Uudet F1-moottorit

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24351
Sijainti
lappeen Ranta
On tossa olemassa semmonen mahdollisuus, että Monaco on vähiten "pisaralla pisimmälle" -kilpailu, mutta sielläkin joudutaan pihistelemään eli kannattaa laittaa koko 100 kiloa kehiin :idea:.
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
1012
Käsittääkseni korkein kulutus on niissä kisoissa, missa on korkeimmat keskinopeudet.
Väärin. Esim. Monza on tuolla http://media.renault.com/global/en-gb/renault/Media/PressRelease.aspx?mediaid=33258 luokiteltu "average to low" kulutuksen radaksi.

EDIT: Ja tämän vuoden previewistä http://media.renault.com/global/en-gb/renault/Media/PressRelease.aspx?mediaid=50280: "Even though the engine is running at full throttle for three quarters of the lap, fuel consumption is actually one of the lowest of the year and the race starting fuel load is one of the lowest of the season"
 
Viimeksi muokattu:

Alzon

Well-known member
Liittynyt
15.9.2009
Viestit
340
F1 auto kuluttaa eniten bensaa kaasu pohjassa tehokierroksilla. Sillä ei ole merkitystä paahdetaanko suoran päässä vai kakkosvaihteella hitaan mutkan kiihdytyksessä. Tuon nyt luulisi olevan itsestään selvää. Eniten kulutusta on niillä radoilla, joilla ollaan ajallisesti pisimpään urki auki(teknisesti ei ihan, koska osakaasuosuudetkin ratkaisevat). Monzan korkea keskinopeus ja suurin prosentuaalinen kaasu pohjassa-osuus ei välttämättä tarkoita suurinta kulutusta, koska kierroaika on nopeampi kuin muissa paikoissa.
Monaco on ylivoimaisesti vähiten bensaa kuluttava rata.
 
Viimeksi muokattu:

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Eniten kulutusta on niillä radoilla, joilla ollaan ajallisesti pisimpään urki auki. Monzan korkea keskinopeus ja suurin prosentuaalinen kaasu pohjassa-osuus ei välttämättä tarkoita suurinta kulutusta, koska kierroaika on nopeampi kuin muissa paikoissa.
Öö.. Kaasunaukioloaika% per kierros on sama kuin se on koko kisalle. Ei kierrosaika siihen vaikuta mitenkään. Kaikki GP:t on sen 305 km pl. Monaco, joten ei kierroksen pituus vaikuta mitenkään kulutukseen. Varsinkin kun tuo Renaultin käyttmä mitta on kg/km eikä kg/h.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Väärin. Esim. Monza on tuolla http://media.renault.com/global/en-gb/renault/Media/PressRelease.aspx?mediaid=33258 luokiteltu "average to low" kulutuksen radaksi.

EDIT: Ja tämän vuoden previewistä http://media.renault.com/global/en-gb/renault/Media/PressRelease.aspx?mediaid=50280: "Even though the engine is running at full throttle for three quarters of the lap, fuel consumption is actually one of the lowest of the year and the race starting fuel load is one of the lowest of the season"
Kiitos näistä (jälkimmäinen linkki ei tosin toiminut). Alhaisemman ilmanvastuksen takia Monza ei siis kulutuksessa ole korkealla, vaikka täyden kaasun määrässä onkin. Myönnän, etten tuota tekijää tullut ajatelleeksi.
Monaco on ylivoimaisesti vähiten bensaa kuluttava rata.
Tässä käsityksessä minäkin olen tosiaan ollut.
 
Viimeksi muokattu:

Alzon

Well-known member
Liittynyt
15.9.2009
Viestit
340
Öö.. Kaasunaukioloaika% per kierros on sama kuin se on koko kisalle. Ei kierrosaika siihen vaikuta mitenkään. Kaikki GP:t on sen 305 km pl. Monaco, joten ei kierroksen pituus vaikuta mitenkään kulutukseen. Varsinkin kun tuo Renaultin käyttmä mitta on kg/km eikä kg/h.
öö... Monzan kisa(ja kierros) on ajallisesti yksi lyhimmistä koko kalenterissa. Kulutuksen kannalta oleellista on aika, ei matka.

Esimerkki kuvitelluilla numeroilla: Monza: kesto 1h 20min, kaasu pohjassa 80%. Barcelona: kesto 1h 40min, kaasu pohjassa 70%. Aika kaasu pohjassa: Monza: 64min, Barcelona: 70min.
 
Viimeksi muokattu:

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
1012
(jälkimmäinen linkki ei tosin toiminut)
Korjasin linkin. Tosin olisi se kaksoispisteen pois ottamalla toiminut.

Tuolla http://www.vivaf1.com/monaco.php on kaikista radoista kulutukset, tosin ei kerrota mistä ne on saatu.

kg/5 km
Melbourne 2,64
Bahrain 2,59
New Delhi 2,59
Monaco 2,58
Barcelona 2,52
Montreal 2,52
Shanghai 2,48
Yas Marina 2,48
Silverstone 2,46
Singapore 2,46
Hungaroring 2,45
Sepang 2,44
Nurburgring 2,43
Monza 2,42
Yeongam 2,4
Austin 2,4
Spa 2,39
Suzuka 2,35
Interlagos 2,32

EDIT: Ei ehkä ihan luotettavimmat. Rellun previewin http://www.f1network.net/main/s107/st184148.htm mukaan Austin on yksi kovakulutuksisimmista radoista.
 
Viimeksi muokattu:

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
1012
Ei noista kulutuksista taida saada kunnon tietoa oikein mistään. F1networkissä on ihan asiallisen näköiset Williamsin previewit, mutta ratatiedot on vähän mitä sattuu. Montrealissa vuoden 2011 kulutus on 2,3 kg/kierros ja 2013 1,6 kg/kierros.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Kiitos näistä (jälkimmäinen linkki ei tosin toiminut). Alhaisemman ilmanvastuksen takia Monza ei siis kulutuksessa ole korkealla, vaikka täyden kaasun määrässä onkin. Myönnän, etten tuota tekijää tullut ajatelleeksi.
No ei se ilmanvastuksesta johdu tässä tapauksessa, bensaa kuluuu enemmän per kilometri mitä alhaisemmilla nopeuksilla kaasu on pohjassa, moottori vie saman verran bensiiniä täydellä teholla toimiessaan vaihteesta riippumatta mutta pidemmällä vaihteella maisemakin vaihtuu. Eli eniten polttoainetta tottakai per kilometri vie kisat joissa on per kiometri suurin määrä kovia kiihdytyksiä hitaista mutkista ulos. Eli kuten joku tuolla jo laski aikaisemmin Monzassa kaasu ei ole auki ajallisesti pisimpään vaikka prosentuaalisesti kierroksesta onkin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Laskin, että jos jokaisella kierroksella ajettaisiin kierrosennätysvauhtia, eikä keltaiset, varikkostopit tai safety carit hidastaisi kulkua (ja vääristäisi tulosta), Monacossa ajettaisiin kisan aikana täydellä kaasulla 42 min 35 sekuntia ja Monzassa 52 minuuttia 59 sekuntia. Spa pistäisi vielä paremmaksi 55 minuutilla ja 4 sekunnilla.

(Kahdessa ensimmäisessä on vuonna 2004 tehty rataennätys, mutta Spassa käytin uudistetun radan ennätystä joka on pari sekuntia 2004-ennätystä hitaampi. Kaasunkäyttöarvot aiemmin linkitetyltä VivaF1-sivustolta.)
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Höpö höpö..
Katsoitko videon?. Kovasti se Button siihen suuntan sanoi. 5kg:sta tulee 0.2 s hyöty kierrokseen,tämä jatkuu koko kisan jokaisen kierroksen. Varmaan se 5 kg tehohyötynä kuluisi niin nopeaan, että kierrosajassa suhteessa ei tulisi niin suurta hyötyä.
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
1012
Minusta se lähinnä promosi Mobil 1:stä että se parantaa taloudellisuutta.

Eikä se hyöty koko kisaa jatku. Kisan lopussa kaikilla on aika sama määrä bensaa jäljellä. Muutenhan ne muut olisivat ihan turhaan lähteneet suuremmalla bensakuormalla.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Minusta se lähinnä promosi Mobil 1:stä että se parantaa taloudellisuutta.

Eikä se hyöty koko kisaa jatku. Kisan lopussa kaikilla on aika sama määrä bensaa jäljellä. Muutenhan ne muut olisivat ihan turhaan lähteneet suuremmalla bensakuormalla.
Saivartelua, ei sillä 5 kg kuitenkaa montaa kierrosta ajeta. Mainosta tai ei, nii onhan se silti totta, että -5 kg tulee tollainen etu.
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
1012
Saivartelua, ei sillä 5 kg kuitenkaa montaa kierrosta ajeta. Mainosta tai ei, nii onhan se silti totta, että -5 kg tulee tollainen etu.
Ei se mitään saivartelua ole. Jos kisa on 10 kierrosta ja toinen kuluttaa 0,5 kiloa enemmän per kierros, niin ensimmäisellä kierroksella etua on 4,75 kg, toisella enää 4,25 kg, kolmannella 3,75 kg jne. Kisan alussa etua on enemmän, lopussa vähemmän. Keskimäärin vain 2,5 kg eli puolet tuosta 5 kg:sta.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Ei se mitään saivartelua ole. Jos kisa on 10 kierrosta ja toinen kuluttaa 0,5 kiloa enemmän per kierros, niin ensimmäisellä kierroksella etua on 4,75 kg, toisella enää 4,25 kg, kolmannella 3,75 kg jne. Kisan alussa etua on enemmän, lopussa vähemmän. Keskimäärin vain 2,5 kg eli puolet tuosta 5 kg:sta.
Siit toi 0.2 s on keskiarvo, todellinen ero on alussa suurempi.
 
Viimeksi muokattu:

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
1012
Siit toi 0.2s on keskiarvo, todellinen ero on alussa suurempi.
Mä kyllä ymmärsin, että 5 kg kevyempi auto on 0,2s nopeampi, eikä mikään keskiarvo. Ja jos 5 kg kevyempi auto on 0,4s nopeampi, niin kisan alussa autot olisivat 12s hitaampia kuin lopussa (jos lähtöpaino 150kg). Eivät ole. Vaan nimenomaan noin 6s, eli 0,2s per 5kg.

Nappula puhuu paskaa promotakseen Mobilia.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Mä kyllä ymmärsin, että 5 kg kevyempi auto on 0,2s nopeampi, eikä mikään keskiarvo. Ja jos 5 kg kevyempi auto on 0,4s nopeampi, niin kisan alussa autot olisivat 12s hitaampia kuin lopussa (jos lähtöpaino 150kg). Eivät ole. Vaan nimenomaan noin 6s, eli 0,2s per 5kg.
Sitten se ei pidä yhtään paikkansa, että 0,2 s jatkuis koko kisan, mitä Button väitti. Turhaan me siitä keskutellaan valehteleeko Button tai ei.

edit: vaikka se olisikin keskiarvo niin toi sun lineaarinen laskutapa ei välttämättä toimi, koska siinä saatetaan ottaa huomioon myös rengaskulutus.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15091
Ihan mielenkiintoista dataa. Edellyttäen, että tieto pitänee paikkansa. Aikanaan Montrealin rata oli suorastaan kiusallisen paljon bensaa kuluttava rata ns. Normaaliksi radaksi pituusakselilla mitaten. Tosin sitten Hockenheimissa, Spassa ja muutamalla Wanhan ajan pitkällä radalla bensaa kului sitten jo luonnollisestikin muita ratoja enemmän.

Turboaikakaudella vielä riippui jo ahtopaineen syöttötehoistakin koko bensankulutus. Vuodesta 1989 eteenpäin polttoaineenkulutus ja sen tarkkailu ei paljonkaan helpottunut määrän kasvustakin huolimatta.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös