Nyt tuo uutinen ilmestyi jo maikkarille. Postataan tänne tämä toinen maailmalla jo kohua herättänyt uutinen:
”Unkarin GP:ssä pika-aikataululla käyttöön muuttuvan radan kokeilu
julkaistu 6.8
FIA ja Unkarin GP:n tuomaristo on päättänyt myöhään venyneessä kokouksessaan ottaa käyttöön Unkarin GP:ssä oikotien kilpailutuomariston valitsemille kuskeille. Kyseessä on kokeilu, jota saatetaan myöhemmin laajentaa koskemaan useampia kuljettajia ja kisoja. Kilpailutoimikunta päätti yksimielisesti valita Lewis Hamiltonin kokeilemaan oikotiesysteemiä.
Oikotie alkaa radan mutkasta 2 ja kulkee suoraan mutkaan 7. Oikotien käytön ajallisen hyödyn arvioidaan olevan n. 25 sekuntia. Lewis Hamilton ja McLaren saavat valita milloin haluavat oikotietä käyttää. McLaren ilmoittaa kilpailutuomaristolle ja ratavirkailijat avaavat tien Hamiltonia varten.
F1-sarjan kaupallisten oikeuksien haltija Bernie Ecclestone oli innoissaan kokeilusta:”se oli minun ideani, halusin varmistaa sarjan parhaan kuljettajan voittavan.” Hän selitti jossain puolueelliseksi väitettyä ratkaisua kuitenkin järjellisesti:”Kuljettajat ajavat jatkuvasti kilpailukyvyltään vaihtelevilla autoilla, mikseivät siis radatkin voisi vaihdella kuljettajien välillä?”
MTV3:n asiantuntijakommentaattori Mika Salo ei nähnyt ratkaisussa mitään erikoista:”Kun minä ajoin Ferrarilla, jokaisen ajosession jälkeen mietimme yhdessä parhaita ajolinjoja kisaan. Kaikki tallit yrittää löytää optimikohdat mutkiin, McLaren keksi tämän, ei ole uutta” Mika Salo lisäsi haastattelun loppuun:”Toyota on paska talli, minä olin parasta mitä niille on koskaan tapahtunut ja ei ne edes sitä tajunneet. Niitten johto on täynnä pellejä eikä ne opi ikinä mitään.”
Ferrari kyseenalaisti hämärän oikotien laillisuuden. Erikoisasiantuntija Erkki Mustakari totesi ratkaisun olevan sääntöjen rajoissa:”Jos moottori on käynnissä ja McLaren kiistää hyötyvänsä uudistuksesta mitään, ei heitä voida rangaista.”
MTV3”