JPP
as Quo as possible
On tossa olemassa semmonen mahdollisuus, että Monaco on vähiten "pisaralla pisimmälle" -kilpailu, mutta sielläkin joudutaan pihistelemään eli kannattaa laittaa koko 100 kiloa kehiin :idea:.
Väärin. Esim. Monza on tuolla http://media.renault.com/global/en-gb/renault/Media/PressRelease.aspx?mediaid=33258 luokiteltu "average to low" kulutuksen radaksi.Käsittääkseni korkein kulutus on niissä kisoissa, missa on korkeimmat keskinopeudet.
Öö.. Kaasunaukioloaika% per kierros on sama kuin se on koko kisalle. Ei kierrosaika siihen vaikuta mitenkään. Kaikki GP:t on sen 305 km pl. Monaco, joten ei kierroksen pituus vaikuta mitenkään kulutukseen. Varsinkin kun tuo Renaultin käyttmä mitta on kg/km eikä kg/h.Eniten kulutusta on niillä radoilla, joilla ollaan ajallisesti pisimpään urki auki. Monzan korkea keskinopeus ja suurin prosentuaalinen kaasu pohjassa-osuus ei välttämättä tarkoita suurinta kulutusta, koska kierroaika on nopeampi kuin muissa paikoissa.
Kiitos näistä (jälkimmäinen linkki ei tosin toiminut). Alhaisemman ilmanvastuksen takia Monza ei siis kulutuksessa ole korkealla, vaikka täyden kaasun määrässä onkin. Myönnän, etten tuota tekijää tullut ajatelleeksi.Väärin. Esim. Monza on tuolla http://media.renault.com/global/en-gb/renault/Media/PressRelease.aspx?mediaid=33258 luokiteltu "average to low" kulutuksen radaksi.
EDIT: Ja tämän vuoden previewistä http://media.renault.com/global/en-gb/renault/Media/PressRelease.aspx?mediaid=50280: "Even though the engine is running at full throttle for three quarters of the lap, fuel consumption is actually one of the lowest of the year and the race starting fuel load is one of the lowest of the season"
Tässä käsityksessä minäkin olen tosiaan ollut.Monaco on ylivoimaisesti vähiten bensaa kuluttava rata.
öö... Monzan kisa(ja kierros) on ajallisesti yksi lyhimmistä koko kalenterissa. Kulutuksen kannalta oleellista on aika, ei matka.Öö.. Kaasunaukioloaika% per kierros on sama kuin se on koko kisalle. Ei kierrosaika siihen vaikuta mitenkään. Kaikki GP:t on sen 305 km pl. Monaco, joten ei kierroksen pituus vaikuta mitenkään kulutukseen. Varsinkin kun tuo Renaultin käyttmä mitta on kg/km eikä kg/h.
Korjasin linkin. Tosin olisi se kaksoispisteen pois ottamalla toiminut.(jälkimmäinen linkki ei tosin toiminut)
No ei se ilmanvastuksesta johdu tässä tapauksessa, bensaa kuluuu enemmän per kilometri mitä alhaisemmilla nopeuksilla kaasu on pohjassa, moottori vie saman verran bensiiniä täydellä teholla toimiessaan vaihteesta riippumatta mutta pidemmällä vaihteella maisemakin vaihtuu. Eli eniten polttoainetta tottakai per kilometri vie kisat joissa on per kiometri suurin määrä kovia kiihdytyksiä hitaista mutkista ulos. Eli kuten joku tuolla jo laski aikaisemmin Monzassa kaasu ei ole auki ajallisesti pisimpään vaikka prosentuaalisesti kierroksesta onkin.Kiitos näistä (jälkimmäinen linkki ei tosin toiminut). Alhaisemman ilmanvastuksen takia Monza ei siis kulutuksessa ole korkealla, vaikka täyden kaasun määrässä onkin. Myönnän, etten tuota tekijää tullut ajatelleeksi.
Höpö höpö..Tässä Button puhuu aiheesta. Ainakaan nykyään ei käytetä samaa bensiinimäärää kaikissa kisoissa. Painoedusta tulee suurempi hyöty kuin painon mukana tulevasta lisätehosta http://www.youtube.com/watch?v=Ypib4WjdM68
Katsoitko videon?. Kovasti se Button siihen suuntan sanoi. 5kg:sta tulee 0.2 s hyöty kierrokseen,tämä jatkuu koko kisan jokaisen kierroksen. Varmaan se 5 kg tehohyötynä kuluisi niin nopeaan, että kierrosajassa suhteessa ei tulisi niin suurta hyötyä.Höpö höpö..
Saivartelua, ei sillä 5 kg kuitenkaa montaa kierrosta ajeta. Mainosta tai ei, nii onhan se silti totta, että -5 kg tulee tollainen etu.Minusta se lähinnä promosi Mobil 1:stä että se parantaa taloudellisuutta.
Eikä se hyöty koko kisaa jatku. Kisan lopussa kaikilla on aika sama määrä bensaa jäljellä. Muutenhan ne muut olisivat ihan turhaan lähteneet suuremmalla bensakuormalla.
Ei se mitään saivartelua ole. Jos kisa on 10 kierrosta ja toinen kuluttaa 0,5 kiloa enemmän per kierros, niin ensimmäisellä kierroksella etua on 4,75 kg, toisella enää 4,25 kg, kolmannella 3,75 kg jne. Kisan alussa etua on enemmän, lopussa vähemmän. Keskimäärin vain 2,5 kg eli puolet tuosta 5 kg:sta.Saivartelua, ei sillä 5 kg kuitenkaa montaa kierrosta ajeta. Mainosta tai ei, nii onhan se silti totta, että -5 kg tulee tollainen etu.
Siit toi 0.2 s on keskiarvo, todellinen ero on alussa suurempi.Ei se mitään saivartelua ole. Jos kisa on 10 kierrosta ja toinen kuluttaa 0,5 kiloa enemmän per kierros, niin ensimmäisellä kierroksella etua on 4,75 kg, toisella enää 4,25 kg, kolmannella 3,75 kg jne. Kisan alussa etua on enemmän, lopussa vähemmän. Keskimäärin vain 2,5 kg eli puolet tuosta 5 kg:sta.
Mä kyllä ymmärsin, että 5 kg kevyempi auto on 0,2s nopeampi, eikä mikään keskiarvo. Ja jos 5 kg kevyempi auto on 0,4s nopeampi, niin kisan alussa autot olisivat 12s hitaampia kuin lopussa (jos lähtöpaino 150kg). Eivät ole. Vaan nimenomaan noin 6s, eli 0,2s per 5kg.Siit toi 0.2s on keskiarvo, todellinen ero on alussa suurempi.
Sitten se ei pidä yhtään paikkansa, että 0,2 s jatkuis koko kisan, mitä Button väitti. Turhaan me siitä keskutellaan valehteleeko Button tai ei.Mä kyllä ymmärsin, että 5 kg kevyempi auto on 0,2s nopeampi, eikä mikään keskiarvo. Ja jos 5 kg kevyempi auto on 0,4s nopeampi, niin kisan alussa autot olisivat 12s hitaampia kuin lopussa (jos lähtöpaino 150kg). Eivät ole. Vaan nimenomaan noin 6s, eli 0,2s per 5kg.