettei ainakaan silloin ole autiomaaralli ollut meneillään. Onko sopimusasiat voineet rajoittaa menoa Toyotalle?
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1410
Olisiko suomi nuottikielenä loogisempi kuin ruotsi? Samoin kuin englanti. Sitähän esim. Mikkola ja Herz käyttivät, vaikka keskenään ruotsia puhuivatkin.
Luulisi että ruotsi olisi parempi, koska sanat on keskimäärin lyhyempiä kuin suomessa.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5887
Sijainti
Suonionkatu 1 C
En tiedä, mikä oli syynä, ettei Kankkuselle tuttua Gallagheria hälytetty paikalle. Hän oli ollut vuotta aiemmin Waldegårdin kartturina Safarissa ja ikääkin oli tuossa vaiheessa vasta 41.
TTE:n "tallissa" olisi ollut myös Kankkusen etuautosta tuttu, Juhalle aiemminkin englanninkielisiä nuotteja lukenut Staffan Pettersson. Mutta tämä oli toki lopettanut oman kilpauransa jo muutamaa vuotta aikaisemmin, siinä missä Giraudet'lla oli jo valmiiksi "tatsi" maailman huippuvauhtiin.

Mikkolalla oli myös kotimaisia karttureita. Ennen MM-sarjan alkua Anssi Järvi, MM-sarjan alkuvaiheessa Erkki Rautanen ja Atso Aho.
Ja kotimaisia karttureitahan Mikkola myös tarvitisi siksi, että ajoi koko 1970-luvun myös SM-sarjan osakilpailuja.
 

BMW CSL

Well-known member
Liittynyt
9.2.2021
Viestit
386
Piirosen sairastuttua ei ollut liiemmälti karttureita tarjolla. Kotimaiset huiput olivat kiinni. Joku piti saada nopeasti ja Giraudet oli Toyota Team Europen sisäpiirissä, kun oli ollut Chatriotin kyydissä Korsikalla ja tehnyt jossain muuallakin töitä etuautossa. Giraudet oli aiemmin lukenut nuotit ranskaksi, joten varmasti englanniksi siirtyminen oli haasteellista.

En tiedä, mikä oli syynä, ettei Kankkuselle tuttua Gallagheria hälytetty paikalle. Hän oli ollut vuotta aiemmin Waldegårdin kartturina Safarissa ja ikääkin oli tuossa vaiheessa vasta 41.

Mikkolalla oli myös kotimaisia karttureita. Ennen MM-sarjan alkua Anssi Järvi, MM-sarjan alkuvaiheessa Erkki Rautanen ja Atso Aho.

Oli niitä vakiintuneita kuljettaja-kartturipareja ennenkin, esimerkiksi Alen ja Kivimäki ajoivat vuosikausia yhdessä. Toisaalta kyllä nykyisinkin kartturit vaihtuvat. Neuville vaihtoi Gilsoulin Wydaegheen, Ogier vaihtoi Ingrassian Veillasin kautta Landaishin, Pajari vaihtoi Mälkösen Salmiseen jne.
Ja kotimaisia karttureitahan Mikkola myös tarvitisi siksi, että ajoi koko 1970-luvun myös SM-sarjan osakilpailuja.
Eikös se mennyt niin että SM kisaan piti sekä kuskilla että kartturilla olla suomalainen lisenssi. Vaiko vain jos mieli ajaa pisteistä?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
17120
Sijainti
Tampereen lenkki
Miksi nykyään keskeytetään herkemmin pieneen ulosajoon, kun entisaikaan jatkettiin aina pellit vinossa ja ilman tuulilasia jne? Siis ihan kyläkisatasolla
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1389
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Miksi nykyään keskeytetään herkemmin pieneen ulosajoon, kun entisaikaan jatkettiin aina pellit vinossa ja ilman tuulilasia jne? Siis ihan kyläkisatasolla
Nykyvauhdeista poistuttaessa usein on tukivarsia solmussa ja nesteitä vuotaa. Lisäksi ennen oli reitin mukana kiertävä huolto, kun nyt tarvitsisi usein päästä vielä pari kolmekin pätkää sillä autolla.
Edit. Niin ja tietysti se, että tiivistelasi putosi ennen siististi katsojien huoleksi, positiivista jos lakunauhan sai mukaan. Liimalasin kun särjet niin siitä ei nää oikein läpi ja sataa mukavasti lasihilettä silmiin.
 
Viimeksi muokattu:

pepe80

New member
Liittynyt
11.9.2025
Viestit
1
Tarkoitus tehdä v1600 golf, auto alunperin 1,4l, jos vaihdan siihen 1,6 golffista moottorin, käykö se sääntöjen puitteissa?
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1663
Sijainti
Porvoo
Tarkoitus tehdä v1600 golf, auto alunperin 1,4l, jos vaihdan siihen 1,6 golffista moottorin, käykö se sääntöjen puitteissa?
Hyvä kysymys ja kurkkasin tuota sääntöä. Käsittääkseni ei saa tehdä, koska tuolla ei ole puhetta moottorin vaihdosta ja siellä on teksti että :
"KAIKKI NE MUUTOKSET, JOTKA EIVÄT OLE NÄISSÄ SÄÄNNÖISSÄ
SALLITTU TEHTÄVÄKSI, ON NIMENOMAAN KIELLETTY. SALLITTU
MUUTOS EI SAA JOHTAA MUUTOKSEEN, JOKA EI OLE ERIKSEEN
SALLITTU."

https://www.autourheilu.fi/site/assets/files/53742/v1600_techsaannot_2025_suomi_-_englanti_7_7_2025.pdf
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1389
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Hyvä kysymys ja kurkkasin tuota sääntöä. Käsittääkseni ei saa tehdä, koska tuolla ei ole puhetta moottorin vaihdosta ja siellä on teksti että :
"KAIKKI NE MUUTOKSET, JOTKA EIVÄT OLE NÄISSÄ SÄÄNNÖISSÄ
SALLITTU TEHTÄVÄKSI, ON NIMENOMAAN KIELLETTY. SALLITTU
MUUTOS EI SAA JOHTAA MUUTOKSEEN, JOKA EI OLE ERIKSEEN
SALLITTU."

https://www.autourheilu.fi/site/assets/files/53742/v1600_techsaannot_2025_suomi_-_englanti_7_7_2025.pdf
Kyllä kori ja moottori voi olla eri versiosta. Mutta tällöin koko ajoneuvon on vastattava sitä 1,6 Golffia, vaihteistoineen massoineen jarruineen päivineen. Eli on ns. tiedettävä mitä tekee.
 
Ylös