Uudet F1-moottorit

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9365
Ennakointina erot ovat usein suurempia. Esimerkiksi urarenkaiden ja kapeampien autojenkin piti kaiketi hidastaa autoja 3-4 sekuntia kaudeksi 1998, mutta totuus oli ehkä lähempänä sekuntia. Hockella ja Spassa mentiin paalukierrokset jopa nopeammin, enimmillään ero oli Barcelonassa* (joka on esim. tuuliolosuhteiltaan herkkä rata) ero oli tuon ennakoinnin suuruinen.

* A1-Ringillä ero oli suurempi, mutta johtui sateisesta aika-ajosta.
 

P1 Rai

West Coast
Liittynyt
3.6.2013
Viestit
3027
Sijainti
Siellä
Okei, F1-autot oli nopeimmillaan vuosina 2004-2005. Sieltä on vain tultu hiljalleen tähän pisteeseen.

Ens kaudesta sen verran että eikös keulan pitänyt olla aikalailla tontissa kiinni?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Okei, F1-autot oli nopeimmillaan vuosina 2004-2005. Sieltä on vain tultu hiljalleen tähän pisteeseen.
Valtaosa kierrosennätyksistä (siis kisassa ajetuista) taitaa tosiaan edelleen olla vuodelta 2004. Johtuu osittain säännöistä kyllä, koska nykyään ei ajeta keveällä kuin loppukisassa ja sekin etupäässä kuluneilla renkailla. Aika-ajoissa taitavat nykyformulat olla nopeampia (KERS, DRS ja pehmeämmät renkaat).

Haluttu nopeus on FIA:n mielestä saavutettu, eikä sen nopeampia ykkösiä halutakaan.
Ens kaudesta sen verran että eikös keulan pitänyt olla aikalailla tontissa kiinni?
18,5 senttiä pohjan korkeudesta (verrattuna 55 senttiin nykyisin). Kyllä ne mataloituu, mutta ei niistä nyt ihan rataa viistäviä tule.

-Edit- Tietysti sillä oletuksella, ettei joku aerodynaamikko keksi siitä jotain hyötyä downforcen kannalta. Matalammankin saa tehdä.
 
Viimeksi muokattu:

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Aika-ajoissa taitavat nykyformulat olla nopeampia (KERS, DRS ja pehmeämmät renkaat).
Ei nyt aivan. Vertailukelpoisia ratoja on tähän mennessä ajettu aika vähän (esim. Kiina ja Bahrain olivat 2004 uusia ratoja, tänä vuonna Malesiassa ja Kanadassa satoi vettä jne.). Mutta niissä missä rataprofiili on identtinen:

Australia: +2,999
EUR/Saksa: +1,047
(Kiina: +0,472)
(Bahrain: +2,191)
(Monaco: -0,109)
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Ei nyt aivan. Vertailukelpoisia ratoja on tähän mennessä ajettu aika vähän (esim. Kiina ja Bahrain olivat 2004 uusia ratoja, tänä vuonna Malesiassa ja Kanadassa satoi vettä jne.). Mutta niissä missä rataprofiili on identtinen:

Australia: +2,999
EUR/Saksa: +1,047
(Kiina: +0,472)
(Bahrain: +2,191)
(Monaco: -0,109)
Aika jännä tuo Monaco? Luulis, että ku aeroja on karsittu, nii siellä tuntuis ajassa.. mut vissii siellä enempi mekaanisella pidolla sit mennään? Jarrutuksissa ja kiihdytyksissä otettu harppauksia eteenpäin? Muilla radoilla sit pitkät mutkat verottaa eniten?

edit: kers syynä tuohon monacon nopeuteen?
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Aika jännä tuo Monaco? Luulis, että ku aeroja on karsittu, nii siellä tuntuis ajassa.. mut vissii siellä enempi mekaanisella pidolla sit mennään? Jarrutuksissa ja kiihdytyksissä otettu harppauksia eteenpäin? Muilla radoilla sit pitkät mutkat verottaa eniten?

edit: kers syynä tuohon monacon nopeuteen?
Eihän Monacossa kovin montaa mutkaa ole, mitä ajettais yli 200km nopeudella. Siellähän ne aerot vasta kunnolla alkaa toimia. Mun silmään siis paremminkin odotettu tulos.

KERS, DRS ja moottorintehot myös Monacossa aika pienessä roolissa. Sen verran lyhyet suorat.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Eihän Monacossa kovin montaa mutkaa ole, mitä ajettais yli 200km nopeudella. Siellähän ne aerot vasta kunnolla alkaa toimia. Mun silmään siis paremminkin odotettu tulos.

KERS, DRS ja moottorintehot myös Monacossa aika pienessä roolissa. Sen verran lyhyet suorat.
Mut siis tarkoitin, että onhan jossain tehty kehitystyötä, ku menee nopeampaa kuin ne vanhat, jotka tyylii liimattuna kulkivat tienpinnassa. Siivet ym härdellit ne ei taida olla, kun muilla radoilla mennään reilusti hitaampaa. Nyt en taas muista enkä jaksa tsekata, mut mikä oli renkaiden paksuus tuolloin ja oliko sutimisenesto käytössä? Ei tainnu slicksejä olla?

edit: välikevennykseksi Raikkonen vs Alonso at Monaco 2005 (youtube)
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Mut siis tarkoitin, että onhan jossain tehty kehitystyötä, ku menee nopeampaa kuin ne vanhat, jotka tyylii liimattuna kulkivat tienpinnassa.
Mitä tarkoitat "liimatulla"? Sillon oli urarenkaat, nykyään sliksit. Seoksia on vaikee vertailla, tosin pirellillä ei ole suorituskyky yhtä kovasti tähtäimessä, kuin silloin keskenään kilpailevilla valmistajilla, joita ei kiinnostanut hyvän show järjesteäminen, vaan asikkaiden voittaminen. Tuskin ne autot oli sillon juurikaan sen "liimatumpia" kuin nykyään, ehkä jopa päinvastoin (hitaissa mutkissa).

BTW: nopein kierros ikinä on Kimin 2006 aika-ajoissa: 1.13,532
 
Viimeksi muokattu:

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Mitä tarkoitat "liimatulla"? Sillon oli urarenkaat, nykyään sliksit. Seoksia on vaikee vertailla, tosin pirellillä ei ole suorituskyky yhtä kovasti tähtäimessä, kuin silloin keskenään kilpailevilla valmistajilla, joita ei kiinnostanut hyvän show järjesteäminen, vaan asikkaiden voittaminen. Tuskin ne autot oli sillon juurikaan sen "liimatumpia" kuin nykyään, ehkä jopa päinvastoin (hitaissa mutkissa).

BTW: nopein kierros ikinä on Kimin 2006 aika-ajoissa: 1.13,532
Liimauksella meinasin, että autoissa oli hitosti enemmän downforcea?
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Nyt en taas muista enkä jaksa tsekata, mut mikä oli renkaiden paksuus tuolloin ja oliko sutimisenesto käytössä? Ei tainnu slicksejä olla?
Takarenkaan paksuus sama kuin nykyään (tosin kontaktipinta-alaa neljän raidan verran vähemmän), eturenkaat 25 mm leveämmät (tosin kontaktipinta-alaa neljän raidan verran vähemmän). Sutimisenesto oli sallittu.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Eihän se moottorikehitys kaiketi vapaata ole. Eikös se pitänyt ns. lukita kunhan moottorin toimii kuten pitää?
http://www.f1-forum.fi/vb/showpost.php?p=2196068&postcount=1094

No manufacturer will be allowed to homologate more than one power unit during the homologation period from 2014-2020. Changes to the homologated unit will continue to be permitted for installation, reliability or cost saving reasons.

Jos siis ymmärrän tuon oikein... Ei tuo kuitenkaan varsinaista nykyisenlaista totaalijäädytystä tarkoita.
 
Viimeksi muokattu:

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
http://www.f1-forum.fi/vb/showpost.php?p=2196068&postcount=1094

No manufacturer will be allowed to homologate more than one power unit during the homologation period from 2014-2020. Changes to the homologated unit will continue to be permitted for installation, reliability or cost saving reasons.

Jos siis ymmärrän tuon oikein... Ei tuo kuitenkaan varsinaista nykyisenlaista totaalijäädytystä tarkoita.
Samoin rajoittein sitä mottia on saanut päivittää nykyisinkin. Muistaakseni Ferrari on nysvännyt luottettavuus verukkeenaan ja Renault puolestaan sai lisätä tehoja kun yht äkkiä olivatkin omasta mielestään tehoissa muita perässä..
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Samoin rajoittein sitä mottia on saanut päivittää nykyisinkin. Muistaakseni Ferrari on nysvännyt luottettavuus verukkeenaan ja Renault puolestaan sai lisätä tehoja kun yht äkkiä olivatkin omasta mielestään tehoissa muita perässä..
Sporting regsit ovat näköjään tupsahtaneet ulos viime viikolla, joten eipä tarvitse enää arvailla... homologation-osuus ei ole 1:1, mutta samantyyppinen. :(

http://www.fia.com/sport/regulations?f[0]=field_regulation_category:82

Sporting regs, 2013 sivu 43, 2014 sivu 44.
 
Viimeksi muokattu:

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1424
Tuo 30 sek/kierros KERSsiä on aika paljon. Jostakin varmaan löytyy taulukko kuinka paljon vedetään nykyään milläkin radalla lämä tiskissä. Siitä voi suoraan katsoa missä tulee takkiin eniten ensi vuonna. Koska ero kaasu pohjasa tai "melkein pohjassa" on varmaan jo enemmän kuin kerssin tuoma lisä.
 

P1 Rai

West Coast
Liittynyt
3.6.2013
Viestit
3027
Sijainti
Siellä
Tulee käymään aika varmasti niin, että ens kauden alussa tehot ovat suhteellisen pieniä. Moottoreita saa kuitenkin kehittää niin eiköhän niistä kauden mittaa tai sitten 2015 aleta höystämään lisää tehoa.

Luotettavuuden kanssa saattaa olla myös ongelmia alkuun
 

Anaatti

Well-known member
Liittynyt
26.7.2009
Viestit
414
Sijainti
Jyväskylä
Tulee käymään aika varmasti niin, että ens kauden alussa tehot ovat suhteellisen pieniä. Moottoreita saa kuitenkin kehittää niin eiköhän niistä kauden mittaa tai sitten 2015 aleta höystämään lisää tehoa.

Luotettavuuden kanssa saattaa olla myös ongelmia alkuun
Jos sallittua polttoaine määrää/kulutusta ei kasvateta, tuskin tehot juurikaan nousevat. Oman käsitykseni mukaan juuri rajoitettu polttoaine virta tulee rajoittamaan tehoja kisoissa, kun taas aika-ajoissa niistä saadaan huomattavasti enemmän irti, koska kulutuksella ei ole niin väliä.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös