USA:n GP

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Renkaittenvaihdosta ei ole minkäänlaista kymmenen lähtöruudun sääntöä. Jos taas sovellettaisiin moottorinvaihtosääntöä niin aika-ajon jälkeen moottorinvaihdosta pudotetaan viimeiseksi. Nyt tuo on kiinni ihan sopimuksesta, toki Bridgestone-autojen nostaminen ylöspäin järjestyksessä on yksi vaihtoehto.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Vähän semmonen perskutina, että mitään rengasjuttuja ei tulekaan. Että Michelin-tiimit ajaa nykyisillä renkaillaan. Jotain siinä on kun vain Toyotan autoista räjähti gummit...
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Matxi sanoi:
Vähän semmonen perskutina, että mitään rengasjuttuja ei tulekaan. Että Michelin-tiimit ajaa nykyisillä renkaillaan. Jotain siinä on kun vain Toyotan autoista räjähti gummit...
Jos muillakin kerran on vastaavanlaisia vaurioita pitempään käytetyissä kumeissaan, niin tuo olisi kyllä aika hullua.
 

kessel

Well-known member
Liittynyt
13.1.2001
Viestit
1575
Sijainti
Tampere
Bobakki sanoi:
noin käsittämättömästä virheestä ei saisi päästä kuin koira veräjästä muutenkaan
No mitä sä tiedät tuosta "virheestä". Siis jotain muuta kuin me muutkin, eli kaksi korollaa rikkoi jostain syystä kuminsa ja muilla ei sen suhteen ongelmia??
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Giffen ihaili Hondan Type-R:rää. Autoa jolla ei Suomen teillä tee mitään. Paskat ominaisuudet, häviää Golf GTI:lle ja Focus RS:lle.

Itse aika-ajo meni suunnitelman mukaan. Hyvä, että Button ja Trulli ovat mukana sotkemassa Rellun kuvioita. Nyt vielä kun tuo rengasongelma ratkeaisi.
 

mh_84

Well-known member
Liittynyt
13.5.2005
Viestit
930
Kimiltä hyvä kierros. Ja niin oli Trulliltakin.

Huomasitteko Kimin tyylin ajaa tuo mutka n: o 5, eli siis eka sektorin jälkeinen mutka? Tuommosissa mutkissa Kimi ja Michael tekee sen eron muihin. He ajavat sen erilailla kuin muut. (ja mika myös aikanaan). Paljon pidempää hakevat vauhtia kiihdytykseen.

Mielenkiintoista nähdä kun elektroniikkaa vähennetään,että kuinka ylivoimainen Kimi on sitten.

Erkiltä muuten yllättävän hyvä analyysi tuosta, että kun auto puskee enemmän kuin ennen, siinä on enemmän bensaa. Takana enemmän painoa=aliohjautuminen.

Kevyempi kuorma vaikuttaa tietenkin enemmän juuri kiihdytyksessä ja sitähän viimeinen sektori on kokonaan. Oskukin siis yllätti.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
kessel sanoi:
No mitä sä tiedät tuosta "virheestä". Siis jotain muuta kuin me muutkin, eli kaksi korollaa rikkoi jostain syystä kuminsa ja muilla ei sen suhteen ongelmia??
http://www.speedtv.com/articles/auto/formulaone/17666/
Ralf’s accident was caused by a left rear tire failure, and followed a similar problem for teammate Ricardo Zonta. The Brazilian also suffered damage on another tire later on. Other teams also reported problems, but they have not been named.
Olisit toki lukenut enemmän kuin kolme viimeistä viestiä :)
 

butterfly

Foorumin Niilo Pielinen
Liittynyt
10.2.2005
Viestit
1496
Sijainti
Lahtix
Hieno homma että toyota sai vihdoinkin paalun. Siistii! :p :p
Trulli kyllä on varmaan suht kevyellä autolla liikenteessä mutta niin on buttonkin. Kimistä en tiiä. Mutta ei kimi missään nimessä ole millään todella raskaalla autolla lähössä kisaan niinkuin mustakiikari veikkas, sen verran ripeää oli eteneminen. Toyotan tilanteesta sen verran että minun mielestä niillä on sarjan kolmanneksi nopein auto. Huonoa tuuria ollut parissa viime kisassa. Ja pakko sanoa taas että ferrari on syvältä....:alppu:
 

kessel

Well-known member
Liittynyt
13.1.2001
Viestit
1575
Sijainti
Tampere
Bobakki sanoi:

Olisit toki lukenut enemmän kuin kolme viimeistä viestiä :)
Kiitän asiallisesta palautteesta.

Outoa ettei noiden muiden vastaavia vaurioita kärsineiden misukkatallien nimiä mainittu...
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
mh_84 sanoi:
Kevyempi kuorma vaikuttaa tietenkin enemmän juuri kiihdytyksessä ja sitähän viimeinen sektori on kokonaan. Oskukin siis yllätti.
Ihan yhtä paljon se vaikuttaa jarrutusmatkaan, jos fysiikkaa lainataan. Sen lisäksi kevyt auto hyödyttää auton ajettavuutta, notkeutta, jotka ovat avuksi syheröisillä osuuksilla. Sanoisin, että kevyt auto on nimenomaan syheröisillä osuuksilla enemmän hyödyksi kuin suorilla. Tästä syystä on jo kauan tiedetty, että Monacosasa kolmen pysähdyksen taktiikka on se kaikkien nopein tyhjällä radalla.
 

jimpo

Well-known member
Liittynyt
28.6.2003
Viestit
283
mh_84 sanoi:
Kevyempi kuorma vaikuttaa tietenkin enemmän juuri kiihdytyksessä ja sitähän viimeinen sektori on kokonaan. Oskukin siis yllätti.
Ei Osku yllättänyt. Vika sektori on lähinnä suoraa loikotusta suurella nopeudella isolla vaihteella ja taistelua ilmanvastusta vastaan, siihen ei auton paino vaikuta. Kiihdytyksiä jossa paino vaikuttaa on syheröllä elikkäs pääasiassa sektorilla 2.
 

Thunder

Vihan aiheuttaja
Liittynyt
20.1.2002
Viestit
7970
epeli sanoi:
Ei toimi DivX 5.0:llalakaan. Itse luulisin tän kiikastavan AVI.-päätteestä? Miten noita pystyy muuttamaan vaikkapa mpeg.:eiksi?
Jos haluat muuntaa avit mpeg-filuiksi, downloadaa The FilmMachine-ohjelmisto. Monipuolinen.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
kessel sanoi:
Kiitän asiallisesta palautteesta.

Outoa ettei noiden muiden vastaavia vaurioita kärsineiden misukkatallien nimiä mainittu...
Montoya sanoi eilen että uusi asvaltti ovaaliosuudella syö ulompia gummeja. Talli lienee McLaren.
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Moe Szyslak sanoi:
Montoya sanoi eilen että uusi asvaltti ovaaliosuudella syö ulompia gummeja. Talli lienee McLaren.
Briatore tais sanoa etteivät aja huomenna elleivät saa ottaa uusia gummeja..
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
belated sanoi:
Briatore tais sanoa etteivät aja huomenna elleivät saa ottaa uusia gummeja..
Toivottavasti ei aja! Sais Kimi taas Alonsoa 10p kiinni!!! :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
 

mh_84

Well-known member
Liittynyt
13.5.2005
Viestit
930
Trulli paransi viimeistä sektoria aamusta melkein 4 kymppiä ja Kimi ajoi lähes saman. Bensamäärästä se on, katsokaa vain huomenna.;)
 

Saukki

Well-known member
Liittynyt
13.1.2004
Viestit
101
Michelin ei päästä
tallejaan Indy-kisaan

Turun Sanomat

HEIKKI KULTA

Michelinin rengasleiri on hallinnut ylivoimaisesti formula ykkösten MM-sarjaa. Kauden 24:sta palkintosijoituksesta 19 on kirjattu ranskalaismerkille.

USA:n Grand Prix palauttaa kuitenkin Michelinin helähtäen jatkuvista juhlista karuun arkeen.

Ranskalainen rengastoimittaja on vedonnut kaikkien seitsemän tallinsa vetäytymiseksi sunnuntain kisasta - turvallisuussyistä.

Jatkuva lisänopeuden kehittäminen on siivittänyt Michelinin insinöörit ristiretkelle yhä kilpailukykyisempien kumiseosten ideoimiseen.

Raja tuli vastaan Indianapolisin kaksiluonteisella kilparadalla. Hitaat syheröt ja osittain röpölöisempi huippunopea ovaalikaarre ovat yhdistelmänä liikaa Michelinin kestävyydelle.

Ralf Schumacherin perjantain harjoituksissa kokema karmea uosajo vasemman takarenkaan petettyä sekä Ricardo Zontan yhtä mystinen rengasrikko saivat hälytyskellot soimaan Michelinin komentoportaassa.

Kun tutkimuksista huolimatta syyt renkaiden hajoamiseen jäivät selvittämättä, Dupasquier otti kovat keinot käyttöön.

Michelin esitti kansainväliselle autoliitolle FIA:lle, että saisi lennättää kilpapäiväksi turvallisemmat, Espanjan GP:ssä käytetyllä seoksella rakennetut renkaat.

Kun kilpailija Bridgestonella ei ole minkäänlaisia turvaongelmia, erikoislupaa ei suoralta kädeltä myönnetty.

Nykysäännöt edellyttävät, että kuljettajat ajavat aika-ajon ja koko kilpailun yksillä renkailla. Aika-ajo on tehty, joten Michelin käyttäisi uusia renkaita vain kisassa.

Michelin vetosi talleihinsa ja neuvoi näitä jättämään kilpailun ajamatta, mikäli vahvempia renkaita ei ole lupa käyttää.

Renault uhkaa vetäytymisellä

Sekä kuljettajien että valmistajien MM-sarjoja johtava Renault heittäytyi heti turvakysymysten myrskyssä rengastoimittajansa veneeseen.

Tallipäällikkö Flavio Briatore ilmoitti, että mikäli Michelinin rengastoimitus kilpailuun kielletään, Renault vetää kuljettajansa pois kilpailusta.

- Tuemme täysin Micheliniä tässä tilanteessa. He tekevät parhaansa selvittääkseen vaikean ongelman.

- Valtuutus käyttää näitä renkaita on toistaiseksi jäänyt saamatta. Jos sitä ei tule, emme kilpaile sunnuntaina. Meille kuljettajiemme turvallisuus on kaikkein tärkeintä, Briatore tiedotti.

Että semmosta...
 
Ylös