Ulkomaanpellejen Talvipuutarha 2003

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
arnold:
Meillä on ollut kotosalla Kanadasta tuotuna tuota, mutta nyt se on loppumassa (ja täältä härmästä sitä ei tietystikään saa). Mikäli teidän läheisissä puodeissa tuota sattuisi olemaan, niin voisimme kenties (jos teille arvon ulkomaanpellet vain käy) hieroa vähän maustekauppoja. :)
En oo nähny, mutta kahtelen ja ilmoittelen jos sattuu löytymään. Vähän kyllä pahaa pelkään, sillä musta Suomessa on maustevalikoima laajempi kuin täällä.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
jaska:
Onko tämä nyt sitä kuuluissaa MUTUA?
On siinä mielessä, että mustu tuntui että se Salon S-Marketin kolmen metrin maustehylly oli huomattavasti suurempi kuin Wienin Intersparin metrinen hylly.

arnold

Kohtalaisen turha tyyppi
Sijainti
Ladon takaa
Nopeahuoli:
Osta ton mausteen sijaan kuules Pili Pili-chilipippuria. Samanlaista kamaa ja varmasti tulisempaa.

"Sitä minä olen käyttänyt ja ollut ihan tyytyväinen. Voin suositella ystävillenikin" wink
Piri Piriä meillä on, mutta se ei aja ihan samaa asiaa jokapaikassa.

Jr-

Maximum Attack
Sijainti
Saviseutu
Tosta Piri Piri mausteesta tuli mieleen tälläistä.

Joskus nuorempana kun vahemmat oli matkoilla niin kavereiden kanssa vähän ryypiskeltiin meillä himassa. Sitten saatiin jostain viunapullo käsiin ja alettiin tekeen erinäkösiä sekoituksia ja juomaan niitä "kilpaa".

No kaveri meni kuselle ja sain loistoajatuksen, että otetaas tosta vähän tota piri piriä ja kaadetaan kaverin juomaan. Sitte ku se tuli vessasta sanoin vaan, että tein paukut valmiiks. Otettiin sitte tietenki pohjanmaankautta, kaverilla ei kauaa se aine sisällä pysynyt, taisi paskakin lentää koko illan.

Nopeahuoli

Pomo Hetteri
Sijainti
PDX, OR
Onko se siellä PiriPiriä??? eek!

Chilipippurin nimi on kyllä PiliPili, joten puhutaankohan me nyt samasta aineesta ollenkaan :confused:

Vai onko se ehkä Pirkka-PiliPiliä??? eek!

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Pistäs Noppis googleen hakusanaksi piri piri. niin eiköhän rupee löytyyn vastausta.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Nopeahuoli:
Suomalaista kaiketi?? Onhan se puhtaampaa.
Nooh... nyt on kyllä sanottava, että jo ihan omakohtaisenkin kokemuksen perusteella olen 100% varma, että täällä todennököisyys saada pilaantunutta kananlihaa kaupan tiskiltä on huomattavasti suurempi kuin Suomessa. Valitettavasti.

Tutkivatkin noita täälläkin aika ahkerasti ja aina vaan tulos on, että yli kolmannes kanan (broilerin) lihasta on periaatteessa syömäkelvotonta. Tosin tämähän ei varmasti johdu massatuotannosta (Itävalta jos mikä on maa, jossa sitä ei harrasteta kovin suuressa mittakaavassa) vaan lähinnä kylmäketjun katkeilusta, osaamattomista henkilökunnasta sekä valitettavasti myös ahneudesta. Vaimon ex-naapuri on duunissa läskitiskillä ja sanoi, että älä sitten koskaan osta Itävallassa lihaa maanantaina, sillä yleinen tapa on lauantaina repiä etiketit ja muut parasta ennen viritykset helvettiin, pistää lihat kylmiöön ja myydä ne taas maanantaina mukamas tuoreena. En tiedä olenko hyväuskoinen, mutta en mä usko että tota tapahtuu hirveesti Suomessa, jossa muutenkin kaikkia säännöksiä ja pykäliä (jopa niitä kaikkein naurettavimpiakin) pyritään noudattaaman just eikä melkein. Suomessahan ei viimeisen myyntipäivän ylittänyttä kamaa saa antaa edes ilmatteks, täällä se myydään puoleen hintaan :rolleyes: Niin ja enivei, kuten jo totesin, kokemusta on vihreesiipisistä kanoista ja haisevasta lihasta eek! yuck

Suomessahan muuten kyllä on suhteellisen sujuvasti siirrytty käyttämään marinoituja tuotteita, niissähän on se etu että säilyvyys kasvaa radikaalisti, täällä taas ei valmiiksi marinoituja lihoja saa kuin korkeintaan lihatiskiltä ja sielläkin ne on yleensä vaan grillimaustettuja kyljyksiä ja piffejä.

<small>[ 23-01-2003, 15:33: Message edited by: OoPee ]</small>

Nopeahuoli

Pomo Hetteri
Sijainti
PDX, OR
Sä oot väärässä toikissa :mad:

Joo, onhan toi varmasti totta, mutta ihan samanlaista tarinaa mulla on kyllä harjoitteluduunista Kotkan ajoilta yhdestä marketista (ja tämä vaan siksi että se on ainoa kauppa jossa olen ollut töissä). Ja toisaalta kyllä mulle myytiin vanhaa maitoa Suomessa juuri ollessani, notta kyllä noita yksittäisiä tapauksia riittää maassa kun maassa (niin täälläkin) ja siltä pohjalta kaikki maat onkin aiwan perseestä, joten nyt lähen pakkaamaan ja muutan Kuuhun.

Moi! eek!

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
En mä viitti sinne toisen otsikkoon tappeleen... tai en ainakaan viälä (katotaan jos lämpenen wink ), mutta siis juu, kyllähän noita toki on maassa kuin maassa ja totta helvetissä vanhoja maitotölkkejä unohtuu (nimenomaan siis unohtuu) silloin tällöin hyllyyn niin Suomessa, täällä kuin Pelkiassakin, mutta mä tarkotinkin nyt noin niinkuin keskiarvoa. Ei tartte ku vilkasta suomalaiseen kauppaan, niin huomaa kuinka vitun paljon siistimpiä ne keskimäärin on. Myyjillä on puhtaat vaatteet ja kamat on tiptop rivissä ja järjestyksessä. Täällä on välillä marketti ku pyörremyrskyn jäljiltä ja myyjillä roikkuu kahden viikon paskat nyhjääntyneen työvaatteen etumuksessa ja hedelmätiskillä pörrää pilvi kaikenmaailman pikkuötököitä. Hyi helvetti :(

Mutta siis itte tuotannosta sanoisin tosiaankin, että en usko alkuunkaan, että suomalainen elintarvike olisi heinähatun pihalta lähdettyään yhtään sen puhtaampi kuin itävaltalainenkaan, saattaa toisinaan olla huonompaakin.

Mutta siis juu, össeillä (tai ainakin wieniläisillä) on välillä vähän semmonen "hällävälii ja vittuuks se mulle kuuluu" meininki, mutta perkele, balkaniahan tää jo melkein on, pitää vaan ymmärtää :rolleyes:

VR

Syytön ja sillä sipuli
Sijainti
U15
OoPee:
Vaimon ex-naapuri on duunissa läskitiskillä ja sanoi, että älä sitten koskaan osta Itävallassa lihaa maanantaina, sillä yleinen tapa on lauantaina repiä etiketit ja muut parasta ennen viritykset helvettiin, pistää lihat kylmiöön ja myydä ne taas maanantaina mukamas tuoreena. En tiedä olenko hyväuskoinen, mutta en mä usko että tota tapahtuu hirveesti Suomessa, jossa muutenkin kaikkia säännöksiä ja pykäliä (jopa niitä kaikkein naurettavimpiakin) pyritään noudattaaman just eikä melkein.
Kalaa ei kuulemma kannata ostaa maanantaisin. Jostain luin, että ravintoloiden sunnuntaibrunssit ovat sellaisia kaatopaikkoja, joihin on kasattu kaikkea viikon aikana ylijäänyttä ja/tai vanhentunutta ruokaa... doubtful

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Nopeahuoli:
Tellervo ei ole muuten tullut vielä "aamuvuoroon" eek!
Samaa muuten oon koko päivän ihmetelly. Ei kai sillä vaan oo menny sukat solmuun? eek! eek! eek!

P.S. Ite oot!