Uudet F1-moottorit

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Jonzan

Well-known member
Liittynyt
14.2.2012
Viestit
45
Tuo on välijäähdytin. Veden ja öljyn jäähdytinkennot tulee vielä lisäksi.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7599
Tuleeko tuohon vain tuommoinen ~40 cm downpipe ja kaasut ulos suoraan tuosta vai mihinkä ne ensikauden sääntöjen mukaaan pitää johtaa?
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Olisi hieno projekti heittää tuo motti kiinni johonkin perusautoon.

edit. Hiilikuidustako ne meinaa pakosarjat tehdä? Onko se edes
mahdollista?
 
Viimeksi muokattu:

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Tuo on välijäähdytin. Veden ja öljyn jäähdytinkennot tulee vielä lisäksi.
Jep turbon välijäähdytin (intercooler) tuossa kuvassa on pelkästään, pari kennoa tulee tuon lisäksi noille muille. Kiinnostavaa olisi tietää, että onko tuo välijäähdytin ratkaisu ilma-ilma mallia, jossa moottorin menevää ilmaa jäähdytetään pelkästään kennoston läpi kulkevalla ajoviimalla vai ilma-neste tyyppinen ratkaisu, jossa imuilma jäähdytetään nestekiertoisella kennostolla jossa imuilman sisältämä lämpöenergia siirretään nesteeseen, jota puolestaan voidaan jäähdyttää joko ilmalla tai vedellä riippuen siitä, minkälaisessa vehkeessä turbo on kiinni.

Ilma-neste ratkaisun hyvä puoli on pienempi ilmatilavuus turbon ja moottorin välillä jolla saavutetaan jonkin verran etua moottorin reagointinopeudessa (turboviiveessä) ja nestejärjestelmä antaa myös enemmän vaihtoehtoja ahtaissa tiloissa. Huonoa nestejärjestelmässä on lisäpaino. Kilpa-autoissa on joissain toteutuksissa normaalin välijäähdyttimen lisäksi käytetty myös vesiruiskutusta, jossa imuilman sekaan ruiskutetaan pieni määrä pienipisaraista vettä, joka haihtuu imuilmaan viilentäen sitä.
 
Viimeksi muokattu:

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Tuleeko tuohon vain tuommoinen ~40 cm downpipe ja kaasut ulos suoraan tuosta vai mihinkä ne ensikauden sääntöjen mukaaan pitää johtaa?
Jep. Samantapainen ulostulo mitä on GP2 ja GP3 sarjoissa.
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
Olisi hieno projekti heittää tuo motti kiinni johonkin perusautoon.

edit. Hiilikuidustako ne meinaa pakosarjat tehdä? Onko se edes
mahdollista?
Pakosarjat lienevät eristetty ja koteloitu, ettei hukata kallisarvoista tehoa lämpönä ilmaan.
 

jameson

Well-known member
Liittynyt
19.2.2007
Viestit
3554
Aika lussuja paskoja, joku helvetin 600 heppaa hei. Ihan oikeasti. Se on kohta Dtm autotkin nopeampia :D Pettymys. Mihin tämä laji on menossa.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Aika lussuja paskoja, joku helvetin 600 heppaa hei. Ihan oikeasti. Se on kohta Dtm autotkin nopeampia :D Pettymys. Mihin tämä laji on menossa.
Eipä niissä maha olla nykyäänkää paljoa enempää (700-800 kersin kera?). Nykymoottoreilla vääntöki taitaa olla reippaasti pienempää mitä tulevilla? Saa olla kuskit tarkkana kaasujalan kans mutkista lähtiesä. Sitäpaitsi ei nuo autot hidastu pahastikkaan.. taino arvioitu 2-3 sekkaa on kohtuu paljon (toisaalla "vain" sen verran, että hidastutaan caterhamin tasolle), mut 2015 kaudella mennään varmasti taas samaa tahtia, mitä nyt.

edit: ja kyllä mulle ainaki 600 heppaa kuulostaa edelleen melko muikealta ku auto painaa 690kg.. :)
 
Viimeksi muokattu:

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Aika lussuja paskoja, joku helvetin 600 heppaa hei. Ihan oikeasti. Se on kohta Dtm autotkin nopeampia :D Pettymys. Mihin tämä laji on menossa.
Joku 160 heppaa kuitenki extraa käytössä noin puolen minuutin ajan joka kierros. Eli osan kierroksesta joku 750 heppaa ja aika-ajossa kai enemmän.
 

gr8

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
62
Onhan jotain juttua kuulunut, että tehot olisi reilustikin yli tuon 600 moottorin osalta. Veikkaan aika isoa haarukkaa eri moottorivalmistajien suorituskyvyssä ensimmäisissä testeissä ja ehkä koko ensimmäisen vuoden aikana. Tehon saamiseksi ja polttoaineenkulutuksen vuoksi pitää pystyä pannua ajamaan laihoilla seoksilla, mikä taas nostaa varsinkin ahtimen ja pakopuolen lämpöjä. Toki jos tuolla uudella ihmeturbonjatke pömpelillä saadaan myös jäähdyttävää vaikutusta niin sitten saattaa kestääkin. Paketin hallinta kisan aikana on avainsana. Tässä osaamisessa on varmasti eroja ja jännä nähdä kuinka varmanpäälle tiimit ja moottorin tekijät lähtevät liikkeelle.

Vaihdeaskit on kans ens vuonna kovilla kasvaneen väännön kanssa. Veikkaan huomattavasti enemmän laatikko- ja vetarivikoja. Pannujakin varmaan hajoo, ja kuten Ferrarilta jo uumoiltiin niin lämmön takia. Näen jo silmissäni ensimmäisen lämpimän maan kisan, jossa turva-auto tulee radalle ja savumerkit alkaa öljyn lämpöjen hipoessa taivaita.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Aika lussuja paskoja, joku helvetin 600 heppaa hei. Ihan oikeasti. Se on kohta Dtm autotkin nopeampia :D Pettymys. Mihin tämä laji on menossa.
Jossain oli jo juttuja että tehot tulevat nousemaan tästäkaudesta, ja reippaasti. Eli noissa V6-turboissa mekaanisesti saadaan ulos se noin 600 hevosvoimaa ja ERS-saa vielä pakokaasuista irti tehoa helposti sata kaakkia lisää, em. teholla voidaan siis ladata kersin akkuja(sääntöjen määräämän määrän) jarrutusenergian ohella mutta ylijäämä teho saadaan työntää suoraan rajoittamattomana sähkömoottorille lisäten siis suoraan moottorista ulos saatavaa tehoa.

Ja kehitys on vapaa, eli pitkästä aikaa moottorikilpailu on auki. Ja ensimmäiset arviot kertoivat että aika-ajoissa saadaan pihalle noin 900 hevosvoimaa ja kisassakin 800.
 
Liittynyt
28.3.2007
Viestit
847
Eihän se moottorikehitys kaiketi vapaata ole. Eikös se pitänyt ns. lukita kunhan moottorin toimii kuten pitää?
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Eihän se moottorikehitys kaiketi vapaata ole. Eikös se pitänyt ns. lukita kunhan moottorin toimii kuten pitää?
Lukitaan joo mutta tällähetkellä moottorinkehitys on vapaa ja ensi kauden moottoreissa on tehoeroja valmistajien välillä... mahdollisesti jopa paljonkin.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6271
Voisko joku kertoo tyhmälle, että miten paljo nää uudet moottorit vaikuttaa kierrosaikoihin? Tuskin kovin paljon?
 

P1 Rai

West Coast
Liittynyt
3.6.2013
Viestit
3027
Sijainti
Siellä
Jossai sanotaan että 2-3 sekunttia hitaammat.

Jossain toki sanotaan että uudet koneet tuottavat 150 hp enemmän kuin vanhat, joten en tiedä. Ja onhan KERS nykyisen 9 (?)sekunnin keston sijaan 30 sekunnin mitainen.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7599
Jossai sanotaan että 2-3 sekunttia hitaammat.

Jossain toki sanotaan että uudet koneet tuottavat 150 hp enemmän kuin vanhat, joten en tiedä. Ja onhan KERS nykyisen 9 (?)sekunnin keston sijaan 30 sekunnin mitainen.
Ja aerodynamiikka muuttuu jonkin verran. En kyllä tiedä kuinka radikaalisti?
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Jossai sanotaan että 2-3 sekunttia hitaammat.

Jossain toki sanotaan että uudet koneet tuottavat 150 hp enemmän kuin vanhat, joten en tiedä. Ja onhan KERS nykyisen 9 (?)sekunnin keston sijaan 30 sekunnin mitainen.
Muistaakseni kisan bensalimiittiä rajoitetaan rankasti, mikä hidastaa vauhtia. Moottorit itsessään olisivat tehokkaammat. Uskoisin että kisoja ajellaan aika paljon shortsiftaamalla kulutuksen pienentämiseksi alemman vääntökäyrän ja bensan säästämisen vuoksi. Ohituksessa voi sitten kelata korkeammalle.
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
En kyllä muista että kierrosajat olisivat pudonneet radikaalisti aikaisempina vuosinakaan vaikka olisi isompiakin muutoksia. Eiköhän ne kierrosajat pysy aika samanlaisina.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös