Unkarin GP:n aika-ajot

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Cmoney sanoi:
Tämä on muuten taas yksi hyvä syy lisää, miksi aika-ajot pitäisi saada ajaa vapailla bensamäärillä koko ajan!
Viimeinen sessio vaikkapa 10 tai 12 minuuttia ja kevyenä ja välillä hakemaan hiukan lisäbensaa ja taas yritystä jne.
Vaikka tuossa olikin olennaisena tekijänä ajettujen kierrosten määrä, niin tuon tapainen taktikointi olisi periaatteessa toiminut myös vapaan polttoaineen säännöllä. Samalla tavalla Hamiltonilta olisi mennyt viimeinen yritys odotteluun ja Kimin ensimmäinen mutka olisi tuhottu.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Temppu olikin ilmeisesti kokonaan Ronin kostotoimi Hamiltonille, eikä siitä voi Alonsoa syyttää :eek:
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
WebSlave sanoi:
Vaikka tuossa olikin olennaisena tekijänä ajettujen kierrosten määrä, niin tuon tapainen taktikointi olisi periaatteessa toiminut myös vapaan polttoaineen säännöllä. Samalla tavalla Hamiltonilta olisi mennyt viimeinen yritys odotteluun ja Kimin ensimmäinen mutka olisi tuhottu.
Joo mutta kaikki olisivat ehtineet jo saada useita yrityksiä kevyillä autoilla eikä kys. temppu olisi ollut läheskään noin ratkaiseva.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Cmoney sanoi:
Joo mutta kaikki olisivat ehtineet jo saada useita yrityksiä kevyillä autoilla eikä kys. temppu olisi ollut läheskään noin ratkaiseva.
Totta, mutta rata on silti parhaimmillaan viime hetkillä. Rajoitetun rengasmäärän takia niitä yrityksiä ei kuitenkaan olisi nykyistä enempää.
 

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
Cmoney sanoi:
Joo mutta kaikki olisivat ehtineet jo saada useita yrityksiä kevyillä autoilla eikä kys. temppu olisi ollut läheskään noin ratkaiseva.
No kyllä se olis ollu ratkaiseva sillonkin. Ratkaisevaahan tässä oli se että Hamilton ei ehtinyt ruutulipun alta nopealle. Vanhassa aika-ajossa laskettiin pirun tarkasti sekunnit, jotta rata olisi ihan parhaassa mahdollisessa kunnossa. Näin ollen Alonson vitkastelu olisi edelleen estänyt Hamiltonin viimeisen nopean.
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Tässä mietin, että rikkoiko McLaren tässä tapauksessa juuri sääntöä 151c?
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Ylen Sankia Priha sanoi:
No kyllä se olis ollu ratkaiseva sillonkin. Ratkaisevaahan tässä oli se että Hamilton ei ehtinyt ruutulipun alta nopealle. Vanhassa aika-ajossa laskettiin pirun tarkasti sekunnit, jotta rata olisi ihan parhaassa mahdollisessa kunnossa. Näin ollen Alonson vitkastelu olisi edelleen estänyt Hamiltonin viimeisen nopean.
Se Hamiltonin parhaaksi jäänyt kierros olisi yhtä hyvällä ajamisella, mutta kevyemmällä autolla jo riittänyt paalupaikkaan Alonson viimeistä hyökkäystä vastaan.
E: Tai niin no joo, olisi Allukin kevyemmällä ajanut viimeisensä mutta koko jakso kevyinä niin kilpailukykyisen ajan ajaminen kumminkin mahdollista vaikkapa 4-5 minuuttia ennen loppua.
 
Viimeksi muokattu:

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Itseasiassa kun katsoo 151c:n määritelmää ja mitä Autosportin jutussa sanottiin McLarenin saaman rangaistuksen syyksi, niin todentotta saivat 151c:n rikkomisesta rangaistuksen, mutta vakoilujupakassa eivät saaneet mitään.

151c:
"This relates to: "Any fraudulent conduct or any act prejudicial to the interests of any competition or to the interests of motor sport generally."


Autosport:
"The actions of the team in the final minutes of Qualifying are considered prejudicial to the interests of the competition and to the interests of motor sport generally."
 
Viimeksi muokattu:

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
Koko artikla suoraan lähteestä. Ota siintä nyt selvää. Jotenkin hankalaa tähän vuorokaudenaikaan pureksia. :thumbfh:
Mutta jos joku jaksaa pureksia niin siinä se nyt koko komeudessaan.

151. Breach of rules

Any of the following offences in addition to any offences specifically referred to previously, shall be deemed to be a breach of these rules:

a) All bribery or attempt, directly or indirectly, to bribe any person having official duties in relation to a competition or being employed in any manner in connection with a competition and the acceptance of, or offer to accept, any bribe by such an official or employee.

b) Any action having as its object the entry or participation in a competition of an automobile known to be ineligible therefor.

c) Any fraudulent conduct or any act prejudicial to the interests of any competition or to the interests of motor sport generally.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
FIA sanoi:
c) Any fraudulent conduct or any act prejudicial to the interests of any competition or to the interests of motor sport generally.
Hieman oikoen:"c) Mikä tahansa vilpillinen menettely tai haitallinen toimi kilpailun tai yleensä moottoriurheilun kannalta."

Tuolla voi rangaista mitä tahansa, mikä ei "näytä hyvältä".
 

jerico

Member
Liittynyt
6.3.2006
Viestit
17
Doubtful sanoi:
Milläs Hamilton on tämän näyttänyt toteen? Kun puhuu mitä Ron käskee? Jos jollain tässä saippuasarjassa on munaa niin sitä löytyy Fernando Alonso Diazilta.
älä sekoita munaa röyhkeyteen
 

imthesun

Well-known member
Liittynyt
26.1.2004
Viestit
196
Jos tikkumiehen tarkoitus ei ollut päästä Alonsoa radalle ns. "oikeaan rakoon", niin miksi se nosti tikkarin ylös vasta pitkän odottelun jälkeen? Kaikki renkaita vaihtamassa olleet mekaanikot nostivat nimittäin kätensä ylös jo aikoja sitten merkkiksi siitä, että valmista on. Jos tikkarimiehen tarkoituksena ei olisi ollut antaa merkkiä koska lähteä radalle, niin eikö olisi aika loogista, että tikkari olisi nostettu jo silloin kun mekaanikot olivat valmiita? Nyt näin ei kuitenkaan tapahtunut, vaan tikkarimies odotti renkaanvaihtajien merkinannon jälkeen kokonaiset 20 sekuntia (tarkistin videolta) ja nosti vasta sitten tikkarinsa ylös radalle menon merkiksi.
 

mh_84

Well-known member
Liittynyt
13.5.2005
Viestit
930
imthesun sanoi:
Jos tikkumiehen tarkoitus ei ollut päästä Alonsoa radalle ns. "oikeaan rakoon", niin miksi se nosti tikkarin ylös vasta pitkän odottelun jälkeen? Kaikki renkaita vaihtamassa olleet mekaanikot nostivat nimittäin kätensä ylös jo aikoja sitten merkkiksi siitä, että valmista on. Jos tikkarimiehen tarkoituksena ei olisi ollut antaa merkkiä koska lähteä radalle, niin eikö olisi aika loogista, että tikkari olisi nostettu jo silloin kun mekaanikot olivat valmiita? Nyt näin ei kuitenkaan tapahtunut, vaan tikkarimies odotti renkaanvaihtajien merkinannon jälkeen kokonaiset 20 sekuntia (tarkistin videolta) ja nosti vasta sitten tikkarinsa ylös radalle menon merkiksi.
Kysy Törniltä, se tietää :p
 

Petri

Scuderia Ferrari
Liittynyt
5.3.2005
Viestit
259
Eli jos Alonso on pudotettu pois paalulta, niin hamis lähtee radan paremmalta puolelta Kimi perässään. Pitäisi kyllä pystyä ohittamaan Heidfeld siinä samalla.

Naurettava päätös FIAlta, varsinkin tallipisteiden osalta. Tietää sitä, että Massan bensatasojen kanssa kikkailu kostautuu varsin kovalla kädellä :thumbdown
 

kessel

Well-known member
Liittynyt
13.1.2001
Viestit
1575
Sijainti
Tampere
Rusina sanoi:
Tässä mietin, että rikkoiko McLaren tässä tapauksessa juuri sääntöä 151c?
Paha sanoa mikä pykälä, mutta yllättävän kova penaltti McL:lle rapsahti - 18 tallipistettä
 
Viimeksi muokattu:

Janne A.

Well-known member
Liittynyt
13.2.2006
Viestit
541
Sijainti
Mäntsälä
On tällä kasilla otsaa... No ei toi ruutu 6 ole katastrofi Fernandolle. Vois kyllä sataa niinku viime vuoden kisassa niin taas nähtäisiin kuka on kuka...
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
"Stewards reject Alonso's excuse"

Kaikki yrittävät pelastaa omaa nahkaansa. Ei sitten jaksanut tuon parempaa tekosyytä keksiä. Kuinkahan monta eri rengassarjaa siellä oli, jotka olisivat oikeasti voineet erehdyksessä päätyä autoon väärään aikaan. :eek:
 

Pahansuopa

New member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
1
Ylen Sankia Priha sanoi:
Tätähän minäkin.. aika-ajoissa ei kilpailla sijoituksista radalla, vaan kellolla. Jos kisataktiikan kannalta on fiksumpi ottaa jompikumpi ensin sisään niin ei siinä pitäisi olla mitään vänkyttämistä. Enkä oikein tajua tuota määräysjuttua muutenkaan.. minkä merkityksen se nyt olisi tehnyt olisiko Hamilton hidastellut vielä lisää radan puolella, koska olisi kuitenkin tullut Alfonsin jälkeen varikolle. Ei olisi silloinkaan ehtinyt viimeiselle nopealle. Jos Alfons olisi häipynyt varikolta silloin kun tikkari nousi niin Hamilton olisi ehtinyt vielä nopealle ja Alfons olisi käynyt ensin varikolla, kuten suunniteltiin. Joten itse asiassa en tajua tästä kuviosta enää juuri yhtään mitään, mutta.. näillä mennään. :eek:
Maikkarin juttujen mukaan Hamiltonin piti ajaa yksi kierros vähemmän. Eli kun olisi tullut varikolle suunnitelman mukaan kierrosta eiemmin, niin hän olisi käynyt varikolla jo ennen Alonsoa eli ei olisi voinut tulla Alonson estelemäksi.
 
Ylös