Uudet F1-moottorit

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Jännä kun porukka väittää nykyisten korkealta laulavien moottoreiden kuuluvan ykkösiin. Kuitenkin näitä käyntiääneltään nykymoottoreita vastaavia patoja on ollut vasta vuodesta 1989 alkaen V10 ja varsinkin V12 moottoreiden tulon myötä.

Sitä ennen moottoreiden käyntiäänet olivat olivat melko paljon matalammat mitä nykyisin, oli kyseessä turbokone tai vapaasti hengittävä.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Jännä kun porukka väittää nykyisten korkealta laulavien moottoreiden kuuluvan ykkösiin. Kuitenkin näitä käyntiääneltään nykymoottoreita vastaavia patoja on ollut vasta vuodesta 1989 alkaen V10 ja varsinkin V12 moottoreiden tulon myötä.

Sitä ennen moottoreiden käyntiäänet olivat olivat melko paljon matalammat mitä nykyisin, oli kyseessä turbokone tai vapaasti hengittävä.
Ei nuo 90-luvun V8:sitkaan hirveästi vinkuneet... http://www.youtube.com/watch?v=XlR9XLweuFk
 

Ronttu

Well-known member
Liittynyt
12.3.2006
Viestit
650
Musta tuntuu ettei tossa videossa anneta lähellekkään jengaa sinne saakka kun oikeasti ennen vaihteen vaihtoa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jännä kun porukka väittää nykyisten korkealta laulavien moottoreiden kuuluvan ykkösiin. Kuitenkin näitä käyntiääneltään nykymoottoreita vastaavia patoja on ollut vasta vuodesta 1989 alkaen V10 ja varsinkin V12 moottoreiden tulon myötä.
3,5-litraiset kiersivät vielä matalammilla kierroksilla kuin tulevat turbot. Vasta kun siirryttiin takaisin 3-litraisiin (1995) mentiin porukalla yli 15.000 kierroksen rajan.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
3,5-litraiset kiersivät vielä matalammilla kierroksilla kuin tulevat turbot. Vasta kun siirryttiin takaisin 3-litraisiin (1995) mentiin porukalla yli 15.000 kierroksen rajan.
Ei nyt sentään. Jo 1992 ylitettiin aika-ajotrimmissä 20000 rpm raja 3,5 litraisilla (Minardi-Lamborghini V12 kyseessä).
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Näinhän se on, esimerkkinä "huippukovaäänisestä ja korkealta kiertävästä klassikkomoottorista" vuodelta 1994:
http://www.youtube.com/watch?v=uiLubadXiK4
Noissa videoissa huomaa hyvin miten lähestyvän auton ääni on paljon korkeampi kuin onboardista tai loittonevan auton. Kai se jotain vaikuttaa ilmiöön kun kolmeasataa liikkuu. 30% taajuuden lisäys...

ot: Huvittavaa myöskin että noiden päivien huippuautojen meno näyttää aika pitkälti siltä kuin nykyään Caterhamin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ei nyt sentään. Jo 1992 ylitettiin aika-ajotrimmissä 20000 rpm raja 3,5 litraisilla (Minardi-Lamborghini V12 kyseessä).
Kyllä nyt sentään. Valtaosan paras tehoalue oli 13000 kierroksen paikkeilla. Ei se teoriassa estä käyttämästä paljon korkeampia kierroksia, mutta hajoamisen uhalla.

Wikipedian teksti aikakaudesta. Kierosluvut lihavoitu:

Wikipedia sanoi:
1989–1994

[size=-1]Turbochargers were banned from the 1989 Formula One season, leaving only a naturally aspirated 3.5 L formula. Honda was still dominant with their RA109E 72° V10 giving 675 hp (503 kW) at 13000 rpm on McLaren cars, enabling Prost to win the championship in front of his team-mate Senna. Behind were the Renault RS01 powered Williams, a 67° V10 giving 650 hp (485 kW) at 14300 rpm. Ferrari with its 035/5 65° V12 giving 660 hp (492 kW) at 13,000 rpm. Behind, the grid was powered mainly by Ford Cosworth DFR V8 giving 595 hp (444 kW) at 10,750 rpm except for a few 600 hp (450 kW) Judd CV V8 in Lotus, Brabham and EuroBrun cars, and two oddballs: the Lamborghini 3512 80° V12 powering Lola and the Yamaha OX88 75° V8 in Zakspeed cars. Ford started to try its new design, the 75° V8 HBA 1 with Benetton.

The 1990 Formula One season was again dominated by Honda in McLarens with the 690 hp (515 kW) at 13000 rpm RA100E powering Ayrton Senna and Gerhard Berger ahead of the 680 hp (507 kW) at 12750 rpm Ferrari Tipo 036 of Alain Prost and Nigel Mansell. Behind them the Ford HBA4 for Benetton and Renault RS2 for Williams with 660 hp (492 kW) at 12,800 rpm were leading the pack powered by Ford DFR and Judd CV engines. The exceptions were the better Lamborghini 3512 in Lola and Lotus, and the new Judd EV 76° V8 giving 640 hp (477 kW) at 12,500 rpm in Leyton House and Brabham cars. The two new contenders were the Life which built for themselves an F35 W12 with three four cylinders banks at 60°, and Subaru giving Coloni a 1235 flat 12 from Motori Moderni.

Honda was still leading the 1991 Formula One season in Senna's McLaren with a 710 hp (529 kW) at 13,000 rpm 60° V12 RA121E, just ahead of the Renault RS3 powered Williams benefiting from 700 hp (520 kW) at 12,500 rpm. Ferrari was behind with its Tipo 037, a new 65° V12 giving 710 hp (529 kW) at 13,800 rpm also powering Minardi, just ahead the Ford HBA4/5/6 in Benetton and Jordan cars. Behind, Tyrrell was using the previous Honda RA109E, Judd introduced its new GV with Dallara leaving the previous EV to Lotus, Yamaha were giving its 660 hp (492 kW) OX99 70° V12 to Brabham, Lamborghini engines were used by Modena and Ligier. Ilmor introduced its LH10, a 680 hp (507 kW) at 13000 rpm V10 which eventually became the Mercedes with Leyton House and Porsche sourced a little successful 3512 V12 to Footwork Arrows; the rest of the field was Ford DFR powered.

By the end of the 1994 season, Ferrari's 043 was putting out 820 hp (611 kW) at 15,800 rpm.[/size]
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
3,5-litraiset kiersivät vielä matalammilla kierroksilla kuin tulevat turbot. Vasta kun siirryttiin takaisin 3-litraisiin (1995) mentiin porukalla yli 15.000 kierroksen rajan.
Paitsi että noita uusia turbokoneita ei kierrätetä sinne 15000rpm,
kun huipputeho saavutetaan jo n. 12000rpm(?)
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Mitenhän suoranopeudet muuttuu ensi kaudella uusien moottorien myötä?
Ottaen huomioon paljon tehokkaamman kersin.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13814
ot: Huvittavaa myöskin että noiden päivien huippuautojen meno näyttää aika pitkälti siltä kuin nykyään Caterhamin.
Tuossa 1994 Imolassa Sennan ja Schuminkin autot menivät ihan erilailla. Viimeksimainittu luistatti ja liukui paljon enempi. Sen hetken, mitä ehtivät yhdessä ajaa.
 

trotwood

Well-known member
Liittynyt
20.1.2007
Viestit
285
Humalassa pajavasaralla virittämäni pappamopo kiertää kovemmin ja korkeammalta kuin moottorit kuninkuusluokassa. Kuutiotilavuuskin lähenee samaa. On se komiaa. Seuraavassa iteraatiossa suurimmaksi moottoritoimittajaksi noussee Dyson.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4402
Turbomoottoria ajetaan väännöllä jolloin sitä ei ole tarve kierrättää rajoittajalle koska kierrosten noustessa moottorin vääntö heikkenee. Ajaminen ensikaudella helpottuu koska auto ei ole enää rankaise niin paljoa virheistä kuten nykyään kun kierrokset laskevat liian alhaalle ja vääntöä myllystä ei löydy. Myös power slaideja tulemme näkemään enemmän kun moottorin vääntö alhaalla on moninkertainen nykymoottoreihin verrattuna.


vääntö = auton kiihtyvyys
teho = auton huippunopeus
 

Powered by BMW

Well-known member
Liittynyt
9.10.2004
Viestit
860
vääntö = auton kiihtyvyys
teho = auton huippunopeus
Kyse on samasta asiasta kun kerrot väännön kierrosluvulla=teho. Powerslidet on enemmän voiman annosteletavuudesta kiinni kuin tehosta. Jos moottorin ajettavuus on kunnossa, niin kyllä kuski polkimella osaa annostella. Usein tuppaa lineaarisuus katoamaan turbon myötä.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Myös power slaideja tulemme näkemään enemmän kun moottorin vääntö alhaalla on moninkertainen nykymoottoreihin verrattuna.
Mitään power sladeja tulla näkemään kun sellaisia ei haluta.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Ei nuo 90-luvun V8:sitkaan hirveästi vinkuneet... http://www.youtube.com/watch?v=XlR9XLweuFk
Menikö multa nyt vitsi ohi vai vakavissasiko käytit tuota esimerkkinä? Eihän tuossa onboard-kohdassa ole käytännössä moottorin ääntä ollenkaan, tai siis on, mutta kaikki siitä hukkuu senaikaisen huonon kameratekniikan tai ainakin tuossa tapauksessa huonon alle ja tilalla on vain noise-suhinaa.
 
Viimeksi muokattu:

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Renault on näköjään enemmänkin julkaissut kuvia uudesta moottorista.

Onkohan toi niin että kaikilla Rellu tiimeilla tulee vain toiselle puolelle syyläri, vai tekevätköhän tiimit omat ratkaisunsa. Jakamalla mahdollisesti molemmille puolille saattas ponttooneista tulla aikaslailla kapeat, kun Renault on laskenut että yksi syyläri riittää. Ehkä tästä johtuu myös Sauberin tän vuoden suunta, vaikkakin Ferrarin moottori ja näin saavat jo siitä hyvää kokemusta.






 
Viimeksi muokattu:
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös