Uudet F1-moottorit

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Onhan jarruenergiaa käytetty jo paljon ennen ykkösiä.

Prius?

Ja eikös ykkösissä ole akut, ei capacitor = kondensaattori ?
Siis toi KERS oli lähtöisin Supra HV-R, mutta miksi se olisi poikeavaa Formuloissa.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24349
Sijainti
lappeen Ranta
Nythän on sitten niin, että "kehitys" ja "keksiminen" ovat eri asioita. Eli aika harvoja F-ykkösissä keksittyjä asioita lienee sovellettu siviiliautoissa. Sen sijaan vois kuvitella, että monia siviiliautoissa sovellettavia asioita voi kehittää ja tutkiakin F1-autoissa. Ja oli miten oli, niin mielestäni on aika vaikea käyttää moista asiaa relevanttina argumenttina (jee kaksi sivistyssanaa peräkkäin ja vissiin vielä suht oikein käytettyinäkin, mä oon paras!) dieselmoottorien F-ykkösiin tulon vastustamiseen. Eli vetävän käteen jää "Mutku ne ei kulosta katu-uskottavilta tai ainaski kuulostaa erilaisilta!" -perustelu.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Siis toi KERS oli lähtöisin Supra HV-R, mutta miksi se olisi poikeavaa Formuloissa.
Kysehän oli siitä mitä moottoritekniikoita on siirtynyt formuloista siiviliautoihin.

Yrität vaan vetää sivuraiteille. :p

Et näköjään tiedä yhtään esimerkkiä, niin päätänkin tämän täältä tähän. :D
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Ja oli miten oli, niin mielestäni on aika vaikea käyttää moista asiaa relevanttina argumenttina (jee kaksi sivistyssanaa peräkkäin ja vissiin vielä suht oikein käytettyinäkin, mä oon paras!) dieselmoottorien F-ykkösiin tulon vastustamiseen. Eli vetävän käteen jää "Mutku ne ei kulosta katu-uskottavilta tai ainaski kuulostaa erilaisilta!" -perustelu.
Eihän tässä sentään tosta ollu kyse lainkaan.


Mutta yleensäkkin bensamoottorin kehitys on unohdetty dieselmoottorin kustannuksella. Bensamoottorin hyötysuhde on noin 20-25 prosenttia (http://www.motiva.fi/liikenne/henkiloautoilu/valitse_auto_viisaasti/ajoneuvotekniikka/moottoritekniikka/bensiinimoottori) ja dieselmoottorin noin 40 prosenttia (http://www.motiva.fi/liikenne/henkiloautoilu/valitse_auto_viisaasti/ajoneuvotekniikka/moottoritekniikka/dieselmoottori).

Nyt autotehtaat on hyvin saanut ostatettua dieselvehkeitä kuluttajilla ja kun muistetaan, että jalostuksessa tulee enemmän bensiiniä kuin dieseliä -> näkyy dieselin koronneessa hinnassa. Pitää tällöin jo bensamoottoria kehittää.
 
Viimeksi muokattu:

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Kysehän oli siitä mitä moottoritekniikoita on siirtynyt formuloista siiviliautoihin.

Yrität vaan vetää sivuraiteille. :p
Njaa, tästä se lähti vähän sivuraiteille. Mutta miksi se olisi poikkeavaa eri moottoriurheiluisssa.

Ei moottoriurheiluun kehitetyllä tekniikalla ole juuri mitään yhteistä siviililiikenteen kanssa. Ei ole ollut, eikä luultavasti tule olemaan. Markkinointi voi höpötellä mitä tahtoo. Sama termi ei tarkoita samaa asiaa.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Telemetria tuli ensin ykkösiin. Nykyisestä piuha-kiinni-ja-katsotaan-mikä-on-vikana -systeemistä saa siis kiittää F1:ä.
:thumbup:

Jep, tämä taisi tulla turbo aikana käyttöön joskus 1985 paikkeilla?

Moottorinohjausta piti kehittää kun polttoaineen määrää alettiin rajoittaa?
 
Viimeksi muokattu:

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
:thumbup:

Jep, tämä taisi tulla turbo aikana käyttöön joskus 1985 paikkeilla?

Moottorinohjausta piti kehittää kun polttoaineen määrää alettiin rajoittaa?
En ykkösistä tiedä, mut moottourheilusta veikkaisin paremman aerodynamiikan tulleen kuluttajaluokan autoihin sporttivehkeistä puhumattakaan. Laatikoitahan nuo aikoinaan oli. Ei mitään yksittäistä keksintöä, mut kehitystä. kehitystä kehitystä kehitystä. . Turha siitä on trollailla ja takertua yhteen sanaan. Ihan takuuvarmasti myös ykkösissä tehdään hitosti asioita, joita myöhemmin muuallakin sovelletaan. Jopa niitä keksintöjäkin luultavasti tehdään, mut ehkäpä ne ei aina ole niin näkyviä tapauksia ja voi liittyä vaikka tuotantomenetelmiinkin.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Nythän on sitten niin, että "kehitys" ja "keksiminen" ovat eri asioita.
Vielä tohon, että ei nykyään taideta enään mitään juurikaan keksiä. Se on vain enimmäkseen vanhan keksityn parantelua. Tai sitten asioita on jo keksitty aikoja sitten, mutta joku kehittyneempi teknologia mahdollistaa sen toteutuksen.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
En ykkösistä tiedä, mut moottourheilusta veikkaisin paremman aerodynamiikan tulleen kuluttajaluokan autoihin sporttivehkeistä puhumattakaan. Laatikoitahan nuo aikoinaan oli. Ei mitään yksittäistä keksintöä, mut kehitystä. kehitystä kehitystä kehitystä. . Turha siitä on trollailla ja takertua yhteen sanaan. Ihan takuuvarmasti myös ykkösissä tehdään hitosti asioita, joita myöhemmin muuallakin sovelletaan. Jopa niitä keksintöjäkin luultavasti tehdään, mut ehkäpä ne ei aina ole niin näkyviä tapauksia ja voi liittyä vaikka tuotantomenetelmiinkin.
Jep. Ja kaikki saatava kehitys tulee yleensä isolla viivellä kuluttajille, koska autotehtaat seuraavat myyntiään (sisälteäen polttoaineen myynnin). Vasta myynnin laskettua tuovat he näitä, ehkä jo osin vuosia sitten kehitettyjä tuotteita myyntiin.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Ja kaikki saatava kehitys tulee yleensä isolla viivellä kuluttajille, koska autotehtaat seuraavat myyntiään (sisälteäen polttoaineen myynnin). Vasta myynnin laskettua tuovat he näitä, ehkä jo osin vuosia sitten kehitettyjä tuotteita myyntiin.
Täyttä tuubaa. :alppu:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jep, tämä taisi tulla turbo aikana käyttöön joskus 1985 paikkeilla?
Brabham 1982 (Vauhdin Maailman ensimmäinen telemetria-maininta).

-Edit- Brabham siirtyi BMW:n turboihin, jotka olivat kovin janoisia Coswortheihin verrattuna ja siksi käyttöön otettiin välitankkaus. Saattoi olla päätekijä telemetriankin käyttöönotossa, mutta ei sitä VM:ssä suoraan sanottu. Muutakin toki samalla mitattiin. Oma versioni VM:n juttuun perustuen:

"Brabhamin katteen alta löytyy myös tietokone. Talli on ottanut käyttöönsä telemetriaksi kutsutun systeemin, joka mittaa ajon aikana mitä moninaisimpia asioita auton toiminnasta. Mm. ahtimen lämpötilaa ja käyntinopeutta, polttoaineen määrää, ruskutusta ja sytytystä seurataan."
 
Viimeksi muokattu:

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
En ykkösistä tiedä, mut moottourheilusta veikkaisin paremman aerodynamiikan tulleen kuluttajaluokan autoihin sporttivehkeistä puhumattakaan. Laatikoitahan nuo aikoinaan oli.
Autojen muotoilussa trendit ja valmistustekniikat ovat sanelleet pitkälti muotoilua; ensimmäiset virtaviivaiset autot tulivat jo 30-luvulla kuten Chrysler Airflow, mutta 80-luku taasen oli mm. laatikko-Volvojen aikaa osittain kai ainakin siksi, että tuon ajan liukuhihna tuotantoon sopivat parhaiten yksinkertaisesti prässätyt pellit.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Brabham 1982 (Vauhdin Maailman ensimmäinen telemetria-maininta).

-Edit- Brabham siirtyi BMW:n turboihin, jotka olivat kovin janoisia Coswortheihin verrattuna ja siksi käyttöön otettiin välitankkaus. Saattoi olla päätekijä telemetriankin käyttöönotossa, mutta ei sitä VM:ssä suoraan sanottu. Muutakin toki samalla mitattiin. Oma versioni VM:n juttuun perustuen:

"Brabhamin katteen alta löytyy myös tietokone. Talli on ottanut käyttöönsä telemetriaksi kutsutun systeemin, joka mittaa ajon aikana mitä moninaisimpia asioita auton toiminnasta. Mm. ahtimen lämpötilaa ja käyntinopeutta, polttoaineen määrää, ruskutusta ja sytytystä seurataan."
Jaa... no, onko tässä kyseessä telemetria:


*klikkaa*

Mennään vielä vuosikymmen taakse päin, 70-luvulle, ehkä jopa alkupuolelle.

:)
 
Viimeksi muokattu:

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Jaa... no, onko tässä kyseessä telemetria:



Mennään vielä vuosikymmen taakse päin, 70-luvulle, ehkä jopa alkupuolelle.

:)
Onko toi volkkarin aiempi analoginen? Jos on niin kyse on täysin eri ratkaisusta.

Onko läpyskävaihteet tulleet formuloista? Eiköhän toikin vaihtoehto ole saatavilla kohtapuolin myös tavallisella köyhällä automaatin ohella.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös