Uudet F1-moottorit

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Sitäpaitsi joku väitti että F1:issä 1000 hv on otettu viimeksi 80-luvulla turbokoneiden aikaan: Ei pidä paikkansa, mm. BMW otti V10 koneiden aikaan 2000-luvulla yli 1000hv moottoreistaan irti.
Ei ottanut. BMW:llä rikottiin 19.000 kierroksen ja 900 hv:n rajat, muttei tonnia. Ainakin Wikipedian lähteen mukaan. Vai onko sinulla jokin lähde tuolle 1000 hevosvoimalle?
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
wanhat vormulat on katsos B ryhmäläisiä ja niistä sai tehoa vaikka kuinka ja motti kiersi ainakin 25krpm

Mutta ihan oikeasti, kuinka suuria kierroksia moottoreista on saatu ulos?
 

Ganador

Banned
Liittynyt
17.3.2013
Viestit
389
Otsikkoon voisi sen verran lisätä, että juu, penkissä paljaaltaan voivat kuulostaa tuolta, mutta radalla auton sisällä vähän toisenlaiselta. Ihan hyvä tuosta tulee, eivätpähän enää inise.
Pörinäpaukesuhinat onkin sitten todella kivat äänet :rolleyes:

Niin se vaan on että ykkösten kuuluu "inistä", rallin puolella sitten nämä pörinäpaukkeet.

Jokainen nyt mukana oleva kuskikin jolta on kysytty tätä moottoriasiaa toivoisi vaan tehokkaampaa myllyä ykkösiin ja enemmän hevosia.
Ei tämä laji ole enään kuninkuusluokka noiden nuhapumppujen tulon jälkeen, näissä kuuluu olla voimaa ja ääntä.

Turbot nyt muutenkin on vaan perseestä.
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Paikan päällä olleena toivoisi, että moottoreiden ääntä voisi kuunnella ilman korvatulppiakin. Se korvia repivä ääni ei hivele meikäläisen korvaa.

1980-luvun turbokoneet kuulostivat ihan hyviltä ainakin videoklipeissä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Pörinäpaukesuhinat onkin sitten todella kivat äänet :rolleyes:

Niin se vaan on että ykkösten kuuluu "inistä", rallin puolella sitten nämä pörinäpaukkeet.
Ininä on aika tuore juttu. Vasta 90-luvun puolivälissä mentiin 15.000 kiekan rajan yli.
Jokainen nyt mukana oleva kuskikin jolta on kysytty tätä moottoriasiaa toivoisi vaan tehokkaampaa myllyä ykkösiin ja enemmän hevosia.
...ja paremmin käyttäytyvää autoa ja parempaa pitoa ja mitä tahansa, mikä tekisi juuri hänen autostaan nopeamman kuin muut. Sekin kyllä kelpaisi, että auto olisi nopeampi, vaikka tehot laskisivat. Teho ei ole itseisarvo, vaan pärjääminen muita vastaan.

Ei tämä laji ole enään kuninkuusluokka noiden nuhapumppujen tulon jälkeen, näissä kuuluu olla voimaa ja ääntä.

Turbot nyt muutenkin on vaan perseestä.
F1 on kuninkuusluokka koska se on nopein ja ylin luokka. Se asema ei ole uhattuna. ERSin takia hetkellinen huipputeho tulee nousemaan nykyisestä, ja siten ilmeisesti myös huippunopeudet.
 
Viimeksi muokattu:

Kyde

Well-known member
Liittynyt
28.2.2007
Viestit
117
Ininä on aika tuore juttu. Vasta 90-luvun puolivälissä mentiin 15.000 kiekan rajan yli.

...ja paremmin käyttäytyvää autoa ja parempaa pitoa ja mitä tahansa, mikä tekisi juuri hänen autostaan nopeamman kuin muut. Sekin kyllä kelpaisi, että auto olisi nopeampi, vaikka tehot laskisivat. Teho ei ole itseisarvo, vaan pärjääminen muita vastaan.
Kimiltä kysyttiin Unkarissa MTV3:n toimesta, että mitä muuttaisit Formuloissa. Vastaus nimenomaan oli "pari sataa heppaa lisää tehoa". Perusteluina tälle oli, että enemmän tehoa -> vaikeampi ajaa -> kuskit erottuu suhareista.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15085
Niin ja jonkin tasoista ininää oli jo 70-luvun formuloissakin. Mitä noihin kierroslukuihin ja hevosvoimamääriin tulee niin turboaikakaudella korkeimmat hevosvoimat oli Benettonin BMW:llä. Peräti 1500 hevosvoimaa lähti koneista kaudella 1986. Matalimmat huipputallien hevosvoimat lähtivät Ferrarista.

Noin 1000 hevosvoimaa irtosi aliohjautumisesta kärsineellä Maranellon tuotokselta kaudella 1986. Kierrosmääristä korkeimmat oli vuoden 1987 Williams-Hondalla josta irtosi 13 000 kierrosta minuutissa. Yleisesti moottorin räjähtämisvaaran vuoksi vaihteita vaihdettiin jo 12 000-12 500 kierroksen kohdilla.

Pop-offilla varustettujen autojen erot olivat hyvin näkyvillä edellisen kauden autoihin. Kauden 1986 Williams FW11:stä irtosi 1400 hevosvoimaa ja vuoden 1987 FW11B:stä korkeintaan 850 hevosvoimaa 4 ahtobarin voimalla. Vuoden 1988 MP4/4:stä eli McLarenin huippuautosta kaudella revittiin korkeintaan 790-800 hevosvoimaa 2,5 barin ahtopaineilla.

Turboaikakaudella maksimilukemat kierroksissa ilman rajoitinta olivat jo 15 000 kierrosta minuutissa kausilla 1987-1988. Vuonna 1983 voimakkain kierroslukema oli Ferrarin neljännen polven evoluutiokoneissa ja Alfa Romeon vastaavissa moottoreissa ilman rajoitinta. Peräti 14 000 kierrosta irtosi jo tuolloin. Vuoden 1989 ensimmäiset vapaastihengittävät huippuautot tosin saavuttivat jo heti noin 13 000 kierrosta ainakin Williamsilla, mutta hevosvoimat olivat vain 650:n luokkaa.

Sattumanvaraisesti muistan lukeneeni myös Leyton Housen kuljettajan (Capelli tai Gugelmin?) vaihtaneen vaihdetta hetkeksi aivan liian korkealle ja selvinneen siitä ilman hajoamista. Tuolloin kyse oli ilmeisesti testistä sillä rajoitin hakkasi yli 20 000 kierroksen rajaa.:eek!: Forumillakin oli tällaista puhetta ainakin joskus muutama vuosi sitten liikkeellä.

Vuonna 1992 testikäytössä ja ilman rajoitinta saatiin jo 15 300 kierrosta revittyä Ferrarista, McLarenista ja Williamsista. Äärioloissa saatiin revittyä jo 18 000 kierrosta minuutissa ilman koneen laukeamista. Lisäksi McLarenilla oli jo kilpailukauden lopulla käytössä aika-ajoissa ns. Kranaattimoottori mistä irtosi 820 hevosvoimaa ja 15 000 kierrosta.

Sellainen auto oli ollut Sennan itsensäkin mielestä juuri se mitä talli olisi kaivannut jo koko kauden osalta. Se oli nopeampi kuin Williams missään oloissa suorilla, mutta se nieli liian hulppeasti bensaa. Puhumattakaan jo koneen itsensä luomista rajoitteista. Ja mutkissa FW14B olisi mennyt silti heittämällä ohi sillä ohjausjärjestelmä kyseisen moottorin kanssa oli liian heikko hyvään kääntösuhteeseen.

Vuonna 1994 Ferrari taas sai jo mallillaan ja V12-koneellaan irti 800 hevosvoimaa ja 16 000 kierrosta minuutissa. Äärilukemien saavuttamiseksi Ferrarista puuttui taas yläkierrosten voimaa ja bensankulutus oli taas järkyttävää luokkaa verrattuna Benettoniin tai Williamsiin. Sitähän Kekekin muistutteli Maikkarin lähetyksissä sillä kaudella. Williamsilla maksimiluvut kierrosten osalta olivat 16 200 kierrosta minuutissa. Kauden 2004 autoissa taas kierrosluvut olivat jopa yli 20 000 kierroksen ja hevosvoimat erittäin lähellä tuhatta hevosta mutta eivät kuitenkaan yli 1000 hevosvoiman. Yli 900:n kyllä, mutta ei yli tuhatta.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Niin se vaan on että ykkösten kuuluu "inistä", rallin puolella sitten nämä pörinäpaukkeet.

Jokainen nyt mukana oleva kuskikin jolta on kysytty tätä moottoriasiaa toivoisi vaan tehokkaampaa myllyä ykkösiin ja enemmän hevosia.
Ei tämä laji ole enään kuninkuusluokka noiden nuhapumppujen tulon jälkeen, näissä kuuluu olla voimaa ja ääntä.
Jos nyt olisi 1987, voisin sanoa, että formuloiden kuuluu suhista. Tuo on juuri niin typerä ja ainoastaan tunteellinen perustelu.

Et varmaan löydä yhtään kuskia mistään sarjasta tai luokasta, joka ei haluaisi "lisää tehoa" sitä kysyttäessä. Kokonaan toinen kysymys on mikä on sopiva määrä, koska nykytietotaito on ns. pilannut moottoriurheilun, niin jotenkin sitä pitää rajoittaa. Todellisuudessa luulen kuskien olevan melko positiivisessa mielessä ainakin kasvavasta väännöstä.

Lisäksi kun tarraat koko ajan tuohon 600 heppaan joka ei tule olemaan se hetkellinen kokonaismaksimi, niin ilmeisesti meinasit jotenkin nähdä radalla olevasta autosta, että paljonko kullakin hetkellä tulee polttomoottorista ja ERS:stä. :rolleyes:

Turbot nyt muutenkin on vaan perseestä.
Innolla perusteluita odotellessa, noin niin kuin teknisessä mielessä.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15085
Jaa no vuonna 1987 yleinen mielipide ainakin puolsi normaalisti moottoriääniä tai se ei ainakaan ollut kovin tärkeä seikka. Sen sijaan valitettiin sitä, että miksi tehoja rajoitetaan ja ennen kaikkea Pop-offin esittely autoihin herätti paljon ärräpäitä ilmaan. Ainoa etu koko hommasta oli tietenkin tehoedun hillintä ja lisäksi ainakin bensaa riittäisi edes vähän todennäköisemmin maaliin pääsemiseksi.

Eli siihen aikaan rajoittamattoman ajamisen halut olivat vielä varsin suuret. Tosin Elion kuoleman jälkeen monet kuljettajat olivat kuitenkin jo näkemässä, että kaikkein nopeimpia autoja ei välttämättä voinut enää hallita.Turboaikakauden huipentuminen oli samanlaista kuin maaefektikaudenkin. Autoista tuli yksiselitteisesti liian vaarallisia hallita. Ja vaikka niitä voitiinkin vielä jotenkin hallita niin kyllä alettiin olla aika äärirajoilla.

Bergerin mukaan ainakin joillakin radoilla (todennäköisesti etenkin Österreichringin radalla) Lentävä Tiikeri tuntui lähinnä ylinopealta risteilyohjukselta ja hallittavuus oli melkein olematonta kaikkein suurimilla tehoilla ainakin.

Niitä ei tosin käytetty melkein koskaan muuta kuin aika-ajoissa sillä bensankulutus olisi ollut aivan liian suuri ja lisäksi turboaikakaudella ominaista olivat myös erilliset aika-ajon ja kilpailun moottorit arkipäivää.

Ja mikäli eri moottorien päivityksillä, moottorikartoilla tai muilla osilla ei ollut mitään erityistä merkitystä niin siltikin moottorien tehoja yleensä laskettiin kilpailuihin. Suurimmalti osaksi myös taloudellisuusajon takia.
 

raka75

Well-known member
Liittynyt
13.7.2009
Viestit
364
Ei ottanut. BMW:llä rikottiin 19.000 kierroksen ja 900 hv:n rajat, muttei tonnia. Ainakin Wikipedian lähteen mukaan. Vai onko sinulla jokin lähde tuolle 1000 hevosvoimalle?
En jaksa googlailla, mutta eikös Honda tehny joskus 2004 tai 2005 jonku "Suzuka special" myllyn, josta tuo 1000hp ois ylittyny tai ainaki ollu tosi liki?

Edit: Googlailin sittenki. Tässä videossa tuo suzuka special testipenkissä, ja kohdassa 2.30 monitorissa vilahtaa maaginen 1000hp ylitys, olettaen, että tuo luku tarkoittaa hevosvoimia...

http://www.youtube.com/watch?v=8DYl4mD_620
 
Viimeksi muokattu:

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Tuosta kuulee, että pohjimmiltaan auton äänet ei merkittävästi muutu, kun moottori laitetaan autoon kiinni. Videossa kuuluu kaiku, koska moottori on penkissä.
ja kaikki muu meteli uupuu(Esim renkaat ja tuuli), joten suhinatki kuuluu selkeämmin. Katsomoon/Telkkariin äänet tulee kuulostamaan melko samalta mitä nyt?
 

Mr Cale

Enormous Member
Liittynyt
23.5.2000
Viestit
1016
Sijainti
Espoo
Edit: Googlailin sittenki. Tässä videossa tuo suzuka special testipenkissä, ja kohdassa 2.30 monitorissa vilahtaa maaginen 1000hp ylitys, olettaen, että tuo luku tarkoittaa hevosvoimia...

http://www.youtube.com/watch?v=8DYl4mD_620
Ei kyllä taida olla teholukema tuo. Siinä ennen uuden kierroksen alkua moottorin käydessä tasanopeudella kierrosluku on niin alhainen, ettei siitä voi tuolla koneella millään saada ruudussa näkyvää 852 "hevosvoimaa". Joku muu arvo on tuo.
 

Betelgeuze

Well-known member
Liittynyt
27.2.2006
Viestit
557
Kovasti pidän tuosta turbon äänestä, kaipasinkin sitä jo kun menivät poistamaan sen GP3-autoista.

Tulee mieleen Gran Turismo -pelailut, kun tuon äänen ohessa autoon tuli reippaasti lisää vauhtia.

¡Me gusta!
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
En jaksa googlailla, mutta eikös Honda tehny joskus 2004 tai 2005 jonku "Suzuka special" myllyn, josta tuo 1000hp ois ylittyny tai ainaki ollu tosi liki?

Edit: Googlailin sittenki. Tässä videossa tuo suzuka special testipenkissä, ja kohdassa 2.30 monitorissa vilahtaa maaginen 1000hp ylitys, olettaen, että tuo luku tarkoittaa hevosvoimia...

http://www.youtube.com/watch?v=8DYl4mD_620
Kovin pienenkuuloisilla kierroksilla siinä näyttäisi olevan jo 850hv, joten varmaan on juu joku muu lukema...
 

raka75

Well-known member
Liittynyt
13.7.2009
Viestit
364
Kovin pienenkuuloisilla kierroksilla siinä näyttäisi olevan jo 850hv, joten varmaan on juu joku muu lukema...
Ehkä näin, mutta mielestäni ei ole järkeä näyttää videon katselijoille mitään muita kun hevosvoimalukemia? Enkä tiedä asiasta enempää, mutta muistin, että tollasta 1000:tta heppaa huhuttiin tuolloin tuosta koneesta irtoavan ja tollasen videon löysin. Mutta mistä näistä tietää, tulipahan vaan tuokin ongittua esiin.
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Ehkä näin, mutta mielestäni ei ole järkeä näyttää videon katselijoille mitään muita kun hevosvoimalukemia? Enkä tiedä asiasta enempää, mutta muistin, että tollasta 1000:tta heppaa huhuttiin tuolloin tuosta koneesta irtoavan ja tollasen videon löysin. Mutta mistä näistä tietää, tulipahan vaan tuokin ongittua esiin.
Veikkaisin ton olevan lämpötila jostain kohti moottorii. Teholukemaan en äkkiseltään usko ku ajetaan tollasta simulaatioo, sama tehohan siel pitäis aina samoilla kierroksilla olla moottoripenkissä?

Eiköhän se monitorinkuvauksen tarkotus oo ihan se et kunhan näytetään mitä kaikkee dataa kattilasta tarkkaillaan
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös