Ulkomaanpellejen Talvipuutarha 2003

Nopeahuoli

Pomo Hetteri
Sijainti
PDX, OR
VR:
Onkohan siellä Noppiksen putiikissa vakuutukset kunnossa? doubtful
On! wink Mä olen hajottanut jo monen tyypin itsetunnon, koko mestan työilmapiirin sekä yhden nitojan enkä oo joutunu korvaamaan viä mitää! eek!

:D :D :D :D

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Nopeahuoli:
Tää poliittinen perseennuoleminen (mulla on kieli ihan rakoilla jo! :( ) tän dtszäddäilyn lomassa!
Aika harvassa taitaa olla duunit, joissa ei tuota harrastettais...

siis dtszäddäilyn lisäks :rolleyes:

Tblair2

Active member
No saanks ma sen duunin vai en? Kysyntaa on kylla muihinkin maihin. Obbe on antanut mulle jo referenssin.

Tblair2

Active member
Nopeahuoli:
Lue uudestaan, mitä sanoin!
En ole ikinä eläessäni sanonut, ja mielummin kuolen kuin sanon Jumalan edessä mitään Raamatun kohtaa valheelliseksi.
Musta tuntuu kuitenkin, että siellä päässä tarvitaan sen sijaan hieman apua Matt7 ymmärtämisessa avaamalla hieman käsitystä Raamatun ilmoituksesta ihmisten välistä tuomitsemisesta koskien.
Väännetään vielä kerran rautalangasta, että ymmärtäisimme peremmin mitä Jeshua sanoi Matt.7:ssa.

Matt.7:1-5
"Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi. Niin kuin te tuomitsette, niin tullaan teidät tuomitsemaan, ja niin kuin te mittaatte, niin tullaan teille mittaamaan. Kuinka näet roskan veljesi silmässä, mutta et huomaa, että omassa silmässäsi on hirsi? Kuinka voit sanoa veljellesi: 'Annapa kun otan roskan silmästäsi', kun omassa silmässäsi on hirsi? Sinä tekopyhä! Ota ensin hirsi omasta silmästäsi, vasta sitten näet ottaa roskan veljesi silmästä."

Jos otat Matt7:1 ja sovellat sitä, olisi ymmärtämisen kannalta tärkeää olla tietoinen myös muusta mitä Jeesus sanoi tuomitsemisesta Joh.7:24: Älkää tuomitko sen mukaan, miltä asia päältä katsoen näytää, vaan tuomitkaa oikein.

Puhuuko Jumala nyt itseään vastaan?
Ei!
Lukijan on hyvin tärkeää kirjoituksien ymmärtämisen kannalta, ja olen tehnyt sen täällä jo selväksi, tietää, mistä on kyse, kuka puhuu, kenelle puhuu, miksi puhuu! Tämä on kertakaikkiaan niin tärkeää, että jos Raamattua tuntemattomat olisivat yhtään tietoisia tästä, ristiriitoja ei löytyisi.

Matt7:ssa Jeesus puhuu vuorisaarnansa uskosta osattomille, jotka suurin osa eivät vielä uskoneet, että Jeesus on Messias!

Tässä Jeesus puhuu VÄÄRÄNLAISESTA tuomitsemisesta. Suurin osa kuulijoista oli juutalaisia, ja sovelsivat VT:n käytäntöä "silmä silmästä, hammas hampaasta" , jonka aika oli tulossa päätökseen uuden liiton alkaessa. Synnintekijä piti kivitettää Israelissa, että kansa olisi pysynyt pyhänä ja puhtaana. "Hävittäkää paha Israelista. Kun kansa saa kuulla tuomiosta, kaikki pelkäävät eikä kukaan enää syyllisty tällaiseen röyhkeyteen." (5Moos.17:13-)
Jeesus pisti tälle tuomitsemistavalle silti lopun sanoen: "Joka teistä on synnitön, heittäköön ensimmäisen kiven" (Joh.8:7)

On vähän paha mennä nimittelemään yksittäistä henkilöä valehtelijoiksi tai muuksi sellaiseksi, koska silloin tuomitsee myös itsensä samanlaiseksi. Ei voi tuomita toisen syntiä, kun omassa elämässä voi olla sitäkin suurempi synti. "Sokea ei voi taluttaa sokeaa, he putoavat samaan kuoppaan." Jeesus toi oikeudenmukaisen tuomitsemisen tilalle.

En osaa alkukielistä kreikkaa niin kuin tunnen hepreaa, mutta tahtoisin kiinnittää huomiota myös Joh7:24 ja Matt7:1:ssa käytettävään sanaan 'krino' - tuomita.
1) erottaa, valita 2) hyväksyä 3) olla sitä mieltä että.., ajatella 4) päättää 5) tuomita, toimita tuomarina, arvostella a) antaa mielepide väärätä ja oikeasta b) julistaa tuomio 6) halllita
http://www.blueletterbible.org/tmp_dir/words/1045044616-8393.html

Toinen esimerkki vääränlaisesta tuomitsemisesta on Joh.7:24, jonka jo mainitsin:
Älkää tuomitko sen mukaan, miltä asia päältä katsoen näytää, vaan tuomitkaa oikein .

Jeesus sanoi tämän, kun juutalaiset oppineet tuomitsivat Jeesuksen hänen parantaessaan sapattina, jolloin ei saisi tehdä työtä. Heitä Jeesus kutsui tekopyhiksi, ja he tuomitsivat VÄÄRIN, jopa lain valossa. Jumala haluaa oikeudenmukaista tuomitsemista ihmisiltä!

Meidän tulee siis tuomita oikeudenmukaisesti. Raamattu vaatii syntien erottamisen hyvästä, ja niiden tuomitsemisen.
Seurakunnan sisällä tämä on erityisen tärkeänä esillä:
Syntiä tekeviä nuhtele kaikkien kuullen, että muutkin pelkäisivät. Minä vannotan sinua Jumalan ja Kristuksen Jeesuksen ja valittujen enkelien edessä, että noudatat tätä, tekemättä ennakolta päätöstä ja ketään suosimatta. (Tim.5:20-)

Jos sanon naapurilleni, joka varastelee, että varkaat eivät pääse taivaaseen, ja heidän täytyy kääntyä, tehdä parannus ja uskoa evankeliumi, olen toiminut kirjoituksien valossa oikein, ja sellaista Raamattu myös vaatii. Tie lain tuomion alaisuudesta on tehtävä tiettäväksi kaikille, sillä laki tekee kaikki syyllisiksi.

OIKEUDENMUKAINEN tuomitseminen on se, mitä Jumala tahtoo. "tuomitkaa oikein" (Joh.7:24) ei väärin niin kuin (Matt.7:1-5)
Taivaaseen pääsevät uskovat tulevat olemaan mukana tuomitsemassa Jumalan kanssa jopa maailmaa ja [langenneita] enkeleitä viimeisellä tuomiolla. (1Kor.6:2-) Tämä siksi, koska Jumalan edessä uudestisyntyneet tulevat olemaan päteviä tuomitsemaan oikeudenmukaisesti.

Meidän tulisi siis olla puhtaita Jumalan edessä, ja puhua puhdasta Jumalan sanaa koskien synnin tekemistä, ja sen seurauksia, ja kertoa, että uskovaa ei tuomita samalla tavalla kuin uskosta osatonta, sillä uskovan tuomio tapahtui Golgatalla Jerusalemissa v.33jKr.
Jos tuomitsemme ensin itse itsemme, emme joudu tuomittavaksi. (1Kor.11:31)
eek! eek! eek!

Onkohan taa mun selain nyt lopullisesti kaatumassa?? :confused: eek!

Tblair2

Active member
Niinko. Ma kayn korjauttamassa tuolla tietokoneosastolla. Parin tunnin paasta pitais taas skulata. wink

Palkopoika

Juntti-Urpo & kateellinen
Sijainti
Denver
Perjantaina äänestys, katotaan mitä tapahtuu, lyönkö hanskat tiskiin vai en.

Palkopoika

Juntti-Urpo & kateellinen
Sijainti
Denver
Annas Teba joitain hyviä vinkkejä noihin perjantaina oleviin keskusteluihin. wink

Tblair2

Active member
Vetskari auki ja kulli ulos. Kavelet muina miehina ja viheltelet. Tai sitten saat hermoromahduksen ja valitat, etta et saa nukuttua oisin ja puhut "niista"...

mclaren

Susi jo syntyessään
Sijainti
Bouvet'n saari
Näytä alla olevan kuvan osoittamaa kansainvälistä käsimerkkiä ja sano sen ylälaidassa oleva lause flaamiksi.

Janne R

Riistokapitalisti
Pitääkö naamakin saada samanlaiseen kuntoon? (ellei se jo ole) :D :confused:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Palkopoika:
Tota oon tehnyt nää pari viimeistä vuotta, ei oo auttanut. doubtful
Sun tarttee siirtyä astetta hurjempiin otteisiin, kerro vaikka niille että oot hetero eek!

Nopeahuoli

Pomo Hetteri
Sijainti
PDX, OR
Ei kai nyt kukaan.... eek! No voi herran jestas sentään... eek!

Hetero... eek! eek!

eek! eek! eek!

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Näkisin tuon lähinnä aivan vihoviimeisinpänä keinona lähinnä juuri sen epäuskottavuuden vuoksi eek!

Mutta tosiaankin... hetero... no huh-huh! eek!