Heh, kyllä kai joo. Luit siis Maikkarin teksti tv:tä tai jotain. Mistään muualta moista kommenttia ei sitten ollutkaan luettavissa. Mitä ilmeisimmin - jälleen kerran - kävi niin että Maikkari suomensi englanninkielisen lähteen väärin. Ei Kimi ole tosiasiassa noin sanonut, pikemminkin jotain suuntaan että heillä oli nopein paketti (McLaren+Michelin+KIMI). Itsekin kyllä luin tuon kommentin Maikkarilta, ja koska väite on suorastaan naurettava lähdin etsimään vastaavaa jostain muualtakin, mutta ei löytynyt minkäänlaista vahvistusta.JOC:
Kimi totesi Indianapoliksen aika-ajojen jälkeen suoraan ja yksinkertaisisti että "meillä on sarjan paras auto". Voimasuhteet heittelivät paikoitellen radasta riippuen erittäin paljon. Mitali kaulassa on hyvä lähteä ensi kauteen.
Juu, näin on. Eroa Sumiin ja Mikaan tulee jo siinä, että siinä missä Sumilla ja Mikalla on (oli) oma tyylinsä kaikkiin kurveihin, niin Kimi pystyy valikoimaan nopeamman (usein Sumimaisen) tyylin hitaisiin mutkiin, ja samoin (Mikamaisen) nopeisiin mutkiin samalla kierroksella, lyöden näin nämä kaksi herraa jo tässä vaiheessa. Tässä Kimin veroista saa hakea. Ehkä Senna tai Clark olivat yhtä lahjakkaita mukautumaan eri ajotyyleihin mutkasta ja radan olosuhteista riippuen, mutta enpä menisi heistäkään takuuseen.mikæl:
Kimin kurviin tulo ja käänöstekniikasta ei paljoa ole kuvailua. Osin ehkä siitä syystä että Kimillä on monta tapaa läpäistä kurvi. Mika tuli lujaa, jarrutti renkaiden ollessa suorina ja tarkan yliohjautuvan ohjauksen sekä reaktionopeutensa turvin käänsi auton uuteen suuntaan ja aukaisi kaasun. Kimi käsittelee autoa välillä kuin Schumi ja kääntää sen aliohjaavana perän liikkeitä halliten - välillä taas jouheasti ja kellontarkasti prostimaista pedanttisuutta noudattaen mutta pehmeästi auton käytöstä mukaillen. Tässä muuntautumisessa Kimi selättäisi jo Mikankin - Kimin työkalun ei tarvitse olla 110% iskussa.
Olipas lositava argumentti. Perustelut huimaavat päätä, totta tosiaan. Perustelut jäivät ilmeisesti väliin koska... niin, niitä ei löydy.JOC:
Höpöhöpö.
EDIT: Schumilta löytyy kyllä aikasemmilta kausilta aikamoisia esityksia aika paljon huonommalla kalustolla kun pahimmilla kilpailijoilla oli käytössä.
Kova on hinku perustella kuinka huono Mäkki on, ettei kukaan vaan erehtyisi luulemaan että Kimin saavutukset johtuisivat edes osittain hyvästä autosta.Calvin:
Heh, kyllä kai joo. Luit siis Maikkarin teksti tv:tä tai jotain. Mistään muualta moista kommenttia ei sitten ollutkaan luettavissa. Mitä ilmeisimmin - jälleen kerran - kävi niin että Maikkari suomensi englanninkielisen lähteen väärin. Ei Kimi ole tosiasiassa noin sanonut, pikemminkin jotain suuntaan että heillä oli nopein paketti (McLaren+Michelin+KIMI). Itsekin kyllä luin tuon kommentin Maikkarilta, ja koska väite on suorastaan naurettava lähdin etsimään vastaavaa jostain muualtakin, mutta ei löytynyt minkäänlaista vahvistusta.JOC:
Kimi totesi Indianapoliksen aika-ajojen jälkeen suoraan ja yksinkertaisisti että "meillä on sarjan paras auto". Voimasuhteet heittelivät paikoitellen radasta riippuen erittäin paljon. Mitali kaulassa on hyvä lähteä ensi kauteen.
Indianapolisissa, jos joku nyt vaivautui seuraamaan kaikki sessiot tarkkaan, oli kylläkin varsin selvää että Mäkki oli 4. paras auto. Ferrarit, Williamsit Renaultitkin olivat jatkuvasti vauhdissa, Mäkit jatkuvasti perässä. Ainoastaan aika-ajoon Mäkki löysi Kimille unelmasäädöt, jotka lisättynä Kimin ajohanskaan toivat paalun. Taavi pisti auton taas minne se kuuluikin, eli ruutuun 8.
Jollain MP4-17D:llä ei pitäisi pystyä taistelemaan mestaruudesta, mutta koska Kimi on tätänykyä huomattavasti parempi kuski kuin Sumi (laskekaa huviksenne kuinka paljon jäbä ottaa nykyään nokkaan Ruupenilta lauantaisin) ja Montoya on epätasainen, niin niin vain Kimi on vieläkin mukana taistossa. Kukaan muu tämän päivän F1-kuski ei olisi vastaavaan pystynyt.
Mitä sitten? Tulihan tähän topikkiin tuota nollauslinjaakin "ihan jees kimiltä mutta sumipa sitä ja tätä..". yuckJOC:
Höpöhöpö.
EDIT: Schumilta löytyy kyllä aikasemmilta kausilta aikamoisia esityksia aika paljon huonommalla kalustolla kun pahimmilla kilpailijoilla oli käytössä.
Höpöhöpö. Ne oli Ferrarin munailut noissa ensimmäisissä kisoissa jotka tasasivat puntit. Auto olisi kyllä ollut riittävän nopea McLarenin kukistamiseen.Ferrari 4ever:
Kauden alussa puntit olivat aikalailla tasan - hieman Mclarenin eduksi. Vain hieman ennen kauden puoltaväliä oli F2003 selvästi nopeampi (Itävalta/Italia).
Onko sitä taas hörpitty alkoholia vai miten pukkaa tulemaan taas tuollaista yleistävää "sitä itseään"?Ferrari 4ever:
Se on huvittavaa, että kauden alussa hehkutettiin auton nopeutta ja sanottiin, että Ferrari tulee kaatumaan. Muistuu hyvin kommentit mieleen. Observer varmaan itsekkin tunnustaa, että alkukaudesta tuli hehkutettua Mclarenin nopeutta suhteessa Ferrariin. Loppukaudesta alkavat sitten ne kuuluisat selittelyt kun Kimi ei olekkaan maailmanmestari - todennäköisesti. Auto oli ihan paska, taktiikat vituista, "nokun se jarru/ratti/kaasu/kytkin/vaihde ei toiminu", moottori pamahti Nyrrellä jne. Kannattaa myös muistaa, että Kimi mokasi pariin otteeseen, oikein kunnolla, aika-ajoissa.
No niin. Tulihan sieltä hieman asiallisempaakin tekstiä. McLarenin paketti (varsinkin Räikkösen käsissä) on ollut kilpailukykyinen melkeinpä koko kauden ajan, olen samaa mieltä. Ihmetytti vain se, että miten vaurioituneella ja alunperinkin hitaammalla autollaan Schumacher kirii Räikkösen etumatkaa kiinni Australiassa.Ferrari 4ever:
Jos luulet, että pidän Ferraria huonompana autona kuin Mclarenia - lopullisissa tilastoissa - niin olet erehtynyt. Lähinnä pyrin osoittamaan, että Mclaren on ollut erittäin lähellä Ferraria ja punainen auto on ollut selvästi nopeampi vain muutamissa osakilpailuissa - perusnopeudeltaan.
Jo se, että väität Schumacherin olleen 1sek nopeampi kuin Räikkönen (Australiassa) kertoo siitä, että fantasiiderin sekoitussuhteet ovat tainneet mennä ennemmin Wilpurilta sekaisin - pahemman kerran. Vai voisiko syynä olla kevyempi auto?
Ja eihän Schumacher ollut aivan parhaimmassa iskussa kauden kahdessa ensimmäisessä kilpailussa, joista tuli vain kourallinen pointseja. Mutta eipä Ferrari ollut mitenkään dominoiva tuolloin. Monacossa Ferrari oli jäljessä, Kanadassa Ferrari oli jäljessä, Ranskassa samoiten, Unkarissa myös, Malesiassa Kimi dominoi (en millään usko, että Schumacher olisi yltänyt Kimin vauhtiin tuolla), Australiassa puntit olivat suht tasan, Indyssa puntit tasan kuivalla, Brasiliassa oltiin ehkä nopeimpia (ja sekin sateella) mutta moottori kosahti, kääntäen verrannollinen tilanne Mclarenin suhteen Nyrrellä, Hockessa jälleen puntit aikalailla tasan (David nousi toiseksi Schumin paikalle sen rengasrikon jälkeen).
Mistä ihmeestä se suuri ero tulee?
Jos yrittää väittää, että tällä forumilla ei hehkutettu Mclarenin kilpailukykyisyyttä kauden alussa niin saa olla aikamoinen puusilmä.
Ferrari 4ever:
Barichellosta ei nyt jaksa pahemmin puhua mutta Schumista voisi todeta sen, että tällä kertaa ei ollut onni/taktiikka suotuisa.
Väärät renkaat alussa ja sitten tuo ylimääräinen stoppi lopussa, joka pamautti 12sek eron taivaan tuuliin. 5 pistettä on kuitenkin ihan kohtuullinen aloitus kaudelle, jossa ikuinen "voitan seuraavana vuonna" DC voitti kilpailun. Ei pitäisi Coulthardista olla lopulta pahempaa vastusta tälle kaudelle.
Tämän päiväinen kisa oli hazardia parhaimmillaan turva-autojen ja rangaistusten takia. Veikkaisin, että Ferrari on hieman edellä muuta joukkoa Malesiaan mentäessä. Ja F2003 räjäyttääkin sitten potin viimevuotiseen tapaan.
Ferrari 4ever:
Pitää muistaa, että Schumacher ajoi vaurioituneella autolla Montoyn ja Kimin perässä kovia kierrosaikoja. Samoiten Montoyan edellä siinä vaiheessa kun tuo sivuläppä(mikä sen nimi olikaan) irtosi. Hyvältä näyttää Malesian suhteen (kunhan ei osat irtoile siellä).
Vastaavan sävyisiä viestejä useampia, ei noista ainakaan mulle semmoista kuvaa tule, että olisit McLarenia Ferraria nopeampana pitänyt, lähinnä selität kisasta Ferrarille tullutta vähäistä pistemäärää sattumilla ja epäonnella.Ferrari 4ever:
Kaiken kaikkiaan täysin käsittämätön taktiikka Ferrarilla. Voihan olla, että talli uskoi epävakaaseen säähän ja näinollen useampaan pysähdykseen, joissa vaihdettaisin kuivankelin renkaisiin ja taas sadekelin ämpäreihin. Aina ei hommat osu kohdalleen.
Ihmeen hitaalta tuo Williams vaikuttaa. Schumacher oli ilman sivuläppää Montoyan vauhdissa ja voi olla, että Ferrarin pohja oli myös vaurioitunu kanttarirallissa. Kun F2003 saapuu ympyröihin niin Williamsilla voi olla kova työ päästä voittoihin käsiksi.
Niin, myös toinen safetycar vei Schumilta etua. Ja renkaista en tiedä. Jos niissäkin oli jotain häikkää niin tallihan päätti järjestää oikein kunnon hasardikisan. No jossittelut ja selittelyt sikseen. Malesia kehiin kuin olisi jo!
Ferrari 4ever:
Schumacherilla täysin katastrofaalinen kilpailu, jossa etusiivet rikkoutui, tuli rangaistuksia ja kaikenmaailman kömmähdyksiä. Sen verran nopea Schumacher kuitenkin oli, että olisi hän varmasti pystynyt Kimin haastamaan. Barichellosta ei siihen ollut. Tosin brassi ei edes painanut täysillä toisen stopin jälkeen, koska tiesi ettei voittoon ollut enää mitään saumoja.
Hmm.. Kyllä noista sellaiesn kuvan saisi, että ihan kuin olisit uskonut Schumacherin kyenneen vastaamaan Räikkösen vauhtiin. Kisan pieleenmenoa selvittelet jälleen vain lähinnä epäonnella (kehuit tosin myös Michelinejä). Joku katkos nyt on sattunut muistissasi tai/ja ajatuksissasi.Ferrari 4ever:
Pitääkin muuten odottaa noita kommentteja Schumacherilta. Kisan aikana näytti siltä, että hänellä oli suuria vaikeuksia pitää keskittymistä kohdallaan. Taisi olla kuumuus tai jokin muu fyysinen rasitus. Mieshän aukoi ja sulki visiiriään minkä kerkesi.
ps. Ainoa plussa on uusi pistesysteemi, jonka avulla nämä alun kömmähdykset eivät tuhoa koko alkukautta. 8 bojoa Schumille ja Kimillä 16. Pari kisaa (olettaen, että saadaan pelit kuntoon) ja tilanne on jälleen kohdallaan.