Uudet F1-moottorit

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Ei kyllä taida olla teholukema tuo. Siinä ennen uuden kierroksen alkua moottorin käydessä tasanopeudella kierrosluku on niin alhainen, ettei siitä voi tuolla koneella millään saada ruudussa näkyvää 852 "hevosvoimaa". Joku muu arvo on tuo.
Seuraavassa tekstissä on täysin mutuja. En tiedä moottoreista mitään, mut ehkäpä joku korjaa ja tekee minustakin fiksumman tän suhteen:

Kai ny heppoja saa irtoamaan pienemmilläki kierroksilla? Maksimit kuite tarvitaan juurikin kiihdytysvaiheessa ja keskivaiheilla suoraa (isoimmilla kierroksilla) ei heppoja enää tarvita niin paljoa? En näistä MITÄÄN ymmärrä, mut käsitin tässä videossa, että 15-18krpm ois aikalailla piikit tehoissa (ku vaihteita vaihdellaa sillä välillä) ja 12-13krmp vastais tuota toisen videon "tasanopeutta"?

mitä ny nopeasti googlettelin, niin:

JIS on japanilaisten käyttämä mittaustapa ja vastaa lähinnä SAE brutto -mittausta.
SAE brutto (SAE gross horsepower) mittaustapaa (SAE standardit J245 and J1995) käytettiin ennen vuotta 1972. Moottori mitattiin irtonaisena ilman lisälaitteita, joten tulos oli lähinnä teoriittinen maksimiarvo eikä vastannut autoon asennettua moottoria. Yleensä näin ilmoitetut tehot oli suuresti liioiteltuja massa-autoissa kun taas sen aikaisissa "muskeliautoissa" tehot olivat yleensä aliarvioitu.
Eli tuo tonni voi hyvinki pitää paikkansa. En keksi muutakaan tuollaista korostettua lukeamaa kuin hevosvoimat? ja edelleen, älkää naurako jos oon iha hukassa, se voi olla hyvinkin mahdollista :D
 

Mr Cale

Enormous Member
Liittynyt
23.5.2000
Viestit
1016
Sijainti
Espoo
Näyttäisi olevan sama tuo tasanopeus nopeus molemmissa videoissa. Jälkimmäisen videon mukaan kierrosluku on vähän reilu 10 000 rpm. Siitä saa nopeasti laskettua, että jos teho olisi tuo 852, niin vääntöä pitäisi olla yli 590 Nm. Niin paljoa ei V10:t kyllä vääntäneet.

Muutenkin äänestä kuulee, että moottori ei ole lähelläkään täydellä kuormalla tuossa tasanopeudessa, joten joku muu luku siinä ruudussa pyörii.



Bemarin V10:stä löytyi sentään speksejä jossain määrin luotettavasta lähteestä.

http://sd-2.archive-host.com/membres/up/10237196789579146/moteurs_BMW_F1.pdf

Type: V10 - 90°
Displacement: 2,998.5 cc
Bore: 98 mm
Stroke: 39.75 mm
Cylinder spacing: 102 mm
Bank offset: 18mm
Engine length: 575.0 mm
Engine width: 517.0 mm
Engine height: 290.0 mm
Weight: 82 kg
Centre of gravity height: 110 mm
Max. output: >950 PS
Max. torque: 360 Nm
Max. engine speed: 19,800 rpm

No of valves: 40
Intake valves: 41,50 mm, titanium
Exhaust valves: 34.40 mm, titanium
 

Mr Cale

Enormous Member
Liittynyt
23.5.2000
Viestit
1016
Sijainti
Espoo
Yleensä ruuduilla pyörii isolla ja vielä värein korostettuna jotain "potentiaalisesti vaarallisia lukemia". Eli käytännössä juuri aiemmin mainittuja lämpötiloja ja paineita.

Mut Japani on tietty Japani. Voihan siinä olla vaikka paikallisen kalakaupan mustekalatarjous reaaliajassa. :thumbup:
 

Googlahoo

Well-known member
Liittynyt
18.11.2011
Viestit
372
Noihin kaikkiin moottorin tehottomuus- ja ääni valituksiin voi yleisesti todeta, että JOS laji on kuitenkin maailman nopein kilpa-autoiluluokka, kuka tosifani välittää paskaakaan siitä, mikä pyörittää renkaita? Tehottomampi/huomaamattomampi voimanlähdehän vain korostaisi lajin ylivertaisuutta?

Mutta tämä ei siis kumoa sitä, että suuremmilla tehoilla ja väännöillä autoa olisi vaikeampi ajaa, eli jyvät erottuisivat paremmin akanoista. Tämän takia antaisin laittaa parhaat koneet ja ERSsit autoihin, ja hidastaisin niitä sen jälkeen aeron reilulla karsinnalla tai painonlisäyksellä.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Näyttäisi olevan sama tuo tasanopeus nopeus molemmissa videoissa. Jälkimmäisen videon mukaan kierrosluku on vähän reilu 10 000 rpm. Siitä saa nopeasti laskettua, että jos teho olisi tuo 852, niin vääntöä pitäisi olla yli 590 Nm. Niin paljoa ei V10:t kyllä vääntäneet.

Muutenkin äänestä kuulee, että moottori ei ole lähelläkään täydellä kuormalla tuossa tasanopeudessa, joten joku muu luku siinä ruudussa pyörii.



Bemarin V10:stä löytyi sentään speksejä jossain määrin luotettavasta lähteestä.

http://sd-2.archive-host.com/membres/up/10237196789579146/moteurs_BMW_F1.pdf

Type: V10 - 90°
Displacement: 2,998.5 cc
Bore: 98 mm
Stroke: 39.75 mm
Cylinder spacing: 102 mm
Bank offset: 18mm
Engine length: 575.0 mm
Engine width: 517.0 mm
Engine height: 290.0 mm
Weight: 82 kg
Centre of gravity height: 110 mm
Max. output: >950 PS
Max. torque: 360 Nm
Max. engine speed: 19,800 rpm

No of valves: 40
Intake valves: 41,50 mm, titanium
Exhaust valves: 34.40 mm, titanium
Ei ole kyllä kovin pitkäiskuinen moottori..

Mitä nämä kohdat tarkoittavat:

Cylinder spacing: 102 mm
Bank offset: 18mm

?
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Tuosta kuulee, että pohjimmiltaan auton äänet ei merkittävästi muutu, kun moottori laitetaan autoon kiinni. Videossa kuuluu kaiku, koska moottori on penkissä.
Ja eihän tuo edes varsinainen dynonauhoitus ole. Selvästi samplet on sieltä peräisin, mutta muutoinhan tuo kertoo enemmän Mersun simun äänimoottorista kuin moottorista. Kuulostaa just niin epädynaamiselta kuin videopeleissä yleensä heti kun jalka nousee kaasulta ja alkaa downshiftaus, koska sampleja soitteleva pelin äänimoottori ei vaan pysy mukana.
 
Viimeksi muokattu:

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Olisiko missään kunnon piirrosta, miten F1-moottorien pneumaattinen venttilikoneisto toimii? Mersuhan käytti 50-luvulla pakko-ohjatuua (desmodromista) venttiilikoneistoa, jossa venttiilit myös suljetaan nokilla ilman jousia kuten Ducateissa.
 

Mr Cale

Enormous Member
Liittynyt
23.5.2000
Viestit
1016
Sijainti
Espoo
Ei ole kyllä kovin pitkäiskuinen moottori..
Cylinder spacing: 102 mm
Bank offset: 18mm
?
Cylinder spacing on peräkkäisten sylinterien keskilinjojen etäisyys toisistaan. Ja kun sylinterin halkaisija on 98 mm, niin sylinterien väliin jäi tosiaan vaan 4 mm väli. Melko äärimmilleen viety, jotta moottori on saatu mahdollismman lyhyeksi.

Bank offset on vasemman ja oikean puoleisen sylinteririvin ero moottorin pituussuunnassa. Eli toinen lohkon puolikas on tuon 18 mm edempänä kuin toinen.
 

V10

Active member
Liittynyt
28.3.2009
Viestit
34
http://www.youtube.com/watch?v=M1InrgZiv30

Noita edellä olevan linkin ääniä kun on kerran kuunnellut livenä, voin vain todeta, että äänimaailma on latistunut todella paljon. Yksi tärkeä ääniä parantava momentti, joka on kadonnut lähes kokonaan on vaihtamisessa kuuluva pamaus. Tuolloin bensaa pääsi vähän putkistoonkin ja kyllä paukkui. Ilmeisesti Alesi halusi itsekin kuunnella pauketta kun heitti huvikseen kutoselle Silverstonen varikkosuoralla. Pari vuotta kun mentiin eteenpäin, oli moottorinohjaus kehittynyt eteenpäin ja ylimääräistä kakkua ei putkistoon päästetty. Siis vaihtamispaukuttelu oli loppunut. Oi niitä V12 aikoja.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24343
Sijainti
lappeen Ranta
Voishan noihin ens kauden formuloihin laittaa pakoputken päähän pätkän polkupyörän (tai tarvittaessa moottoripyörän) sisäkumia, niin tulis ihan toinen äänimaailma. Tähän malliin.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
http://www.youtube.com/watch?v=M1InrgZiv30

Yksi tärkeä ääniä parantava momentti, joka on kadonnut lähes kokonaan on vaihtamisessa kuuluva pamaus. Tuolloin bensaa pääsi vähän putkistoonkin ja kyllä paukkui. Ilmeisesti Alesi halusi itsekin kuunnella pauketta kun heitti huvikseen kutoselle Silverstonen varikkosuoralla. Pari vuotta kun mentiin eteenpäin, oli moottorinohjaus kehittynyt eteenpäin ja ylimääräistä kakkua ei putkistoon päästetty. Siis vaihtamispaukuttelu oli loppunut. Oi niitä V12 aikoja.
Tuota paumauttelua olisi ollut ehkä mahdollista kuunella ensi kaudella. Mutta eiköhän lohkon päälllä oleva (Renault) uusi ERS-moottori/generattori korjaa turboviiveen täydellisesti, ettei tarvitse käyttää vanhanaikaisia paukkuja pakosarjassa.
 
Viimeksi muokattu:

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
http://www.youtube.com/watch?v=M1InrgZiv30

Noita edellä olevan linkin ääniä kun on kerran kuunnellut livenä, voin vain todeta, että äänimaailma on latistunut todella paljon. Yksi tärkeä ääniä parantava momentti, joka on kadonnut lähes kokonaan on vaihtamisessa kuuluva pamaus. Tuolloin bensaa pääsi vähän putkistoonkin ja kyllä paukkui. Ilmeisesti Alesi halusi itsekin kuunnella pauketta kun heitti huvikseen kutoselle Silverstonen varikkosuoralla. Pari vuotta kun mentiin eteenpäin, oli moottorinohjaus kehittynyt eteenpäin ja ylimääräistä kakkua ei putkistoon päästetty. Siis vaihtamispaukuttelu oli loppunut. Oi niitä V12 aikoja.
Nuo paukut ja hukkaportin niiskauksethan ne tähän asti on juurikin olleet kisaturbojen suola. Sääli että tehokkuuden nimissä nuokin ilot poistetaan.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Hukkaporttihan toki ei pidä toimiessaan minkäänlaista kuuluvaa ääntä
Jos haluaa saivarrella, niin totta kai se pitää kuuluvaa ääntä, mutta se ei ole mitenkään erottuva ja peittyy kaiken muun alle.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös