USA:n GP(ei-keltainen lippu jutustelua)

  • Viestiketjun aloittaja pmv
  • Aloituspäivämäärä

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Off-Topic
[QB]Tottakai niitä sattuu jokaiselle, etenkin nopeatemposessa hommassa jossa päätös pitää tehdä mitättömässä ajassa, eikä paluuta ole. Mutta toisten kohdalla nekin on vaan virheitä, ja toisten kohdalla merkkejä huonosta paineen sietokyvystä. Meinaan, että kohtuu hyvä kai se on noilla kaikilla, mutta jostain syystä ja mun mielestä turhaan Kimi on nostettu siinä suhteessa ylivertaiseen asemaan. [QB]
Frank Williams on itse aivan selkeästi todennut Montoyan kypsymättömyyden ja toisaalta myös asteittaisen kehityksen kauden mittaan useaankin otteeseen. Kauden puolen välin tienoilla Montoyalla ei ollut mitään selkeää roolia tallin ykköskuljettjana ja ilman Iso-Britannian tapahtumia Ralfin osalta olisi Montoya saattanut joutua hyvinkin pelkän statistin rooliin Williamsin MM-taistelussa. Ralfinkin ongelmat ovat loppukaudesta tulleet esille, kysymys ei toki ole samassa mielessä paineensietokyvystä, kuin ilman omaa loukkaantumista - kuitenkin Ralf selvästi menetti otettaan suhteessa Montoyaan vaikeuksien alkaessa.

M. Schumacher todetaan yleisti kaikista parhaaksi aina ja ikuisesti. Tämä saksalainen kettu ei tosipaikan tullen häviä kenellekään paineensietokyvyssä - ei kukaan suomalainen toimittaja/kolumnisti jne tällaista enää USA:n GP:n jälkeen väitä. Jos M. Schumacher joutuu ongelmiin otetaan aina esille motivaation puute (joka sinällään voidaan asettaa aika hyvin kyseenalaiseksikin). Montoyaan ja Alonsoon verrattuna paineensietokyvyssä katsotaan olevan eroja, jotka aika-ajoin kääntyvät Kimin eduksi. Eivät luonnollisesti aina, sillä kuten itsekin totesit pohja on hyvä kaikilla niillä, jotka huipputalleissa ajavat.

Kukaan ei väitäkään, etteivätkö Montoya ja Alonso parantaisi tasoaan. Voimasuhteet myös paineidensietokyvyn osalta voivat muuttua. Räikkönen ei ole tällä saralla jäänyt jälkeen kehityksestä, vaan on kehittynyt kuljettajana myös aika-ajojen osalta loppukaudesta. Alkukaudesta Kimi pystyi paremmin hallitsemaan hermonsa kisan aikana, kuin saamaan huippulatauksen hetkellisesti yhden kierroksen ajaksi. Ensimmäisenä vuonna McLarenilla alkuvaikeudet saattoivat monet esittämään Kimin olevan luonnonlahjakkuus nimenomaan yhden kierroksen kuljettajana. Tämä ei pitänyt paikkaansa, mutta ero suhteessa Montoyaan ja Alonsoon on kauden mittaan alkanut kaventua. Coulthard oli alkukaudesta aika-ajoissa Kimin edellä mutta nykyään heistä ei ole mahdollista puhua edes samassa lauseessa.

On melko ymmärrettävää, että kun joku suomalainen erehtyy suomalaista kehumaan, niin aletaan tehdä vertauksia ylivertaiseen asemaan asettamisesta. Tämä on juuri sitä, kulturellien ja omasta mielestään parempien ihmisten päänpuistelua. Vertaukset suomalaisen laadun markkinointiin jäävät tässä suhteessa jotenkin köykäisiksi. Tietysti ymmärrättävää, jos jotkut ovat sitä mieltä, ettei suomesssa mitään laatua osata tehdä, ja työntekijätkin ovat yleisesti laiskoja, ja miten itse nämä työntekijät työmarkkinoilla hakkaa mennen tullen eurooppalaista ajettelua paremmin omaksuneena.

(tämän keskustelun osan suhteen voidaan todeta nimen ollevan enne: off-topic alkaa pahasti mennä wink )
 

Off-Topic

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
2514
En mä mitään romantisoi, kunhan ihmettelen, että miks tiettyjä ominaisuuksia tuodaan joissain tapauksissa esiin, toisissa taas ei. Se on tietysti inhimillistä, ja siksi mun niin vaikea ymmärtää. Edelleenkin, sitä rummutettiin, että ferrari menestyy bridgestonen hyvien renkaiden ansiosta, mutta michelin tallit menestyy vaan erinomaisten kuskiensa ja autojensa ansiosta. Onks se näin, hä?
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Calvin:
Off-Topic:
Jotenkin tossa varikkotaktikoinnissa ferkun toiminnasta huokuu sellanen itsevarmuus, että muiden taktikointiyritykset näyttää lähinnä naurettavalta räpiköinniltä, amtööritouhulta. On se miihkali kova jätkä, ei siitä mihkään pääse vaikka haluais. Yks hassu piirre noissa on se, että tässä tapauksessa siis välikelillä noi bridgestonen renkaat toimi huomattavasti paremmin minkä takia skummeli voiton helpohkosti nappas. Sen sijaan niissä tapauksissa kun niiden renkaat ei mahdollisesti toimi, ylistetään Montoyan tai Räikkösen taidokuutta michelinit autuaasti unohtaen.
Ensinnäkin mielestäni McLaren taktikoi Kimin kanssa erittäin hyvin, ei jäänyt paljoakaan parannettavan varaa, korkeintaan pari kierrosta koko kisan aikana väärillä kumeilla. Ferrarin taktiikka oli itseasiassa huonompi koska joutuivat tekemään yhden ylimääräisen stopin (Sumi tuli heti hakemaan sadekelin kumit kun oli juuri aikaisemmin saanut kuivan kelin nakit alleen). Ero tuli lähinnä siitä että Michelinejä ja Bridgestoneja käyttävät vaihtoivat eri aikaan kuivan kelin kumeista sadekelin kumeihin.

Ja mitä tulee tuohon renkaiden vaikutukseen ja siihen että Sumin voitto menee Bridgestonen piikkiin mutta Kimin/Juanin voitto ei mene samalla tavalla Michelinin piikkiin: SILMÄ KÄTEEN HYVÄ MIES! Michelinin etu, silloin kun sitä on, on luokkaa muutama kymmenys, parhaimmillaan puolisen sekuntia. Tällöin Ferrari häviää rengaspuolella tuon verran, mutta autopuolella on varsinkin McLarenia paljon enemmän kuin puoli sekuntia edellä, joten kokonaispakettina Ferrari on edellen Mäkkiä edellä. Jos tällöin Kimi on Suumakkerin edellä ei kyseessä voi olla kuin ajajan tai tiimin taidot. Sateella taas Bridgestonen etu Micheliniin nähden on useita SEKUNTEJA, parhaimmillaan jopa 4-5 sekuntia (esim. Kanadan perjantai; Indyssä ero ei ollut aivan niin iso koska rata ei ollut niin märkä, ehkä "vain" 3 sekuntia). Se on niin iso luku että Sauberkin on selvästi parempi auto kuin vaikkapa McLaren niissä oloissa.
Et sitten tullu ajatelleeksi että viime vuonna Ferrari oli 1-2 sekuntia McLarenia ja Williamsia nopeampi. Yhtäkkiä McLaren ja Williams ovatkin 0.5 sekuntia Ferraria nopeampia, McLaren vieläpä vanhalla autolla. Eihän tuo voi johtua kuin renkaista, eli Michelin siis voittaa Bridgestonea noin 1.5 sekuntia..
 

Off-Topic

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
2514
Kyllä mä olen ajatellut kaikenlaista, ja jopa tehnytkin kaikenlaista, ja just siks mä en voikaan ajatella noin, että ero oli - sekunti, nyt + puol sekkaa -> renkaat! Ei nää jutut ole kovin yks oikosia, vaikka se oliskin tietysti kaikkien kannalta helpompaa mikäli niin olis. Mutta tossa tapauksessa tietysti oli selvää, että noissa poikkeusolosuhteissa bridgestone sadekumit oli paremmat, samoin se, että niiden kuivan kelin renkaat oli sateella huonommat. Mutta sitä mä en kuitenkaan ajanut tolla takaa, vaan sitä, että miks tällanen tekijä nostetaan esille kun x pärjää, mutta kun y pärjää, niin silloin esille nostetaan y:n ilmiömäisyys. Vaikkei skummeli mun suosikki olekaan, niin kyllä mun mielestäni sekä skummelin taitoja, että saavutuksia varsin voimallisesti pyritään joka käänteessä vähättelemään. Jos ne sitten juontavatkin juurensa muusta kun herran hyvyydestä, niin oliskohan muidenkin aika oivaltaa mistä toi menestyminen on kiinni?
 

huru

0xdeadbeef
Liittynyt
3.7.2003
Viestit
29
Sijainti
lappeen Ranta
Hieman offtopiccia:

Alkaa jo maistumaan puulta tämä jatkuva selostajien haukkuminen joka ikisen kisan jälkeen.. myönnän, parantamisen varaa kyllä olisi - mutta kenellä teistä on kokemusta selostuskopissa istumisesta ja informaatiotulvassa perässä pysymisestä pieniä monitoreja seuratessa sekä koittaessa pitää silmällä radan tapahtumia livenä siinä sivussa? Eipä ole minullakaan, mutta en kuvittele sitä ihan helpoksi hommaksi. Toisaalta tehän tunnutte näkevän kaikki radan tapahtumat yhdestä TV-ruudusta ihan itse paljon paremmin kuin selostajat - miksi siis parkua. Tsemppiä Tomille vaan :)

</avautuminen>

<small>[ 01-10-2003, 10:28: Message edited by: huru ]</small>
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
No siis urheiluselostajien haukkuminenhan on suurinta kansanhuvia. Ei sitä sovi mennä kieltämään. Toisaalta varmaan jokainen normaalilla egolla varustettu toimittaja kuuntelee asiallisen kritiikin ja koittaa parantaa toimintaansa.
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Ja Kyltsihän sai vain vettä lisää myllyynsä :( Täytyy toki myöntää, että on Tuomisella parempiakin päiviä ollut kuin viime kisan hetkellä.

Miksi keskittyä liikaa selostajaan?
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
pmv:
No siis urheiluselostajien haukkuminenhan on suurinta kansanhuvia. Ei sitä sovi mennä kieltämään. Toisaalta varmaan jokainen normaalilla egolla varustettu toimittaja kuuntelee asiallisen kritiikin ja koittaa parantaa toimintaansa.
Mun mielestä selostajalta vaaditaan paitsi asiantuntemusta, myös taitoa havaita asioita nopeammin kuin valtaosa katsojista. Sellaisia selostajia on vain valitettavan vähän. Eipä tuu mieleen kuin nelosen golf-selostajat ja ehkä Antero Mertaranta.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Joo, kyllä selostaja sitä varten on, että kertoo meille katsojille jotain sellaista mitä tv-ruudusta ei välttämättä näe. Tämä on tietysti tavattoman vaikeaa, koska kuitenkin pitäisi seurata lähetystä(Jotta tietää mitä katsojat näkee) ja kaikkia muitakin monitoreja(jotta tietää mitä katsojat EI näe). Jotenkin jäi Indianapolisin kisan selostuksesta sellainen kuva, että siellä oli kaksi tavallista jannua puhumassa mitä sylki suuhun tuo. Jykää todella tarvittaisiin, sillä silloin selostus on aivan eri tasolla.
 

Nopeahuoli

Pomo Hetteri
Liittynyt
5.4.2001
Viestit
27734
Sijainti
PDX, OR
Jacques:
Mun mielestä selostajalta vaaditaan paitsi asiantuntemusta, myös taitoa havaita asioita nopeammin kuin valtaosa katsojista. Sellaisia selostajia on vain valitettavan vähän. Eipä tuu mieleen kuin nelosen golf-selostajat ja ehkä Antero Mertaranta.
Golf on tietysti hieman hidastempoisempaa urheilua, niin siinä on aikaa kertoa muustakin kun vaan ruudussa olevasta. Mutta sen vähäisen kokemuksen perusteella, mitä mulla on niistä Nelosen golf-veijareista, niin he ovat (verrattuna muihin golf-selostajiin, joihin heitä pitääkin verrata) todella heikkoa tasoa ja kerrassaan unettavia. En pitäisi heitä missään tapauksessa esimerkillisinä selostajina ja epäilenkin heidän saaneen duuninsa nk hyvä veli -periaatteella.
 

Aeuk

Well-known member
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
1201
Antero Mertaranta - siinä on pätevä selostaja. Jääkiekossa varmasti informaatitulva selostuksen aikana on vähintään samaa luokkaa kuin formuloissa, ellei kovempikin. Silti - Mertarannan selostus on aina asiantuntevaa, innostunutta, kiinnostavaa, osaavaa. Sitä on ilo kuunnella.

Itse en todellakaan ole syyllistynyt Tuomisen haukkumiseen "joka kisan jälkeen". Myönnän, että aikanaan kun TT aloitti, haukuin hemmoa usein - selostajan vaihtuminen tuli niin yllätyksenä jne. En ehkä suurin Kyllösfani ole, mutta mitä tulee tunteelliseen selostamiseen yms - niin siinä mielessä Kyllösestä pidin enemmän. Toki Kyllönen & Mustakari suolsivat virheitä suuret määrät myös, välillä jotain niin pöljää ettei todeksi olisi uskonut.

Olin pitkän aikaa tässä välillä valittamatta. Ehdin tottua TT:n. Kiitos siitä kuuluu kylläkin JJ:lle. TT:n ja JJ:n yhteistyö = toimivaa, suorastaan hyvää. Sen ansiosta kitinäni väheni ja totuin TT:nkin paremmin jne. JJ = hyvä, parantaa TT:n selostusta ja etenkin estää ne pahimmat virheet.

Mikä on nostanut raivon taas pintaan? Se, että Pulkkinen on päättänyt alkaa selostajaksi TT:n rinnalle. Ennen oli sentään vain yksi pösilö siedettävänä ( wink ) mutta nyt on kaksi, ja Pulkkinen on paljon, paljon TT:täkin ärsyttävämpi. Oikea pelle yuck

Ja ne jotka sanovat, että "ei kai se selostus ole tärkeintä, eikö kisa ole tärkeintä?" ... totta, näinhän se on, mutta: Jatkuva virheitä tulviva selostus, jossa paistaa asiantuntemattomuus lävitse - se vie liikaa huomiota myös kisalta. Ellei kisoja sitten katso ilman ääniä - sitäkin olen joskus kokeillut. Siinä vain on se huono puoli, että sitten ei kuule autojenkaan ääniä yms.

Kunpa olisikin sellainen "vaimenna selostus" -painike kaukosäätimessä :p

doubtful
 

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
vielä noista renkaista. Michelin ei todellakaan ole 1,5 s nopeampi kuivalla kelillä, ero on lähempänä puolta sekuntia tuskin sitäkään. Kymmenyksistä kuitenkin puhutaan, ei BAR ja Sauberkaan 1,5 s häviä Jaguarille, paljon vähemmän.
 

Off-Topic

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
2514
Kymmenyksiä ne on 15 kymmenystäkin, ja yhdessä autossa ero voi olla merkittävämpi tai jopa eri suuntanen kuin toisessa.
 
Ylös