Uudet F1-moottorit

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Eli suuremmilla kierroksilla venttiili irtoaa nokka-akselista ja tätä voidaan hallita "paineilmalla"?
Mitään jousia ei ole, kaikki hoidetaan nokan yhdellä profiililla ja paineilman määrällä ja ajoituksella?
:eek:
Paineilma toimii vain jousena jolla ei ole massaa eikä sen myötä vastavoimia äkillisen pysähtymisen seurauksena.

Eli nokka-akseli avaa venttiilin ihan perinteisesti, sulkuramppi sen sijaan on niin jyrkkä että venttiili käytännössä sulkeutuu vapaasti(jousen rinnalla sopiva hidastin mahdollisesti myös), sulkuaika on vakio mutta moottorin kierrosten noustessa sulkemisajankohdan ajoitus muuttuu. Hyvin yksinkertainen periaate. Rautaisilla venttiilinjousilla moinen toimintatapa ei toimi vaan nokka-akselin sulkurampin pitää myös hidastaa venttiilin liike ennen venttiilin kosketusta seetiin, liika nopeus ventiilin kohdatessa seetin johtaa venttiilin pomppaamiseen takaisin auki.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Miten tuota paineilmaa säädetään?
Ei siinä ole kuin ihan tavalliset paineensäätöventtiilit, toinen täyttää halutun paineen ja toinen laskee mahdollisen ylipaineen pihalle. Noiden paineita ei sen suuremmin tiettävästi säädellä, periaatteessa voisi kierrosten mukaan vaihdella paineita mutta f1-kone vaihtaa kierroksensa tyhjäkäynniltä rajoittajalle niin nopeasti että romua tulee jos lähdetään kikkailemaan.
 

Alzon

Well-known member
Liittynyt
15.9.2009
Viestit
340
Luca Marmorini(Ferrari moottoripomo) on autosprintin haastattelussa kertonut, että ensikaudella tietyissä kisoissa saatetaan nähdä bensansäästö-junia. Imussa on pienempi kulutus.
 

Jonzan

Well-known member
Liittynyt
14.2.2012
Viestit
45
Ei vittu... Jos pitää paikkansa, ni menee kyllä ihan pelleilyks koko touhu.
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
Jos touhu menisi todella bensan säästelyksi alusta loppuun joka kisassa ni eiköhän FIA silloin jollain tapaa reakoisi ja helpottaisi tilannetta. Tuskin he haluavat et heidän ykkösluokassaan joudutaan säästeleen bensaa suurinosa kisasta. Varmaan sen tajuavat hekii ettei se ole lajille hyvästä. Nyt tällä rajoittamisella saadaan moottorinvalmistajat pyöritteleen ropeleitaan kunnolla... Ei hätiä !
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7605
Suorilla hidastellaan neljä rinnan, kun kukaan ei halua olla vetäjänä. Lopussa ajetaan sellanen 3 kierroksen sprinttikisa, missä ratkotaan sijoitukset. :alppu:
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7214
Suorilla hidastellaan neljä rinnan, kun kukaan ei halua olla vetäjänä. Lopussa ajetaan sellanen 3 kierroksen sprinttikisa, missä ratkotaan sijoitukset. :alppu:
Tuskin sentään tuollaisia kisoja tullaan näkemään, koska ensinnäkään kovin monelle radalle ei mahdu neljää autoa rinnakkain suorilla ja siksi toisekseen ensi kaudellakin taistellaan maailmanmestaruudesta eikä kukaan halua ottaa sitä riskiä, että menettää pisteitä väärin ajoitetun vauhdin kiristämisen takia.

