Uudet tiimit 2010

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Piquetin taustajoukkojen kyvyistä pyörittää f1-tallia en ole niin vakuuttunut. Moottorikysymys voi toki olla Sauberille ongelma, sillä Campoksen kylkiäisenä ilmeisesti tulee myös Cosworth sopimus, kun Sauber haluaisi mieluummin takaisin Ferrarin asiakkaaksi.
Ei "Piquetin taustajoukkojen" tarvitse pyörittää tallia. Ostavat vain ja takaavat rahat joilla Campos voi pyörittää toimintaa Nelson jr. kuskinaan (ja mahdollisesti Piquet osana tallin nimeä).

Jos Sauber pääsee sarjaan mukaan, se käyttää Ferrarin moottoreita. Theissen on sanonut sopimuksen jo olevan selvä.
Olen hyvin yllättynyt, jos sponsorihaussa aina surkea yksinään ollut Campos saisi tiimiään ensi vuoden F1-lähtöruudukkoon.
Sen takia Campos ei olekaan yksinään, vaan Meta Image omaa ammattitaidon tuolla urheilusponsorointipuolella.
 
Viimeksi muokattu:

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Oletettavasti yritys osaa päätoimialansa joten kuten, kun käsittääkseni ei ihan pienellä liikevaihdolla toimi.
Mistäköhän sitten mahtaa johtua, että Metan ainoan moottoriurheilija-asiakkaan Bruno Mendezin pääsponsorina ei ole espanjalainen pankki, teleoperaattori tai öljy-yhtiö, vaan Meta Diez? Joten kuten toimivan urheilusponsorointiyhtiön luulisi ymmärtävän sen verran tällaisistä asioista, että itse ei missään tilanteessa kannata avata lompakon nyörejä, kun voisi saada jonkun toisen maksamaan laskut. Tuskin nämä huhut tiimin vaikeuksista ihan tuulesta temmattuja on. Mitenkään yllättäviä ne eivät ainakaan ole.

Meta Imagen internetsivujen mukaan yhtiön toimitusjohtaja Enrique Rodriguez muuten omistaa 25 prosenttia Beijing Guoanin jalkapallojoukkueesta, joka tietenkin, kuten kaikki hyvin muistamme, voitti ensimmäisen Superleague Formula - mestaruuden Davide Rigonin kanssa...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mistäköhän sitten mahtaa johtua, että Metan ainoan moottoriurheilija-asiakkaan Bruno Mendezin pääsponsorina ei ole espanjalainen pankki, teleoperaattori tai öljy-yhtiö, vaan Meta Diez? Joten kuten toimivan urheilusponsorointiyhtiön luulisi ymmärtävän sen verran tällaisistä asioista, että itse ei missään tilanteessa kannata avata lompakon nyörejä, kun voisi saada jonkun toisen maksamaan laskut.
En väitä tietäväni yksityiskohtia, joten en esitä arveluita suuntaan enkä toiseen yhtiön menestyksekkäästä toiminnasta, mutta oletan, että urheilusponsoroinnilla elävässä firmassa jotain ymmärretään urheilusponsoroinnin päälle. Voin toki olla väärässä, mutta tuntuisi kovin epäloogiselta olettaa toisin.
Tuskin nämä huhut tiimin vaikeuksista ihan tuulesta temmattuja on. Mitenkään yllättäviä ne eivät ainakaan ole.
Tuulesta temmattuja huhuja nyt on F1-maailma täynnä. Yllättäviä ne tietenkään eivät ole, mutta huhuista en ole ennenkään perustanut. Rahoitusvaikeudet voivat torpedoida uskottavammankin projektin, mutta itse näen köykäisimmillä eväillä olevan uusista tulokkaista Lotuksen/1Malaysian, jolla on pisin matka itse auton tuomiseen radalle. Muilla sentään on jotain konkretiaakin jo kerrottavana.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
En väitä tietäväni yksityiskohtia, joten en esitä arveluita suuntaan enkä toiseen yhtiön menestyksekkäästä toiminnasta, mutta oletan, että urheilusponsoroinnilla elävässä firmassa jotain ymmärretään urheilusponsoroinnin päälle. Voin toki olla väärässä, mutta tuntuisi kovin epäloogiselta olettaa toisin.
Ei Nova Groupkaan tehnyt kovin hyvää kiinteistöbisnestä tai GSM Suomi erityisen hyvää liittymäkauppaa, vaikka kyseisillä toimialoilla olivatkin. Ongelma on siinä, ettei mistään löydy tietoa, jonka perusteella Metalla olisi kokemusta tämän mittakaavan projekteista tai edes näyttöjä sponssien löytämisestä.
Rahoitusvaikeudet voivat torpedoida uskottavammankin projektin, mutta itse näen köykäisimmillä eväillä olevan uusista tulokkaista Lotuksen/1Malaysian, jolla on pisin matka itse auton tuomiseen radalle. Muilla sentään on jotain konkretiaakin jo kerrottavana.
Vähän erikoinen valinta. Gascoynen kokemus, Protonin ja Air Asian rahat... Lotus pystyy tekemään asioita muita uusia yrittäjiä lyhyemmässä ajassa. Mitä tulee konkretiaan, niin Lotus on myös ainoa, jolla on näyttää ihan oikea sponsori jo nyt. Manorkaan ei voi vielä vahvistaa Virgin-yhteyttä.
 
Viimeksi muokattu:

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Ongelma on siinä, ettei mistään löydy tietoa, jonka perusteella Metalla olisi kokemusta tämän mittakaavan projekteista tai edes näyttöjä sponssien löytämisestä.
Niin, oikeastaanhan ongelma on ainakin minulla siinä, että Metan nettisivuilta löytyy juurikin viitteet täysin päinvastaiseen toimintaan.

Ei muutamien yleisurheilijoiden tai jalkapallon pelaajien asioidenhoitaminen ole lähellekään sitä tasoa, mitä F1-sarjassa ajavalta tallilta odottaisi. Juuri ja juuri budjettikatolla olisin voinut uskoa Metan olevan varteenotettava firma suoriutumaan tällaisesta yrityksestä, mutta ilman sitä ja firman julkisella portfoliolla en siihen kyllä millään jaksa uskoa. Ja luulisi Dallarallakin jotain tiedettävän, kun olivat Trevor Goodwinin tietojen mukaan olleet italialaisetkin hieman epäilevällä kannalla pystyvätkö Campos ja Rodriguez maksamaan heidän rakentamaansa autoa.
WebSlave sanoi:
Rahoitusvaikeudet voivat torpedoida uskottavammankin projektin, mutta itse näen köykäisimmillä eväillä olevan uusista tulokkaista Lotuksen/1Malaysian, jolla on pisin matka itse auton tuomiseen radalle. Muilla sentään on jotain konkretiaakin jo kerrottavana.
Lotus F1 Teamillä on sentään jotain, jota voi jo kutsua F1-tason budjetiksi. Hieman omituinen valinta siis minunkin mielestäni on epäillä nimenomaan heitä, kun Camposin ja Windsorin rikoskumppanin Andersonin historiat antavat kaikki mahdollisuudet täydelliseen katastrofiin. Molemmista herroista tulee ainakin itselleni aina mieleen Jos Verstappenin ja Mika Salon ajamiset ties missä sarjoissa ja talleissa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Ei muutamien yleisurheilijoiden tai jalkapallon pelaajien asioidenhoitaminen ole lähellekään sitä tasoa, mitä F1-sarjassa ajavalta tallilta odottaisi.
Ihan vakuuttavia nimiähän tuolla on edustettuina, mutta kun kyse ei edes ole ihan samasta toimialasta. Tuon tason huippu-urheilija on itse oma käyntikorttinsa, F1-sponsorin löytäminen taas on armotonta myymistä, jossa itse prosessi voi kestää vuosia - menestyneilläkin tiimeillä. Miksi espanjalaisyritykset lähtisivät tukemaan epävarmalla pohjalla olevaa tulokastallia, kun Alonso ja jopa Alguersuari ovat huomattavasti varmempia kohteita? Pelkästään Espanjan kotimarkkinoille F1 on vähän väärä markkinointikanava, joten yritysten pitäisi olla kansainvälisiä, ja niillä taas on yleensä (rummunpäristystä tähän) resurssit tukea em. jo paikkansa jollain tasolla vakiinnuttaneita tahoja.
 
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
Miksi espanjalaisyritykset lähtisivät tukemaan epävarmalla pohjalla olevaa tulokastallia, kun Alonso ja jopa Alguersuari ovat huomattavasti varmempia kohteita? Pelkästään Espanjan kotimarkkinoille F1 on vähän väärä markkinointikanava, joten yritysten pitäisi olla kansainvälisiä, ja niillä taas on yleensä (rummunpäristystä tähän) resurssit tukea em. jo paikkansa jollain tasolla vakiinnuttaneita tahoja.
Vähän epäilyttää Telefonican tulo Camposin Pääsponsoriksi, Kun ei Telefonica suostunut tulemaan Renaultin Pääsponsoriksi alonson lähdön jälkeen 2006, ja Kun Alonso palasi Rellulle 08:ksan niin sillon myös Telefonica oli tulossa Rellun Pääsponsoriksi, Tuskin Telefonica mitään pikkutallii haluaa sponssata vaikka onkin espanjalais tiimi.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Onhan Telefonica sponssannut pikkutallia (Minardi) ennenkin. Tuolloin yhtiö tosin oli lopettaa tallin toiminnan kokonaan vetäytymällä viime hetkellä ostoaikeistaan, ja tuohon Renault-touhuun liitettynä ei anna heidän F1-seikkailuistaan oikein pitkäjänteistä kuvaa. Telefonica on noin periaatteessa oikein hyvä sponsoriehdokas, onhan se ollut kiinnostunut aiemminkin ja on riittävän kokoinen. Enemmän tässä on kyse siitä, onko Metasta markkinoimaan talli yritykselle ja vielä niin, että tuen määrä on riittävä.

Osin tallista itsestään riippumattomista syistä se menee nyt perse edellä puuhun, rahoitus kun olisi se ensimmäinen varmistettava pikkujuttu tällaisessa projektissa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Vähän erikoinen valinta. Gascoynen kokemus, Protonin ja Air Asian rahat... Lotus pystyy tekemään asioita muita uusia yrittäjiä lyhyemmässä ajassa. Mitä tulee konkretiaan, niin Lotus on myös ainoa, jolla on näyttää ihan oikea sponsori jo nyt. Manorkaan ei voi vielä vahvistaa Virgin-yhteyttä.
Konkretialla viittaan nähtyihin uutisiin ja sopimuksiin. USF1:ltä on jo nähty jonkinlainen tietokonemalli, Campos on tilannut autonsa Dallaralta ja Manor tukeutuu Wirthin CDF-osaamiseen. Myös ennusteita auton valmiiksisaamisaikatauluista on jo tullut. Lotukselta en ole nähnyt mitään (paitsi surkuhupaisan värimallin ylivuotisen Rellun päälle maalattuna ;)). Rahaa saattaa olla, mutta myöhäinen lähtötilanne ei lupaa hyvää.

-Edit- Voi olla, että olen missannut jotain, mutta käsittääkseni tämä ei ole se Lotus/Litespeed-projekti, joka alunperin paikkaa haki toukokuussa, vaikka Gascoyne ja Lotus niminä näitä yhdistääkin.
 
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
Mike Gascoyne Lotuksen Tekninen Johtajana taitaa myös suunitella auton, Nythän on huhuiltu Jarno Trullia Lotukselle ei mikään ihme Gascoynella tapana värvätä kavereita omiin tiimeihinsä, Ja Toyota:lla ollessaan hänen eka kauden auto oli Renaultin kopio, Gascoyne tuntuu enempi kopioivan kun tehdä uusia ideoita.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Konkretialla viittaan nähtyihin uutisiin ja sopimuksiin. USF1:ltä on jo nähty jonkinlainen tietokonemalli, Campos on tilannut autonsa Dallaralta ja Manor tukeutuu Wirthin CDF-osaamiseen. Myös ennusteita auton valmiiksisaamisaikatauluista on jo tullut. Lotukselta en ole nähnyt mitään (paitsi surkuhupaisan värimallin ylivuotisen Rellun päälle maalattuna ;)). Rahaa saattaa olla, mutta myöhäinen lähtötilanne ei lupaa hyvää.

-Edit- Voi olla, että olen missannut jotain, mutta käsittääkseni tämä ei ole se Lotus/Litespeed-projekti, joka alunperin paikkaa haki toukokuussa, vaikka Gascoyne ja Lotus niminä näitä yhdistääkin.
CFD (Computational Fluid Dynamics, tai numeerinen virtausdynamiikka suomeksi).

On ja ei. Suunnittelutyö pohjaa edelleen Gascoynen Litespeedille tekemään työhön - oikeudet piirustuksiin olivat nimittäin Gascoynen yritys MGI:llä (voisi tässä yhteydessä verrata Dallaraan), joka jatkoi suunnittelutyötä Litespeedin hakemuksen kaatumisen jälkeen. BMW:n lähtöuutisen tullessa Gascoynella oli tarjota hyvässä vaiheessa oleva projekti malesialaisille, ja suunnittelutyö onkin Gascoynen mukaan miltei valmis. Käsitys todella myöhäisestä aloituksesta on siis väärä. Jossain vaiheessa oli puhetta, että Team Lotus -nimeen oikeudet omistava David Hunt olisi jollain tapaa mukana, mutta tästä ei ole varmuutta.
 
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
CFD.
Jossain vaiheessa oli puhetta, että Team Lotus -nimeen oikeudet omistava David Hunt olisi jollain tapaa mukana, mutta tästä ei ole varmuutta.
1995 Lotushan sulautui Pacific Racing Tiimin, Autossahan oli Lotuksen vihreät raidat. Tais olla ihan lotuksen Logokin?, Mutta tietääkseni Lotuksen henkilökuntaa ei siirtynyt Pacificille 95 kaudeksi.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
1995 Lotushan sulautui Pacific Racing Tiimin, Autossahan oli Lotuksen vihreät raidat. Tais olla ihan lotuksen Logokin?, Mutta tietääkseni Lotuksen henkilökuntaa ei siirtynyt Pacificille 95 kaudeksi.
Logo oli autossa. Lotuksen mennessä konkurssiin 1994 lopussa Hunt osti oikeudet nimeen, ja sopi Keith Wigginsin kanssa nimen käytöstä Pacificin autossa 1995 ilmeisesti jonkun sortin sponsorisyöttinä. Kyseessä oli tosiaan pelkän nimen ja logon käyttö, mitään oikeaa yhteistyötä ei ollut (ja miten olisi voinutkaan olla, Hunthan omisti pelkän nimen). Työntekijöitä saattoi Lotukselta tosin siirtyä (Pacificin päämaja sijaitsi Lotuksen tavoin Norfolkissa), muttei tämän diilin johdosta.
 
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
Logo oli autossa. Lotuksen mennessä konkurssiin 1994 lopussa Hunt osti oikeudet nimeen, ja sopi Keith Wigginsin kanssa nimen käytöstä Pacificin autossa 1995 ilmeisesti jonkun sortin sponsorisyöttinä. Kyseessä oli tosiaan pelkän nimen ja logon käyttö, mitään oikeaa yhteistyötä ei ollut (ja miten olisi voinutkaan olla, Hunthan omisti pelkän nimen). Työntekijöitä saattoi Lotukselta tosin siirtyä (Pacificin päämaja sijaitsi Lotuksen tavoin Norfolkissa), muttei tämän diilin johdosta.
Tuolleen olin käsittänytkin asian. Mika Salo oli jonkun aikaa ennen Tyrrell sopimusta Pacific Lotus Teamin kuski ehdokkaana 1995, Tiimi kaveriksi huhuiltiin Bertrand Gachotin lisäksi myös Kris Nisseniä, Pedro Lamyä, Erik Comasia, Emmanuel Collardia ja JJ Lehtoa.

Benetton meinasi ostaa Huhtikuussa 1995 Lotuksen, Jonkunlaiseksi Tiiminkäskyttäjäksi olisi tullut silloinen Ligierin pomo Tom Walkinshaw.
 
Viimeksi muokattu:

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Onkos Lotus muuten kertonut mitään siitä kuka sen MGI:n suunnitteleman auton rakentaa ja kuka sitä ajattaa?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Onkos Lotus muuten kertonut mitään siitä kuka sen MGI:n suunnitteleman auton rakentaa ja kuka sitä ajattaa?
Auto rakennetaan Norfolkissa samoissa tiloissa, joissa tehtiin Toyotan ensimmäinen F1-auto sekä Bentleyn Le Mans -kilpurit. Henkilöstö ei ole vielä kokonaan kasassa, mutta sitä lienee kohtuullisesti saatavilla muiden tallien supistaessa toimintaansa. Gascoyne on palkannut vanhoja alaisiaan Toyotalta vastaamaan tämänhetkisistä kuvioista.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tuolleen olin käsittänytkin asian. Mika Salo oli jonkun aikaa ennen Tyrrell sopimusta Pacific Lotus Teamin kuski ehdokkaana 1995, Tiimi kaveriksi huhuiltiin Bertrand Gachotin lisäksi myös Kris Nisseniä, Pedro Lamyä, Erik Comasia, Emmanuel Collardia ja JJ Lehtoa.
Harri Toivosella (!) on omien sanojensa mukaan kaapissaan allekirjoitettu sopimus Pacificin kanssa ajohommista kaudelle 1995. Homma kariutui sponsorin (ilmeisesti Harrin, ei Pacificin) vetäytymiseen. Mahdollisten ajohommien luonteesta ei ole varmuutta, vaikka VM "kilvanajosta kuninkuusluokassa" puhuukin.
 
Ylös