OoPee:
Mites muuten on viininviljelyn laita Sveitsissä?
Sveitsissä ongelma on oman viinin korkea hinta laatuun nähden. Harvassa on ne paikat, jossa ulkomailla sveitsiläistä viiniä tapaa. Itse tietty suosin mun oma kanttoonini, Vaudin viinejä, kun tällä alueella ei ole raskasta teollisuuttakaan tilojen lähistöllä ja taitaa tämä olla maan toiseksi suurin viinialue. Ja Chasselasiahan täällä tuotetaan.
Tuo Allaman on ihan loistotila ja siellä olen muutamia asiakkaitakin käynyt pyöräyttämässä -> tietty työajan ulkopuolella, koska silloin tila ei saa myydä tuotteitaan ja ainakin Allamanista saa ilmaiset kolmen viinipullon näytteet tuliaisiksi.
Geneven kanttooni on seuraavaksi suurin ja jos Perrierin tilan tuotteita näkee, niin heillä on yksi kelvollinen tammitynnyri-punaviini -> saman viinin saa myös ilman tammitynnyrivaihetta, mutta makueroa on! Muutenkin kelvollisia kesäisiä valkoviinejä. Jos olen oikein ymmärtänyt niin tila on jotakin mainetta niittänyt Aasiassa. Hieman ärsyttää kun ovat ruvenneet perimään maksua viininmaistajaisista.
Mun oma duunipaikka tai toimisto sijaitsee pienen viinitilan yhteydessä, vaikkei mulla ole viinintuotannon kanssa mitään tekemistä enkä siitä mitään tiedä. Kun nyt kuitenkin rahojen kanssa työkseni pelaan niin todetaan vielä, että tänä vuonna ostivat sitten kellariin halvimmat tammitynnyrit käytettyinä Espanjasta (9000 euroa kappale muuten) -> että kait se jotakin kertoo tulevasta.
-elle-