Bensan säästelyltä voidaan välttyä kehittämällä moottoreiden polttoainetehokkuuta, koska mitä pienemmällä kulutuksella saadaan moottorista irti kisassa niin paljon tehoa kuin säännöt sallivat sitä pidemmälle pystytään kisassa ajamaan ilman bensan säästelemistä.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Bensan säästelyltä voidaan välttyä kehittämällä moottoreiden polttoainetehokkuuta, koska mitä pienemmällä kulutuksella saadaan moottorista irti kisassa niin paljon tehoa kuin säännöt sallivat sitä pidemmälle pystytään kisassa ajamaan ilman bensan säästelemistä.
Hyvä kun kerroit... :rolleyes:
 

Aki

Well-known member
Liittynyt
5.2.2013
Viestit
250
Turbo moottorit on sinänsä ok mutta nää ersit kersit on kyllä täyttä tuubaa. miksei vaan laitettu moottoriin teho rajoitus 900hv poltoaine virtaus rajoituksellahan tuonkin ois saanu hoidettua. Nää egologiset formulat on jotain aivan hirveetä. poltoaineen säästö kisat on ihan eri kisat, ja ketä kiinnostaa kisat noilla vajaa tehosilla autoil,a millä viellä tarvii säästää ainetta kaiken hyvän päälle.

No onneks voi kattoa Häkkisen maailman mestaruus mäkilaarenia youtubesta aina 2004 kauden autoihin asti, joissa viellä oli kunnon myllyt tais olla bmw:n v10 konees 1000 heppaa vapaasti hengittävänä niiku formuloissa kuuluukin olla. Nää nykyset v8 koneetki on nii lussuja ja paukuttomia yhdistetynä kovaan pitoon että ei varmaan ois menny ku pari vuotta ni jopa perez ois oppinu niillä ajamaan.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Turbo moottorit on sinänsä ok mutta nää ersit kersit on kyllä täyttä tuubaa. miksei vaan laitettu moottoriin teho rajoitus 900hv poltoaine virtaus rajoituksellahan tuonkin ois saanu hoidettua.
Siks kun sitten moottoritoimittajat ei voi kirjoitella markkinointimateriaaliin että meidän ERS sitä ja tätä.

Mutta hyvä näkö- ja etenkin kuuloaisti sulla, jollei jopa aivan yliluonnollinen, jos meinasit jotenkin liikkuvasta autosta nähdä montako heppaa kullakin hetkellä tulee polttomoottorista ja monta sähkömoottoreista. En kiellä pientä sentimentaalista vaikutusta, mutta pelkkä heppamäärään tuijottaminen on niin klassista ja huvittavaa.
 

Aki

Well-known member
Liittynyt
5.2.2013
Viestit
250
Siks kun sitten moottoritoimittajat ei voi kirjoitella markkinointimateriaaliin että meidän ERS sitä ja tätä.

Mutta hyvä näkö- ja etenkin kuuloaisti sulla, jollei jopa aivan yliluonnollinen, jos meinasit jotenkin liikkuvasta autosta nähdä montako heppaa kullakin hetkellä tulee polttomoottorista ja monta sähkömoottoreista. En kiellä pientä sentimentaalista vaikutusta, mutta pelkkä heppamäärään tuijottaminen on niin klassista ja huvittavaa.
höh nyt multa meni jokin ohi kun en edes ole väittänyt näkeväni milloin mistäkin voimaa pukkaa sähkömootterista vai polttomoottoreista! ainoastaan kritiikkiä saa nykyinen aerodynaamisen/mekaanisen pidon ja moottori tehojen suhde. kyseessä kummiskin moottoriurheilun jonkinlainen kuninkuusluokka myös ajotaidoille eikä vaan moottorivamistajien kilpailu kuka kehittää pienimmällä kulutuksella parhaat tehot autostaan.

ehkä ne ajaa ens kaudella pienemmällä siivellä sitten ettei ilman vastus kasva ja vaikuta näin kulutukseen :D
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
höh nyt multa meni jokin ohi kun en edes ole väittänyt näkeväni milloin mistäkin voimaa pukkaa sähkömootterista vai polttomoottoreista! ainoastaan kritiikkiä saa nykyinen aerodynaamisen/mekaanisen pidon ja moottori tehojen suhde. kyseessä kummiskin moottoriurheilun jonkinlainen kuninkuusluokka myös ajotaidoille eikä vaan moottorivamistajien kilpailu kuka kehittää pienimmällä kulutuksella parhaat tehot autostaan.
Et niin väittänytkään, mutta rivien välistä oli luettavissa jotain sellaista... yhteenlasketut hevosvoimat (polttomoottori+ERS) saattaa jopa nykyisestä kasvaa. Ja takuuvarmasti vääntö kasvaa.

Nyt ylipäänsä jotenkin "bensansäästö" ylikorostuu harhaanjohtavasti. Tähän kun vielä usein tuntuu sisältyvän oletus ettei asialla tähän asti tai koskaan aiemmin olisi ollut mitään merkitystä. :rolleyes:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
kyseessä kummiskin moottoriurheilun jonkinlainen kuninkuusluokka myös ajotaidoille eikä vaan moottorivamistajien kilpailu kuka kehittää pienimmällä kulutuksella parhaat tehot autostaan.
Lopullinen päämäärä on kuitenkin vauhti. Tehokin on vain työkalu, ja jos saa autosta saman vauhdin vähemmällä teholla, sen parempi, koska se tietää pienempää kulutusta mikä tietää painonsäästöä mikä tietää lisää vauhtia.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Lopullinen päämäärä on kuitenkin vauhti. Tehokin on vain työkalu, ja jos saa autosta saman vauhdin vähemmällä teholla, sen parempi, koska se tietää pienempää kulutusta mikä tietää painonsäästöä mikä tietää lisää vauhtia.
Meinaat, ettei joka kisaan lähdetä täysillä tankeilla? :rolleyes:
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Siks kun sitten moottoritoimittajat ei voi kirjoitella markkinointimateriaaliin että meidän ERS sitä ja tätä.

Mutta hyvä näkö- ja etenkin kuuloaisti sulla, jollei jopa aivan yliluonnollinen, jos meinasit jotenkin liikkuvasta autosta nähdä montako heppaa kullakin hetkellä tulee polttomoottorista ja monta sähkömoottoreista. En kiellä pientä sentimentaalista vaikutusta, mutta pelkkä heppamäärään tuijottaminen on niin klassista ja huvittavaa.
Avattava takasiipi on pepusta.. autoista pitäisi tehdä sellaisia, että ohi pääsee muutenkin.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
ehkä ne ajaa ens kaudella pienemmällä siivellä sitten ettei ilman vastus kasva ja vaikuta näin kulutukseen :D
Tottakai ajavat, aivan päivänselvä asia. Ja se on hyväksi lajille, vähemmän aerodynaamista pitoa meinaa kuskille lisää töitä.
 

Aki

Well-known member
Liittynyt
5.2.2013
Viestit
250
Avattava takasiipi on pepusta.. autoista pitäisi tehdä sellaisia, että ohi pääsee muutenkin.
ohitukset liisääntyisivät ilman mitään kummempia apu värkkejä kun ois jatkettu näillä nykysillä moottoreilla johon ois lyöty pieni turbo kylkeen, pienillä ahdoilla ois saatu se 950-1000hp. samalla ois vähennetty downforcea niin että perässä ajaminen ei olisi mutkassa niin hankalaa. pienemmällä down forcella olis ollut myös se vaikutus että auto kuluttaa vähemmän, jonka joku fiksu vois vaikka laskea jos noi formuloiden ilman vastukset eri siivellä ajettaessa ois tiedossa. Onhan noi ilman vastukset semmosia voimia joilla formuloiden nopeuksissa on merkittäviä vaikutuksia myös kulutukseen.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Tottakai ajavat, aivan päivänselvä asia. Ja se on hyväksi lajille, vähemmän aerodynaamista pitoa meinaa kuskille lisää töitä.
Ei sitä kukaan ole tainnut kukaan ääneen sanoa. Hyvä pointti :thumbup:

Bensansäästöajelut kuulostaa aiempaa paremmalta, kun niissä on tuollainenkin plussa puoli. Olkoonkin etten näitä uusia moottori- ja bensasääntöjä mitenkään huonoina pitänyt aiemminkaan. Isoin valituksen aiheeni on se, että pidoa on liikaa ja tehoa liian vähän. Jos bensarajoitus ohjaa tiimit vapaaehtoisesti vähentämään downforcea niin avot :alppu:

Moottori ei taida isommin hidastaa menoa ensi kaudella vaikka huipputehoa lähteekin jotain 100 hp. Vääntöä tulee reilusti lisää, joten aika raikkaasti lähtevät mutkista ulos.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös