Uudet F1-moottorit

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
Eppäilen. Kaudessa saa käyttää vain viisi moottoria, joten luotettavuus on suunnittelussa keskeinen tekijä.
Siltikin jännitän miten lämpöjen kurissapito onnistuu, varsinkin turva-auton takana.
 

Alzon

Well-known member
Liittynyt
15.9.2009
Viestit
340
Ainakin Ross Brawn on odottanut luotettavuusongelmien lisääntyvän. Samaa on sanonut Luca Marmorini.

Tehot eivät tule ajan myötä hirveästi kasvamaan, koska säännöt on hyvin rajatut. Kehitystä varmasti silti tapahtuu. Vaikkei huipputehot nousisikaan moottori voi silti kehittyä ainakin kisamatkalla nopeammaksi. Sähkölaitteista tuskin saadaan kaikkea irti heti alkuun.
Jännä nähdä löytyykö säännöistä porsaanreikiä.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Ainakin Ross Brawn on odottanut luotettavuusongelmien lisääntyvän. Samaa on sanonut Luca Marmorini.
Eli Mersu ja Ferrari poksahtelee, kun rellu käydä puksuttaa. Hyvää ei saa aina halvalla, viitaten Rellun kalliimpaan myyntihintaan;)

Tehot eivät tule ajan myötä hirveästi kasvamaan, koska säännöt on hyvin rajatut. Kehitystä varmasti silti tapahtuu. Vaikkei huipputehot nousisikaan moottori voi silti kehittyä ainakin kisamatkalla nopeammaksi. Sähkölaitteista tuskin saadaan kaikkea irti heti alkuun.
Jännä nähdä löytyykö säännöistä porsaanreikiä.
Polttoaineen suihkutus on varmasti kehittynyt paljonkin nykyisistä moottoreista, siellä sitä kehitettävää on vamaan edelleen. Sähkölaittessa lähes kaikki kehitys tulee akkuissa. Liekkö tiimeillä paljon tekemistä akkujen kehittymisen kanssa?
 

tieri

Banned
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
571
Eppäilen. Kaudessa saa käyttää vain viisi moottoria, joten luotettavuus on suunnittelussa keskeinen tekijä.
Eppäilen tätä vahvasti. Moottorin suorituskyky on aina kompromissi moottorin luotettavuuden kanssa. Totta kai voivat tehdä moottorin joka kestää vaikka koko kauden, mutta onko se kilpailukykyinen on asia erikseen.
En nyt tarkoita, että motteja rupeaa paukkumaan vanhojen aikojen tyyliin, mutta uskoisin että tekniset ongelmat tulevat lisääntymään verrattuna muutamaan viimekauteen. Näin myös ns. kärkitalleissa. Niin paljon tulee uutta tekniikkaa ja tuskin kellään (ainakaan kärkitalleista) on varaa pelata moottorin tehojen kanssa niin varman päälle, ettei luotettavuus ongelmia alkuun ilmenisi.

Näkisin jopa jokseenkin mahdollisena, että tuota käytettävien moottorien määrää rajoittavaa sääntöä saatetaan hieman höllentää ensikaudella ja se palautetaan kaudella 2015 nykymuotoonsa. Eihän siihen tarvita, kun että jonkun suuren markkina-alueen kuljettajalta hajoaa kolme pataa alkukaudesta, niin FIA:n selkärangattomat nilviäiset kääntävät jo kelkkaa.
Tähän saattaa vaikuttaa myös kasvava kilpailukalenteri. Eikös ne meinaa jo jotain 21 kisaa ajaa ensikaudella?
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Eppäilen tätä vahvasti. Moottorin suorituskyky on aina kompromissi moottorin luotettavuuden kanssa. Totta kai voivat tehdä moottorin joka kestää vaikka koko kauden, mutta onko se kilpailukykyinen on asia erikseen.
Tuskin uusista moottoreista otetaan lähellekkän täysiä tehoja kisassa, ainoastaan aika-ajossa. Polttoaineen määrä ja ja sen maksimivirtaus on niin säänneltyä kisassa, että se antaa olettaa moottoreiden kestävän. Epäluotettavempia osia ovat ehkä muut uutuudet, kuten turbo ja ERS:sit.
 
Viimeksi muokattu:

tieri

Banned
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
571
Tuskin uusista moottoreista otetaan lähellekkän täysiä tehoja kisassa, ainoastaan aika-ajossa. Polttoaineen määrä ja ja sen maksimivirtaus on niin säänneltyä kisassa, että se antaa olettaa moottoreiden kestävän. Epäluotettavempia osia ovat ehkä muut uutuudet, kuten turbo ja ERS:sit.
Eiko tuo nyt ole vähän sematiikkaa? Todennäköisemminhän ne pannut laukeaa juuri aika-ajoissa, joissa niistä otetaan enemmän tehoja irti. Myös turbon ja/tai ERS:n vaihtamisesta tulee penaltia. Kyllähän se aika-ajon rasitus säilyy siellä moottorissa kilpailuunkin. Vai onko ensikaudella aika-ajo koneet erikseen?
Jos esim. turbo laukeaa ja työntää rojunsa moottorin imupuolelle, voi itse moottorikin olla melko entinen.

Myös osien paino on tehon osalla yksi vaikuttava tekijä moottorien luotettavuuteen. Kevyempi moottori antaa mahdollisuuden pelata enemmän auton painopisteen korkeuden kanssa. Pituussuunnassahan kait painojakauma on säännöissä määrätty.

Tämä kaikki on tietenkin asiantuntematonta spekulointia, mutta ainakin lähi menneisyydessä niistä pannuista on ollut tapana ottaa niin paljon tehoja kuin suinkin luotettavuus antaa myöden ja joskus enemmänkin. Sama myös osien painon kanssa. Eipä itseasiassa paljon muuta kilpailuetua voin enää moottorin suunnittelussa saavuttaa, kun polttoaineen ja ilman virtaus moottorille on niin tiukkaan rajattu. Turbossa ja ERS:ssä sitten vähän enemmän, mutta niihinkin pätee sama kompromissi sääntö luotettavuuden, osien painon ja tehojen välillä.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7599
Tuohan lisää mielenkiintoa rutkasti, kun aika-ajossa voidaan pelata maximitehoilla. Toki nykyäänkin, mutta uusilla koneilla vielä selvemmin. Myös kisan lopussa voi bensan määrästä riippuen olla varaa ottaa koneesta lisää irti, jos tilanne niin vaatii.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Mites paljon sitä arvellaan olevan eroa aika-ajotehoilla ja kisatehoilla? Mä oon elänyt sellaisessa haavemaailmassa, missä polttoaineen virtausrajoitus olisi se tehoja rajoittava tekijä niin aika-ajoissa kuin kisassakin.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Kun näin isoja muutoksia tulee niin olisi saanut tuon ensimmäisen vuoden olla määrä vapaa. Varmaan kuitenkin motteja paukkuu kauden aikana kun eivät vielä ymmärrä mistä kyse.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
ja miten helposti tehoja voi lisätä/vähentää? Jos voi ratista säätää, niin voi olla niin, että kisan alussa ajetaan maksimitehoilla, jotta päästäs kärkeen ja irti muista, sitten säästöliekille?! Lopussa sitten sama jos bensat riittää. Jos joku pääsee karkuun, niin sitten voi säästellä bensaa ja kun vaihtaa renkaat ni tehot tappiin ja kärki kiinni?!

Vai voiko kisan aikana kuski säätää tehoa niin radikaalisti, esim skaalalla 600-900 heppaa, jos se nyt olis se haitari? Vai onko kuten Joppe tossa edellä spekuloi?

Tietysti jos jäähdytys on kisaa varten tehty sitä bensansäästö vauhtia varten ni maksimitehoilla ei voi kauaa posottaa...
 
Viimeksi muokattu:

Alzon

Well-known member
Liittynyt
15.9.2009
Viestit
340
Tehoa rajoittaa bensan virtausrajoitus 100kg/h. Kisassa saa kuluttaa maksimissaan 100kg. Kun vertaa noita lukuja kisan kestoihin ja täydellä kaasulla ajettavaan osuuteen radoista, näkee kuinka säästelyä tulee väkisin.
Toinen syy pienempiin tehoihin kisassa on, että jokaisella kierroksella ei luultavasti saada pattereita täysin ladattua.
 

ÖÖ.

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
688
Onko tietoa paljonko soppaa noihin nykykoneisiin virtaa maksimissaan?

edit: toiselta foorumilta arvio 142.4 kg/h
 
Viimeksi muokattu:

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Niillä ei sitten enää ole ~200l tankkia autoissa?
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Siksi vain kuin muistelin että joskus tuo ~200 litraa oli keskiverto tankin tilavuus ykkösissä.
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Tehoa rajoittaa bensan virtausrajoitus 100kg/h. Kisassa saa kuluttaa maksimissaan 100kg. Kun vertaa noita lukuja kisan kestoihin ja täydellä kaasulla ajettavaan osuuteen radoista, näkee kuinka säästelyä tulee väkisin.
Toinen syy pienempiin tehoihin kisassa on, että jokaisella kierroksella ei luultavasti saada pattereita täysin ladattua.
Onko tuo rajoitus todellakin 100kg/h
Eikä esim 28grammaa/s

Jos tuo on tunnin keskiarvo, niin mikään ei estä ottamasta todella suuria tehoja hetkellisesti.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Onko tuo rajoitus todellakin 100kg/h
Eikä esim 28grammaa/s

Jos tuo on tunnin keskiarvo, niin mikään ei estä ottamasta todella suuria tehoja hetkellisesti.
FIA sanoi:
5.1.4 Fuel mass flow must not exceed 100kg/h.
Linkki

Luulisin, että tuo on se tahti, jolla sitä saa enintää tunkea koneeseen, ei vain keskiarvo. Niin tuo exceed -sana antaisi ymmärtää.
 
Viimeksi muokattu:
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös