Omasta mielestäni Williamsin suoritustasosta saisi aivan erilaisen kuvan ilman R. Schumacherin kolarointeja ja ilman erästä tiettyä kolmen auton kolaria olisi myös Kimillä jonkin verran enemmän pisteitä.
R. Schumacher sai aika vakavan tällin taannoisessa ulosajossaan ja on sen jälkeen ollut pahasti pihalla. Tätä myötä Williams on menettänyt jopa 10 pistettä, vaikka Gene paikkasikin hyvällä ajollaan Ralfia hiukan.
Maailmanmestaruustaistelun ja tallien välisen taistelun osalta todettakoon, että Ferrari jyrää luotettavuudella. Kun Schumi ei joudu keskeyttämään ainoatakaan kisaa tekniseen vikaan tuo tämä varmasti jo 8 pisteen edun McLareniiin. Lisäksi Ferrarilla on ylivoimaisen kestävyytensä ansiosta varaa sietää Barrichellon törmäilyt kaikkien kolmen mestaruutta kauden mittaan tavoitelleen Schumin haastajan kanssa - jopa kahden kanssa yhdellä kertaa. Tuomariston ratkaisut parantavat tuloksia - niin melkein tapahtui myös Ralf-Barri-Kimi -kolarissa.
Näin ollen Ferrarin ylivoima perustuu tällä kaudella pitkälti luotettavuuteen ja siihen, että toisella kuljettajalla on varaa kolaroida vapaasti pahimpien kilpailijoiden kanssa. Williamsilla ei tähän ole varaa molempien kuljettajien tavoitellessa mestaruutta. McLarenilla puolestaan Coulthard on sen verran herrasmiesmäinen, että pitää huolta ettei mitään kolareita synny kun häntä ohitetaan kierroksella. Muuten ei Coulthardia kenenkään mestaruustaistelussa mukana olleen edellä ole juuri nähty. Viime kisassa saatiin makua siitä, mitä oltaisiin kauden mittaan voitu nähdä, jos Davidilla olisi ollut kaikki palikat tallella koko kauden.
Se että miten näin pääsi käymään kauden 2003 jälkeen selittyy varmasti renkailla, mutta myös sillä, että sekä McLaren että Williams paikkasivat suurimmat virheet autonsuunnittelussa ja saivat näin Ferraria kiinni, jonka auto olisikin edelleen kehittyessään siirtynyt jo yberformulaluokkaan.
Pessimistinä epäilen myös ensi kauden ratkeavan samaan tapaan. Williamsin tipauttamiseen mestaruustaistosta vaaditaneen enemmän kuin yksi Barrin kolari per Williams-kuljettaja, mutta Barrilla on hyvin nopeutta olla mukana noissa kärkitaisteluissa ja varmasti kun kisa tiukkenee äkkinäiset liikkeet nopeutuvat entisestään. McLaren puolestaan jää jalkoihin jo muutaman teknisen vian takia ja vielä korostetummin, ellei Coulthardia onnistuta pitämään koko kauden epätietoisena MM-tilanteestaö. Tilanne kääntyy haastajien eduksi vain jos Maikkeli kärsii yhden tai useamman teknisen keskeytyksen. Tänä vuonna kaiken riippuminen viimekädessä Maikkelin keskeytyksistä oikein konkretisoitui viimeisen kisan alla. Ensi vuonna tilanne voisi parantua sen verran, että haastajien piste-ero viimeiseen kisaan siirryttäessä on Maikkeliin nähden vähän pienempi.
Kimin osalta voidaan todeta, että jos virheitä ei tule enempää kuin Schumilla kisan aikana ei Räikkösen suoritustaso ole kovin merkittävä tekijä ensi kaudella. Montoya ja Ralf tekevät paremmalla autolla enemmän virheitä, jos ei muuta niin viimeistä edellisessä kisassa löytyy Barri sivuponttoonista. Räikkösen taso on Maikkelin (suom. maailmanmestaruustason) luokkaa ja lähelle mestaruutta päästään jälleen mutta vain täysin teknisistä keskeytyksistä vapaan kauden myötä mestaruuteen päästään tarttumaan. Toinen tie olisi Barrin taantuminen sen verran, ettei hän enää pääse normaalissa kilpailutilanteessa kolaroimaan Kimin kanssa. Kolmas tie olisi Maikkelin tilastollisen keskeytyksen oikea ajoittuminen ensi kaudelle. Neljäs tie olisi Maikkelin kolari jonkun muun kuin Kimin kanssa. Viides tie olisi Maikkelin kolari ratavallin kanssa. (edellä mainittuihin Maikkelin kolareihin pätee myös alun periaate, jonka mukaan niiden pitää olla niitä kolareita, joilla kolareiden lukumäärä ylittää Kimin vastaavan kolarimäärän yhdellä tai kahdella)
Ainahan yllättäviä tapahtumia voi etukäteen jännittää ja varmasti jännitettävää riittääkin koko 2004 kaudeksi. Optimistista on silti odottaa muuta tulosta kuin mitä nähtiin tällä kaudella. Rengaspuolella erot tasoittuvat toivon mukaan sen verran, että renkaat voidaan ensi vuonna unohtaa. Itse olen ainakin kurkkuani myöten täynnä kaikenlaisia renkaiden paremmuusvertailuja.
<small>[ 06-10-2003, 18:49: Message edited by: AMS82 ]</small>