Uudet F1-moottorit

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
Tulee erinäköisiä kilpailuja ensi kaudella, kun rengastaktiikoihin voi yhdistellä kulutustaktiikoita, mm. näistä voi valita:
1. Ajella toisen peesissä ja säätää kulutusta niin alas kuin voi vielä peesissä pysyen ja väijyen rengasstrategian tuomaa omaa rakoa tyhjällä radalla (tämä voi latistaa kisoja, jos(kun) liian moni valitsee bensansäästöjunan).
2. Kulutus maksimiin ja väkisin ohi ehkä useammastakin kuin yhdestä autosta, jotta pääsee ajamaan tyhjällä radalla insinöörien parhaaksi laskemalla kulutuksella (Vettel sen kaksi kertaa kun missaa paalun).
3. Raivota yksi stintti pehmeillä ja kulutus tapissa niin kauan kun renkaat kestää ja säästellä sitten kovemmilla renkailla ("Lewis, this stint maximum attack, I repeat, maximum attack").
4. Lyhyen matematiikan taktiikka, keskikulutus läpi kisan.
5. Säästely jonon ensimmäisenä oman paikkansa varmistaen, mutta samalla varmistaen ettei kukaan haasta edellä ajav(i/a)a. (Rosberg, aina kun saa mahdollisuuden).
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Meinaat, ettei joka kisaan lähdetä täysillä tankeilla? :rolleyes:
Ei tietenkään, löpöä on mukana juuri sen verran, että sillä maaliin juuri päästään. Aika useinhan siellä sitten huudellaan kuskeille, että säästä bensaa, kun meinaa loppua kesken. Tankkiin tietysti mahtuu sen verran kuin eniten bensaa kuluttavat kisat (Monza?) vaativat. Jossain Monacossa kuluu selvästi vähemmän, sehän on jo matkanakin lyhyempi ja vauhdit pienempiä.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Ei tietenkään, löpöä on mukana juuri sen verran, että sillä maaliin juuri päästään. Aika useinhan siellä sitten huudellaan kuskeille, että säästä bensaa, kun meinaa loppua kesken. Tankkiin tietysti mahtuu sen verran kuin eniten bensaa kuluttavat kisat (Monza?) vaativat. Jossain Monacossa kuluu selvästi vähemmän, sehän on jo matkanakin lyhyempi ja vauhdit pienempiä.
Niin nyt mutta ensikaudella aivan varmasti kaikilla on vähintään sen sata kiloa polttoainetta tankissa lähdössä.....
 

ÖÖ.

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
688
Tulee erinäköisiä kilpailuja ensi kaudella, kun rengastaktiikoihin voi yhdistellä kulutustaktiikoita, mm. näistä voi valita:
1. Ajella toisen peesissä ja säätää kulutusta niin alas kuin voi vielä peesissä pysyen ja väijyen rengasstrategian tuomaa omaa rakoa tyhjällä radalla (tämä voi latistaa kisoja, jos(kun) liian moni valitsee bensansäästöjunan).
2. Kulutus maksimiin ja väkisin ohi ehkä useammastakin kuin yhdestä autosta, jotta pääsee ajamaan tyhjällä radalla insinöörien parhaaksi laskemalla kulutuksella (Vettel sen kaksi kertaa kun missaa paalun).
3. Raivota yksi stintti pehmeillä ja kulutus tapissa niin kauan kun renkaat kestää ja säästellä sitten kovemmilla renkailla ("Lewis, this stint maximum attack, I repeat, maximum attack").
4. Lyhyen matematiikan taktiikka, keskikulutus läpi kisan.
5. Säästely jonon ensimmäisenä oman paikkansa varmistaen, mutta samalla varmistaen ettei kukaan haasta edellä ajav(i/a)a. (Rosberg, aina kun saa mahdollisuuden).
Tai tilanteen mukaan hyvinkin joustavasti muuttuva? Muistaakseni ainakin MotoGP pyörissä softa tarkkailee kulutusta eikä anna bensan loppua ennen maalia.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Niin nyt mutta ensikaudella aivan varmasti kaikilla on vähintään sen sata kiloa polttoainetta tankissa lähdössä.....
Tai enintään, enempäähän ei saa hylkäyksen uhalla kuluttaa. Ei kannattane riskeerata mahdollistamalla tämä yli jäävällä polttoaineella ja tarpeettomalla lisäpainolla. En ole järin perehtynyt moottoritekniikkaan tai ensi kauden moottoreihin, joten en tiedä kuinka hilkulle ensi kaudella mennään, kun kuitenkin ERS hoitaa osan tarvittavasta tehosta polttomoottorin sijaan. Mutta edelleen Monaco on muita kisoja lyhyempi, joten voisi olettaa samalla tavalla käyttäytyvän moottorin tarvitsevan siellä sitten vähemmän polttoainetta kuin muualla (ja muuallakin tarve toki vaihtelee, muttei yhtä suuresti).
 
Viimeksi muokattu:

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Tai enintään, enempäähän ei saa hylkäyksen uhalla kuluttaa. Ei kannattane riskeerata mahdollistamalla tämä yli jäävällä polttoaineella ja tarpeettomalla lisäpainolla. En ole järin perehtynyt moottoritekniikkaan tai ensi kauden moottoreihin, joten en tiedä kuinka hilkulle ensi kaudella mennään, kun kuitenkin ERS hoitaa osan tarvittavasta tehosta polttomoottorin sijaan. Mutta edelleen Monaco on muita kisoja lyhyempi, joten voisi olettaa samalla tavalla käyttäytyvän moottorin tarvitsevan siellä sitten vähemmän polttoainetta kuin muualla (ja muuallakin tarve toki vaihtelee, muttei yhtä suuresti).
No jos säännöt sallivat 1000hv kilpailuun niin ajaisivatko tallit varmuuden vuoksi vain 990hv teholla? Samasta asiasta on kyse kun polttoaineen määrä on rajattu, kilpailuun varattu teho on rajoitettu ja mitä annetusta rajoituksesta jättää käyttämättä niin on pelkkää tyhmyyttä. Ja kilpailun jälkeen polttoainetta pitää olla vielä tankissa litra näytettä varten, ihan sama tuleeko se hylkäys liiasta polttoaineen käytöstä kisassa vai liian vähästä polttoaineesta tankissa kisan loputtua.

Ja Monacossa käytetään samat sata kiloa polttoainetta kuin muuallakin, tasan enemmän siitä polttoaineen painosta on hyötyä lisätehona kuin haittaa painona. Tälläkin hetkellä tiimit voisivat kuristaa moottoriaan vaikka puoleen tehoon jos ajattelisivat että puolella bensamäärällä ja puolella käytettävissä olevalla teholla tulisi parempi lopputulos, ja nyt sitä bensaa olisi enemmän säästettäväksi kuin ensi kaudella......
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
No jos säännöt sallivat 1000hv kilpailuun niin ajaisivatko tallit varmuuden vuoksi vain 990hv teholla?
Ei "varmuuden vuoksi" vaan jos sillä tavalla jostain syystä pääsisi nopeammin maaliin.
Ja Monacossa käytetään samat sata kiloa polttoainetta kuin muuallakin, tasan enemmän siitä polttoaineen painosta on hyötyä lisätehona kuin haittaa painona.
Ilmeisesti olet lukenut asiasta jostain? Kuten sanoin, en noista moottoreista hirvittävästi tiedä, joten onko niiden ominaisuudet niin paljon muuteltavissa kisasta kisaan, että tuo 100 kg pystytään joka kisassa käyttämään hyödykkäällä tavalla? Monacossakin, jossa lisäpainosta on erityisen paljon haittaa?
Tälläkin hetkellä tiimit voisivat kuristaa moottoriaan vaikka puoleen tehoon jos ajattelisivat että puolella bensamäärällä ja puolella käytettävissä olevalla teholla tulisi parempi lopputulos, ja nyt sitä bensaa olisi enemmän säästettäväksi kuin ensi kaudella......
Niin, tallit pelaavat nimenomaan painolla, eli bensamäärällä, eivät teholla, vaikka todellisuudessa kyseessä lienee jonkinlainen kompromissi. Muutenhan bensaa ei tarvitsisi säästellä, jos siitä noin vain saisi määrättömästi lisää tehoa määrää lisäämällä.

Sinä esität nyt päinvastaista skenaariota ensi kaudelle, että polttoainepainoa otetaan aina sallittu maksimi. Toki, jos sillä saavutetaan suurempi etu tehona kuten sanot. Minä en ihan pureksimatta tuota niele. Moottorit rakennetaan toimimaan tietyllä tavalla ja joillain radoilla ne kuluttavat enemmän ja joillain vähemmän. Ja jos kaikkea 100 kg:a ei tarvita, sitä ei oteta mukaan.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
ohitukset liisääntyisivät ilman mitään kummempia apu värkkejä kun ois jatkettu näillä nykysillä moottoreilla johon ois lyöty pieni turbo kylkeen, pienillä ahdoilla ois saatu se 950-1000hp.
Nykyiset moottorit on aika tarkkaan suunniteltu just nykyisenlaisiksi (miinus kierrosten pudotus) ilman mitään kompromisseja, ja jos meinaat että voidaan vaan "lyödä turbo kylkeen" kuin tuning-bemariin ilman että käytännössä koko moottoria suunnitellaan uusiksi, niin ei, yksinkertaisesti ei. Lisäksi kun ideana oli ekoimago niin ei tuo ole kovin realistinen vaihtoehtoidea sikälikään (lähellähän oli ettei olisi vielä kaksi sylinteriä vähemmän).

samalla ois vähennetty downforcea niin että perässä ajaminen ei olisi mutkassa niin hankalaa. pienemmällä down forcella olis ollut myös se vaikutus että auto kuluttaa vähemmän, jonka joku fiksu vois vaikka laskea jos noi formuloiden ilman vastukset eri siivellä ajettaessa ois tiedossa. Onhan noi ilman vastukset semmosia voimia joilla formuloiden nopeuksissa on merkittäviä vaikutuksia myös kulutukseen.
Tästä en ole eri mieltä, sen sijaan tiimit oli ja alunperinhän oli suunnitelmissa radikaalimmat muutokset (vielä silloin kun niiden piti tulla vuotta aiemmin eli nyt 2013), mutta tiimit itse jänistivät ja äänestivät ne alas.

Polttomoottori ei taida isommin hidastaa menoa ensi kaudella vaikka huipputehoa lähteekin jotain 100 hp.
Korjasin. :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Sinä esität nyt päinvastaista skenaariota ensi kaudelle, että polttoainepainoa otetaan aina sallittu maksimi. Toki, jos sillä saavutetaan suurempi etu tehona kuten sanot. Minä en ihan pureksimatta tuota niele. Moottorit rakennetaan toimimaan tietyllä tavalla ja joillain radoilla ne kuluttavat enemmän ja joillain vähemmän. Ja jos kaikkea 100 kg:a ei tarvita, sitä ei oteta mukaan.
Tuo sata kiloa polttoainetta on niin vähän että se ei mahdollista koko kisan ajamista kaasu auki vaan tallien täytyy tehdä muitakin kompromisseja, vähentää siipeä optimista yms. kilpailunopeuden maksimoimiseksi. Se sata kiloa meinaa myös että moottoria voi käyttää vain tunnin täydellä teholla ja sen voi tehdä Monacossakin aivan ongelmitta.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Tuo sata kiloa polttoainetta on niin vähän että se ei mahdollista koko kisan ajamista kaasu auki vaan tallien täytyy tehdä muitakin kompromisseja, vähentää siipeä optimista yms. kilpailunopeuden maksimoimiseksi. Se sata kiloa meinaa myös että moottoria voi käyttää vain tunnin täydellä teholla ja sen voi tehdä Monacossakin aivan ongelmitta.
Näin juuri. Tosin.. Monacossa ei välttämättä tuota sataa kiloa kulu, vaikka kuinka ois nilkka suorana? Sehän koostuu lähinnä lyhyistä kiihytyksistä. Muuten mennään pintakaasulla ja jarrulla. Mut ainahan löytyy poikkeuksia, jotka vahvistaa säännöt :p

edit: no oha siellä tunneli, pääsuora ja se pääsuoran jälkeinen "suora" pikamiettimisellä. Siltiki tuntuu, ettei monacossa päästä kaasutteleen kovin paljoa. ehkä just ne maksimit, mitä 100 kilolla saa? Tuskin ainakaa paljoa yli tarvis. Jossain Monzassa sit varmaan otetaan suoranopeuksissa se säästö. Pitää muistaa tuo ers-systeemi, loppupeleissä voi olla, että voidaan vetää ihan niinku nykyäänkin, kunhan käytetään talteenottettua energiaa oikeissa kohdissa. Käytännössä jokaisessa kiihdytyksessä. On kuitenki sähköä käytettävissä iha hitosti enemmän mitä nyt.
 
Viimeksi muokattu:

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Näin juuri. Tosin.. Monacossa ei välttämättä tuota sataa kiloa kulu, vaikka kuinka ois nilkka suorana? Sehän koostuu lähinnä lyhyistä kiihytyksistä. Muuten mennään pintakaasulla ja jarrulla. Mut ainahan löytyy poikkeuksia, jotka vahvistaa säännöt :p
No jos kiihdytetään eikä olla mutkassa niin kaasun voi pitää auki. Esimerkiksi nykyautoilla Monacossa menee 1,7-1,9 kiloa polttoainetta per kierros, ihan saman verran kisapituudella kuin useimmissa muissakin kisoissa, kierroksella toki menee vähemmän ainetta mutta se johtuu kierroksen lyhyydestä ei hitaudesta. Kisamatkalla polttoainetta kuluu ihan yhtä paljon kuin muissakin kilpailuissa, eli kisapituushan on sen 300 km.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Mulle oli jotenkin jääny päähän, että polttomoottorista lähtee noin 150 hp, eikä KERS sitä täysin paikkaa. Virallisen propagandan mukaan tosiaan pitäisi olla tehoa saman verran kuin ennenkin ja sen päälle sitten lisävääntöä.

Maikkarin lähetyksessä hetki sitten sanoivat, että Valtterin simulaattoriajeluiden perusteella haastavampi ajettava kuin nykykoneet :alppu:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
No jos kiihdytetään eikä olla mutkassa niin kaasun voi pitää auki. Esimerkiksi nykyautoilla Monacossa menee 1,7-1,9 kiloa polttoainetta per kierros, ihan saman verran kisapituudella kuin useimmissa muissakin kisoissa, kierroksella toki menee vähemmän ainetta mutta se johtuu kierroksen lyhyydestä ei hitaudesta. Kisamatkalla polttoainetta kuluu ihan yhtä paljon kuin muissakin kilpailuissa, eli kisapituushan on sen 300 km.
Monacossa on matalin keskinopeus, lyhyin kierros ja lyhyin kisamitta. Siellä EI ajeta 305 km kuten muualla vaan noin 260 km.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Monacossa on matalin keskinopeus, lyhyin kierros ja lyhyin kisamitta. Siellä EI ajeta 305 km kuten muualla vaan noin 260 km.
Eli kulutus per 100km on enemmän kuin muissa kisoissa. Sen se hidas keskinopeus ja hitaista mutkista ulos kiihdyttäminen tekee, enemmän käytettävää tehoa per kilometri meinaa korkeampaa keskikulutusta, eli monacon kisassa käytetään yhtä paljon polttoainetta kuin muissakin kisoissa vaikka ei ajeta yhtä pitkä matkaa, miksi luulet asian muuttuvan tulevalla kaudella?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eli kulutus per 100km on enemmän kuin muissa kisoissa. Sen se hidas keskinopeus ja hitaista mutkista ulos kiihdyttäminen tekee, enemmän käytettävää tehoa per kilometri meinaa korkeampaa keskikulutusta, eli monacon kisassa käytetään yhtä paljon polttoainetta kuin muissakin kisoissa vaikka ei ajeta yhtä pitkä matkaa, miksi luulet asian muuttuvan tulevalla kaudella?
Käsittääkseni korkein kulutus on niissä kisoissa, missa on korkeimmat keskinopeudet. Siviililiikenteessä nuo kiihdytykset ja jarrutukset ovat kulutukseen merkittävimmin merkitsevä tekijä, mutta sama lainalaisuus ei päde kilpa-autoiluun. Siviilissä ei konetta kierrätetä juuri lainkaan kiihdytyksen ulkopuolella, kilpa-radalla pyritään koko ajan ajamaan korkeilla kierroksilla, koska teho-optimi on siellä.

Minun mielestäni matalampi keskinopeus tarkoittaa suoraan vähäisempää tehon käyttöä.

-Edit- Ai niin, ja lisätään, että juuri niissä kiihdytyksissä ERSiä käytetään.
 
Viimeksi muokattu:

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Minun mielestäni matalampi keskinopeus tarkoittaa suoraan vähäisempää tehon käyttöä.
No ei todellakaan, tehoa on käytettävissä aina sama maksimimäärä ja mitä alhaisemmilla nopeuksilla sitä käytetään sen suurempi keskikulutus.

Eli Monacon gp:ssä käytetään aivan yhtä paljon polttoainetta kuin muissakin kilpailuissa mutta kisamatka on lyhyempi... korkeampi kulutus per 100 km.

Eli hitaampi keskinopeus samalla teholla merkitsee sitä että kilpailussa joudutaan jarruttamaan ja kiihdyttämään enemmän kuin nopeammassa kilpailussa -> suurempi kulutus per sata kilsaa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
No ei todellakaan, tehoa on käytettävissä aina sama maksimimäärä ja mitä alhaisemmilla nopeuksilla sitä käytetään sen suurempi keskikulutus.
Nyt en ymmärtänyt.
Eli Monacon gp:ssä käytetään aivan yhtä paljon polttoainetta kuin muissakin kilpailuissa mutta kisamatka on lyhyempi... korkeampi kulutus per 100 km.
Edelleen olen eri mieltä. Williamshan noita kulutuslukemia joskus julkaisi kisojen ennakoissa. Jos vain jaksaisi netistä kaivaa.
Eli hitaampi keskinopeus samalla teholla merkitsee sitä että kilpailussa joudutaan jarruttamaan ja kiihdyttämään enemmän kuin nopeammassa kilpailussa -> suurempi kulutus per sata kilsaa.
Löpöä kuluu, kun painetaan kaasua. Monacossa sitä painetaan vähiten (per 100 km).
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös