Ukrainan tulevaisuus?

Miten tilanne Ukrainassa eskaloituu 2 kk:n sisällä

• Äänestäjiä yhteensä
    37
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Tolerantti

Well-known member
Mulla on aina ollut sellainen käsitys, että nimenomaan eivät halua. Yhtenä syynä on pidetty sitä, että Ruotsi tuskin antaisi ahvenanmaalaisille samanlaisia erikoisoikeuksia kuin Suomi on heille suonut. Myönnän kyllä, että mun käsitykseni pohjautuu jonnekin 80-luvun paikkeille, joten ehkä mielipiteet ovat tuosta muuttuneet.
Tässä käsityksessä minäkin olen. Tuohon erikoisoikeuskysymykseen en osaa kommentoida, mutta noin mentaalisesti ahvenanmaalaiset eivät miellä itseään ruotsalaisiksi. Eivät kyllä täysin suomalaisiksikaan, vaikka jääkiekko-otteluissa pääsääntöisesti kannattavat Suomea. Ovat ahvenanmaalaisia. Pois saarelta opiskelemaan mennään enemmän Ruotsiin kuin mantereelle. Silti nuo opiskelijat tuntevat olevansa ulkomaassa Ruotsissa ollessaan, eivät kotonaan. Mölähdykseni lähteenä Ahvenanmaan maakuntamuseon näyttely, jossa aihetta lähestytään + lehtijutut yms. vuosien varrelta.

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
Mun käsittääkseni mukaan, (en jaksa tarkistaa) Ahvenanmaa on kokonaisuudessaan hieman nettomaksajan puolella valtion menoissa, onhan Ahvenanmaalla lukuisia poikkeuksia maan muihin osiin verrattuna.

Tolerantti

Well-known member
Viikonlopun aikana kuuntelin ulkomaantoimittajien ja analyytikojen pohdiskelua Ukrainasta. Yksi seikka hämmensi kovin. Se on yleisesti tiedossa, että Venäjän tiedotusvälineet, jotka ovat Putinin kontrollissa, antavat tapahtumista ja niiden syistä aivan toisenlaisen kuvan kuin esim. länsimaiset uutistoimistot. Syyllisiä ovat Maiden -aukion mielenosoittajat, jotka ovat kaapanneet vallan laittomasti, ovat säätäneet venäläisiä syrjiviä lakeja per heti ja ovat suorastaan agressiivisia etenkin Krimin venäläisiä kohtaan. Venäläiset niin Venäjällä kuin Ukrainassa ja venäjänkieliset Ukrainassa ovat "aiheesta" peloissaan. Uutisvirta on aina ollut tuonkaltaista.

Se mikä yllätti, niin Putin kuulemma käyttää tietolähteenään pääasiassa omia TV-kanaviaan. Kanavia, jotka yrittävät tehdä uutisia, joiden arvelevat miellyttävän Putinia. Putin ei juuri seuraa internettiä. Hän siis todella elää omassa todellisuudessaan, mihin Merkel viikolla viittasi!

burb

.
Itse käytän tietolähteenäni pääasiassa markojiin ja Formulanomin viestejä. Lisäksi luon satunnaisesti mielikuvan keskustelusta ja lainaan jonkun viestin ja vastaan siihen että komps.

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
Itse käytän tietolähteenäni pääasiassa markojiin ja Formulanomin viestejä. Lisäksi luon satunnaisesti mielikuvan keskustelusta ja lainaan jonkun viestin ja vastaan siihen että komps.
No mä nyt en järin aktiivinen ole tässä ollutkaan, joten voit tyytyä käyttämään tietolähteenä politrukin viestejä. ;)

jjv

Arschloch
Mun käsittääkseni mukaan, (en jaksa tarkistaa) Ahvenanmaa on kokonaisuudessaan hieman nettomaksajan puolella valtion menoissa, onhan Ahvenanmaalla lukuisia poikkeuksia maan muihin osiin verrattuna.
Ei nyt äkkiseltään mitään tuoretta löytynyt. Hesarissa ollut tuollainen:

Ahvenanmaa saa Suomen maakunnista henkeä kohden selvästi eniten valtion rahaa.

Vuonna 2008 valtion menot jokaista ahvenanmaalaista kohden olivat 13 225 euroa, kun koko maassa keskimäärin menot asukasta kohden olivat 6 997 euroa
Kelpaiskohan tuo Venäjälle?
Vaihdetaan ydinvoimalaan ilman välirahaa.

Viimeksi muokattu:

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
Ei nyt äkkiseltään mitään tuoretta löytynyt. Hesarissa ollut tuollainen:
En mä tuota epäile lainkaan, Ahvenanmaallahan on vajaa 30.000 asukasta. Toisaalta Ahvenanmaalla on varsin kookkaita yrityksiä, jotka sitten kertyy yritys- ja osinkoveroja.

Tolerantti

Well-known member
En mä tuota epäile lainkaan, Ahvenanmaallahan on vajaa 30.000 asukasta. Toisaalta Ahvenanmaalla on varsin kookkaita yrityksiä, jotka sitten kertyy yritys- ja osinkoveroja.
Minulla on hatara muistikuva, että Ahvenanmaa olisi lievä nettohyötyjä valtionrahan +/- tilastossa. Ahvenanmaalla on tosiaan suuria yhteisöveronmaksajia, niin kuin varustamoita. Mutta olikos se niin, että niiden verokertymä jää Ahvenanmaalle, vai tulikos sieltä osa mantereelle yhteiseen kadotukseen?

jjv

Arschloch
Hesarin lukuja oli joillain palstoilla lainailtu viime vuosikymmenellä. Niitten perusteella Ahvenanmaa oli suurin nettohyötyjä maakunnista. Sitä lehtijuttua ei löytynyt.

Tolerantti

Well-known member
Voisikohan Venäjä vallata Affenanmaan?
Venäläisille on saattanut jäädä edellisestä yrityksestä raumoja, joita paikataan riisiavulla vieläkin. Rakensivat vuosikausia Bomarsundin valtavaa linnoitusta, kalliilla ja näyttäväksi. Piti olla Venäjän voimannäyte länteen päin. Osoittautui, että venäläiset olivat vähän jälkijunassa maailman kehityksessä silloinkin. Engelsmannit hyökkäsivät linnoitukseen höyryaluksin, kun heitä odotettiin purjelaivoilla tulevaksi aivan toisesta suunnasta. Linnoitus oli liian iso puolustettavaksi. Engelsmannit räjäyttivät vielä keskeneräisen linnoituksen likimain maantasalle.

Olisihan se ollut komea laitos, ja nyttemmin upea nähtävyys. Pitäisiköhän laittaa katkera korvausvaatimus kuningattarelle?:mad:

Tomacu

Well-known member
Sijainti
Jyväskylä
Jos säätäisimme Ahvenanmaalaisia syrjiviä lakeja, niin Venäjä alkaisi varmaan aluksi jakamaan heille Venäjän passeja (ovathan sentään joskus olleet osa Venäjän keisarikuntaa) ja myöhemmin miehittäisivät sen samaan tapaan kuin Krimin.

Suunnitelma alkaa muotoutua...

Hartsa76

Well-known member
Voisikohan Venäjä vallata Affenanmaan?
Ei ainakaan armeijaansa käyttäen, koska Ahvenanmaa on kansainvälisellä sopimuksella demilitarisoitu alue eli kaikki sotilaallinen toiminta on kielletty Ahvenanmaalla ja Venäjä syyllistyisi toisin sanoen vakavaan rikokseen lähettäessään sotilaansa valtaamaan Ahvenanmaan.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Ei ainakaan armeijaansa käyttäen, koska Ahvenanmaa on kansainvälisellä sopimuksella demilitarisoitu alue eli kaikki sotilaallinen toiminta on kielletty Ahvenanmaalla ja Venäjä syyllistyisi toisin sanoen vakavaan rikokseen lähettäessään sotilaansa valtaamaan Ahvenanmaan.
Ja Venäjähän välittää tuosta ihan kauheasti nykyäänkin?

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Sijainti
Semminki
Ainii ja Krimin miehittäminen on iha ns. Reilu peli?

Status
Ei avoinna uusille viesteille.