naukkis
Well-known member
- Liittynyt
- 9.5.2004
- Viestit
- 727
Paineilma toimii vain jousena jolla ei ole massaa eikä sen myötä vastavoimia äkillisen pysähtymisen seurauksena.Eli suuremmilla kierroksilla venttiili irtoaa nokka-akselista ja tätä voidaan hallita "paineilmalla"?
Mitään jousia ei ole, kaikki hoidetaan nokan yhdellä profiililla ja paineilman määrällä ja ajoituksella?
![]()
Eli nokka-akseli avaa venttiilin ihan perinteisesti, sulkuramppi sen sijaan on niin jyrkkä että venttiili käytännössä sulkeutuu vapaasti(jousen rinnalla sopiva hidastin mahdollisesti myös), sulkuaika on vakio mutta moottorin kierrosten noustessa sulkemisajankohdan ajoitus muuttuu. Hyvin yksinkertainen periaate. Rautaisilla venttiilinjousilla moinen toimintatapa ei toimi vaan nokka-akselin sulkurampin pitää myös hidastaa venttiilin liike ennen venttiilin kosketusta seetiin, liika nopeus ventiilin kohdatessa seetin johtaa venttiilin pomppaamiseen takaisin auki.