Urheiluautot

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Tästä Strosekin tunaamasta Lamborghinista voi olla montaa mieltä:


No joo tuo on kyllä pilattu.:frown:
Eiköhän tuo Diablo ole parhaimmillaan alkuperäisenä, oli sitten mikä tahansa malli kyseessä.
Yleisestikin ottaen lähes kaikki autot ovat parhaimmillaan alkuperäisenä. Ehkä jotain pieniä muutoksia sallittakoon, mutta kyllä tuunaus on pahinta autojen raiskausta mitä on.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Yleisestikin ottaen lähes kaikki autot ovat parhaimmillaan alkuperäisenä. Ehkä jotain pieniä muutoksia sallittakoon, mutta kyllä tuunaus on pahinta autojen raiskausta mitä on.
Tuunauksella ja räpellyksellä on kuitenkin vielä pieni ero. :wink:

Itse tykkään tehdasvirittäjien kuten AMG:n ja BMW Motorsportin sekä viripajoista ainakin Alpinan, Hamannin ja AC Schnitzerin tyyleistä modata autoja. Niissä ei puututa yleensä esim. valoihin jotka ovat olennainen osa auton ulkonäköä. Muutokset ovat melko mietoja ja sopivat autojen tyyliin liki täydellisesti.
 
Viimeksi muokattu:

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Tuunauksella ja räpellyksellä on kuitenkin vielä pieni ero. :wink:

Itse tykkään tehdasvirittäjien kuten AMG:n ja BMW Motorsportin sekä viripajoista ainakin Alpinan, Hamannin ja AC Schnitzerin tyyleistä modata autoja. Niissä ei puututa yleensä esim. valoihin jotka ovat olennainen osa auton ulkonäköä. Muutokset ovat melko mietoja ja sopivat autojen tyyliin liki täydellisesti.
No AMG ja BMW-motorsport ovat kumminkin olennaisia osia valmistajan toimintaa. Ne eivät tuunaa autoja vaan rakentavat autoja. Tietysti kaikki maltillisimmat modaukset ovat aina parhaita. Kaikki överituunaus on aina perseestä. Maltilliset korisarjat, maltillisesti isommat vanteet ja leveämmät renkaat, maltilliset madallukset ja alustan muutokset. Konepuolella ei tarvitse olla niin maltillinen, mutta kyllä silläkin puolella voi pistää överiksi. Koneen pitää vastata muuta autoa. Esim. BMW M3 ja M5 ovat jo tarpeeksi tuunattuja. Niihin ei pitäisi enää koskea kenenkään, eikä perusmallin autostakaan saa parempaa. Sama AMG:n kohdalla. Lamborghinit, Ferrarit ja Porschet pitäisi jättää tyystin rauhaan. Moni firma raiskaa noita autoja ihan huolella. Siis ihan hirveetä överipaskaa suoltavat. Muovia ja lasikuita vaan.
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Tuuninki jos joku jakaa mielipiteet aivan takuulla. Joten jätän tämän asian omalta kohdalta tähän. Muuten alunperinhän se Tunninki tarkoitti kait moottorin virittämistä enimmäkseen, mutta maailma muuttuu, kunnes sitten tuli saksalaiset ja muovilevikelehti ja sen jälkeen 1,0 Yaris näytti racecarilta sillä erolla, että mitään ei tapahdu vaikka ääntä lähtee. :D No se tästä.

Keskitytään me urheiluautoihin tässä Threadissa.
Tässä muuta kuva tämän kesän hienoimmista hetkistä, joita tuli kameran takaa todistettua; onhan niitä hetkiä vielä paljon lisääkin, mutta tässä jotain. :)















 
Viimeksi muokattu:

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Esim. BMW M3 ja M5 ovat jo tarpeeksi tuunattuja. Niihin ei pitäisi enää koskea kenenkään, eikä perusmallin autostakaan saa parempaa Sama AMG:n kohdalla. Lamborghinit, Ferrarit ja Porschet pitäisi jättää tyystin rauhaan. Moni firma raiskaa noita autoja ihan huolella. Siis ihan hirveetä överipaskaa suoltavat. Muovia ja lasikuita vaan.
Boldattua rohkenen epäillä.

Tarkoitit varmaan muovilla ja lasikuidulla hiilikuitua , mitä pääsääntöisesti kunnon tuningfirmat Porschen ja Ferrarin tasoisissa autoissa käyttää.

Onhan noita onnisistuneita virityksiä varsinkin Porchen kohdalla lukuisia ja Ferrarin tuunaajista tulee mieleen ensimmäisenä Novitec Rosso , minkä tuotokset yleensä ovat tyylikkäitä ja kova kulkuisia .
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Boldattua rohkenen epäillä.

Tarkoitit varmaan muovilla ja lasikuidulla hiilikuitua , mitä pääsääntöisesti kunnon tuningfirmat Porschen ja Ferrarin tasoisissa autoissa käyttää.

Onhan noita onnisistuneita virityksiä varsinkin Porchen kohdalla lukuisia ja Ferrarin tuunaajista tulee mieleen ensimmäisenä Novitec Rosso , minkä tuotokset yleensä ovat tyylikkäitä ja kova kulkuisia .
En tiie joo, itse jättäisin silti väliin kaikki EI TEHTAAN tekemät virityssetit, kun kyseessä on tälläset autot.
(Tosin vaikka kyseessä olisi Toyota Corolla, en koskisi noihin lastuihin sun muihin tuuninkivirisetteihin sen enempää).

Auto Italia-lehdessä oli hiljattain esittely Oakley Desing:nin 458 Italiasta. Okei, maltillista aerodynamista muutosta oli tehty, ja hellapuolelle oltiin lisätty ruutia. Kuten aikovat uuden Aventadorinkin kanssa tehdä, vaihtaa nimeä vähän ja päivittää ulkoa sekä pannupuolelta.

Kuulemma myyty samantien nuo Oakleyn 458:sit, ja varmaan Lambon kohdalla tapahtuu sama juttu. Mutta silti, vaikka rahasta ei kiinni olisi; tilaisin alkuperäisen tehdas-kuntoisen Lambon, johon sitten ruksailisin näitä tehtaan performance-palikoita. Näin ainakin säästytään kaikenmaailman epäilyksiltä, ja varmasti auto on helpompi myydä eteenpäin, kun on faktaa näyttää asialla olleen itse tehdas, eikä joku viripaja, jonka takuista ja luotettavuudesta ei voi mennä takuuseen. Oli se sitten miten paljon tehokkaampi verrattuna tehtaan palikoihin.

Näin minä tämän mietin, varmaan tähän on 10000 eri mielipidettä.
Onneksi ei tälläsiä tartte pohtia, kun en uutta Lamborghinia ostaisi kuitenkaan. :)
 
Viimeksi muokattu:

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Boldattua rohkenen epäillä.

Tarkoitit varmaan muovilla ja lasikuidulla hiilikuitua , mitä pääsääntöisesti kunnon tuningfirmat Porschen ja Ferrarin tasoisissa autoissa käyttää.

Onhan noita onnisistuneita virityksiä varsinkin Porchen kohdalla lukuisia ja Ferrarin tuunaajista tulee mieleen ensimmäisenä Novitec Rosso , minkä tuotokset yleensä ovat tyylikkäitä ja kova kulkuisia .
Se on aivan sama onko se muovia, lasikuitua vai hiilikuitua kun raiskaa autoa. Porsche ja Ferrari käyttävät miljoonia euroja ja tuhansia tunteja tehdessään autoista aerodynaamisia ja ottaessaan moottorista kaiken irti. Auto on suunniteltu toimimaan parhaimmalla mahdollisella tavalla. Ajettavuus on juuri sellainen kun valmistaja haluaa. Sitten tulee joku tuunaajafirma joka iskee siihen korisarjan, madallussarjan ja lastuttaa koneen. Aerodynamiikka menee, ajettavuus menee, ulkonäkö menee, koneen kestävyys menee, luotettavuus menee, takuu menee ja siitä kaikesta saa vielä maksaa. 50 vuoden päästä kun autot ovat harvinaisuuksia niin parhaimman hinnan saa juuri noista ei-tuunatuista autoista. Alkuperäisyys kunniaan!
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Se on aivan sama onko se muovia, lasikuitua vai hiilikuitua kun raiskaa autoa. Porsche ja Ferrari käyttävät miljoonia euroja ja tuhansia tunteja tehdessään autoista aerodynaamisia ja ottaessaan moottorista kaiken irti. Auto on suunniteltu toimimaan parhaimmalla mahdollisella tavalla. Ajettavuus on juuri sellainen kun valmistaja haluaa. Sitten tulee joku tuunaajafirma joka iskee siihen korisarjan, madallussarjan ja lastuttaa koneen. Aerodynamiikka menee, ajettavuus menee, ulkonäkö menee, koneen kestävyys menee, luotettavuus menee, takuu menee ja siitä kaikesta saa vielä maksaa. 50 vuoden päästä kun autot ovat harvinaisuuksia niin parhaimman hinnan saa juuri noista ei-tuunatuista autoista. Alkuperäisyys kunniaan!
Näimpä. :cool:
Kysyi tätä keltä tahansa; uskoisin että vastaus on sen suuntanen, että mitä alkuperäsempi sen parempi. Kun siis autoa myy sanotaan 20 vuoden omistamisen jälkeen. Kuten esimerkiksi näitä klassikko-ikään ehtineitä.

Ainoa muutos, mitä voisin 91' seen Diabloon tehdä, on laittaa sinne alkuperäisen näköinen avarampi putkisto. Mutta mitään muuta ei kiitos.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Kahteen onboard-videoon liittyviä kuvia.
Chassis number #007.
On se vaan häkellyttävän ajaton muotoilultaan. Takana tuleva F430:nen ei näytä yhtään sen uudemmalta, kuin tämä 1992 esitelty F1:nen.

Kuva lainattu täältä

 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Jos ihan muotokieltä verrataan niin jokunen yksityiskohta paljastaa Macin iän. Ensinnäkin nuo taustapeilit ja niiden sijoittelu on 80-lukulaista (ellei jopa vanhempaakin perua). Mutta suurin "ongelma" on nuo hervottomat etuvalot. Jos auto olisi 2000-lukuinen niin vähintäin siinä olisi käytetty linssi-valoja noiden hervottomien halogeeni-umpioiden sijaan, tai vielä mieluummin Xenon-valoja ja ledejä.

Muutoin tuo muotoilu on kyllä kestänyt hyvin ajan hammasta vastaan - toisin kuin esim. Lamborghini Countach, joka on aivan järkyttävä kaikessa kiilamaisuudessaan. Ja Gallardo on samanlainen järkyttävä kyhäelmä.
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Oikeassa olet, F1:sen iän paljastaa muutama yksityiskohta.
Valot, renkaat ja kenties nuo peilit, jotka on muistaakseni lainattu Citroenista aikoinaan. Tosin jokainen omistaja otti sellaset peilit tilatessaan kun halusi...
F1:nen esiteltiin 1992, mutta toki suunnittelu on aiemmalta ajalta. Joka vielä enemmän pistää miettimään, millasen suorituksen suunnitellu ryhmä onnistui tekemään.

On noita päiviteltyjä versioita liikenteessä, joihin on Xenonia ja ledejä laiteltu. Itse tykkään eniten tästä alkuperäisestä. Jokainen yksityiskohta sopii yhteen eikä ylilyöntejä ole.

Ja mitä Countach:iin tulee, se oli juuri sitä. Siitä joko piti tai ei.
Tänään, auto on sellanen ilmestys tienpäällä, että uusi Ferrari ei näytä miltään, jos ne samaan aikaan samassa paikassa näkee. F430:sen Countach:in vierellä nähneenä voin sanoa, että ei siinä Ferrarilla ole jakoja pöydässä siinä kohtaa.
Itseä kiehtoo Countachin raakuus, muodot ovat niin raa-at, että se on siksi niin uskomattoman kaunis.

Maku asioitahan nämä ovat, mutta Countach:in kaltaista legendaa ei enää taida koskaan tulla näissä piireissä. Sillon kun se 1974 tuontantoon tuli, ilman sivuhelmoja-lokasuojia, kapeilla Miseliinin renkailla, ilman takasiipiä, auto oli erittäin kaunis katsella ja tyylikäs. Super matala, jota kapea-korkea rengasprofiili vielä hämmensi sopivasti.
1978 esitelty LP400S, levitettyineen lokasuojineen pisti sitten viimistään jauhot suuhun sen ajan leveimmällä rengastuksella ja kenties takasiivelläkin, joka jakaa taas ne mielipiteet kahteen leiriin. Sellanenhan auton olisi pitänyt olla alunperinkin, mutta kun ei ollut renkaita siihen aikaan....

Mutta makukysymyksiä.
Diabloa kun katsoo ja miettii millanen Countach oli alunperin; hyvin hyvin paljon samaa niistä voi löytää. Ilman Countach:ia ei olisi Diabloa eikä Lamborghinia varmasti tänä päivänä. Miuran veto ei välttämättä olisi riittänyt.
 
Viimeksi muokattu:

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Olen joskus maininnutkin, että kunnon urheiluautomerkillä on hyvä olla kilpa-automenestystä maineensa tukena, kaikilta tärkeimmiltä merkeiltä esim. löytyy vähintään yksi LeMans-voitto:

Bentley - useita kertoja (1. kerran 1924)
Bugatti - 1937 & 1939
Jaguar - useita kertoja (1. kerran 1951)
Ferrari - myös useamman kerran (1. kerran 1958)
Porsche - sama juttu (1. kerran 1970)
Mercedes-Benz - 1952 (Sauberin moottorivalmistaja 1989)
BMW - 1999 (McLarenin moottorivalmistaja)
McLaren - 1995

Tässä kuitenkin on Lamborghinin heikkous imagon suhteen, merkki on 80-luvun nuorisoleffoista alkaen yhdistetty makeaan elämään, mutta absoluuttiset näytöt suorituskyvystä varsinkin ajettavuuden suhteen puuttuvat. :dunno:
 
Viimeksi muokattu:

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Olen joskus maininnutkin, että kunnon urheiluautomerkillä on hyvä olla kilpa-automenestystä maineensa tukena, kaikilta tärkeimmiltä merkeiltä esim. löytyy vähintään yksi LeMans-voitto:

Bentley - useita kertoja (1. kerran 1924)
Bugatti - 1937 & 1939
Jaguar - useita kertoja (1. kerran 1951)
Ferrari - myös useamman kerran (1. kerran 1958)
Porsche - sama juttu (1. kerran 1970)
Mercedes-Benz - 1952 (Sauberin moottorivalmistaja 1989)
BMW - 1999
McLaren - 1995

Tässä kuitenkin on Lamborghinin heikkous imagon suhteen, merkki on 80-luvun nuorisoleffoista alkaen yhdistetty makeaan elämään, mutta absoluuttiset näytöt suorituskyvystä varsinkin ajettavuuden suhteen puuttuvat. :dunno:
Noin äkkiä katsottuna ennen Gallardoa Lambolla ei noita kisastarttejakaan ole liiemmälti ollut. Racing Sports Cars tietää kertoa mallijakaumasta tällaista:

1488 Entries (21 DNS, Finishing ratio 64%)
- Gallardo 948 starttia
- Diablo 298 starttia
- Murcielago 224 starttia
- Miura 6 starttia
- Countach 5 starttia
- Countach QVX 1 startti
- 400 GT 1 startti

35 kokonaiskilpailun voittoa, 85 additional class wins

Tuon Countach QVX:n ainoan startin ajoi muuten eräs Tiff Needel Kyalamin radalla v.86 :ahem: sijoittuen lopputuloksissa viidenneksi.
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Noin äkkiä katsottuna ennen Gallardoa Lambolla ei noita kisastarttejakaan ole liiemmälti ollut. Racing Sports Cars tietää kertoa mallijakaumasta tällaista:

1488 Entries (21 DNS, Finishing ratio 64%)
- Gallardo 948 starttia
- Diablo 298 starttia
- Murcielago 224 starttia
- Miura 6 starttia
- Countach 5 starttia
- Countach QVX 1 startti
- 400 GT 1 startti

35 kokonaiskilpailun voittoa, 85 additional class wins

Tuon Countach QVX:n ainoan startin ajoi muuten eräs Tiff Needel Kyalamin radalla v.86 :ahem: sijoittuen lopputuloksissa viidenneksi.
Asia selittyy pitkälti historialla, Lambolla ei koskaan panostettu kilpailutoimintaan.
Siinä vaiheessa kun asia selvisi Mr.Bizzarrinille; tämä otti ja lähti muihin projekteihin. Ferruciolla ei ollut tosiaan haaveita eikä intoa lähteä kilparadoille, vaikka moottorissa olisikin potenttiaalia ollut varmasti mielinmäärin.

Mutta kyllä niitä yksityis-puolelta radoilla nähtiin luonnollisesti. Kukapa ei Countach:ia haluaisi kilpuriksi rakennella, jos pääoma ei ole rasite?
Nähtiimpä muuten Diablo Jota kilpaversiot Le Mans:in varikolla 1995, mutta kumpikaan auto ei loppuenlopuksi muistaakseni osallistunut syystä tai toisesta edes harjotuksiin. Le Mans Yearbookissa on itseasiassa toisesta Diablo Jota:sta kuvakin.

Sittemminähän tosiaan Lamborghini 2000-luvulle tultaessa alkoi enemmän ja enemmän rakentelemaan kilpureita. Diablo GT perustui aikapitälti GT2 kilpuriin ja Murciésta tehtiin R-GT FIA GT1 luokkaan (yksityistalli sekin), jossa auto ilmeisesti nähdään viimeisen kerran tänä vuonna tositoimissa. Aventador GT1 luokkaan on kuulemma jo melkolailla valmis.
 
Viimeksi muokattu:

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Jos on kamala tuo Strosekin näkemys Diablosta, niin mitäs sanotte tästä Automóviles Lamborghini Latinoamérica S.A:n raisk... räätälöimästä Coatl (nimi jo kuulostaa lausuttuna oksennukselta)-versiosta:
385 km/h huippunopeus toki on nykyäänkin vielä vakuuttava:
http://www.lambocars.com/archive/diablo/special.htm :cool:
Enpä ole tällästäkään ennen nähnyt. Varsin.........utopistiset linjat täytyy sanoa. Vaikka nopea onkin, edelleen käännän katseeni 90-91' Diabloon.:)
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Miura Jota

Asia selittyy pitkälti historialla, Lambolla ei koskaan panostettu kilpailutoimintaan.
Siinä vaiheessa kun asia selvisi Mr.Bizzarrinille; tämä otti ja lähti muihin projekteihin. Ferruciolla ei ollut tosiaan haaveita eikä intoa lähteä kilparadoille, vaikka moottorissa olisikin potenttiaalia ollut varmasti mielinmäärin.
Tästä olisi voinut tulla Lamborghinin 1. kunnon kilpa-auto:

projekti kuitenkin hyllytettiin
http://www.lambocars.com/archive/miura/miuraj.htm :dunno:
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Yleisestikin ottaen lähes kaikki autot ovat parhaimmillaan alkuperäisenä. Ehkä jotain pieniä muutoksia sallittakoon, mutta kyllä tuunaus on pahinta autojen raiskausta mitä on.
No oon kyllä vähän eri mieltä. Ja tuskin tuunaus ois niin monelle työ tai harrastus jos toi ois yleinen mielipide.
 
Ylös