Uudet F1-moottorit

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Ei moottoriurheiluun kehitetyllä tekniikalla ole juuri mitään yhteistä siviililiikenteen kanssa. Ei ole ollut, eikä luultavasti tule olemaan. Markkinointi voi höpötellä mitä tahtoo. Sama termi ei tarkoita samaa asiaa.
Ei tietenkään suoraan, mutta soveltaen kyllä.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Kiitos pneumaattisen venttiilikoneiston f1-moottorin nokka-akselit voivat olla ns. ylikriittisiä eli venttiili sulkeutuu vapaasti pudoten, ei nokka-akselin ohjaamana. Lopputulos on muuttuva venttiilien sulkeutumisajankohta ja muuttuva tehollinen venttiilin aukioloaika vaikka nokka-akselin ajoitus ei muutukaan. Honda taisi em. systeemin esitellä joskus 90-luvun alussa ja nyky f1-koneissa lienee kaikissa käytössä.
Ihan kiva jos avaisit vähän tuota tekstiäsi tyhmemmällekin. :ahem:
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Joo, mutta sitten kielletään kaikki innovatiivisuus moottorin kehityksessä? Tommoset perus jutut, muuttuvat venttiilinajotukset yms. jota vois päästä formulatasolla kehittämään uusiin sfääreihin, on kielletty.
On kyllä aika erikoista, että tuollaiset on kielletty kun löytyvät jokaisesta hinnat alkaen perheautosta... :confused:

Kustannuksetko tässä on ollut mielessä vai mikä?
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24343
Sijainti
lappeen Ranta
Näyttäis ainakin tän ketjun perusteella hiukan siltä, että karkeasti ajatellen vaakakupeissa dieseliä vastaan ja sen puolesta olisi "huonot soundit" vs. "mielenkiintoisemmat kilpailut". Mielenkiintoisemmat kisat sen kautta, että polttoaineen säästäminen estää ihan älyttömät irtiotot kisan aikana eikä mitään "kierroksen eroa" ykkösen ja kakkosen välillä pääse syntymään. Jos homma on noin, niin itse valitsisin kyllä mielenkiintoisemmat kilpailut. Ja jos äänien aneemisuus ihan oikeasti liikaa häiritsee, niin sitten vois toteuttaa sen "polkupyörän sisäkumin pätkä pakoputken päähän" -systeemin, jollaisesta laitoin youtube-linkin tähän ketjuun tuossa joskus jokin aika sitten.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Noita autojen ääniä korostetaan keskustelussa ihan liikaa. Nykykoneetkin häviävät melun päällekäyvyydessä Porsche Cupin autoille ja maailma pyörii silti ihan samaa tahtia menemään.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Tiedätkö sitten esimerkkejä tällaisesta soveltamisesta?
Eihän mitkään autoyhtiöt avaa miten heidän tuotekehitys tapahtuu. Mutta samoja moottoreita ne on kilpa-autoissakin periaatteeltaan. Tuo polttoaineen suihkutus on varmasti hyödynnettävissä siviilimoottoreihinkin ja turbosta saatava hyötyenergia.

Voisi myös luulla, että aerodynamiikkakehityksestä on ollut hyötyä myös siviliautoihin, sekä myös siihen liittyvästä simuloinnista.

Onko sulla heittää mitään vasta-argumenttia, miksi se ei hyödyntäisi siviiliautoilua?
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Vaikka formulat lopetettaisiin heti kokonaan, niin tuskin sekään maailman pyörimiseen mitenkään vaikuttaisi? :rolleyes:
 

Alzon

Well-known member
Liittynyt
15.9.2009
Viestit
340
Nykyään kun on muotia tuottaa hyvältä kuulostavat moottoriäänet kaiuttimilla(ainakin BMW), FOM voisi laittaa vähän v10 ääniä tulemaan tv-katsojille. "road relevance" on tärkeää. :D
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Eihän mitkään autoyhtiöt avaa miten heidän tuotekehitys tapahtuu. Mutta samoja moottoreita ne on kilpa-autoissakin periaatteeltaan. Tuo polttoaineen suihkutus on varmasti hyödynnettävissä siviilimoottoreihinkin ja turbosta saatava hyötyenergia.

Voisi myös luulla, että aerodynamiikkakehityksestä on ollut hyötyä myös siviliautoihin, sekä myös siihen liittyvästä simuloinnista.

Onko sulla heittää mitään vasta-argumenttia, miksi se ei hyödyntäisi siviiliautoilua?
Kuten arvasin, pelkkää arvailua, ei tietoa. :nope:
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Oliko Renaultin joku pomo joka sanoi, että F1-puolella ollaan aivan eri luokassa ongelmanratkaisun ja optimoinnin suhtedn kuin autoteollisuudessa muualla. Jos jonkun ongelman antaa F1-tiimin käsiin, niin kuukaudessa se on jo ihan eri tasolla.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Nykyään kun on muotia tuottaa hyvältä kuulostavat moottoriäänet kaiuttimilla(ainakin BMW), FOM voisi laittaa vähän v10 ääniä tulemaan tv-katsojille. "road relevance" on tärkeää. :D
Joo! :D
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Tulevaisuudessa on ehkä mahdollista seurata F1-kilpailua mieluisillaan soundeilla; vaihtoehtoina lähetyksen äänitehostevalikossa voisivat olla esim.
-70-luvun Cosworth DFV-mörinät
-80-luvun turbopörinät
-90-luvun V10-kiekunat
Jokaiselle siis jotakin!:idea:
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Kuten arvasin, pelkkää arvailua, ei tietoa. :nope:
Sama vosi sanoa myös sinnepäin. Vai miksi moototrikehityksestä ei olisi hyötyä siviiliautoihin?. Minusta se vaan tuntuu selvältä, että näin on, koska moottori on molemmissa.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Sama vosi sanoa myös sinnepäin. Vai miksi moototrikehityksestä ei olisi hyötyä siviiliautoihin?. Minusta se vaan tuntuu selvältä, että näin on, koska moottori on molemmissa.
Itsehän en väittänyt mitään.

Anna nyt edes yksi esimerkki. ;)
 

Alzon

Well-known member
Liittynyt
15.9.2009
Viestit
340
Vaatimukset on ihan erilaiset.
Esimerkiksi F1 moottorit on suunniteltu toimimaan optimilämpötilassa ja vain siinä. Kisaviikonloppuina koneet on kiinni vastuksessa yötä päivää, jotta lämpölaajeneminen pysyy optimissa. Myös nesteet pitää esilämmittää. Kylmäkäynnistys hajottaisi koneen liiallisten väljysten takia. Tuon jo luulisi antavan kuvaa miten kehitys menee aika nopeasti täysin erilaisille raiteille verrattuna siviililiikenteeseen.
Kehitysmetodit ja työkalut on luultavasti tärkeimmät katupuolelle valuvat asiat. Ei niinkään mikään yksittäinen tekninen ratkaisu.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Vaatimukset on ihan erilaiset.
Esimerkiksi F1 moottorit on suunniteltu toimimaan optimilämpötilassa ja vain siinä. Kisaviikonloppuina koneet on kiinni vastuksessa yötä päivää, jotta lämpölaajeneminen pysyy optimissa. Myös nesteet pitää esilämmittää. Kylmäkäynnistys hajottaisi koneen liiallisten väljysten takia. Tuon jo luulisi antavan kuvaa miten kehitys menee aika nopeasti täysin erilaisille raiteille verrattuna siviililiikenteeseen.
Kehitysmetodit ja työkalut on luultavasti tärkeimmät katupuolelle valuvat asiat. Ei niinkään mikään yksittäinen tekninen ratkaisu.
Tämä on juuri sitä soveltamista.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös